"Det rullar en dödsmaskin på de svenska vägarna.
Det är en motorcykeltyp som kallas Supersport."
Och man håller i sig med bara HÄNDERNA!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Det rullar en dödsmaskin på de svenska vägarna.
Det är en motorcykeltyp som kallas Supersport."
Ska försöka vara kortfattad och inte argumentera på alla.Du har självklart rätt i det du säger men...
Sant, barn är viktiga! Har inte statistiken här, men oftast så är det väl hojåkaren som råkar illa ut, singelolyckor. Då har man ansvar över sig själv och sitt eget liv.Adoptera - det dör man inte av, tvärtom, barn är livets krydda!,
Sporthoj är avsedd för att roa sin ägare, ett vapen eller pistol är avsedda för att ta liv. Som 18-åring så anses man alltså gammal nog för att kunna få licens över något där man själv kan ta ansvar över när man kan ta liv.Kan skaffa tillstånd för både gevär och pistol- njaaaa, inte helt utan myndighetskontroll och inblandning va?
Det är ingen som förespråkar att man inte ska få köra sporthoj, det skall bara vara lite mindre sportiga sporthojar till en början.
För mig är det viktigt att möjliggöra sporthojs-åkandet, inte att hindra det. Att klara av att köra hoj med allt vad det innebär, inte låta det bli något exotiskt som någon hört att någon hade en gammelfarfar som en gång gjorde det.Ja herrejävlar...kan vi införa nån form av åldersgräns på SH? Kanske nån slags test av mental ålder?
Poängen är väl inte vad man ska få eller inte få göra vid nån viss ålder? Poängen är väl hur man får ner olycks-/dödsstatistiken bland sporthojsförare?
Redan idag får man inte köra sporthoj vid 18, varför?
Varför ska mopparna vara strypta ens?
Man får ju kn--la vid 16 så då borde man väl få göra annat med?
Tänk liiite längre om vad det hela går ut på...att rädda liv!
Det är ett så idiotiskt fokus att jag bli vansinnig. De människor som kör 250+ på sina dödsmaskiner skulle få sina kickar på annat sätt om de inte kunde köra hoj.
Jag tror inte Göran Kropp skulle virka om det inte fanns bergsklättring. Så man läser statistik lite som man vill.
För mig är det viktigt att möjliggöra sporthojs-åkandet, inte att hindra det. Att klara av att köra hoj med allt vad det innebär, inte låta det bli något exotiskt som någon hört att någon hade en gammelfarfar som en gång gjorde det.
Jag hade gärna sett en möjlighet för 18-åringar att köra supersporthoj. Hade f.ö. gärna sett en möjlighet för en 38-åring att också göra det![]()
För mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.Det kanske finns en anledning varför 18 åringar inte får göra det (mer än på bana) redan idag? Varför kör inte du en R-hoj då förresten? Du FÅR ju...
för mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.
När jag tog mitt tunga mc-kort fick jag köra honda cbr900 rr fireblade direkt. Något jag också provade. Har även kört årets modell. Skulle tro att den nya t.o.m. är lättare att köra - och den gamla gick defintivt fort nog för att vara farlig. Varför skulle det vara mer farligt idag? Jag klarade ju det - och njöt.
Det är helt obegripligt att snorungen på mantorp kom dit i sin lamborghini gallardo, men han får inte köra r-hoj. än mer obegripligt att han kan skaffa licens för och köpa en pistol - men ingen r-hoj.
Hur länge ska "barnen" curlas? Om några generationer så får man säkert inte ens flytta hemifrån innan man fyllt 35...
När jag var ung fanns t.ex. inte säkerhetsbälten bak i bilen, cykelstigar, cykelhjälmar, airbags i bilen. Här har samhället utvecklats positivt, det går fortfarande att åka bil och cykla med samma åldersgränser - det är t.o.m. säkrare. Sådan här utveckling önskar jag även för sporthojar, att kommande generationer får göra det som vi gjort - men säkrare. Förbud är något negativt.
När jag var ung fanns t.ex. inte säkerhetsbälten bak i bilen, cykelstigar, cykelhjälmar, airbags i bilen. Här har samhället utvecklats positivt, det går fortfarande att åka bil och cykla med samma åldersgränser - det är t.o.m. säkrare. Sådan här utveckling önskar jag även för sporthojar, att kommande generationer får göra det som vi gjort - men säkrare. Förbud är något negativt.
Det tror jag faktiskt inte jag har, och jag har inte sagt "bara yngre förmågor", se nedan.
Sen kan vi ju ta senaste onsdagen då vi körde till Sjöbo gemensamt, vem var det som skulle ut o wheela vid bensintappen, var det vi som ligger i det övre spannet eller ni som ligger i det yngre?
Vem utsätter sig för mest risk, jag som står kvar inne på macken eller du som övar att köra på bakhjulet där det är trafik?
För mig är det enbart en ekonomisk fråga. Jag hade haft en av varje om jag haft pengarna.
FireSalle skrev:Det är helt obegripligt att snorungen på Mantorp kom dit i sin Lamborghini Gallardo, men han får inte köra R-hoj. Än mer obegripligt
Att tala om förbud och begränsningar att köra en prestandabil/superbil känns knappast relevant i nuläget då de kostar rätt mycket mer än en begagnad sporthoj från 2000 talet. Hade en bil med prestanda som en sporthoj kostat 160 tkr eller ännu hellre runt 30 tkr hade vi nog haft en annan diskussion.
Jag håller med dig i det du säger gällande förra onsdagenSå du påstår att du har rätt fast att du har fel?!. I fallet gällande ålderssnitt på sjöborakan har du iaf fel, när det gäller ålderssnitt på wheelande överlag i resterande sverige kan du möjligtvis ha rätt.
Ja, i detta läge utsätter jag mig för större risk en er,men det är väldigt mycket mindre risktagande att öva bakhjul på en ganska öde industrigata i veberöd i 1 och 2:ans växel i max 70 km/h som vi två yngre gjorde gentemot att ligga i 100-200km/h med stora folkmassor vid sidorna av vägen att köra in i om man begår ett misstag som de i din ålder gjorde, vilket jag personligen aldrig skulle göra.Så i detta specifika fall är vi yngres, riskbeteende betydligt bättre än de äldres.
Håller med om att det finns många som inte alltid kör som man kanske borde men detta gäller ju faktiskt alla åldrar. Ni äldre är inte alltid så himla korrekta i ert beteende i trafiken som du vill få det till att låta.
Jag ser faktiskt inte skillnaden på en ER-6:a eller en CBR600 i det avseendet. Om något vill jag kanske hellre ha CBR:en om det nu ändå går för fort in i kurvan i hopp om att fjädring och bromsar är bättre och ger bättre känsla.Eller rättare sagt.. Motorcyklar i allmänhet och supersporthojar i synnerhet är betydligt mindre förlåtande än valfri bil.
Kommer du för fort i en kurva med bil så kan du både släppa på gasen och bromsa.. Detta är mindre lyckat med hoj.. (vilket de allra flesta lär sig på det ena eller det andra sättet efter att ha kört ett tag)
Så det är den "fattiga pöbeln" som det ska införas förbud för, är du bara rik nog att köpa dina adrenalinkickar på annat sätt så är det ok?Ja, det känns rent spontant som att det lite är vanligare med en kille med nytaget körkort i 20-årsåldern på en mc med 150hk+ än med samma kille med nytaget körkort i en bil med 400-500hk+
Exakt - mognad är i sin defintion inte relaterad till åldern. Bara i lagens mening är den satt till 18 år i Sverige (men t.ex. 16 år i Skottland). Mognad är förmågan att genom sitt beteende kunna ta vara på sig själv eller gruppen. Hellre arbeta med individer och grupper och dess mognad än införa förbud.Inget är helt svart eller vitt, vissa 18-åringar är som skapta för att sitta på en 1000cc från dag ett och kommer aldrig att råka ut för något eftersom de har gott omdöme samtidigt som en 40-åring på samma hoj kan bete sig som en idiot och vira den runt ett träd dag två.
Jag ser faktiskt inte skillnaden på en ER-6:a eller en CBR600 i det avseendet. Om något vill jag kanske hellre ha CBR:en om det nu ändå går för fort in i kurvan i hopp om att fjädring och bromsar är bättre och ger bättre känsla.
FireSalle skrev:Så det är den "fattiga pöbeln" som det ska införas förbud för, är du bara rik nog att köpa dina adrenalinkickar på annat sätt så är det ok?
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |