Jag skulle behöva lite hjälp med matematiken, måste ha missat en lektion eller två...

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag håller på att bygga en båtkärra och behöver lite hjälp med att få rätt på lite vinklar.

Efter som det är 240mm I-balk det handlar om så vill jag inte kapa och slipa mer än nödvändigt så jag behöver veta vilka vinklar det blir vid frågetecknen.

Man kan köra på känn men det känns onödigt när det säkert sitter nåt matte snille och bara längtar efter att räkna ut det här till mig.

/Blue

Bifogat

• balkjävul.jpg
    balkjävul.jpg
    37.7 KB · Visningar: 305

_audi_4_ever_

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Hojlös nu just
Blue skrev:
Jag håller på att bygga en båtkärra och behöver lite hjälp med att få rätt på lite vinklar.

Efter som det är 240mm I-balk det handlar om så vill jag inte kapa och slipa mer än nödvändigt så jag behöver veta vilka vinklar det blir vid frågetecknen.

Man kan köra på känn men det känns onödigt när det säkert sitter nåt matte snille och bara längtar efter att räkna ut det här till mig.

/Blue

Spetsen är ca 34 grader, de två övriga ca 73 grader

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
VTR 1000
den högra och vänstra vinkeln är 73.74 grader,
den där uppe är 32.52 grader.

Om jag har räknat rätt

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nyteknik skrev:
Summan av vinklarna i en tiangel är alltid 180°. Varje vinkel på din skiss ska alltså vara 60°.
om den är liksidig ja. Är den som på skissen oliksidig så skiljer sig vinklarna även om dom summerar ihop till 180 grader :)
//Tobbe

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Precis som alla säger. Det är ju bara att använda sinus, cosinus eller tangens. Mycket enkel matte. Har ingen miniräknare till hands men tror på vad övriga har sagt

//paco

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Paco skrev:
Precis som alla säger. Det är ju bara att använda sinus, cosinus eller tangens. Mycket enkel matte. Har ingen miniräknare till hands men tror på vad övriga har sagt

//paco

Precis, och det var det jag gick bet på!

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tryck på "START" nere i vänstra hörnet. Klicka på "KÖR"/"RUN" skriv sedan "CALC".

Nu kommer det svåra: Gå in under "VISA"/"VIEW" och välj "AVANCERAD"/"SCIENTIFIC". Nu kommer massa hemska och konstiga knappar upp som du troligtvis inte vet hur du ska använda. Sök då lite på trigonometriska formler på Google så vet du sen när du ska använda sinus, cosinus eller tangens. :tummenupp

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
TomTen6 skrev:
den högra och vänstra vinkeln är 73.74 grader,
den där uppe är 32.52 grader.

Om jag har räknat rätt

Det är rätt. Vet inte hur audi har räknat, men du kan hitta vinklarna genom att använda cosinussatsen, a^2 = b^2 + c^2 - 2bc x cosA där A är motstående vinkel till sidan a.

Paco - Om det "bara är att använda cosinus, sinus eller tangens" så kan du väl visa hur man löser det med sinus eller tangens? :va

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
McFille skrev:
Det är rätt. Vet inte hur audi har räknat, men du kan hitta vinklarna genom att använda cosinussatsen, a^2 = b^2 + c^2 - 2bc x cosA där A är motstående vinkel till sidan a.

Paco - Om det "bara är att använda cosinus, sinus eller tangens" så kan du väl visa hur man löser det med sinus eller tangens? :va
det är onödigt jobb på denna uppgiften men om du verkligen vill så kan du använda pythagoras och få ut den okända kateten och sedan använda sinus och tangens.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
-Rosen- skrev:
det är onödigt jobb på denna uppgiften men om du verkligen vill så kan du använda pythagoras och få ut den okända kateten och sedan använda sinus och tangens.

Så sant, men du heter väl inte Paco?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...