Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Du har självklart rätt i det du säger men...
Ska försöka vara kortfattad och inte argumentera på alla.
Adoptera - det dör man inte av, tvärtom, barn är livets krydda!,
Sant, barn är viktiga! Har inte statistiken här, men oftast så är det väl hojåkaren som råkar illa ut, singelolyckor. Då har man ansvar över sig själv och sitt eget liv.
När det gäller barn så har du ansvar även över andras liv, inte bara ditt eget du kan fördärva även någon annans liv - och dessutom ett oskyldigt barn!

Kan skaffa tillstånd för både gevär och pistol- njaaaa, inte helt utan myndighetskontroll och inblandning va?
Sporthoj är avsedd för att roa sin ägare, ett vapen eller pistol är avsedda för att ta liv. Som 18-åring så anses man alltså gammal nog för att kunna få licens över något där man själv kan ta ansvar över när man kan ta liv.
Som 18-åring kan du inte ens ta licens för att framföra en tung mc på allmän väg. Inte ens med myndigheternas iblandning.

Det är ingen som förespråkar att man inte ska få köra sporthoj, det skall bara vara lite mindre sportiga sporthojar till en början.

I de flesta kulturer så är man vuxen som 18-åring, historiskt var det så även i Sverige. Som 18-åring vill jag själv bestämma. Jag ville köra hoj, festa, vara uppe sent, träffa brudar etc. etc. Dvs. jag ville vara vuxen.

Som gammal verkar ens uppfattning vara att vi till varje pris ska behålla kontrollen över "barnen", behålla dem som barn så länge det bara går. Skydda dem mot allt. De ska inte dricka sprit, inte köra bil, inte ha tillfälliga sexuella kontakter och framför allt inte köra motorcykel.

Missförstå mig inte, jag älskar mina barn och är väldigt rädd att det ska hända dem något. Jag vill bara att de själva lär sig ta ansvar, använda sitt omdöme etc. Inte genom att undanhålla eller förbjuda dem.
Som förälder ser jag potentialen i mina barn, jag vill så mycket för dem. Att de skulle kasta bort allt bara för att roa sig känns så onödigt, men ändå på något sätt måste jag väl unna dem att upptäcka glädjeämnen här i livet?

F.ö. så på Sjöborakan så är jag yngre än de flesta som kör dessa värsta supersporthojar. Känns som att 45 år kanske är en rimligare åldersgräns? Synd att man bara har 2-5 år kvar då man faktiskt är tillräckligt mjuk i kroppen för att stå ut med körställningen.
 
Last edited:
"direkt dödande" lålter som en sjukdom elelr ett bett från ett djur eller likanande....:va




eller en blick från mig!!!:D
 
Ja herrejävlar...kan vi införa nån form av åldersgräns på SH? Kanske nån slags test av mental ålder?

Poängen är väl inte vad man ska få eller inte få göra vid nån viss ålder? Poängen är väl hur man får ner olycks-/dödsstatistiken bland sporthojsförare?

Redan idag får man inte köra sporthoj vid 18, varför?
Varför ska mopparna vara strypta ens?
Man får ju kn--la vid 16 så då borde man väl få göra annat med?

Tänk liiite längre om vad det hela går ut på...att rädda liv!
 
Det är ett så idiotiskt fokus att jag bli vansinnig. De människor som kör 250+ på sina dödsmaskiner skulle få sina kickar på annat sätt om de inte kunde köra hoj.

Jag tror inte Göran Kropp skulle virka om det inte fanns bergsklättring. Så man läser statistik lite som man vill.
 
Ja herrejävlar...kan vi införa nån form av åldersgräns på SH? Kanske nån slags test av mental ålder?

Poängen är väl inte vad man ska få eller inte få göra vid nån viss ålder? Poängen är väl hur man får ner olycks-/dödsstatistiken bland sporthojsförare?

Redan idag får man inte köra sporthoj vid 18, varför?
Varför ska mopparna vara strypta ens?
Man får ju kn--la vid 16 så då borde man väl få göra annat med?

Tänk liiite längre om vad det hela går ut på...att rädda liv!
För mig är det viktigt att möjliggöra sporthojs-åkandet, inte att hindra det. Att klara av att köra hoj med allt vad det innebär, inte låta det bli något exotiskt som någon hört att någon hade en gammelfarfar som en gång gjorde det.

