Jag tänkte hänga på en lite starkare motor... 100.000 hästar...

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
SR-71, vilken fiiin kærra, tyværr inte aktiv tjænst længre, satelliter gør jobbet nu men NASA har fortfarande en som flygande testbædd.
Drar allt det hær från huvudet så jag kan ha fel ;)

Ær runt 35 meter lång, men blir runt 30 cm længre nær den ær i flight av friktionen mot luften, vilket ær runt 300 grader eller så i MACH 3. Har kommit upp i hastigheter mot MACH 3.5.
Byggt mestadels i titan før att klara værmen, och læcker som sagt som ett såll på marken. Andvænder en specialsoppa som ær mer trøgflytande vid normala temperaturer.
De två konerna som sitter vid motorerna går att skjuta fram och tillbaks. Vid start ær dom helt tillbaks och då andvænder sig SR-71'an av konventionella jetmotorer, men før att kunna flyga effektivt vid høga hastigheter så krævs det en annan typ av motor. Så nær kærran kommer upp i øverljudshastighet så kopplar man ur dom vanliga motorerna och andvænder sig av ramjet motorer som komprimerar luften med hjælp av farten och konerna. Ju snabbare man flyger desto mer skruvar man fram konerna :D
Hehe, fungerar som gigantiska apelsinjuicepressar kan man sæga :tummenupp
HAr en arbetshøjd på runt 30 000 m, dær det inte finns så mycket luft (alls) att andas, så piloterna har gamla øverblivna rymddrækter från apollo tiden, dom oranga fina :) Dom fløg uppdrag mellan 6 och 12 timmar, och de hær drækterna har INGA bekvæmlighetsfaciliteter...you do the math :zpy

Argh....tror jag har messerschmittrat klart nu :brynad

Just ja...enda "flygplanet" som har gjort MACH 6, ær X-15 :fakta

Bifogat

• x-15.jpg
    x-15.jpg
    29.5 KB · Visningar: 204

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Penguin skrev:
Lite OT men kul att veta:

Jag såg ett intressant program på Discovery häromdagen om extrema flygplan. Bl a så berättades att SR-71 Blackbird har två motorer på 160 000 hk per styck. Det ni! Vid taxning på marken kokar luften 800 meter bakom planet. Inuti motorerna är temperaturen 1800°C. Vidare är inte bensintankarna täta när planet står på marken, utan det läcker som ett såll. Först när tankarna blir varma av trycket vid flygningen sluter de tätt....

SR-71 Blackbird:
Är det inte det planet som har 3 mils vändcirkel i luften?

miffo*

aka Assassin
Gick med
2 May 2003
Hoj
Derbi Senda X-treme Super Motard -02
Penguin skrev:
Lite OT men kul att veta:

Jag såg ett intressant program på Discovery häromdagen om extrema flygplan. Bl a så berättades att SR-71 Blackbird har två motorer på 160 000 hk per styck. Det ni! Vid taxning på marken kokar luften 800 meter bakom planet. Inuti motorerna är temperaturen 1800°C. Vidare är inte bensintankarna täta när planet står på marken, utan det läcker som ett såll. Först när tankarna blir varma av trycket vid flygningen sluter de tätt....

SR-71 Blackbird:

Det kom väl ett liknande program om den på SVT2 ganska nyligen?
Såg det iaf... Ganska najs va den... Undras va som skulle va kvar av den om den drog rakt ner mot marken i 3.5 mach från 30.000 meter? :crash

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är otroligt vad vi människor kan bygga.

Hoppas ni kollar in Extreme Machines på Discovery. Det är det mest intressanta man kan se på tv, näst efter rr.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
phastasphuk skrev:
Andvænder en specialsoppa som ær mer trøgflytande vid normala temperaturer.

Du verkar påläst! :tummenupp

en rolig grej som nämndes i programmet jag såg var om just soppan. Den är dyrare per liter än världens dyraste whiskey, och om jag inte minns fel så dricker planet ca 3500 liter i timmen......

