Jeans för mc-åkning (kevlar, aramid)

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Vägverket har godkänt draggin jeans för uppkörning, sålänge du har CE-märkta knä- och höftskydd i dom.

Jag testade ett par på handelsboden och upptäckte det största problemet, benlängden. Jag har 32 benlängd i vanliga jeans, men alla MC-jeans kommer bara i 34.
Så kevlarförstärkningen som ska sitta över knäet hamnar under knäet.

Får nog bli ett par skinnbrallor ändå. När man tänker efter, när kan man nånsin ha skinnbrallor utan att vara rädd att folk ska tro att man är bög eller italienare ;) om inte när man kör MC.

Å alla här vet ju hur kompetenta vägvärket är :D
Jag kör i läder, och har de civila kläderna i ryggsäcken :tummenupp

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Känns inte jeanstyget lite väl tunt???
Har kollat runt lite och skulle gärna köpa några byxor som var lite bekvämare o skönare att gå med när man bara ska in till stan o fika med nån polare el så men det känns lite läskigt med jeans. :/

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Ska kika på ett par Lindstrands då kanske, det är ju klart lämpligt om man kan ha höftskydd. Har ju ett par sånadär boxerkallingar nu med skydd, men dom vetefan hur dom är.

Kör med Lindstrands Jet-brallor och Air Force-jacka i HiArt, tycker de funkar bra så länge temperaturen är hyfsad (de skyddar exakt noll mot fartvind). Skönt på riktigt varma dagar dock. I början körde jag med deras CE-godkända skydd i jackan, med det känns som att de skulle glida snett om man gick omkull, så jag bytte ut dem mot en "väst" under med alla skydd inbyggda. Då sitter ju skydden där de ska, även om jackan glider snett.

Skulle gärna byta ut skydden i brallorna mot nå'ra skydd man har på kroppen. Vad är det för boxerkallingar du har? Funkar de bra? Mycket pungsvett med dem? :D

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Skulle gärna byta ut skydden i brallorna mot nå'ra skydd man har på kroppen. Vad är det för boxerkallingar du har? Funkar de bra? Mycket pungsvett med dem? :D

Det är ett par EVS och dom är faktiskt hyffsade ur pungsvettssynpunkt. Det är dock bara foamskydd i dom, visst är det bättre än inget alls. Skydd för höfterna och svanskotan, samt även pungen.

BMW jeansen ser ju skitbra ut, var har dom såna hemma så man kan prova storlekar månntro?

Last edited:

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
Tja!
Har köpt ett par Lindstand fokker jeans. Sitter skitbra och är riktigt snygga.
Men har svårt att hitta höft och knäskydd med kardborre fäste. Någon som vet var det säljs?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0