Jakt & Jägare, White trash deluxe

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Bra där Markus, ännu en supertråd av dig.

Du får 10 ryggdunkar av 10 möjliga.

Längtar redan med spänning på den nya superintressanta tråden du skapar och förnedrar nya personer

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det är ju kul att skjuta! Och något utav det mest spännande som finns, är att smyga fram mot en stor råbock en tidig Augustimorgon med en 6,5x55 under armen. Abstinensen gör sig tydlig nu när jag läser denna tråden :tummenupp

//Limez, Jägare, snusare och i framtiden även tribal-tatuerad :) :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Håller med fast det är väl ironi - eller inte. Var tvungen att läsa om och kolla om det var tidningen det gällde men det var tydligen hela jägarkollektivet. Jag tycker nog att jag stött på fler "15 år i en 30-årings kropp" på MC än ute i skogen.

Bra där Markus, ännu en supertråd av dig.

Du får 10 ryggdunkar av 10 möjliga.

Längtar redan med spänning på den nya superintressanta tråden du skapar och förnedrar nya personer

mippe the king

Nu e det som det e
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
TL1000R
Det är ju kul att skjuta! Och något utav det mest spännande som finns, är att smyga fram mot en stor råbock en tidig Augustimorgon med en 6,5x55 under armen. Abstinensen gör sig tydlig nu när jag läser denna tråden :tummenupp

//Limez, Jägare, snusare och i framtiden även tribal-tatuerad :) :tummenupp

håller med dej, men jag har en 7mm rem magnum

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svenska jägareförbundet är den stora, seriösa organissationen.
Jägarnas riksförbund är en misstroendeförening, som samlar en hel del udda typer med märkliga åsikter.
Lite som att jämföra SMC med Hells Angels.
Utmärkande för såväl jakten som motorcyklismen är att det samlar allsköns folk.
Ett snitt av befolkningen.
Läs ett tidigt nummer av "Bomber" utan att påverkas av att du själv är motorcyklist.
Vad anser du sedan om moppepojkarna?

BTW, så väljer jag kaliber som jag väljer hoj.
30-06, onödigt högljudd och klumpig utan att för den skull ge mer effekt.
Räcker dock till det mesta..

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
BTW, så väljer jag kaliber som jag väljer hoj.
30-06, onödigt högljudd och klumpig utan att för den skull ge mer effekt.
Räcker dock till det mesta..

Jag med, 6,5x55, lite klen, trevlig rekyl, billig :)
Låter precis som min 125a :D :gnissla

Har inget eget gevär ännu dock men har snöat in mig på 6,5x55, så en sådan blir det när ekonomin går ihop:tummenupp :)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
:D
Jag funderar på att författa någon typ av ursäkt till gnällspiken så snart jag listat ut vad jag gjort mig skyldig till.

Läs: dömda tjuvjägare

Försöker bara bli vän med dig så vi kan bli 2 gnällspikar. Men om man kollar igenom trådar jag skapat o trådar du skapat så vet vi vem av oss som är den största gnällspiken. Det är därför jag vill hänga med dig:yoparty

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Mårdhund eller bäver?

Herr insatt är förstås insatt i att Mårdhunden inte naturligt har sin plats i våran natur? Är fullt insatt i att Mårdhunden importerades till västra Ryssland för att uppfödas i pälsfarmar. Därifrån har den sedan spridit sig till Finland och för att sedan hamna i Sverige runt 1945.
Mårdhunden är dessutom en vanlig smittbärare av rabies och jagas därför hårt i Finland. I Sverige anser vi att den inte är önskvärd, så därför är jakt tillåten året runt.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Herr insatt är förstås insatt i att Mårdhunden inte naturligt har sin plats i våran natur? Är fullt insatt i att Mårdhunden importerades till västra Ryssland för att uppfödas i pälsfarmar. Därifrån har den sedan spridit sig till Finland och för att sedan hamna i Sverige runt 1945.
Mårdhunden är dessutom en vanlig smittbärare av rabies och jagas därför hårt i Finland. I Sverige anser vi att den inte är önskvärd, så därför är jakt tillåten året runt.

:tummenupp Mårdhunden är en jäkligt skicklig predator också, tar allt som kommer i dess väg.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jodå, jag är nog lika insatt som skribenten i alla fall hur insatt han nu var.
Betvivlar inte heller sanningshalten egentligen, men nog är det lite lustigt att hänvisa till en "sovjetisk" undersökning?

Å andra sidan menade skribenten att mårdhunden inte fanns i Sverige, åtminstone inte i någon vidare utsträckning. Anledningen till detta var att det är för kallt för den att ta sig upp i norra Finland och därför kommer den aldrig över till Sverige. Vem har rätt, du eller han?