Snacka om dyr i drift!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Penguin skrev:

en rolig grej som nämndes i programmet jag såg var om just soppan. Den är dyrare per liter än världens dyraste whiskey, och om jag inte minns fel så dricker planet ca 3500 liter i timmen......

Snacka om dyr i drift!

i brännsle kostnader ja. Det är inget vad hela driftskostnaden går på. Med tanke på att Sveriges arme´s större Tanks går på en 16 000 kr/mil så borde detta flygplan vara betydligt dyrare, typ 50-100 000/ timme eller nåt sånt.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Penguin skrev:

Snacka om dyr i drift!

Tackar tackar...vissa grejer har ju fastnat nær man har læst om det.

Soppan kallas SP-7, och blackbirden ær den enda kærran som har den soppan, så den ær nog dyr tror jag.....har en egen flotta med tankplan, bara det kostar nog, hehe....
3500 l i timmen, låter som værsta budget kærran. Planet tar 110 000 lb (60 ton?) med soppa, och den tankar var 3:e timme har jag før mig, eller om det var varannan, så det ær nog liiite mer æn så. Viggen suger i sig en kubikmeter i minuten under full EBK, så vad ska en BB gøra då....

Finns 3 andra kærror som gør/gjort MACH 3, tidigare næmnd X-15, XB-70 Valkyrie vilket inte blev mer æn två testplan. Nær ryssarna fick veta att yanksen gjorde en MACH 3 bombare som skulle flyga øver deras land, så satte dom sig ner och drog ihop en MACH 3 fighter, da MIG-25 Foxbat. Gjort mest i rostfritt stål før att klara temperaturerna, den var dyr och fløg inte alls bra långsamt, men den ær den snabbaste fightern någonsin. Ryktas om att den førsta "kill" under gulfkriget var en F/A-18 Hornet som skøts ner av en MIG-25, go figure....

nedan två jættemotorer med vingar och en kille som styr længst fram.

Bifogat

• mig25_01.jpg
    mig25_01.jpg
    44.1 KB · Visningar: 116

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Inte så varvvillig dock.. övervarvade vid 101,5 rpm för att få 100 000 hp.. :rock

oneleg

Vila La Figa!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Ducati 916 BIP
phastasphuk skrev:
en MACH 3 fighter, da MIG-25 Foxbat.
nedan två jættemotorer med vingar och en kille som styr længst fram.

Den har dessutom metanolinsprutning i efterbrännkamrarna för mera effekt, dessutom tänds dom inte i steg som på modernare jetplan, utan ALLT på en gång med en stor smäll.

Har stått ca 5-10m från en J35 Draken som tände EBK, skaplig smäll blir det och hela planet lättade 0,5 meter. Den stod fastkedjad inne i ett motorkörhus där dom testar motorer.
Kändes lite nervöst när dom började öka varvet på motorn.
:skrämd

Visst fanns det en X-3 Stilletto också som gjorde Mach 3, otroligt spetsigt plan gjort för att passera "värmevallen" som Mach 3 också kallades. Hittade ingen bild på den...

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oneleg skrev:
Visst fanns det en X-3 Stilletto också som gjorde Mach 3, otroligt spetsigt plan gjort för att passera "värmevallen" som Mach 3 också kallades. Hittade ingen bild på den...

Trodde jag blev slagen på fingrarna dær :skrämd

X-3 Stiletto ( NU vet jag var min fallskærm har fått namnet från :D ) byggdes før att kolla hur det var att flyga supersonic under længre stunder....klarade inte ens MACH 1 under planflykt och som mest MACH 1.21... misslyckat pga alltfør klen motor.
Verkar konstigt tycker jag, før med den dær formen ocyh tillræckligt med højd fins det væl ingen græns før hur fort det kan gå....førutom nær vingarna børjar smælta då :D

Bifogat

• x-3.jpg
    x-3.jpg
    34.4 KB · Visningar: 63
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati