Jag tror den här kan bli lite svårsåld...(Blocket)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fenomenet med produkter som är lite "fel" prissatta på Blocket kommer ju upp då och då. Ibland har folk inte hängt med att det är höst eller så övervärderar de sin produkt lite väl mycket.
Tänkte se ifall vi kunde få ihop en rolig tråd med den ibland för stora optimismen hos säljarna.

Lägg gärna in printscreen på annonserna så lever de lite längre.

Jag börjar med en ganska optimistisk säljare av en Suzuki GSX-R750 från 1997.
Han har faktiskt sänkt priset till 46 000:-
Fast går du ned 3000:- till kan du få en vettig 2002:a.
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_Gsxr_750___inkl_skinnstall_34791665.htm

Bifogat

• blocket_1.jpg
    blocket_1.jpg
    182.4 KB · Visningar: 490

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Antagligen så tänkte han att han skulle få pengarna tillbaka för stället också.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag fattar inte?
Är 46k så in åt helvete för mycket?

En perfekt 97ans gixxer kan nog många gånger vara värd denna peng. Precis som en 87a.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fattar inte?
Är 46k så in åt helvete för mycket?

En perfekt 97ans gixxer kan nog många gånger vara värd denna peng. Precis som en 87a.

Även o den är perfekt och jag råkar gilla bullrövsgixxers så är det väldigt mycket begärt för den ja.

Hade det varit en specialmodell från 67 så hade den kanske varit värd det, ungefär som dom hiskeliga priserna på CBX-sexor, men inte för en dussinhoj från 97....

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fan men tänk på dealen! Man får med ett FÄRGANPASSAT skinnställ!!!!!!!!!!!!!!!

LÄTT värt det!

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag kanske skulle utveckla lite mer....

Privatannonser på blocket är ju ett utmärkt exempel där marknadsprincipen gäller och fungerar för att sätta priset baserat på tillgång och efterfrågan. Ni som gnäller över höga priser på blocket, gnäller ni lika mycket när ni tankar bilen, eller betalar mat, läkemedel, försäkringar, räntor etc etc alla exempel på produkter som mer eller mindre säljs av monopol eller kartellbildningar så att man betalar alldeles för mycket? Det är lättare förstås att racka ner på privatpersoner. Jag tycker att det är rätt patetiskt.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Förstår din poäng. MEN, de saker som du räknar upp har antingen monopol eller vet vart värdet ligger eller har en bra kartellbildning.

Det har inte killen som gjort annonsen. Inget trumfkort eller hållhake bara jäkligt taskig uppfattning om vad hans saker är värda.
Man kan få en mint s-rad för 35k. Att räkna med att hitta en köpare med rätt storlek och att stället faller i smaken mm är ju värre än lotto.

OM bågen är mint så kan han sälja den löst för ca 35k och utrustningen vid sidan om för 7k. fortfarande MAX 42k dock.

Nu räknar jag lite högt dessutom i min värld.

Privatannonser på blocket är ju ett utmärkt exempel där marknadsprincipen gäller och fungerar för att sätta priset baserat på tillgång och efterfrågan. Ni som gnäller över höga priser på blocket, gnäller ni lika mycket när ni tankar bilen, eller betalar mat, läkemedel, försäkringar, räntor etc etc alla exempel på produkter som mer eller mindre säljs av monopol eller kartellbildningar så att man betalar alldeles för mycket? Det är lättare förstås att racka ner på privatpersoner. Jag tycker att det är rätt patetiskt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

6751963-a-detail-of-a-hand-pointing-up-isolated-on-white-background.jpg

Det där var för övrigt skälet till att jag tyckte att denna diskussion inte riktigt hörde hemma i den vanliga Blocket-tråden.
Folk blir så lätt uppeldade över det här med priser.
:tungan

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Förstår din poäng. MEN, de saker som du räknar upp har antingen monopol eller vet vart värdet ligger eller har en bra kartellbildning.

Det har inte killen som gjort annonsen. Inget trumfkort eller hållhake bara jäkligt taskig uppfattning om vad hans saker är värda.
Man kan få en mint s-rad för 35k. Att räkna med att hitta en köpare med rätt storlek och att stället faller i smaken mm är ju värre än lotto.

OM bågen är mint så kan han sälja den löst för ca 35k och utrustningen vid sidan om för 7k. fortfarande MAX 42k dock.

Nu räknar jag lite högt dessutom i min värld.

:rolleyes:

Men...... du fattar ju tydligen inte min poäng. Om killen har satt priset på sin Gixxer för högt så köper ju ingen den utan väljer en annan. Får han den såld ändå så är det väl bara att gratulera. Vad är ditt problem med det? När du ska tanka bensin så måste du snällt betala vad de tar, eller vara utan. Där finns det fog för gnäll i så fall, men inte när det gäller privatannonser.

6751963-a-detail-of-a-hand-pointing-up-isolated-on-white-background.jpg

Det där var för övrigt skälet till att jag tyckte att denna diskussion inte riktigt hörde hemma i den vanliga Blocket-tråden.
Folk blir så lätt uppeldade över det här med priser.
:tungan

Jag är inte uppeldad över priser.

Jag är i så fall uppeldad över det meningslösa gnället på det här forumet.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag fattar din poäng. Fattade du min?
Vad är problemet åt att vi skrattar gott i att någon övervärderar sin ögonsten till den mildaste grad? I mitt eget fall skrattar jag lite gott åt mig själv med lite självironi i samma veva för visst har man varit där själv någon gång, naivt och satt pris efter affektionsvärdet och inte marknadsvärdet. Eller för att man en gång själv gav i överkant och tror/hoppas man kan få igen det.

Förövrigt finns det mängder av s-rad 96-99. 97ans var ju sista med förgasare om det nu skulle höja värdet?!

:rolleyes:

Men...... du fattar ju tydligen inte min poäng. Om killen har satt priset på sin Gixxer för högt så köper ju ingen den utan väljer en annan. Får han den såld ändå så är det väl bara att gratulera. Vad är ditt problem med det? När du ska tanka bensin så måste du snällt betala vad de tar, eller vara utan. Där finns det fog för gnäll i så fall, men inte när det gäller privatannonser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker det är helt sjukt att man får sätta ut sin egen hoj på blocket utan att få priset godkänt av SH:s köparskara först. Man blir förbannad.

Man FÅR sätta ut sin hoj till vilket pris man vill det är det ingen som har velat ändra.

Man FÅR göra sig lustig över folk som begär sjuka överpriser på sin skit.

Man FÅR göra sig lustig över folk som tror att dom har ökat värdet på sin plastraket genom att vurpa den och sätta på ett biltema crosstyre och den fulaste framlampan dom hittat.

Man får göra sig lustig över tyskstukade hojar som ser ut att ha blivit överstegrade medans bakramen fortfarande var varm.

Man får göra sig lustig över leasade Audis och plastbåtsägare också Jörgen, fast det skulle väl aldrig du göra?

Man får göra sig lustig över skrynkliga gamla tanter också, tydligen

Lelijkevrouw.gif

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...