Jag såg dig

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Så här?

Jag tror mer på brutalitet:

Jag tycker faktiskt att den norska reklamen lyckas ganska bra ändå, på ett sätt som den svenska inte gör. Dock håller jag med dig, brutalitet är bättre.

Thinks reklamer är vansinnigt bra, och inte bara den du länkade till, de har ju gjort flera andra.

Nu driver vi ju iväg från MC-ämnet lite, men dessa exempel är också bra tycker jag:

[YOUTUBE-ID]e6Qhmdk4VNs[/YOUTUBE-ID]

Denna är riktigt obehaglig enligt mig:

[YOUTUBE-ID]1j3RzBJZT9I[/YOUTUBE-ID]

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Jag tycker faktiskt att den norska reklamen lyckas ganska bra ändå, på ett sätt som den svenska inte gör. Dock håller jag med dig, brutalitet är bättre.

Thinks reklamer är vansinnigt bra, och inte bara den du länkade till, de har ju gjort flera andra.

Nu driver vi ju iväg från MC-ämnet lite, men dessa exempel är också bra tycker jag:

Denna är riktigt obehaglig enligt mig:

Riktigt obehagliga allihopa.. Varför ser man inte dom på tv? Borde dela med sig till svensk television också tycker jag. Inte alla bildrullar som kollar på dessa filmer på nätet precis. Tror det skulle behövas

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Jag såg dig när du förberedde dig för din vänstersväng i korsningen Renstiernas Gata-Bondegatan
Men du såg inte mig när jag blev tvungen att bromsa för att du struntade i din väjningsplikt - bilarna före mig gick däremot fint att släppa förbi...

Jag såg dig när du chansade på att du skulle hinna svänga vänster i korsningen Renstiernas Gata-Folkungagatan
Men du såg inte mig när du tvingades bromsa inför det bevakade övergångsstället och därmed blev ståendes mitt i korsningen i min färdväg

Jag såg dig när vi låg bredvid varandra i varsin fil på Skanstullsbron
Men du såg inte mig när du plötsligt kom på att du närmade dig fel avfart och var tvungen att byta fil lite kvickt & oannonserat

--------------------------------------------------

Sådärja, så blev man lite poetisk så här på fredagskvällen. :yoparty

Alla exempel ovan inträffade idag, på väg till och från jobbet. Inga olyckor att rapportera in, dock. Den här gången...

Men visst fan behövs (ännu mer) information till våra fyrhjulsburna medtrafikanter! :tummenupp

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Gå mot strömmen

"- Only dead fish go with the flow...". Jag tänkte gå mot strömmen lite grann i ämnet. Filmerna har sitt syfte och är bra. Vi (motorcyklister) syns dåligt i trafiken, det är sant.
Men var finns självkritiken?
Man letar fel bland bilisterna men lever vi själva som vi lär? Håller vi alltid hastighetsbegränsningarna, har vi gula västar för att synas bättre etc. gör vi motorcyklister 'allt" som står i vår makt för att minimera alla risker...?
Lite statistik
c:a 50% av alla mc-olyckor är singelolyckor men 64% där fler än ett fordon är inblandat är en bil vållande. Så av 100 mc-olyckor är alltså 68 st. orsakade av motorcyklisten...
Så lite propaganda om att upplysa bilster om motorcyklister är bra, men motorcyklister verkar vara väl medvetna om alla risker ändå är dom vållande i majoriteten av alla mc-olyckor.
Syrligt, men tänkvärt...

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
"- Only dead fish go with the flow...". Jag tänkte gå mot strömmen lite grann i ämnet. Filmerna har sitt syfte och är bra. Vi (motorcyklister) syns dåligt i trafiken, det är sant.
Men var finns självkritiken?
Man letar fel bland bilisterna men lever vi själva som vi lär? Håller vi alltid hastighetsbegränsningarna, har vi gula västar för att synas bättre etc. gör vi motorcyklister 'allt" som står i vår makt för att minimera alla risker...?
Lite statistik
c:a 50% av alla mc-olyckor är singelolyckor men 64% där fler än ett fordon är inblandat är en bil vållande. Så av 100 mc-olyckor är alltså 68 st. orsakade av motorcyklisten...
Så lite propaganda om att upplysa bilster om motorcyklister är bra, men motorcyklister verkar vara väl medvetna om alla risker ändå är dom vållande i majoriteten av alla mc-olyckor.
Syrligt, men tänkvärt...

