Jaha, då har man införskaffat en till hoj...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför behöver man en turbohoj.....Tja, varför inte..?

Hojen är till för att synas, den skall väcka uppmärksamhet, folk skall känna till den och de loggor som troligtvis skall hamna på den. Turbohojar har fortfarande en cool form av mystik kring sig och detta skall utnyttjas.

Dessutom så när man har kört/ägt lite olika hojar så funderar man alltid på vad man skall hitta på nästa gång, man vill alltid prova det som är värst.
T.ex. är den senaste R1:an verkligen snabbare/starkare än den innan?
Egentligen spelar det ingen roll vad svaret är, redan den första R1:an var tillräckligt snabb för alla dina/mina behov. Men det är ju inte därför vi kör de hojar vi kör. Vi vill alltid ha det där lilla extra som vi kan få.

Efter ett tag så tappar man konceptet och inser att det enda som räknas är en turbohoj.
Efter den så finns det inga fler steg i utvecklingen. Det kommer aldrig att komma något som är starkare eller snabbare. Du befinner dig högst upp på peaken av tidsepoken med förbränningsmotorer.

Dessutom så är det ju så förbannat roligt :yoparty

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nej, sunt förnuft kanske? Man har ju problem att köra lagligt med en original mc. Har du turbo så har du ännu större problem. Dåligt för körkortet och kan vara dåligt för hälsan med.

Gör inte en orginal sporthoj 0-200/kmh på typ 8sek? Men det blir först riktigt svårt att hålla 90/kmh när hojen gör 0-200/kmh på 6sek!? ...ookeej:huvet

Jag är jätteavis för att inte min hoj går i 499km/h och är halvt okörbar. Ja, även jag önskar att jag hade en sån där riktig motorcykel istället för det crap som står och häckar i ett mörkt garage.

Äntligen, lite självinsikt.:hihi

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Gör inte en orginal sporthoj 0-200/kmh på typ 8sek? Men det blir först riktigt svårt att hålla 90/kmh när hojen gör 0-200/kmh på 6sek!? ...ookeej:huvet

Äntligen, lite självinsikt.:hihi

Kom inte och säg att en sporthoj med dubbla effekten inte går mycket bättre än när den var original. 0-200 km/h är svårt att kapa, det vet du själv. Hur mycket bättre går turbohojen efter 200? Precis... där känner man nog störst skillnad.

Jag kör Hornet 600, 0-200 på typ 13-14 sek.... jag är väl förnuftig antar jag.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kom inte och säg att en sporthoj med dubbla effekten inte går mycket bättre än när den var original. 0-200 km/h är svårt att kapa, det vet du själv. Hur mycket bättre går turbohojen efter 200? Precis... där känner man nog störst skillnad.

Jag kör Hornet 600, 0-200 på typ 13-14 sek.... jag är väl förnuftig antar jag.

Det verkar som du läst mitt inlägg men inte förstått. Så jag gör ett nytt försök.

En nyare 1000cc sportis har ca 1kg/hk (torrvikt/vevaxeleffekt), har du en aning om hur sjukt mycke effekt det är? Min poäng är att det är skitsamma om man har turbo eller ej, körkortet kommer att ryka ändå om man lyckas bli stoppad.

Sen är jag inte med på ditt resonemang om långsam eller snabb acceleration efter 200km/h? -Skulle du förlora kortet MER om du accade snabbt efter 200km/h:va

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Det verkar som du läst mitt inlägg men inte förstått. Så jag gör ett nytt försök.

En nyare 1000cc sportis har ca 1kg/hk (torrvikt/vevaxeleffekt), har du en aning om hur sjukt mycke effekt det är? Min poäng är att det är skitsamma om man har turbo eller ej, körkortet kommer att ryka ändå om man lyckas bli stoppad.

Sen är jag inte med på ditt resonemang om långsam eller snabb acceleration efter 200km/h? -Skulle du förlora kortet MER om du accade snabbt efter 200km/h:va

Skit i kortet, pratar om hälsan. Ju snabbare du kör desto mindre förnuftigt är det.

Och ja... man kan förlora kortet helt om man kört riktigt jävla snabbt. Inte ens få tillbaks det... utan ta om det. Man kan förlora det mer :banana

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024