Det som var fjantigt i artikeln var att framställa en - i mina ögon - slakt av varelse i jordhål till jakt. Det förekom inga av de momnet jag som, förvisso okunnig, tycker ska ingå i jakt. Dvs leta, lyssna, titta, vänta, spana, tänka osv. Bara ett gäng, förmodligen fulla, svenskar och finnar som sköt med pistol på djur som var trängda. Inte mer jakt än att avliva en gris med bultpistol på Swedish meats. Det kanske är nästa reportage förresten.

Någon trodde förresten att den här tråden handlade om någon typ av missunnsamhet eller kritik mot jägare, så är inte fallet alls. Trodde det framgick tydligt i första inlägget.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Jakt i sig är väl egentligen inget problem. Utan det är klåparna till jägare som inte har någon koll.

T.ex dom som inte avlossar ett enda jävla skott i träningsyfte. Utan under jakt smäller av bössan vid första bästa anblick av ett djur och träffar både snett och vint. Men manliga och adrenalinstinna DET är dom.

Jaktförbundet borde införa obligatoriska skjutprov med tillhörande "vapenförarbevis" så skulle det nog bli lite ordning i jaktlagen.
Det är ju fan i mig rent livsfarligt som vissa beter sig.

För när du en gång har tagit din jaktlicens, finns det inga egentliga krav på att du överhuvudtaget kan hantera ett vapen. Och det är ju rätt otroligt egentligen.

//M

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vid grytjakt är det inte dumt alls med pistol.
Jakten och avlivandet är inte riktigt samma sak.
Jakten är det som leder fram till avlivningen.

Fan vad tråkig man är!

Jakt i sig är väl egentligen inget problem. Utan det är klåparna till jägare som inte har någon koll.

T.ex dom som inte avlossar ett enda jävla skott i träningsyfte. Utan under jakt smäller av bössan vid första bästa anblick av ett djur och träffar både snett och vint. Men manliga och adrenalinstinna DET är dom.

Jaktförbundet borde införa obligatoriska skjutprov med tillhörande "vapenförarbevis" så skulle det nog bli lite ordning i jaktlagen.
Det är ju fan i mig rent livsfarligt som vissa beter sig.

För när du en gång har tagit din jaktlicens, finns det inga egentliga krav på att du överhuvudtaget kan hantera ett vapen. Och det är ju rätt otroligt egentligen.

//M
Men å andra sidan är en CBR ett ganska grovkalibrigt vapen också.

Jag med, 6,5x55, lite klen, trevlig rekyl, billig :)
Låter precis som min 125a :D :gnissla

Har inget eget gevär ännu dock men har snöat in mig på 6,5x55, så en sådan blir det när ekonomin går ihop:tummenupp :)
Prova en .308.
Mycket kraft, lite rekyl.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har skjutit rådjur med KSP-58 och sprängt hare med handgranat. Båda naturligtvis helt oavsiktligt. :rolleyes:

Rådjuret, som dumt nog hade ställt sig ca 10 meter till vänster om vallen på skjutbanan när plutonen lagt upp sig med 13st KSP-58:eek:r med 3 band ammunition a 50st 7.62 i varje band med var 3:e bula spårljus, ångrade nog sin tillfälliga parkering ganska bra ungefär 2 sekunder efter att Kapten skrek "ELD!". Maken till hål i terrängen bakom har sällan skådats.
Men, han dog ju fort iaf.

Självmordsharen hade den dåliga smaken att springa rakt ut på handgranatsbanan precis när jag vevade iväg min handgranat, trots mina beväringars vilda skrik och gestikuleringar innifrån bunkern.

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har skjutit rådjur med KSP-58 och sprängt hare med handgranat. Båda naturligtvis helt oavsiktligt. :rolleyes:

Rådjuret, som dumt nog hade ställt sig ca 10 meter till vänster om vallen på skjutbanan när plutonen lagt upp sig med 13st KSP-58:eek:r med 3 band ammunition a 50st 5.56 i varje band med var 3:e bula spårljus, ångrade nog sin tillfälliga parkering ganska bra ungefär 2 sekunder efter att Kapten skrek "ELD!". Maken till hål i terrängen bakom har sällan skådats.
Men, han dog ju fort iaf.

Självmordsharen hade den dåliga smaken att springa rakt ut på handgranatsbanan precis när jag vevade iväg min handgranat, trots mina beväringars vilda skrik och gestikuleringar innifrån bunkern.

Är det verkligen 5.56 i KSP58? Trodde det var 7.62 i den och 5.56 i KSP90. Men jag har ju inte gjort lumpen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är det verkligen 5.56 i KSP58? Trodde det var 7.62 i den och 5.56 i KSP90. Men jag har ju inte gjort lumpen.

Förlåt, du har alldeles rätt. 7.62 ska det ju naturligtvis vara. KSP-90 kom precis när jag lumpade men vi körde mest med 58-an.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln