Jag skulle vilja lära mig laga motorcyklar, och behöver Tips!

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Oavsett vad du har för hoj - eller väljer att köpa- rekommenderar jag en verkstadshandbok (i första hand från Clymer då de redovisar mekning med beg hojar och i andra hand Haynes).

Av egna erfarenheter:
Se till att ha tid på dig, gör i ordning plats som du kan lägga grejer på.
Skaffa smålådor/burkar som du kan lägga skruvar i. MÄRK UPP!!!!
Ytterligare tips är att ha med kollegieblock och penna, anteckna under tiden du "mekar" och tänk dig in i att du så långt som möjligt i steg så enkelt som möjligt utifrån anteckningar och handböcker ska kunna plocka tillbaka allt när du känner att det räcker.

Och tänk på tiden. Det tar tid lära sig meka, det kommer troligen att gå åt både spray (som 5-56) för att lossa skruvar. Skaffa kraftig papp - eventuellt wellpapp - och maskeringstape så får du lättare att hålla ordning på skruvar, brickor o muttrar. Wellpappen kan du som exempel ha för att sätta skruvar till ventilkåpor i om det är olika långa.

Lycka till!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Köp dig en sliten GSX från 80-talet, helt vanlig standard rad 4:a. Ett renoveringsobjekt. Sen skaffar du dig en Haynes manual och börjar plocka ner. Gå igenom, sätt ihop renovera upp lite. Sälj för nån tusing dyrare än va du gav för den. Skaffa ett nytt projekt också kör på så tills du känner att du börjar få kläm på det hela.

Agreed!

Dessutom slipper du riva massa jävla kåpor så fort du ska pilla lite :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Börja med nått billigt. Om du är som jag.
Började med en Husqvarna Novolette remdriven moped. Den kostade 50kr (idag motsvarar det väl nånstans 500 - 1000kr för en limpa kostade 1,65kr) Den gjorde 50km/h enligt mätaren.
Innan jag började "trimma" den. Efter det gjorde den 30km/h.
(Och mitt trimmål var inte laglig maxhastighet)
Men jag lärde mig nått. Och det kostade inte så mycket.

Tänk på att använda ringnycklar och hylsor, inte skiftnycklar.
Tänk på att dra med momentnyckel.
Och 5-56 när skruv eller mutter inte lossnar. Ibland räcker 5 minuter men för att få loss trampan på en vanlig trampcykel tog det 48 timmar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Wellpappen kan du som exempel ha för att sätta skruvar till ventilkåpor i om det är olika långa.

Och om det går, sätta tillbaka skruvarna i samma hål, så slipper du fundera på vilken skruv som skulle i där efter 6månaders mekvila :)
 

Str3 R

Guest
Verkstadshandböcker modell Haynes/Clymer kan vara bra att ha. De brukar jag alltid köpa till mina gamla fordon. Jag brukar ha en tumregel, saker jag skruvar loss först lägger jag längst till vänster, nästa del lägger jag till höger om den. Alla skruvar/bultar lägger jag i bulthålen i respektive del, på så vis sorterar jag direkt vilka skruvar och bultar som hör till vilken del och slipper leta (och kanske svära). Är jag osäker på att komma ihåg hur grejerna satt tar jag kort på allt innan jag skruvar loss nåt. När jag skruvar tillbaks allt går jag från höger till vänster bland de lösa delarna. Momentnyckel kan vara bra att ha i garaget. :)
Och tålamod, saker får ta sin tid när jag mekar. Stress-mek kan leda till att man glömt nåt…

Så här gör jag när jag ska göra nåt själv på hojarna, det funkar för mig. Lycka till!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tänk om internet funnits när man började skruva.... Eller, det hade kanske inte varit optimalt, dels kan informationen man får vara både bra och mindre bra, dels kan det tänkas vara rätt hämmande då det är en fantastiskt effektiv skola att själv få klura ut hur man ska reparera det man själv förstör :D

Dock vill jag höja ett varningens finger.
Att utan någorlunda kunskap om vad man kan och inte kan göra så är en MC inte vad jag skulle se som det ultimata övningsobjektet, ett litet misstag kan få väldigt allvarliga konsekvenser, och då menar jag inte att köra en mejsel genom handen, hehe.

Som redan nämnts är en bra eftermarknadsmanual ovärderlig, inte en fabriksmanual då de oftast förutsätter att du vet vad du gör från början.

Sedan gäller öva, plugga, öva, öva, farsan brukade kasta in någon gammal grammofon, bandspelare, relä, manometer, väckarklocka, you name it, när det hände visste han att jag var upptagen och inte hittade på några andra galenskaper, som t, ex att "titta med 00an och stjärnmejseln" på hans nya bandare :)

Dvs, börja inte med att renovera bromsarna som första projekt, jobba dej uppåt :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: HCN

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Alla verkar ju bara babbla om haynes, skruva isär och ihop. Killen ville lära sig att LAGA motorcyklar. min första tanke blir då, jaha han vill köpa in krockskadat skit och LAGA för att sen sälja. För att kunna LAGA nåt måste du ju först ha en aning om vad det är som är trasigt. Finns säkert en massa nyttigt i haynes böcker, men i mina öron låter det mer som om du behöver lära dig vad motorcykel är och alla dess komponenter.

