Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
AjfanHar ni inte läst?
http://www.bike.se/nyheter/polisen-fokuserar-pa-motorcyklister-under-pask
Surt att lappen rök..
Jag fjuttade förbi en kontroll dom höll på o sätta upp idag, typ 70 på 50väg.. vinkade glatt med brölande avgasrörden tackar vi för!
Gör som de omtalade chaffisarna från andra länder, köp en ny lapp.
Jag läste först att det stod av med lappen o hoppades på o höra någon rolig story sen läste man rätt o trodde man att någon fått sitt kort men ack så fel man hadeTror du missat ett ord i rubriken va? Trodde det var någon som tagit sitt kort..![]()
Hur går det till sedan? Säger man vid en poliskontroll - Tjenare mannen, jag har inte hunnit byta in körkortet än mot ett svenskt? Ett slag i registret ser de rätt fort att man har sitt svenska kort indraget
Man får väl helt enkelt ha en utländsk falsk identitet och köra runt i en sådan där bil som bilmålvakterna med de höga rekord p-böterna hyr ut
![]()
det utländska köpekortet är ju identitetshandlingen. Hojen/bilen har du lånat av din svenske polare som just nu inte har nån lapp. Du emigrerade för 12år sen och driver hästavel i Transsylvanien..
Urkundsförfalskning ses rätt allvarligt i lagens mening. Det är nog rätt korkat att försöka sig på det om man är en etablerad person i samhället. Det lär ju finnas en del likheter med ägaren till bilens passbild/körkortsbild i polisens register och hästhandlaren som numera emigrerat utomlands men är på tillfälligt besök. I praktiken innebär ju även bluffen att man får ge sig på en plastikoperation om man ska komma undan med påhittet. Är det folk som verkligen kommer undan med det här?
Egentligen skulle det inte förvåna mig. Har en utlandssvensk kompis som var i Sverige på besök över sommaren med en utlandsregistrerad bil och utländskt körkort. Han blev stoppad av polisen för en fortkörning. Ganska grov på motorvägen. Han spelade bara dum och pratade franska med dem. Slutade med att de släppte honom. Kommunikationssvårigheterna gjorde nog att de tyckte att det var lättare att jaga rätt på någon som talar svenska/engelska istället. För att inte tala om pappersarbetet och utsikterna att lyckas driva in böterna. Det var på den tiden det inte fanns några samarbeten över gränserna som idag.
Har egen erfarenhet av 95 på 60 väg, det blev 3 månader.
Överklagade med en beskrivning av trafiksituationen, väder, rådande förhållandennpå platsen, tidigare ostraffad mm.
Även intyg från arbetsgivaren angående vikten av att ha körkort för projektarbete och framtida uppdrag i närtid.
Resultatet blev en sänkning av den indragna tiden till 2 månader.
Hoppas att det kan lösa sig bättre för dig, men att få tillbaka lappen direkt är nog mycket svårt.
I mitt fall var det fint väder, torr vägbana, god sikt, ingen trafik mm.
Lycka till i alla fall, hoppas att du hinner få några mil innan hösten.
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning