Jag vill börja tävla i BoTT men..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom reglerna från och med i år även tillåter KTM 1290 Superduke att vara med, så blev jag väldigt sugen på att ställa upp 2016. Men hur bra bör man vara för att inte halka efter? Jag ställer ju inte upp förens jag kan haka på resten av bakre fältet. Det känns meningslöst om jag skulle bli varvad av näst sista föraren. Den enda erfarenheten från storbana som jag har för närvarande är cirka 5 bandagar på Gelleråsen, där jag kört 1.24 med skjuts, och 1.21 utan (Och ett rimligt mål för i år bör ligga runt 1.15). Tiden är förvisso satt med endast en iphone-app.. Så detta år tänkte jag tillbringa på diverse bandagar runtom i landet samtidigt som jag fixar till hojen så den blir tävlingsduglig.

Skulle ni kunna höfta vilka varvtider jag bör ligga runt på Gelleråsen och Gotland Ring för att vara något sånär lika snabb förare som de långsammare i BoTT? Det är där de första bandagarna i år kommer spenderas, och det vore kul att få ett mål att sträva efter.
Hur är nivån i rookie-klassen i BoTT? Och hur mycket bör man räkna med att varje tävling kommer kosta? kan en uppsättning däck räcka för hela helgen? Eller bör man räkna med 2 bakdäck?
Eller är det bättre att hoppas på att de ändrar reglerna för 2-cylindriga hojar i speedster cup istället för att börja direkt i BoTT?
 

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Det är bara att joina BoTT. Tider är inget att bry sig då det spänner över hela fältet och det tas mycket hänsyn till "långsammare" åkare vid varvningar osv. Bästa sättet att bli varm i kläderna är att börja tävla. Hjälp finns att få i hela BoTT-tältet.
Ang däck så är det nya regler i år. Gå in på www.nordicbott.net och kolla eller maila Alex Lind.
Min erfarenhet är att det varierar från förare till förare vad man vill lägga på däck. Jag har kört flera säsonger med "begagnade" däck och det är inte förrän man börjar komma ner i varvtider som det spelar roll. Min egen erfarenhet alltså...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Problemet med att vara såååå långsam är ju att motivationen att lägga hela sin ekonomi och semester på att tävla, försvinner direkt. Och sen slutar man. Ska jag åka halva banan efter den som ligger näst sist så är det precis som vilken bandag som helst, fast billigare och utan att man känner sig utanför. Därför tycker jag att det är viktigt att man åtminstone följer med i mer eller mindre samma tempo som några andra. Men tack för svaret! :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Då är det ju bara att du kör en tävling till att börja med. Känner du att suget finns efter det så är det bara att planera då. (Y)
Man behöver inte ladda för en hel säsong det första man gör.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fundera på däck etc när du börjar få problem med det, innan dess är det waste of money..

Lägg allt du har på varv, timmar och träning. Öva! Kör inte bara. Gå ut ett pass och fokusera på en sak, ingångshastighet, pricka apex PERFEKT, bromsa längre in i böj osv.. Tiderna kommer med trygghet!

1.15 kan du nog köra på vilka (race)däck som helst även om de är schletna.

Hur snälla de är i Bott har jag ingen aning om :)

Kuuuul.. :) Lycka till!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kör nåt speedster Cup race först annars så får du ju lite race erfarenhet innan du ska stångas med de stora pojkarna.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Då är det ju bara att du kör en tävling till att börja med. Känner du att suget finns efter det så är det bara att planera då. (Y)
Man behöver inte ladda för en hel säsong det första man gör.

Jo, det finns inte direkt underkåpa att köpa som tillbehör eller att najja motorn och göra den raceklar är inget som jag gör bara för att bli varvad såklart. Då hade det nog varit bättre om jag köper en gammal banhoj och testar att tävla i speedster cup (eller BoTT) istället :)

Fundera på däck etc när du börjar få problem med det, innan dess är det waste of money..

Lägg allt du har på varv, timmar och träning. Öva! Kör inte bara. Gå ut ett pass och fokusera på en sak, ingångshastighet, pricka apex PERFEKT, bromsa längre in i böj osv.. Tiderna kommer med trygghet!

1.15 kan du nog köra på vilka (race)däck som helst även om de är schletna.

Hur snälla de är i Bott har jag ingen aning om :)

Kuuuul.. :) Lycka till!

Däcken handlar ju mer om ekonomin, och om hur mycket pengar jag kanske behöver spara ihop det här året för att kunna köra nästa år. Det är väl ändå bra att veta ifall alla använder 2 bakdäck MINST per helg, för att ett bakdäck helt enkelt inte håller för alla varv, eller om det går att klara sig på ett däck under två helger om man kör långsamt. Så det gäller inte optimalt grepp, utan det är den ekonomiska biten jag vill ha ett hum om :) Tack för tipsen!

Kör nåt speedster Cup race först annars så får du ju lite race erfarenhet innan du ska stångas med de stora pojkarna.

Problemet är ju att min hoj inte är tillåten ännu i Speedster. Det är upp till 1200cc för 2-cylindriga. Jag har mailat och frågat om det ä gamla regler eller om de har valt att utesluta bland annat den här hojen av diverse skäl. Jag får dock inga svar :/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, det finns inte direkt underkåpa att köpa som tillbehör eller att najja motorn och göra den raceklar är inget som jag gör bara för att bli varvad såklart. Då hade det nog varit bättre om jag köper en gammal banhoj och testar att tävla i speedster cup (eller BoTT) istället :)

Däcken handlar ju mer om ekonomin, och om hur mycket pengar jag kanske behöver spara ihop det här året för att kunna köra nästa år. Det är väl ändå bra att veta ifall alla använder 2 bakdäck MINST per helg, för att ett bakdäck helt enkelt inte håller för alla varv, eller om det går att klara sig på ett däck under två helger om man kör långsamt. Så det gäller inte optimalt grepp, utan det är den ekonomiska biten jag vill ha ett hum om :) Tack för tipsen!

Problemet är ju att min hoj inte är tillåten ännu i Speedster. Det är upp till 1200cc för 2-cylindriga. Jag har mailat och frågat om det ä gamla regler eller om de har valt att utesluta bland annat den här hojen av diverse skäl. Jag får dock inga svar :/

Ligger ju en färdig R1 på blocket nu för 10k, så att köpa en hoj och testa speedster kan ju vara en rätt billig idé. :tummenupp
Då kan du dessutom krascha utan att bry dig, då hela hojen kostar mindre än att laga din hoj. :hihi

Vad gäller däck hänger det ju helt på vilken hoj man kör, hur man kör den, och hur fort man kör.
Jag kör skitlångsamt på en gammal R6, och verkar vara rätt mjuk i handen (alla bekantas åsikter till trots) och ett bakdäck klarar lätt en hel racehelg, och lite träningar. Det går ju dessutom att köra på begagnade däck, och då blir det genast mycket billigare. Jag har tex inte kört upp alla begagnade däck jag fick med hojen än. :hihi

Jag tycker du ska testa en racehelg i år, så du får en känsla för om du tycker det är värt att lägga pengar på det. Tycker du det är lika skoj som jag gjorde så är det bara att ge sig ner i träsket påföljande säsong. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ligger ju en färdig R1 på blocket nu för 10k, så att köpa en hoj och testa speedster kan ju vara en rätt billig idé. :tummenupp
Då kan du dessutom krascha utan att bry dig, då hela hojen kostar mindre än att laga din hoj. :hihi

Vad gäller däck hänger det ju helt på vilken hoj man kör, hur man kör den, och hur fort man kör.
Jag kör skitlångsamt på en gammal R6, och verkar vara rätt mjuk i handen (alla bekantas åsikter till trots) och ett bakdäck klarar lätt en hel racehelg, och lite träningar. Det går ju dessutom att köra på begagnade däck, och då blir det genast mycket billigare. Jag har tex inte kört upp alla begagnade däck jag fick med hojen än. :hihi

Jag tycker du ska testa en racehelg i år, så du får en känsla för om du tycker det är värt att lägga pengar på det. Tycker du det är lika skoj som jag gjorde så är det bara att ge sig ner i träsket påföljande säsong. :tummenupp

Tack för tipset! Den kom ju ut igår! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för tipset! Den kom ju ut igår! :)

:blocketknarkare
:crash
Jag håller lite span på rejshojar rent generellt. Tänkte uppgradera till 2016 sedan, bra att veta vad som kan vara vettigt. Kolla upp ramnummer och sånt med polisen innan köp bara, så du faktiskt kan skaffa MC-ID. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
:blocketknarkare
:crash
Jag håller lite span på rejshojar rent generellt. Tänkte uppgradera till 2016 sedan, bra att veta vad som kan vara vettigt. Kolla upp ramnummer och sånt med polisen innan köp bara, så du faktiskt kan skaffa MC-ID. :tummenupp

Jag drog iväg ett mail till honom :) Att kolla upp ramnumret hos polisen har jag läst så många gånger, ändå tänkte jag inte alls på det nu. Det ska jag göra, tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag drog iväg ett mail till honom :) Att kolla upp ramnumret hos polisen har jag läst så många gånger, ändå tänkte jag inte alls på det nu. Det ska jag göra, tack!

I övrigt är det ju det gamla vanliga som gäller med att köpa hoj, och i det här fallet behöver du ju inte oroa dig för att den inte ska vara kraschad. Det har den garanterat blivit. :hihi Men, bra att kolla så det viktiga lirar iaf. Sen kan du säkert sälja den i sommar igen utan att göra någon ekonomisk förlust om du vill rejsa med 1290n istället.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
I övrigt är det ju det gamla vanliga som gäller med att köpa hoj, och i det här fallet behöver du ju inte oroa dig för att den inte ska vara kraschad. Det har den garanterat blivit. :hihi Men, bra att kolla så det viktiga lirar iaf. Sen kan du säkert sälja den i sommar igen utan att göra någon ekonomisk förlust om du vill rejsa med 1290n istället.

Jag är fortfarade helt förälskad i min 1290, men eftersom det är lite krångligt att göra om den till banhoj, för att inte tala om den ekonomiska förlusten, så underlättar det ju att hitta en sån här billig skrothög om den nu fungerar och det stämmer att den är klar för R1000 (eller ja, bör gå igenom besiktningen utan större problem). Ett problem är att jag bor i stockholm och har svårt att kolla på den eller hämta den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är fortfarade helt förälskad i min 1290, men eftersom det är lite krångligt att göra om den till banhoj, för att inte tala om den ekonomiska förlusten, så underlättar det ju att hitta en sån här billig skrothög om den nu fungerar och det stämmer att den är klar för R1000 (eller ja, bör gå igenom besiktningen utan större problem). Ett problem är att jag bor i stockholm och har svårt att kolla på den eller hämta den.

Japp, jag skaffade mig ett gammalt banlik att köra race med. Det är flera resor roligare att köra som en dåre på bana om man inte behöver oroa sig över det ekonomiska i att använda hojen som jordfräs, vilket man kommer göra förr eller senare.
Lägg en bevakning på blocket på racehoj OR banhoj så kommer du nog att se nåt tillräckligt billigt att leva djävulen på som finns närmare inpå i vinter. :tummenupp
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag kör skitlångsamt på en gammal R6, och verkar vara rätt mjuk i handen (alla bekantas åsikter till trots) och ett bakdäck klarar lätt en hel racehelg, och lite träningar.

Vad kör du för däck på din R6a?

@Fordon, tänk inte så mycket och oroa dej för varvtider utan testa ett race och kör för att det är kul! Alternativt köp en billigare, färdigmoddad slit-och-släng racehoj och testa Speedster.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är fortfarade helt förälskad i min 1290, men eftersom det är lite krångligt att göra om den till banhoj, för att inte tala om den ekonomiska förlusten, så underlättar det ju att hitta en sån här billig skrothög om den nu fungerar och det stämmer att den är klar för R1000 (eller ja, bör gå igenom besiktningen utan större problem). Ett problem är att jag bor i stockholm och har svårt att kolla på den eller hämta den.

Låt KTM:en stå och köp R1:an och kör Speedster!!! Billigt och bra!!! Och du kommer inte att gråta lika mycket när du mular hojen!:tummenupp
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Låt KTM:en stå och köp R1:an och kör Speedster!!! Billigt och bra!!! Och du kommer inte att gråta när du mular hojen!:tummenupp

Om hojen är körbar och jag på något sätt kan få den till stockholm så är chansen stor att det blir speedster redan i år. Åtminstone någon racehelg! Licensen ska jag ta i vår :)

*edit* annonsen är redan borta, det gick oförskämt fort :/
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad kör du för däck på din R6a?

@Fordon, tänk inte så mycket och oroa dej för varvtider utan testa ett race och kör för att det är kul! Alternativt köp en billigare, färdigmoddad slit-och-släng racehoj och testa Speedster.

Jag kör SC2or, det satt sådana på hojen när jag köpte den, och jag tyckte de verkade klara av mer än vad jag klarar av att utsätta dem för, så jag fortsatte med dem. :hihi
Har några rena slicks som ligger i garaget med som jag tänkte bränna upp på träningar också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om hojen är körbar och jag på något sätt kan få den till stockholm så är chansen stor att det blir speedster redan i år. Åtminstone någon racehelg! Licensen ska jag ta i vår :)

*edit* annonsen är redan borta, det gick oförskämt fort :/

De med bra pris gör det. Lägg en bevakning, det var inte den första R1an som redan var kittat för nånstans runt 10-15 000 i höst, så sitt och håll koll så ska du nog få tag på en hoj långt innan du ens kan köra den. :D

Jag hade som plan förra året att skaffa hoj, ta licens och komma över mållinjen på åtminstone ett race. Och jag lyckades! Hade oförskämt skoj, och lärde mig köra också! Och det gör en ofantlgit stor skillnad att köra på en ltie sliten ban/racehoj mot att köra ögonstenen. Jag har roligare på banhojen än på gathojar, just därför att den inte kostar alls mycket, och kåporna är redan lite spruckna och ful-lagade så att kana lite asfalt gör ingen skillnad.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
De med bra pris gör det. Lägg en bevakning.

Det är fixat. Jag kanske lika gärna kan göra blocket.se till startsidan i vinter.
Nu kanske man bör ändra tråden till "jag vill börja tävla i Speedster" :brinnerup
Äh, det återstår att se. Hittar jag en riktigt billig men körduglig banhoj blir det speedster 2015, annars blir det bandagar med superduken och så får jag se hur det går :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top