Jazz i högfart, fjädringsproblem..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp

Körde första riktiga träningen igår (jag vet, sjukt sen start på säsongen)..

Hade lite nya problem. I Crossböjen och Sviestadböjen, samt lite ut ur Torparn och över krönet så hade jag lite vobblingstendenser, hojen kändes jäkligt instabil och styret fladdrade lite väl på lite konstiga stället.

Vad har hänt?

Köpte hojen i fjol och ändrade ingenting till en börja. Då tyckte jag hojen var stenhård och gav noll feedback vilket jag ville få styr på till i år. Har ställt hänget, vilket innebar en förändring av ett sänkt häng bak.

Jag hade också ett märkligt slitage på bakdäcket med "kala fläckar" vilket sägs vara ett returproblem, och jag släppte enl. råden ut returen 2 klick.

I långsammare svängar så känns den inte alls jazzig på samma sätt, jag tycker det är svårt att hålla jämna spår och känner jag vinglar, men jag har svårt att hävda att det är hojens fel för det kan minst lika mkt bero på att jag fortfarande är under "avrostning" och kör som en jävla kratta.

Tips!!?

Vad beror jazzet på? För låg bak, hög? För lite retur? Obalanserad så den gungar bak men inte fram? Hjälp

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Du skriver I svängarna men är det i var i svängen? In i, mitt i, eller ut ur?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad innebär "sänkt häng" för dig? Är hänget mindre, eller går hojen lägre bak? Om den är lägre bak har du ju inte samma tryck på framhjulet längre, speciellt inte under acceleration. Då blir det gärna lite fladdrigt och ickekommunikativt fram.

Känns den inte likadan på väg ut ur "korkskruven"? Där är det ju ganska hård acceleration och kursändring.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du skriver I svängarna men är det i var i svängen? In i, mitt i, eller ut ur?

Utgång..

Var verkligen tvungen att tänka efter, men utgång är det.

Jag tyckte som sagt också att det var svårt att hålla ett stabilt spår, men hur mkt (lite) av det jag kan skylla på hojen låter jag va osagt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad innebär "sänkt häng" för dig? Är hänget mindre, eller går hojen lägre bak? Om den är lägre bak har du ju inte samma tryck på framhjulet längre, speciellt inte under acceleration. Då blir det gärna lite fladdrigt och ickekommunikativt fram.

Känns den inte likadan på väg ut ur "korkskruven"? Där är det ju ganska hård acceleration och kursändring.

Jag ökade hänget / sänkte rumpan, sorry. Svårt med begreppen där.

Nee.. Tänkte inte på det i korkskruven, eller esset för den delen. Å andra sidan var jag feg och hade usla spår så det gick inte direkt fort där ändå.

Det som stör mig lite i analysen är att jag kände instabilitet även rakt på bakrakan, från krönet och framåt. Framhjulet kändes som om jag fått 25 extra häst som lyfte ungefär :D

-----------------------

En annan förändring som jag glömde nämna är att jag använde helt andra hjul som jag aldrig kört på tidigare. Men inga vibrationer eller nåt där (balanserat alldeles själv).

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan det vara så att du håller krampaktigt i styret, om det nu var första träningen för året?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan det vara så att du håller krampaktigt i styret, om det nu var första träningen för året?

Eftersom jag dessutom har andra kåpor på, utan stompgrips eller tanktrez vilket jag är van vid så är det högst möjligt. Fladdret på rakan kan nog förklaras med det om inte annat.

I böj däremot var jag rätt duktig på att slappna av, ibland iaf. Det påverkade dock inte känslan i hojen nämnvärt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
om det nu var första träningen för året?

Och det var inte första körningen, körde förra veckan i regn. Helgen innan det 2 dar på Åsen men i "kurstempo" och en del gata. Det gick bra tills tempot skruvades upp...

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag hade liknande upplevelse på min förra hoj när tempot ökade men det var koncentrerat till bak. Svajjigt i högre fart i utgång under acc. Jag stängde då returen bak ett klick i taget tills det försvann och lite till tills jag fick andra problem, sen backade jag tills det kom tillbaks och stängde igen tills det försvann och stannade där. Det visade sig inte bara att hojen kändes bättre utan det gick fortare med :tummenupp
(antagligen för att det kändes bättre...)

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det är ju en strykjärns-hoj du har.. ska vara helt odramatisk att köra.

Får väl anta du kör med rätt lufttryck i däcken?

Du bör nog ställa tillbaks hänget & jobba på gaffeln för att hitta känslan i hojen.
Börja med att skruva in alla inställningar & håll koll på hur många klick. Förvånansvärt ofta som vänster/höger gaffelben har olika inställningar.
När jag köpte just den hojen, var alla inställningar helt öppna på ena benet & helt i botten på andra. Trodde hojen var ramsne :smasha
Jag har tyvärr inte kvar boken med vilka inställningar jag körde på.. å minnet är tomt :D

Om du vill ha en garanterad lösning på problemet... kolla om Wats kan serva dämparna. Det är nog dax att göra det ändå, servades senast -09 vad jag vet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag hade liknande upplevelse på min förra hoj när tempot ökade men det var koncentrerat till bak. Svajjigt i högre fart i utgång under acc. Jag stängde då returen bak ett klick i taget tills det försvann och lite till tills jag fick andra problem, sen backade jag tills det kom tillbaks och stängde igen tills det försvann och stannade där. Det visade sig inte bara att hojen kändes bättre utan det gick fortare med :tummenupp
(antagligen för att det kändes bättre...)

Får testa.. Igår kände jag hur jag vågade och ville gå på mkt mer gas mkt tidigare men inte vågade för att det kändes "fel".

Det som stör är att den som Benny säger var som ett strykjärn i fjol, och de enda ändringarna är 2 klick retur och lite förspänning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju en strykjärns-hoj du har.. ska vara helt odramatisk att köra.

Får väl anta du kör med rätt lufttryck i däcken?

Du bör nog ställa tillbaks hänget & jobba på gaffeln för att hitta känslan i hojen.
Börja med att skruva in alla inställningar & håll koll på hur många klick. Förvånansvärt ofta som vänster/höger gaffelben har olika inställningar.
När jag köpte just den hojen, var alla inställningar helt öppna på ena benet & helt i botten på andra. Trodde hojen var ramsne :smasha
Jag har tyvärr inte kvar boken med vilka inställningar jag körde på.. å minnet är tomt :D

Om du vill ha en garanterad lösning på problemet... kolla om Wats kan serva dämparna. Det är nog dax att göra det ändå, servades senast -09 vad jag vet.

Döcktrycket när jag la på dem var så "bra" att jag knappt orkade rulla hojen eller vrida på styret. 0,7 :D Så ja, jagf kollade trycket inför varje pass.

Gick igenom och skrev ner de inställningar jag fick hojen med innan jag började skruva. Gafflarna var jämna, det enda jag reagerade på var att de var indragna 14/15 varv, och inte alls lika mkt bak. Måste kolla hur mkt jag egentligen ändrade förspänningen också. Hänger allt på 2 klick retur känns det lite märkligt faktiskt.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad är det för hoj?
Vad har du för stötdämpare?
Du säger dig ha ställt hänget rätt? vad har du för häng? fram och bak?
Vad väger du och vad har du för fjädrar? fram respektive bak?
Hur har du ställt komprition och retur gentimot standardinställningarna? Hur dom står gentimot förra ägaren är fakltiskt helt ointressant.
Har du gaffel i rätt höjd i gaffelkronan?
Har du stötadämparen i rätt längd?
Vad kör du för profil på däcken? samma som standard?

Mycket parametrar som spelar in.

// Oskar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På min funkade det att ställa comp/retur i standard sen hänget fram 35 och bak 30mm som grund.

Sen höjde jag bak tills hojen blev neutral i böj, höjde tills han överstyrde och sänkte till det kändes bra.

Nu började jag ge mig på comp bak ställde på tills han skickade ut baken vid påslag och gick tillbaka till
han sköt hojen framåt igen, sen på returen tills han inte kickade vid hårt påslag ur böj.

Allt detta med slitet bakdäck så hur han kommer bete sig med nytt har jag inte hunnit testa än.

Nu framänden, på med comp tills han inte dyker vid inbromsning och sen retur tills han håller spåret i böjarna och inte driver ut.

Grunden klar, bara finjustera nu........den lätta biten.......

Just balansen fram/bak får du testa dig fram på, ska ju funka med dig på din hoj, rek. är ju någonstans mellan 30-40fram och 25-35 bak så jag lade mig mitt i intervallet som start.

Vet inte om jag gjort som man ska eller helt åt helvete och bara haft tur men jag gillar hur hojen beter sig nu och nu känns det inte som hojen begränsar mig längre, bara jobba på talanglösheten nu..........den lätta biten.......

Lycka till och köp bantid, kommer du behöva för att teoretiskt försöka ställa in hojen funkade inte för mig iaf.

Ed.
Förresten, vilka däck kör du på?
När jag testade Michelin slick förra året så fick jag de tendenserna ut ur böj med framdäcket.
Kommer inte ihåg vad det hette men vart V-format jämfört med pirelli som jag brukar köra på, instabil om man inte tippade in hojen snabbt så man kom ner på en gång in i böj och vobbligt ut, går säkert att justera bort men var enklare att bara byta märke.....

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Wobbel beror väldigt ofta på att men hänger i styret lite förmycket. Jag skulle ställa fjädringen enligt orginalinställningar och sen provköra, skruva sen åt fjädringen lite i taget.
Sätt en tisdagkväll på fjädringen och kolla vad ringtrycket ska vara för dina däck.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hojen kändes ju som sagt kalasfin i fjol.

Andra däck också vilket jag borde sagt. Michelin Power One Comp B nu, inte nya utan från förra ägaren.

"Bra" att höra att vissa haft tendenserna pga för lite förspänning (för låg rumpa) iaf, då kanske min tes om att jag sänkte den för mkt stämmer.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Redan innan träningen igår testade jag att skruva in förspänningen ett halvt varv, hojen kändes direkt mkt bättre. Men efter några varv när jag började gå på mer gas ut så fick jag lite tendenser till det igen. Gick och skruva in ännu mer...

Det gjorde susen! Från att ha varit hur instabil som helst och gett känslan av att man körde på ett däck av frigolit så gjorde 1,5 varv på förspänningen att det var hur odramatiskt som helst, och då gick det mkt mindre långsamt igår än förra veckan :banana

------------------------------------------

Så jag kan ju tipsa er andra som vill kapa 2 sekunder på Sviestad lite enkelt. Skruva in förspänningen bak 1,5-2 varv ungefär. 2 sekynder dirReCkT

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...