Jaha, så var det min tur ...

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
El Garto skrev:
2524310 Nja, jag har tänkt köra mellan 4-6000 varv de första 20 milen. Sedan ökar jag succesivt. Fullt drag väntar jag med tills oljan är bytt vid 100 mil. Inkörningsoljan som Honda häller i fr fabrik är INTE tjock.
Det dumma med att köra så är att du inte "sätter/sliter" kolvringarna på ett optimalt sätt som med mycket gas och mycket motorbroms. Då får man otäta ringar som resultat.
Läs artiklen igen och se om du snart ser ljuset ........:D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Mr K skrev:
2524451 Det dumma med att köra så är att du inte "sätter/sliter" kolvringarna på ett optimalt sätt som med mycket gas och mycket motorbroms. Då får man otäta ringar som resultat.
Läs artiklen igen och se om du snart ser ljuset ........:D

I så fall är det redan för sent. Det där skulle vara gjort innan 20 miles (32 km).
Min har rullat 80 km nu.

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Honda NTV 650
El Garto skrev:
2524510 I så fall är det redan för sent. Det där skulle vara gjort innan 20 miles (32 km).
Min har rullat 80 km nu.

Alltså byt olja och filter omedelbart..
All skit går då ut.

Låter det vettigt det som står i artikeln så följ den.

Samma sak med inkörning av nya tändstift, kör fullt med motorbroms efter det motorn värmts upp till normal temp?

Hur känns det i kroppen nu?:tummenupp

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
NTV janne skrev:
2524709 Alltså byt olja och filter omedelbart..
All skit går då ut.

Låter det vettigt det som står i artikeln så följ den.

Samma sak med inkörning av nya tändstift, kör fullt med motorbroms efter det motorn värmts upp till normal temp?

Hur känns det i kroppen nu?:tummenupp

Joggar så smått 2-3 km utan allför svåra smärtor. Kör lite i gymmet, ökar på vikterna för varje pass. Målsättningen är att kunna jogga som vanligt och köra samma vikter som tidigare om 2 veckor. Om 6 veckor börjar jag hårdträningen inför innesäsongen, med eller utan revben :näsblod

Inkörningen gör jag efter eget huvud. Målsättningen är en driftsäker maskin utan vibrationer. Hk har jag så det räcker, i alla fall för mig.
Enligt teorin som Mr K länkar till så är tanken att kolvringarna ska hyvla till cylinerfodret så att passformen blir perfekt och detta under de första km när ringarna ff är lite vassa i kanterna. Men är det inte så att fodret är betydligt hårdare än kolvringarna? I så fall är det väl fodret som sliter ner ringarna och inte tvärt om (även när ringarna är nya och lite vassa). Metoden kan ju fungera ändå men i så fall av andra orsaker.

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Gött att vara tillbaka i sadeln igen. Lägger upp ett par bilder på Blackbird II. Satte på ett mörkt double-bubble fr Touringbutiken idag. Sista biten på försäkringsfrågan klar, jag får tillbaka självrisken som jag lagt ut. Summa kardemumma blev:

- ny hoj
- ersättning för utrustning
- ersättning för sveda och verk
- stilleståndsersättning
- jag gick ansvarsfri fr olyckan (inget annat var väntat)

:) :) :) :) :) :) :) :) :)

Bifogat

• Blackbird II.jpg
    Blackbird II.jpg
    77.2 KB · Visningar: 40
  • Blackbird II Cockpit.jpg
    Blackbird II Cockpit.jpg
    63 KB · Visningar: 37
  • Blackbird II kåpglas.jpg
    Blackbird II kåpglas.jpg
    62.5 KB · Visningar: 31
  • Cockpit and mirror.jpg
    Cockpit and mirror.jpg
    67.5 KB · Visningar: 36

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Tråkigt med olyckan,men skönt att det inte blev värre...
Du måste haft tur med FB,min skada på hojen blev klar igår,efter 3 månader...
Ändå har de hela tiden varit klara med att jag var oskyldig:rolleyes:
Vad ni än gör,krocka aldrig med ett oreggat fordon(i mitt fall en lastmaskin),då blir det garanterat problem även om man är oskyldig...

Inte känns det bättre av att ha brutit sönder sej lite här och var heller...
Visserligen är det matriella en småsak i sammanhanget när man fortfarande behöver kryckor efter 3 mån,men man blir så j***a förbannad på att behöva ringa och tjata om allting hela tiden:mad:

Vi ses kanske på någon BB-träff nästa sommar?!

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
El Garto skrev:
2524310Jag funderar på att skicka en "present" till personen som körde på mig. Kan jag få skit för det? Jag funderar på att köpa ett gäng backspeglar och ett gäng blinkersar på en bilskrot och packa i en låda och skicka med post till honom.
Gör inte det. Alla kan göra fel, och det låter som han verkligen är ledsen. Om han hade smitat, då är det en annan sak, men det gjorde inte han.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln