Jag ska köpa en KTM 640 LC4. Ge mig tips!!

rille_b

ska köpa en KTM supermotard snart!!!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Daelim VT evolution, HD kopia, 125cc = lätt mc
Ska snart köpa mig en KTM supermotard, har kolla lite på nätet angående KTM 640 LC4, är det något att rekomendera?
Jag ska bara köra på gata med den, har ej haft nån sådan cykel förut, har bara haft en glidare! Men börjar tröttna på det tråkiga axet!

Jag vill alltså ha en cykel som man kan dra upp tex på bakhjulet med, den ska vara lätt körd, och bra ax!
Är LC4 640 nått att rekomendera ??????

Är mest intreerad av 660, men dessa är för dyra, så jag sattsar på en 640 i årsmodel 98-02

Tips!

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Man kan säga att 640 är en sorts instegsmodell till Motard-världen, som även går att använda som brukshoj till och från jobbet. Många MC-bud kör LC4, så den håller ihop bra i alla fall.

Jämfört med vilken 125:a som helst så är det mycket bra accs i en 640 och framförallt en massa vrid redan från låga varv.

På ettan hoppar den upp på halvgas på bakhjulet, vare sig man vill eller inte och på tvåan behöver man inte heller anstränga sig för att få upp den.
Det går även att koppla upp den på 3:an och 4:an, men det är nog inte så bra om man inte vill meka allt för mycket.
Det går alldeles utmärkt att dra upp den på 2:an och sedan lägga i 3:an i ca 100 km/h och sedan 4:an och 5:an, så sliter man inte så mycket på den stackars cykeln.

Rolig som f-n är den i alla fall att köra, i alla fall upp till ca 120km/h, sen håller man på att blåsa av :)

-03 fick den hydralisk koppling och "High Flow"-topp, men jag vet inte om de 4,5 hästkrafterna märks av i praktiken. Jag har tyvärr aldrig kört någon annan LC4:a än min egen (-03), men jag misstänker att man inte märker så mycket.

Enda nackdelen med LC4 SuperMoto som jag kan komma på är att den kan svaja till lite i styret när man kör i en kurva närmare toppfart och kör över en ojämnhet, men det är inte så att man far av vägen eller så.

Enda egentliga alternativet, som är lika driftsäker och praktisk trots att den är rolig som f-n är Honda XR 650 ombyggd till supermotard.
Men då får man ingen elstart och sen e den ful orginal också, till skillnad från LC4:an som är riktigt snygg. (tycker jag i alla fall)

Mvh/ C

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
640in är ju kanon som första "gatmotard"
lugn å fin i motorn utan att vara slö.
660in däremot, vibrerar som fan och kräver lite mera pyssel.

rille_b

Gick med
28 Jun 2004
Hoj
ok, såg att du gillar att reta polisen, är du säker på att köra eller? Hur länge har du kört??? Brukar du dra bilar och hojjar eller?? Passar lc4an 640 bra som d eller???

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man bråkar inte med polisen i onödan men om man känner sig tvungen så får man väl pröva lyckan. Har dragit mcpolisen en gång, då hade jag just en ktm640sm och det var inga problem att bli av med honom men jag är knappast stolt över det. Jag hade bara inte lust att bli av med kortet då. Efter det har jag klarat mig utan nå poliser men jag har inte lust att leta upp dem heller. Tycker knappast att det är en merit att ha dragit en polis!

rille_b

Gick med
28 Jun 2004
Hoj
motardnisse skrev:
Man bråkar inte med polisen i onödan men om man känner sig tvungen så får man väl pröva lyckan. Har dragit mcpolisen en gång, då hade jag just en ktm640sm och det var inga problem att bli av med honom men jag är knappast stolt över det. Jag hade bara inte lust att bli av med kortet då. Efter det har jag klarat mig utan nå poliser men jag har inte lust att leta upp dem heller. Tycker knappast att det är en merit att ha dragit en polis!

ok! vilken tur du hade?
Hur körde du då för att bli av med polisen???
En mc polis går ju nog liksom snabbare i toppfart???

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
rille_b skrev:
ok! vilken tur du hade?
Hur körde du då för att bli av med polisen???
En mc polis går ju nog liksom snabbare i toppfart???

En motard kan ju köra där en 300 kilos polis mc inte kan... :rolleyes
:p

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
PutteLiten skrev:
En motard kan ju köra där en 300 kilos polis mc inte kan... :rolleyes
:p

Japp! Innerstaden så går det rätt bra UTAN att ta gångvägar. När det gäller toppfart med motard så kan man glömma det. Det är när det börjar bli knixigt så faller polis hojen pga sin tyngd även om förarna är väldigt duktiga på sina hojar. Detta är bara en utväg när du verkligen vet att kortet kommer ryka OCH att allmänheten inte finns i vägen för dig. Men knappast rekommenderar det. Detta var sent på kvällen. Idag skulle jag tänka till en extra gång innan jag får för mig att pröva det igen. Nästa gång kanske man torskar samt ev skadar nån annan.

Last edited:

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Kan också rekommendera 640 som första motard. Har aldrig haft något problem med min, sköt oljebyten och dra lite skruvar ibland så mår den bra. Lättkörd, går lätt upp på slangen på 2:an, startar varje morgon enkelt med startmotorn, fint drag upp till 100.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
rille_b skrev:
ok, såg att du gillar att reta polisen, är du säker på att köra eller? Hur länge har du kört??? Brukar du dra bilar och hojjar eller?? Passar lc4an 640 bra som d eller???

Till och med min XT drar de flesta Svenssonbilar men efter 90 får man passa sig :) Och den spisen får nog betecknas som "sur" jämfört med den modernare LC4:an.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring