Tompalino
Inte längre kraschkung ;)
Jag fick i alla fall lagt nästan 40 mil på hojen innan det gick åt skogen. Satte ihop det sista efter omlackningen på onsdagen. Därefter drog tjejen och jag ut o körde, körde ner till Stenungsund, sen Tjörn, Orust och sen tillbaka till Uddevalla. På torsdagen jobbade tjejen men på fredagen drog vi ut igen och rastade hojen. Körde ut till Hunnebo och sen vidare norrut in i Norge på diverse småvägar. Ett stopp på Fredriksstens fästning i Halden innan vi körde tillbaka söderut på nya småvägar.
Hittintills hade det varit ett par riktiga toppendagar. Eländet började först på lördagen. Efter en övernattning i Hunnebo körde vi åter in till Uddevalla på lördagsmorgonen. Väl inne i stan tog jag med syrran på en sväng vilket hon hade önskat tidigare. Efter ungefär en timme körde jag åter hem henne och plockade upp tjejen som agerat barnvakt.
Nu var vi på väg in till stan igen och körde söderut på Kurverödsleden, alltså den som går tvärsöver motorvägen och sen förbi Mona Lisas. Där möter vi en bil som är på väg över vårt körfält och skall ner på motorvägen. Gällande hastighet på platsen är 50km/h. Vi låg kanske i 50-60km/h ner för backen, strax innan kurvan bromsar jag in, när jag sen ser den mötande bilen gör jag en häftigare inbromsning. Vid det här läget ser jag att bilen skall över vårt körfält men jag ser också att bilen bromsar och tolkar det som att bilen lyder väjningsplikten och skall släppa förbi mig innan den kör över. Då släpper jag också efter på bromsen. I nästa ögonblick ser jag bilen gasa på och köra ut rakt framför mig. Detta resulterar i att vi kör in i bilen ungefär i höjd med passageraredörren fram. Polisen har senare uppgett att det fanns 2-3m bromsspår kvar efter mig så paniken slog nog till där med låsta bromsar som följd. Jag knockades direkt av att åka in med huvudet före i taket på bilen så det mesta av olycksförloppet har tjen beskrivit för mig.
Slutresultatet blev i alla fall att tjejen fick en bruten fot, jag fick en bruten arm samt en fraktur på skallbasen, vilken i 30% av fallen är direkt dödlig, men i nästan samtliga övriga fall är helt ofarligt efter själva olyckstillfället då förstås.
Det är i alla fall nackkrage som gåller i 6 veckor framöver. sen blev ju den nylackade motorcykeln rätt intryck i fronten då förstås. Man kan nog sammanfatta med att det var den låga hastigheten som räddade oss.
Men men, vi hade tur i oturen och klarade livhanken och slipper troligtvis bestående skador. Jag kan väl bara uppmana er övriga till att köra försiktigt och akta er för illasinnade bilister. Vi ses på stränderna i sommar.
Edit: lade till en bild på hojen i nuvarande skick...
Hittintills hade det varit ett par riktiga toppendagar. Eländet började först på lördagen. Efter en övernattning i Hunnebo körde vi åter in till Uddevalla på lördagsmorgonen. Väl inne i stan tog jag med syrran på en sväng vilket hon hade önskat tidigare. Efter ungefär en timme körde jag åter hem henne och plockade upp tjejen som agerat barnvakt.
Nu var vi på väg in till stan igen och körde söderut på Kurverödsleden, alltså den som går tvärsöver motorvägen och sen förbi Mona Lisas. Där möter vi en bil som är på väg över vårt körfält och skall ner på motorvägen. Gällande hastighet på platsen är 50km/h. Vi låg kanske i 50-60km/h ner för backen, strax innan kurvan bromsar jag in, när jag sen ser den mötande bilen gör jag en häftigare inbromsning. Vid det här läget ser jag att bilen skall över vårt körfält men jag ser också att bilen bromsar och tolkar det som att bilen lyder väjningsplikten och skall släppa förbi mig innan den kör över. Då släpper jag också efter på bromsen. I nästa ögonblick ser jag bilen gasa på och köra ut rakt framför mig. Detta resulterar i att vi kör in i bilen ungefär i höjd med passageraredörren fram. Polisen har senare uppgett att det fanns 2-3m bromsspår kvar efter mig så paniken slog nog till där med låsta bromsar som följd. Jag knockades direkt av att åka in med huvudet före i taket på bilen så det mesta av olycksförloppet har tjen beskrivit för mig.
Slutresultatet blev i alla fall att tjejen fick en bruten fot, jag fick en bruten arm samt en fraktur på skallbasen, vilken i 30% av fallen är direkt dödlig, men i nästan samtliga övriga fall är helt ofarligt efter själva olyckstillfället då förstås.
Det är i alla fall nackkrage som gåller i 6 veckor framöver. sen blev ju den nylackade motorcykeln rätt intryck i fronten då förstås. Man kan nog sammanfatta med att det var den låga hastigheten som räddade oss.
Men men, vi hade tur i oturen och klarade livhanken och slipper troligtvis bestående skador. Jag kan väl bara uppmana er övriga till att köra försiktigt och akta er för illasinnade bilister. Vi ses på stränderna i sommar.
Edit: lade till en bild på hojen i nuvarande skick...
Bifogat
Last edited: