Jag vs biltema, vem vinner?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nu ringde BT och ville ha reg. nr på hojen. Det tar sig! Får se hur det landar. Visst kan man hävda att det är handhavandefel och man har en skyldighet att kolla så grejerna håller.

Kollar ni oljan varje gång ni åker en sväng, nej tror inte det eftersom man tar för givet att det är som det ska.
Samma gäller bromsarna, de har fungerat bra tills bromsmaterialet var bortslitet, jag märkte övergången väldigt fort från att det var bra bromsverkan tills det var obefintligt med bromsmaterial och själva metallplattan låg emot skivan.. Bromsarna har ÅTERIGEN aldrig legat emot då kolvarna gått tillbaka till ursprungsläget efter bromsning.
Jag kollar så gott som alltid just oljan innan jag kör...:tungan

Som dom andra säger så tror jag också att du kan få nya belägg men nya skivor är att ta i. På med nya belägg så är de inge fel på dom

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Helt korrekt uppfattat. Jag märkte under färd (på mc-semestern) i helgen att de började skrapa. Från det att detta uppdagades hade jag ca 30 mil hem, självklart användes endast bakbromsen under de sista milen hem.

Det är inte så att bromsen ligger på ganska kraftigt då av en eller annan anledning?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä det är det inte , men man brukar få vad man betalar för,
och aldrig i livet jag skulle våga sätta på bromsbelägg från BT. någon jävla självbevarelse får man ju ha!

men vi kan ju utlysa en tävling ..

1. Montera BT bromsbelägg ..
2. Gör 4 inbromsningar från 260 km/h på Anderstorp
3. 5:e inbromsningen ska göras vid 150 meters skylten..

vem vågar ?????

Förutom att biltema uttryckligen anger på sina belägg att dom är avsedda för gatkörning och inte för bankörning.

Dvs du menar att man ska testa en produkt genom att utsätta den för något som den inte är avsedd för.

Gör du det test du beskriver med ett belägg för gatkörning så är risken ganska stor att dom glasar eller felar på något annat sätt oavsett om det står biltema eller goldfren eller något annat på förpackningen.

2BIG4U

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
2011, BMW S1000RR
Är det inte ganska uppenbart att bromsbelägg från Biltema inte ens är i närheten av originalbelägg.
Originalbelägg är speciellt anpassade för typ av hoj, och den körstil som just den typen av hoj kan tänkas utsättas för.
Biltema har samma bromspad till alla sina belägg, bara infästningen är olika.
Det säger ju sig själv att det är olika krav på padden på en sporthoj, en glidare eller en 125:a.
Bromskraft, värmeutveckling och friktion går inte att jämföra ens på samma dag.
Och helt ärligt, är inte bromsar så pass livsviktiga att man faktiskt bör köpa det som tillverkaren tar fram. Klen tröst att man sparat 200:- när man ligger i diket pga utebliven bromsverkan... Eller?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Jag körde BT belägg på min gamla hayabusa. Blev SMC kurser, bandagar och gata. Körde en bit över 1000 mil på dem, mot slutet tyckte jag bromsverkan började mattas av.

En polare körde märkes belägg på sin racehoj, tappa slitageytan på mantorp. Var efter "Lundh-vänstern" han upptäckte det och fick sig en riktig upplevelse. Tror ni han fick nya belägg?. Svar: NEJ.

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Ska Biltema betala dina bromsskivor bara för att du inte har energi / kunskap nog att kontrollera hur beläggen ser ut emellanåt?

Jag slår alltid ett snabböga på beläggen innan VARJE körning, då race träning, men ändock.

Skärpning!
Som du skrev, vid race träning !
Hur många tror du kollar beläggen dagligen innan en tur ? ska vi kalla det normal körning då :va

/ A.B

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
BorisJR (SH Oraklet) har flera gånger poängterat att biltemas belägg håller samma klass som valfritt budgetmärke. Skillnaden är att det inte har ett flashigt namn och massa krimskrams på paketet. Man behöver inte såga något bara för att man har monterat fel, kassa bromsar, kassa skivor etc.

Företag som Biltema har inte samma leverantör hela tiden. De shoppar runt på vilken fabrik som gör det billigaste. Så om du köper en batch nu och en batch om ett år så kan det vara som natt och dag..