Så ta och förtydliga dig vad det är du vill göra. Inte för att jag kan hjälpa dig(kan knappt motorcyklar själv :D) men du lär nog får lite mer specifika svar än det vanligen förekommande svamlet från alla förståsigpåare som tror sig ha koll på det här forumet.
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Haynes-manualen för respektive motorcykel är tämligen odugligt för det du söker
Du ska läsa deras generella teknikböcker (tror det finns 3-5st som beskriver hur saker och ting fungerar)
Sen skaffar du en bok om din hoj som beskriver momenten på just din hoj -
Betänk att de plockar isär en ny fräsch hoj där skruvarna inte hunnit sätta sig...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Nu har jag ju iofs lite teknikintresse från barndomen men
tydligen betecknas man som hittepåförståsigpåare på sporthoj
som rekommenderar haynes samt verkstadsmanualer och
andra forum som är specifika för just din motorcykel.

Jag har haft god nytta av haynes böcker både på mina
bilar genom åren och även motorcyklar, komplettering med
märkets egna servicemanual är bra för där kan det stå
specifika saker som haynes kanske missat. Till exempel
står det i Suzukis manual att man skall använda
"Suzuki Super Grease A" till vissa packningar och sen
kostar tuber massa pengar när samma fett finns på OK/Q8 :)

Nu får dom som kan det på riktigt hjälpa dig med resten
så slipper du höra mer svammel från en förståsigpåare som
tror sig ha koll...

:Bugar
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Om du inte har någon erfarenhet av att skruva, och ska lära dig från början så tycker jag att du ska slänga alla skiftnycklar och polygriptänger du äger :tummenupp för vet man inte var/när man kan "slarva" och använda sådana verktyg så kan dom förstöra mer än dom gör nytta. Använd riktiga verktyg istället. Kostar lite att köpa, men du har igen det i längden.

Sen gäller det att du har TID när du håller på, så du inte stressar. Gör man saker lugnt, genomtänkt och metodiskt så går det oftast bra, men stressar man blir det bara skit. Rom byggdes inte på en dag såas..

Lycka till.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har mest haft antingen pappa+duktig farbror, eller nyare hojar med garantier (=lämnas in).

Men väl 2 Hondor, en CBR600F (äldre), och nu en nyare 600RR. I båda fallen har jag ganska lätt fått tag i kompletta verkstadsmanualer på 6-800 sidor med sprängskisser, tydliga instruktioner på allt inkl. moment och listor över vilka verktyg som behövs för respektive kapitel. Suveränt! :tummenupp

Jag sitter dock "lite" i samma båt som TS. Som lite teoretiker går det ofta att läsa sig till hur saker ser ut invändigt innan man öppnar saker. Men ibland känns det vanskligt att lossa saker då man inte vet om det är vakum, hydraloljor eller massa fjädrar som tjongar till där innanför.

Som flera sagt så är nog det bästa att få göra moment under överseende av nån som kan. Jag skulle vilja till en mer avancerad "mek-kurs" där man tog en dag till framgaffel, en till bromsar, en (helg kanske) till att klyva en motor osv.. Bara för att få en komplett förståelse för hur saker sitter ihop och fungerar. Med lite grundförståelse och en bra manual skulle jag inte tveka på att ge mig på även en del som inte är exakt så (framgaffel från en KTM istället för en Honda t.ex)

Men med en billigare hoj, STORT intresse och rätt verktyg så är det ju bara att skaffa manualer och börja riva/sätta ihop..

Fråga -> TS: Har du som tummen mitt i handen, eller har du en teknisk förståelse för hur saker fungerar? Med den och bara lite erfarenhet får man nog snabbt den berömda känslan för vad man kan förvänta sig av kommande, okända, moment!
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Köp en Husabergare, då lär du dig skruva :D Komplett motorrivningsguide medföljer i orginalhandboken. Dessutom finns det en redig pilsneröppnare med o orginalmeksatsen.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det finns några grundregler som är viktiga.

Använd inte våld.
Använd inte fel moment.
Var noggrann.
Tänk efter före du demonterar så du hajar funktionen och kan få ihop det som det ska vara.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det finns några grundregler som är viktiga.

Använd inte våld.
Använd inte fel moment.
Var noggrann.
Tänk efter före du demonterar så du hajar funktionen och kan få ihop det som det ska vara.

Noggrann var ordet!:D:D:D
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Det finns några grundregler som är viktiga.

Använd inte våld.
Använd inte fel moment.
Var noggrann.
Tänk efter före du demonterar så du hajar funktionen och kan få ihop det som det ska vara.

Super tips. Köper du ett objekt kan det vara många saker som är fel så köp helst något som startar.

Laga en sak i taget om du är osäker. Precis som när man renoverar huset. Riva går fort men efter 24h står du med ett skelett som tar dig 2-4år att fixa till...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top