Här säger dom ju att 8/10 olyckor beror på att bilisten inte såg mc:n.
[YOUTUBE-ID]zOGyqO8QdF8[/YOUTUBE-ID]

Jag tycker inte man ska räkna in singelolyckor i statistiken när det gäller sånt här, ingen vet om personen ifråga var tvungen att väja för ett djur, en bilist som skulle byta fil och mc föraren var tvungen att väja och han blev liggandes i diket till någon såg honom etc etc.

Så jag tror inte på att 68 olyckor av 100 beror på mc förare.

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
Här säger dom ju att 8/10 olyckor beror på att bilisten inte såg mc:n.

Jag tycker inte man ska räkna in singelolyckor i statistiken när det gäller sånt här, ingen vet om personen ifråga var tvungen att väja för ett djur, en bilist som skulle byta fil och mc föraren var tvungen att väja och han blev liggandes i diket till någon såg honom etc etc.

Så jag tror inte på att 68 olyckor av 100 beror på mc förare.

Nä, det är OK att tro vad man vill, att 8/10 kollisioner beror på att föraren inte såg mc'n stämmer säkert. Men vad beror det på? Att vi kanske kör för fort, saknar reflexvästar etc. Det är fritt fram och tro vad man vill och tolka statistiken hur man vill. Så är det ju med statistik, man kan vända på det lite hur man vill för att få siffrorna att passa sin egen åsikt. Hur många som orsakar vad och var samt hur är kanske inte ointressant men det är inte dit jag vill komma.

Det jag menar är att vi motorcyklister måste vara självkritiska och inte skylla allt på alla andra. Vi har också ett eget ansvar, något jag ofta tycker glöms bort i debatten. Precis som att upplysa bilisterna också har sitt berättigande,

Nog med moralkakor för den här gången...:D
Och vad gäller statistiken ska jag skicka med källhänvisning nästa gång:)

• Gilla
Reaktioner: R2

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Dödlängtan vi 0:30?

[YOUTUBE-ID]x4QsmfSJk6g[/YOUTUBE-ID]

Bäst är ju ändå Loeb's reaktion...

"de motor..." och så fortsätter han! HAHAHHAAA

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kom nyss hem från en tur, sätter mig och läser denna tråd och det ringer en väckarklocka. Jag rannsakar min väg hemåt och kan konstatera att jag blir irriterad på folk som ligger och "blockar" mig i vänsterfil "bara" 20-30 km/h över skyltat......
Sorgligt men sant så blir man oklok på MC lite för ofta.
Ta't klokt (inte tråkigt) :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä, det är OK att tro vad man vill, att 8/10 kollisioner beror på att föraren inte såg mc'n stämmer säkert. Men vad beror det på? Att vi kanske kör för fort, saknar reflexvästar etc. Det är fritt fram och tro vad man vill och tolka statistiken hur man vill. Så är det ju med statistik, man kan vända på det lite hur man vill för att få siffrorna att passa sin egen åsikt. Hur många som orsakar vad och var samt hur är kanske inte ointressant men det är inte dit jag vill komma.

Det jag menar är att vi motorcyklister måste vara självkritiska och inte skylla allt på alla andra. Vi har också ett eget ansvar, något jag ofta tycker glöms bort i debatten. Precis som att upplysa bilisterna också har sitt berättigande,

Nog med moralkakor för den här gången...:D
Och vad gäller statistiken ska jag skicka med källhänvisning nästa gång:)

jag tycker att filmerna visar tydligt hur lätt det är för övriga trafikanter det är att missa en motokyckling.
Eller träffa?
Är det inte det man som hojjare behöver betänka?

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
jag tycker att filmerna visar tydligt hur lätt det är för övriga trafikanter det är att missa en motokyckling.
Eller träffa?
Är det inte det man som hojjare behöver betänka?

Du får gärna betänka vad du vill, bara det gör dig mer synlig i trafiken ;)
Jag tror man klarar sig väldigt långt på att slå av på gasen vid korsningar, när man närmar sig bebyggelse och hur töntigt det än må vara... köra med gul reflexväst. Hur coolt är det att ligga som en gurka resten av sitt liv med en matchande mörkblå skinnjacka. Man kanske är snyggast på intensiven :)

Jag tror jag avslutar min debatt här. Har inte mitt budskap gått hem så gör det nog inte med mer repetition ;)

Jag har inte för avsikt att reta någon, bara göra fler trafikanter medvetna om att ALLA har ett ansvar. Precis som en del idioter till fotgängare som bara kliver rätt ut i gatan för att "dom har rätt att göra det". Jag menar, hur kul är det att få en tung lastbil i pannloben? "-Jag hade iaf rätt, det var lastbilen som gjorde fel"...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC