jag undrar varför man lägger ner knät i backen?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Som skrivet, skrapa fotpinnar då har du fel tyngpunkt sitter still/på hojen, lätt att den tappar fäste och skuttar lite.
Flytta ut kroppen så kommer knät gå i backen och du vet även hur mycket nedlägg du har.
Bromsa under nedlägg ska helst inte göras på gata då fästet är väldigt ojämt. Börja med att köra lungt och öva på att bromsa i kurva samt ändra spårval och väja.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har skrapat bägge fotpinnarna.
Samtidigt.
När man haft fullt nerlägg åt båda hållen samtidigt så passar hojen utmärkt som julgransglitter.

Normalt skrapar jag inte puckarna.
Brukar låta pinnen ta i först.
När den har kontakt hänger jag ut arselet mer och mer efter behov.
Har hänt att jag gått så långt ut att jag lagt i knäet.
Spolingar som hänger som apor i hojen för att få i knät utan vidare nerlägg ser bara löjligt ut.
Även jag har gjort så i ungdomen.
Tycker inte att man har någon kontroll när det småsläpper, om man hänger.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Knäskrap på gata: poserande
På bana: dels vill man veta att man håller den breda delen av däcket i asfalten för bästra möjliga grepp (friktion är inte linjärt med kraft), och veta hur mycket man vågar krana på gasen innan det släpper ut ur böjarna, iaf utan att det kommer som en alltför stor överraskning.

Själv gör jag något liknande med bilen - petar till på gasen i mitten/utgången av böjar för att se hur lätt det släpper för att veta hur mycket jag kan ladda på utan att jag kör rakt fram..
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Har du lite otur så kan det innebära att däcken tappar fästet för att hojen lyfts upp.
I praktiken är dock inte risken särskilt stor på en hoj med fotpinnar som viker upp sig.

Men skrapar du fotpinnarna så betyder det att du sitter för still på hojen och inte flyttar ut kroppen för att förskjuta tyngdpunkten.

För mig händer det titt som tätt vid bankörning, men jag ser mest fotpinnesskrapet som ett misslyckande och en signal att det är dags att köra mer "pick up", dvs att som Maciej skriver flytta ut överkropp och låta resten följa med.


Behöver ju inte vara körstilen det är fel på för att fotpinnarna tar i.

Kan ju även vara för mjuk fjädring samt att på många hojar sitter ju fotpinnarna rätt lågt och då tar dom ju i oberoende av hur mycket du hänger om det går lite fortare.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Behöver ju inte vara körstilen det är fel på för att fotpinnarna tar i.

Kan ju även vara för mjuk fjädring samt att på många hojar sitter ju fotpinnarna rätt lågt och då tar dom ju i oberoende av hur mycket du hänger om det går lite fortare.
helt riktigt, men en person som frågar varför man lägger ner knät i backen kör knappast så fort att deras pinnar tar i på grund av hastigheten utan där är det tekniken som är felaktig. Självklart beroende på hoj men även på glidarhojjar är det bättre att förflyta kroppen och luta hojjen lite mindre än att skrapa pinnar/avgassystem.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Spolingar som hänger som apor i hojen för att få i knät utan vidare nerlägg ser bara löjligt ut.
Även jag har gjort så i ungdomen.
Tycker inte att man har någon kontroll när det småsläpper, om man hänger.

Eehh.. :va

Med skillnaden att det förmodligen inte hade släppt om du fått ut vikten! :huvet

Blir nyfiken på vilka tider du har på bana med det resonemanget.
Vilka banor har du kört och vilka tider har du?

Det här inlägget är bara helt oförståeligt :va

På vilket sätt hade han fel? Skribenten du citerar gav rätt vettiga råd till nån som inte själv har koll på rätt elementära körtekniker, vad har hans tider på Mantorp med det att göra?
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Nackdel: Det är dyrt att skrapa knäpuckar!
Fördel: Man får brudar! :tuttar





Att bromsa med knät i backen är inte så kul....jag har provat!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
helt riktigt, men en person som frågar varför man lägger ner knät i backen kör knappast så fort att deras pinnar tar i på grund av hastigheten utan där är det tekniken som är felaktig. Självklart beroende på hoj men även på glidarhojjar är det bättre att förflyta kroppen och luta hojjen lite mindre än att skrapa pinnar/avgassystem.

Håller med!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top