Om man inte vill lägga pengar på vettiga belägg kanske man skulle sälja bågen och köpa en cykel? 150kr räcker tll hyfsade bromsbelägg till just Cykel.. :va

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Företag som Biltema har inte samma leverantör hela tiden. De shoppar runt på vilken fabrik som gör det billigaste. Så om du köper en batch nu och en batch om ett år så kan det vara som natt och dag..

Om man inte vill lägga pengar på vettiga belägg kanske man skulle sälja bågen och köpa en cykel? 150kr räcker tll hyfsade bromsbelägg till just Cykel.. :va

På mopeden räcker det med några droppar för mycket bromsvätska för att beläggen ska ätas upp fort. Då kvittar det om det står biltema eller något finare märke. Alla har vi våra problem min son.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Handlar du på Biltema så räcker det med 32kr. Hade kass broms på trampcykeln men den blev bra med 2 st par av nedan.
Ett par fram och ett par bak.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Broms/Bromsbelagg-V-broms-27282/
(Jag tänker inte köpa bromsbelägg till motorcykel på Biltema. Den här tråden har övertygat mig. Vill lägga tid och pengar på annat än byta bromsbelägg på hojen.)

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Fick avslag från klåparna på biltema. Vad ni än gör, handla aldrig MC-bromsbelägg på Biltema.

Jag går vidare med detta till ARN. Striden är inte över än!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Fick avslag från klåparna på biltema. Vad ni än gör, handla aldrig MC-bromsbelägg på Biltema.

Jag går vidare med detta till ARN. Striden är inte över än!

Du fick 150 mil på dina belägg vad är priset hos biltema jämfört med ett annat mc varuhus och hur mycket distans får man på de bromsbeläggen?

Om man räknar på antal mil per krona så kanske biltema inte är så dåligt ändå? Man kan inte räkna med att köpa de billigaste produkterna ska hålla lika länge som kvalitéts produkter.

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Avslag på vad? Nya skivor, nya belägg eller alltihop? Hade dom någon motivering?

Allt!

När jag va inne i söndags fick jag frågan om jag ville reklamera bromsbeläggen och få pengarna tillbaka men då gick jag vidare och ville skriva en skadeanmälan. Nu helt plötsligt får jag inte ens någon ersättning för beläggen trots jag fick det när jag var inne i butiken. Biltema logic! SKANDAL!

Kommer få hela motiveringen postad, återkommer med den

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Du fick 150 mil på dina belägg vad är priset hos biltema jämfört med ett annat mc varuhus och hur mycket distans får man på de bromsbeläggen?

Om man räknar på antal mil per krona så kanske biltema inte är så dåligt ändå? Man kan inte räkna med att köpa de billigaste produkterna ska hålla lika länge som kvalitéts produkter.

Räknar du med tiden att montera, åka och köpa nya, frustrationen och ovissheten att de ska ta slut med eller? :fakta

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Räknar du med tiden att montera, åka och köpa nya, frustrationen och ovissheten att de ska ta slut med eller? :fakta

Det är ju en slitdel, så kan inte vara så svårt att byta. Har haft dem i handen en gång men aldrig bytat dem (när jag skruvade av hjulen för att byta däck)

Får väl läsa deras motivering. Hur tänkte du lägga upp allt till ARN då?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Allt!

När jag va inne i söndags fick jag frågan om jag ville reklamera bromsbeläggen och få pengarna tillbaka men då gick jag vidare och ville skriva en skadeanmälan. Nu helt plötsligt får jag inte ens någon ersättning för beläggen trots jag fick det när jag var inne i butiken. Biltema logic! SKANDAL!

Kommer få hela motiveringen postad, återkommer med den
Den som gapar efter mycket tappar ofta hela stycket... :rolleyes:

Tiden att montera är ju inte många minuter, iaf inte på mina hojar, under 5 min så är det ju bytt på bägge fram. Du kan ju läsa lite i den här tråden om slitage på bromsbelägg: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258132-Hur-l%E5ngt-h%E5ller-era-bromsbel%E4gg Visserligen racetempo, men det håller väl du också?

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...