Jag hade gärna sett en möjlighet för 18-åringar att köra supersporthoj. Hade f.ö. gärna sett en möjlighet för en 38-åring att också göra det :)
En Fireblade av senaste årsmodell är en fantastisk hoj. Väldigt körbar och byggd för mer än för en enkelbiljett ut på landsvägen. Tror att väldigt många också är mogna att hantera det.
 
Last edited:
Det är ett så idiotiskt fokus att jag bli vansinnig. De människor som kör 250+ på sina dödsmaskiner skulle få sina kickar på annat sätt om de inte kunde köra hoj.

Jag tror inte Göran Kropp skulle virka om det inte fanns bergsklättring. Så man läser statistik lite som man vill.

Bra skrivet och exakt det jag menar!

Dött har folk gjort i alla tider...Vill man få ner onödiga dödsfall tycker jag man borde koncentrera sej lite mera på tex. självmorden i stället!Hade folk lite roligare och oroade sej lite mindre kanse dom dödsfallen skulle gå ner i motsvarande grad som andra dödsfall ökade:va
Tycker nog att livskvaliteten är viktigare än att till varje pris maximera livslängden...
 
För mig är det viktigt att möjliggöra sporthojs-åkandet, inte att hindra det. Att klara av att köra hoj med allt vad det innebär, inte låta det bli något exotiskt som någon hört att någon hade en gammelfarfar som en gång gjorde det.

Jag hade gärna sett en möjlighet för 18-åringar att köra supersporthoj. Hade f.ö. gärna sett en möjlighet för en 38-åring att också göra det :)

Det kanske finns en anledning varför 18 åringar inte får göra det (mer än på bana) redan idag? Varför kör inte du en R-hoj då förresten? Du FÅR ju...
 
Det kanske finns en anledning varför 18 åringar inte får göra det (mer än på bana) redan idag? Varför kör inte du en R-hoj då förresten? Du FÅR ju...
För mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.

När jag tog mitt tunga mc-kort fick jag köra Honda CBR900 RR Fireblade direkt. Något jag också provade. Har även kört årets modell. Skulle tro att den nya t.o.m. är lättare att köra - och den gamla gick defintivt fort nog för att vara farlig. Varför skulle det vara mer farligt idag? Jag klarade ju det - och njöt.

Det är helt obegripligt att snorungen på Mantorp kom dit i sin Lamborghini Gallardo, men han får inte köra R-hoj. Än mer obegripligt att han kan skaffa licens för och köpa en pistol - men ingen R-hoj.

Hur länge ska "barnen" curlas? Om några generationer så får man säkert inte ens flytta hemifrån innan man fyllt 35...
 
för mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.

När jag tog mitt tunga mc-kort fick jag köra honda cbr900 rr fireblade direkt. Något jag också provade. Har även kört årets modell. Skulle tro att den nya t.o.m. är lättare att köra - och den gamla gick defintivt fort nog för att vara farlig. Varför skulle det vara mer farligt idag? Jag klarade ju det - och njöt.

Det är helt obegripligt att snorungen på mantorp kom dit i sin lamborghini gallardo, men han får inte köra r-hoj. än mer obegripligt att han kan skaffa licens för och köpa en pistol - men ingen r-hoj.

Hur länge ska "barnen" curlas? Om några generationer så får man säkert inte ens flytta hemifrån innan man fyllt 35...

ok...
 
När jag var ung fanns t.ex. inte säkerhetsbälten bak i bilen, cykelstigar, cykelhjälmar, airbags i bilen. Här har samhället utvecklats positivt, det går fortfarande att åka bil och cykla med samma åldersgränser - det är t.o.m. säkrare. Sådan här utveckling önskar jag även för sporthojar, att kommande generationer får göra det som vi gjort - men säkrare. Förbud är något negativt.
 
När jag var ung fanns t.ex. inte säkerhetsbälten bak i bilen, cykelstigar, cykelhjälmar, airbags i bilen. Här har samhället utvecklats positivt, det går fortfarande att åka bil och cykla med samma åldersgränser - det är t.o.m. säkrare. Sådan här utveckling önskar jag även för sporthojar, att kommande generationer får göra det som vi gjort - men säkrare. Förbud är något negativt.

Med risk för att bli enformig...OK...
 
Det tror jag faktiskt inte jag har, och jag har inte sagt "bara yngre förmågor", se nedan.

Sen kan vi ju ta senaste onsdagen då vi körde till Sjöbo gemensamt, vem var det som skulle ut o wheela vid bensintappen, var det vi som ligger i det övre spannet eller ni som ligger i det yngre?
Vem utsätter sig för mest risk, jag som står kvar inne på macken eller du som övar att köra på bakhjulet där det är trafik?

Så du påstår att du har rätt fast att du har fel?!. I fallet gällande ålderssnitt på sjöborakan har du iaf fel, när det gäller ålderssnitt på wheelande överlag i resterande sverige kan du möjligtvis ha rätt.

Ja, i detta läge utsätter jag mig för större risk en er,men det är väldigt mycket mindre risktagande att öva bakhjul på en ganska öde industrigata i veberöd i 1 och 2:ans växel i max 70 km/h som vi två yngre gjorde gentemot att ligga i 100-200km/h med stora folkmassor vid sidorna av vägen att köra in i om man begår ett misstag som de i din ålder gjorde, vilket jag personligen aldrig skulle göra.Så i detta specifika fall är vi yngres, riskbeteende betydligt bättre än de äldres.


Håller med om att det finns många som inte alltid kör som man kanske borde men detta gäller ju faktiskt alla åldrar. Ni äldre är inte alltid så himla korrekta i ert beteende i trafiken som du vill få det till att låta.
 
Last edited:
För mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.

Samma här.

FireSalle skrev:
Det är helt obegripligt att snorungen på Mantorp kom dit i sin Lamborghini Gallardo, men han får inte köra R-hoj. Än mer obegripligt

Extrema sportbilar borde det kanske oxå finnas någon sorts begränsning på om hojar ska begränsa.

Men du måste ju hålla med om att det är betydligt svårare att köra en MC fort än att köra en bil.

Eller rättare sagt.. Motorcyklar i allmänhet och supersporthojar i synnerhet är betydligt mindre förlåtande än valfri bil.

Kommer du för fort i en kurva med bil så kan du både släppa på gasen och bromsa.. Detta är mindre lyckat med hoj.. (vilket de allra flesta lär sig på det ena eller det andra sättet efter att ha kört ett tag)
 
Att tala om förbud och begränsningar att köra en prestandabil/superbil känns knappast relevant i nuläget då de kostar rätt mycket mer än en begagnad sporthoj från 2000 talet. Hade en bil med prestanda som en sporthoj kostat 160 tkr eller ännu hellre runt 30 tkr hade vi nog haft en annan diskussion.
 
Märkligt att det forfarande verkar vara maskinen som dödar förare och inte tvärtom.

Oavsett vilken människa jag pratat med ang hojval osv, så är första kommentaren, "du kommer köra ihjäl dig, dom är livsfarliga", varpå jag jämt ställt motfrågan. Det är väl inte cykeln som kör ihjäl mig?
 
Att tala om förbud och begränsningar att köra en prestandabil/superbil känns knappast relevant i nuläget då de kostar rätt mycket mer än en begagnad sporthoj från 2000 talet. Hade en bil med prestanda som en sporthoj kostat 160 tkr eller ännu hellre runt 30 tkr hade vi nog haft en annan diskussion.

Ja, det känns rent spontant som att det lite är vanligare med en kille med nytaget körkort i 20-årsåldern på en mc med 150hk+ än med samma kille med nytaget körkort i en bil med 400-500hk+
 
Så du påstår att du har rätt fast att du har fel?!. I fallet gällande ålderssnitt på sjöborakan har du iaf fel, när det gäller ålderssnitt på wheelande överlag i resterande sverige kan du möjligtvis ha rätt.

Ja, i detta läge utsätter jag mig för större risk en er,men det är väldigt mycket mindre risktagande att öva bakhjul på en ganska öde industrigata i veberöd i 1 och 2:ans växel i max 70 km/h som vi två yngre gjorde gentemot att ligga i 100-200km/h med stora folkmassor vid sidorna av vägen att köra in i om man begår ett misstag som de i din ålder gjorde, vilket jag personligen aldrig skulle göra.Så i detta specifika fall är vi yngres, riskbeteende betydligt bättre än de äldres.


