Jag SKA Dreva om min 600.. men hur mycket/lite?

Oldgeezer

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Hoj
KTM 450Exc 2003
Afton!

Nu är det så att jag har bestämt mig för att dreva om min yamaha thundercat 600.
Har försökt hitta nå trådar om detta utan vidare resultat, kan vara mina skillz i att söka efter saker..Iaf enligt tjejen :confused:

Den har original 15 kugg fram & 47kugg bak.
I ca: 100-110Km/h så ligger varven på ca: 5000v/min
funkar klockrent att köra ner till föräldrarna (18mil) med de varvtalen utan att det känns jobbigt. iofs så är nog meningen med livet att höra micron dämparen sjunga ut hehe

Jag funderade först på att bara gå upp 3 kugg bak, vilket ska motsvara samma som att ta bort 1kugg fram, Eller om man ska vara noga så fick jag veta på lindroths idag att 1 kugg fram är som 2,8 bak, hur som helst..
min tanke är nu att jag kanske går ner en kugg fram & går upp 3 bak?
Dock har jag ingen uppfattning om vad detta skulle medföra riktigt.

Jag vill helt enkelt kunna busa enklare med hojen, kunna dra upp den på bakhjulet utan att behöva koppla upp den!

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna försöka säga om detta är en bra ide eller inte !? eller tala om för mig om det räcker för det tänka ändamålet, eller kanske är rent av för mycket!?!?

Tacksam för hjälp!

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Droppa en pinne fram. Då kan du oftast bara justrera bakhjulet o behålla längden på kedjan.

Mer än så blir nog overkill för dina behov och gör den onödigt högvarvig. Är ju bara en 600 vi pratar om.

De renläriga säger att du ska byta bak för o spara på kedjan, men det lär behöva en ny kedja isf, eller sätta dit extra länkar = fler punkter den kan gå av på.

Just det ja, ett bakdrev kostar ungefär 3 ggr så mkt som ett framdrev också.

Så, beställ ett 14 drev o testa.

Jag gick ner en kugge fram på min cbr 600, var precis lagom, då orkade den varva ut på 6an.

Mina grusraketer brukar jag göra liknande på, om jag ska köra långt så slänger jag på en kugge mer fram för o spara soppa o motor på motorvägen, ska jag okynnesköra kan jag droppa en fram.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kolla Mr Helmuts inlägg i slutet av tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2417860

Spontant låter ju -1 fram och +3 bak ganska mycket, det motsvarar ju drygt 12% ökning bak.

De renläriga säger att du ska byta bak för o spara på kedjan, men det lär behöva en ny kedja isf, eller sätta dit extra länkar = fler punkter den kan gå av på.
Det är inte bara kedjeslitaget som är ett problem, har man otur så kan kedjan börja tugga i svingen med för litet framdrev! Klart obra...

Last edited:

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
1kugg fram, 2 kugg bak... Bytte till detta på min Hornet 600, blev skitnöjd och behövde inte ändra något på kedjan :)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Det är inte bara kedjeslitaget som är ett problem, har man otur så kan kedjan börja tugga i svingen med för litet framdrev! Klart obra...

Det är 15 till 14, 2 siffrigt gällande antal kuggar, på en hyfsat modern hoj, med andra ord, det är lugnt.

-1 +2, och inte justrera kedjan, låter bra, men också, som nämnt innan, det är en 600, som ska funka bra på motorvägen.

Du vill kunna pendla de där 18 milen till föräldrarna på cyklen utan att dreva om antar jag ?

Som sagt, en mindre fram är en bra början, vill du ha mer, well, du tappar på topp, och den varvar mer.

Kan bli jobbigt att köra "sport touring" längre sträckor, speciellt där i gränslandet då körkortet är i riskzonen / helt kört.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Börja med att gå ner 1 kugg fram, räcker oftast. Och klart billigast. (ca 150 kr) om inte ditt drivpaket är alltför slitet.

Oldgeezer

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Hoj
KTM 450Exc 2003
Alla svar & synpunkter jag fått är bättre än vad jag kunnat hoppas på :tummenupp
Speciellt efter att jag googlat i 2 dagars tid.. började smått ge upp hoppet!

Verkar som att min tanke på -1 fram + 3 bak kanske var lite väl entusiastiskt som Hoztic skrev, jag vill ju trots allt kunna fara till mor & far 18 mil bort utan att behöva våndas!

Har nu kommit fram att jag skall börja med att antingen droppa en kugg fram eller plussa tre bak.. frågan är vilket som är det bättre alternativet?
Eftersom jag skall byta båda dreven & kedjan när jag ändå är där & pillar!
[Jag vägrar att vara dumsnål] lika att byta allt.

Så jag antar att jag följer WebGringos råd med att byta bakre då?!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
tjo

-1 fram och +2 bak om du orkar med surret. Körde -1 fram +3 bak innan på min 750 utan större problem men visst vart det lite surrigt i 150+ eller på motorvägar. Det var precis så att motorstoppet på 6an gick i på slutet på anderstorprakan i 270 gps fart.
Billigare motortrimning är svårt att få. Skall ta -1 fram och +2 bak till kommande säsong.

