Jag tycker att hojjen har blivit trögväxlad

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Jag upplever att hojen blir tung att växla när den blir varm.
Jag köpte nu till sista oljebytet Motul 5100 15w50 och den oljan har gått nu ca 300 mil.
Enligt uppgift från tidigare ägare så är det denna som han kört på tidigare.

Detta har börjat sista 50 milen,tidigare så gick det utan problem.
Är det nån annan som upplever det med denna olja eller är det nå annat som spökar.


Motorcykeln är en Suzuki RF 900 -94 med ca 3350 mil på mätaren.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
LasseMaja skrev:
2462198 Jag upplever att hojen blir tung att växla när den blir varm.
Jag köpte nu till sista oljebytet Motul 5100 15w50 och den oljan har gått nu ca 300 mil.
Enligt uppgift från tidigare ägare så är det denna som han kört på tidigare.

Detta har börjat sista 50 milen,tidigare så gick det utan problem.
Är det nån annan som upplever det med denna olja eller är det nå annat som spökar.


Motorcykeln är en Suzuki RF 900 -94 med ca 3350 mil på mätaren.


Justerat kopplingen på länge?
Om den inte kopplar ur ordentligt ligger det ju tryck på genom vxl-lådan och den blir svårväxlad. (såvida du inte crossväxlar utan koppling vilket ju kräver lite känsla i gashand och fot)
 

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Hur gör man det när man hydraulisk koppling??
Jag har frågat på Bike city i Luleå och dom påstår att det inte går
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
LasseMaja skrev:
2464895 Hur gör man det när man hydraulisk koppling??
Jag har frågat på Bike city i Luleå och dom påstår att det inte går

Det enda du kan göra är att se till att kopplingen är luftad, men i ärlighetens namn borde du kunna känna när lamellerna kopplar ur, och genom det bedöma ifall du har mycket luft i systemet eller inte.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.

Man brukar även kunna se på oljan om hojen är i bra skick rent mekaniskt sätt. Stora metalflisor i oljan = inte bra.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.


då gasar du rätt mycket va? Vad är det för en hoj du kör? 200 mil är ju inte så långt precis. Iofs. hur mycket olja rymmer motorn?
 

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.


Jag skall prova att lufta kopplingen, hjälper inte det så återstår endast ett oljebyte för att se om det blir skillnad.

Kan ju vara så att nu när det börjar att bli lite kallare ute att 15w50 börjar att vara i tjockaste laget
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
KalleKulspruta skrev:
2470901 då gasar du rätt mycket va? Vad är det för en hoj du kör? 200 mil är ju inte så långt precis. Iofs. hur mycket olja rymmer motorn?
Jag fin-åker inte direkt:) Kör Bandit 1200 -98
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
Vet inte vad ovanstående snubbe snackar om men han kör la biltema olja då.. motul 5100 e riktigt bra.. tror nog mer att temperaturen ute så här års är det som är problemet.. motuls olja e kanonbra för motor o låda.
 

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Bytte olja och filter idag innan jag ställde av hojen.
Det vart en väsentlig skillnad, nu är den som ny igen.
Visserligen så har dem oljan som var i endast gått 350 mil så ett litet tag till kunde den behålla sina egenskaper kan man ju tycka.
Så vitt jag vet så är motul 5100 en riktigt bra olja.
 
Last edited:

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Rekommenderat olja till RF 900,,och till de flesta andra sporthojar, är 10/40,,så VARFÖR köra med 15/50???
Testa med antingen delsyntet eller helsyntet 10/40, så skall du se att dina problem försvinnar.
Hälsar Frostie
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top