Håller med om att det finns många som inte alltid kör som man kanske borde men detta gäller ju faktiskt alla åldrar. Ni äldre är inte alltid så himla korrekta i ert beteende i trafiken som du vill få det till att låta.
Jag håller med dig i det du säger gällande förra onsdagen :krama
Inget är helt svart eller vitt, vissa 18-åringar är som skapta för att sitta på en 1000cc från dag ett och kommer aldrig att råka ut för något eftersom de har gott omdöme samtidigt som en 40-åring på samma hoj kan bete sig som en idiot och vira den runt ett träd dag två.

Men om vi nu generaliserar lite och tittar på det If säger så är det fakta:
"Modellerna kan ha närmare 200 hästkrafter, väger mindre än 200 kilo och gör minst 250 kilometer i timmen. Körställningen är framåtlutande över tanken.

– Det i kombination med en ung och oerfaren förare, ofta med kort trafikerfarenhet, är direkt dödande, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If."

Alternativet till ökad utbildning och krav på längre erfarenhet är i mina ögon fler trådar i minneslunden och fler inlägg i "Olyckstråden 2010" men det är kanske den vägen vi skall gå?
Frihet under ansvar och sen låter vi Darwin sköta resten.
 
Eller rättare sagt.. Motorcyklar i allmänhet och supersporthojar i synnerhet är betydligt mindre förlåtande än valfri bil.

Kommer du för fort i en kurva med bil så kan du både släppa på gasen och bromsa.. Detta är mindre lyckat med hoj.. (vilket de allra flesta lär sig på det ena eller det andra sättet efter att ha kört ett tag)
Jag ser faktiskt inte skillnaden på en ER-6:a eller en CBR600 i det avseendet. Om något vill jag kanske hellre ha CBR:en om det nu ändå går för fort in i kurvan i hopp om att fjädring och bromsar är bättre och ger bättre känsla.

Ja, det känns rent spontant som att det lite är vanligare med en kille med nytaget körkort i 20-årsåldern på en mc med 150hk+ än med samma kille med nytaget körkort i en bil med 400-500hk+
Så det är den "fattiga pöbeln" som det ska införas förbud för, är du bara rik nog att köpa dina adrenalinkickar på annat sätt så är det ok?

Inget är helt svart eller vitt, vissa 18-åringar är som skapta för att sitta på en 1000cc från dag ett och kommer aldrig att råka ut för något eftersom de har gott omdöme samtidigt som en 40-åring på samma hoj kan bete sig som en idiot och vira den runt ett träd dag två.
Exakt - mognad är i sin defintion inte relaterad till åldern. Bara i lagens mening är den satt till 18 år i Sverige (men t.ex. 16 år i Skottland). Mognad är förmågan att genom sitt beteende kunna ta vara på sig själv eller gruppen. Hellre arbeta med individer och grupper och dess mognad än införa förbud.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Jag ser faktiskt inte skillnaden på en ER-6:a eller en CBR600 i det avseendet. Om något vill jag kanske hellre ha CBR:en om det nu ändå går för fort in i kurvan i hopp om att fjädring och bromsar är bättre och ger bättre känsla.

Ja. Alla är olika.

Jag personligen tycker att sporthojen är mkt mer "precis" än andra hojtyper.. Dvs den gör exakt du säger åt den. Och säger du åt den att göra fel så kommer den att göra fel. Medans en t ex en ER6:a oxå gör som du säger, men säger du fel så är det betydligt enklare för en oerfaren förare att rätta till det än på en sporthoj. Jag jämför alltså en mindre hoj med främst 1000cc sporthoj och hur de är att köra för oerfarna förare eftersom det var det artikeln hade synpunkter på.

Jag tycker fortf. att Horneten är ljusår mer lättkörd än R1:an i 9 situationer av 10.. Därmed inte sagt att den är en bättre mc. men mer lättkörd iaf. Ser du poängen?

FireSalle skrev:
Så det är den "fattiga pöbeln" som det ska införas förbud för, är du bara rik nog att köpa dina adrenalinkickar på annat sätt så är det ok?

Va?

Jag höll med Harmon Rabb om att det är mer vanligt förekommande med unga människor på extrema hojar än unga människor i extrema bilar och att det är en förklaring till att det inte finns någon direkt diskussion om förbud mot sportbilar.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top