Alla svar & synpunkter jag fått är bättre än vad jag kunnat hoppas på :tummenupp
Speciellt efter att jag googlat i 2 dagars tid.. började smått ge upp hoppet!

Verkar som att min tanke på -1 fram + 3 bak kanske var lite väl entusiastiskt som Hoztic skrev, jag vill ju trots allt kunna fara till mor & far 18 mil bort utan att behöva våndas!

Har nu kommit fram att jag skall börja med att antingen droppa en kugg fram eller plussa tre bak.. frågan är vilket som är det bättre alternativet?
Eftersom jag skall byta båda dreven & kedjan när jag ändå är där & pillar!

[Jag vägrar att vara dumsnål] lika att byta allt.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj

Rättelse : Tvärt emot WebGringos råd o byta till +3 bak.

Men visst. Ska du ändå byta drivpaket är du rätt ute.

Gillar du inte det kan du återställa för en hundring o smälla på 16 fram, med reservation för att det finns plats att öka en kugg där fram.

Räcker det inte så kan du droppa en fram.

Bägge alternativen blir billigare än o labba med bakdrev.

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Gearingcommander säger inget om hur DU upplever hojen efter en drevning.. en pinne ner fram på en 600 borde bli rätt bra tycker jag.

Oldgeezer

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Hoj
KTM 450Exc 2003
Kommer bli klockrent detta!
Ska köpa på mig 50 kuggs bak & sedan 14,15 & 16 kuggars fram så är man garderad till ett mycket förmånligt pris, eftersom fram drevet bara kostar 149:-/st :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
-1 fram och +2 bak om du orkar med surret. Körde -1 fram +3 bak innan på min 750 utan större problem men visst vart det lite surrigt i 150+ eller på motorvägar. Det var precis så att motorstoppet på 6an gick i på slutet på anderstorprakan i 270 gps fart.
Billigare motortrimning är svårt att få. Skall ta -1 fram och +2 bak till kommande säsong.

Blev din 750 alltså snabbare av att dreva ner? :va

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Kommer bli klockrent detta!
Ska köpa på mig 50 kuggs bak & sedan 14,15 & 16 kuggars fram så är man garderad till ett mycket förmånligt pris, eftersom fram drevet bara kostar 149:-/st :tummenupp

Tror du kan skippa 16 drevet. Vill du ha mer pulver så kommer du inte vilja dreva upp igen. 3 kugg skillnad kan bli jobbigt på samma kedja också. 14 -> 16

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04

Nu är det väl inte jag som skall svara, men visst kan en MC bli snabbare av att man drevar ner. Det är säkert många motorcyklar som inte når varvstoppet vid maxfart, och det innebär oftast att man kan dreva ner och kanske vinna mer fart. Annars vinner man "bara" acceleration :tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj

Mjaa asså. Snabbare på Anderstorp kan man väl säga. Det går säkert att klämma ut lite maxfart till på längre rakor än Anderstorp. Vet inte hur din effektpuckel ser ut men min slutar ganska precis framför varvstoppet så det är där det finns mest effekt. Alltså vill man ju ligga nära där.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mjaa asså. Snabbare på Anderstorp kan man väl säga. Det går säkert att klämma ut lite maxfart till på längre rakor än Anderstorp. Vet inte hur din effektpuckel ser ut men min slutar ganska precis framför varvstoppet så det är där det finns mest effekt. Alltså vill man ju ligga nära där.

Tänkte 270 med gps borde väl vara 300blankt mätarhastighet?
Snabbare än fabriksiffrorna.

Själv tänkt dreva om i vår (damn that bakhjulsåkandet), men vette fan vad jag har för drev, köpte ett för brett sist, mindre kul överaskning efter rivning.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Tänkte 270 med gps borde väl vara 300blankt mätarhastighet?
Snabbare än fabriksiffrorna.

Själv tänkt dreva om i vår (damn that bakhjulsåkandet), men vette fan vad jag har för drev, köpte ett för brett sist, mindre kul överaskning efter rivning.

Stämmer iofs bra det. Vet inte vad max fart är med originaldrevning men det är säkert lite för högt för maxfart som på de flesta bågar med radfyra vart fall. Brukar löna sig att dreva ner ett litet snäpp om man vill maxa registret.

Last edited:

Oldgeezer

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Hoj
KTM 450Exc 2003
Tror du kan skippa 16 drevet. Vill du ha mer pulver så kommer du inte vilja dreva upp igen. 3 kugg skillnad kan bli jobbigt på samma kedja också. 14 -> 16

ja det är sant, eftersom jag vill ha mer kraft, så lär jag nog inte vela dreva upp den igen!

Jag måste få säga att detta är nog det bästa forumet jag någonsin varit på! :tummenupp

Btw: när jag ändå ska byta drivpaketet, finns det nå annat man ska byta när man ändå är där & pillar?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati