Jeansbrallor= gorotex?

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Jeansbrallor= goretex?

Sitter och funderar lite på vad jag ska köpa för mc-kläder.
Och har kommit fram till att det är jävligt (enligt mig iaf) snyggt med jeans.

Har hittat dessa 2olika.
F-CMoto.de Spool DP-10 Pant
Samt dessa
X3mseller.com- Jeans byxa MCFashion

Men då till frågan. Är detta samma sak som goro-tex/allvädersställ?
Är medveten om att de inte är lika säkert som skinnställ. Men skinn är inte ett alternativ som det ser ut just nu.

Är det något man ska tänka på när man köper kläder som inte är skinn?
Goro-tex, allvädersställ är det samma sak?

Några frågor från en nybörjare :p

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jeans är snyggt men skydar jävligt dåligt tyvär....även fast det är icon eller andra förstärkta jeans.

Jag skulle försöka köra läder så långt det går om jag vore du. Jag har testat att ramla med icon jeans och det skyddar väldigt väldigt dåligt även fast det gick sakta :näsblod

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jeans is the shit!

Åker hellre naken än i de jeansen, tänk gå runt i sådana från/till hojen då kommer ju folk som inte vet om att det är mc-jeans tro att man har jävligt dåligt klädsmak, det finns snyggare jeans på Maxi:näsblod

Medans skinnställ är snyggt och bäst, vad vill man uppnå med sådana jeans då?

Lägger man in plastkydd i knäfickorna till jeansen då kommer folk inte skratta längre utan säga: Stackarn han är handikappad:D

Last edited:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
haha..
Jo som sagt, är medveten om att det inte är lika bra skydd som skinnställ.
Men är det lika bra/dåligt skydd som andra goro-tex brallor?

Anledningen till att jag inte är speciellt sugen på skinn är för att 115kg och nu snackar vi inte muskelmassa. Plus att jag svettas som en klimakterietant i en bastu så fort det blir plusgrader ute :p ni hajjar ;)

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Köp det mörkaste visiret du kan hitta för pezetas och ett stort skinställ, allväders ställ i cordura/kevlar material med gore-tex behandling funkar med-dock inte godkänt på bana där alla borde hamna till slut:tummenupp

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har ett par camobyxor förstärkta med kevlar med skydd, bättre än vanliga byxor men absolut inget man vill syna backen med.

// Linus

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
jag funderar på att köp mocycles mc-jeans, någon som tycker nått om de jeansen ?

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Jeans är bra!

Kör alltid med jeans om du kan.
Kom ihåg att det inte är alla som kraschar.
Dom som kraschar är dom du ser på tv eller internet.

Har du kevlar-jeans så tar det bara 1-2 sekunder längre när du glider skönt på asfalten innan det går hål och köttet innanför skinnet kommer fram.

Tänk på att det finns fattiga doktorer som måste leva och söta sjuksköterskor som tar hand om dig och byter bandage på dina skinnflådda delar som kittlar skönt när du vänder dig i sjuksängen.

PS. Nuförtiden finns det starka smärtstillande mediciner :tummenupp

Du lever bara en gång och tjejer gillar killar med ärr :yoparty

-

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nej, jeans blir inte lika slitstarka som nylonbyxor.

Lite beroende på vilka byxor det handlar om så går skyddet i jeans ungefär från "herre-jösses-vad-jävla-dåligt" till "det-där-var-ju-inte-sååå-dåligt". Detta eftersom att jeansen dels ofta saknar hårda skydd för knäna och dels för att om de har någon slags fläckvis förstärkning av skinn eller kevlar på insidan så är de så rymliga och mjuka för att det ska göra någon nytta. Dessutom är själva jeanstyget som sådant inte lika slittåligt som nylontygen (cordura etc) som används i diverse nylonbrallor.

Även bland nylonbyxorna så varierar så klart kvalitet ganska mycket mellan olika märken och modeller. Ett par byxor från Rukka som kostar 5000kr skulle jag nog lita lite mera på vid en vurpa på asfalt än valfritt par crossbrallor eller liknande för en tusenlapp.

Du lever bara en gång och tjejer gillar killar med ärr :yoparty
Vad tycker tjejer om killar som har hyvlat bort ena skinkan genom att åka kana på en motorväg då?

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Vad tycker tjejer om killar som har hyvlat bort ena skinkan genom att åka kana på en motorväg då?

Med mina erfarenheter så rinner det inte till speciellt mycket hos brudarna tyvärr...

Har kompisar med dom problemen.

Men alla tycker ju att jeans ser coolt ut så, ROCK ON! :D

Last edited:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Tog med mig lite av informationen som skrivits här och pratade med 2handlare/butiker idag som sålde såkallade "mc-jeans". Båda, oberoende av varandra svarade ungefär samma sak.

"Idag så är mc-jeansen precis lika bra som vilka andra gorotex-brallor som helst."
"Skillnaden i tid att glida på en asfaltsväg mellan mc-jeans och skinställ är bara några hundradelar innan man är igenom helt."

Påpekade att Tyget var inte tjockare än på vilka andra JC-jeans som helst på vissa ställen. Fick då till svar att det istortsätt bara är framsidan av låren som inte är skyddade av kevlarliknande matrial. Och då visade han mig ett skinnställ, och det hade ungefär samma konstruktion. dvs oskyddat på många ställen.

Jag kommer köpa mig ett par mc-jeans........nångång,men bara till att åka upp till korvmojjen och köpa mig en körv. Handlare kan säga vad de vill.. Men matrialet kändes inte tillräkligt säkert för min del :)

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
Tog med mig lite av informationen som skrivits här och pratade med 2handlare/butiker idag som sålde såkallade "mc-jeans". Båda, oberoende av varandra svarade ungefär samma sak.

"Idag så är mc-jeansen precis lika bra som vilka andra gorotex-brallor som helst."
"Skillnaden i tid att glida på en asfaltsväg mellan mc-jeans och skinställ är bara några hundradelar innan man är igenom helt."

Vill inte vara partypooper här men oavsett om det var två säljare oberoende av varandra så är dom likaväl säljare... *hint hint*

Du säger att även skinnställ är oskyddade på vissa ställen... nja, det är ju faktiskt skinn... det är liksom det som är hela saken med skinnställ.

Jag är grabben som drar på mig hela stället när jag åker, oavsett temperatur och det i ett land där många åker med jeans eller ännu värre shorts på sina ZX10, gixxers etc...

Faktum är att jag är bra irriterad på det förbannade skinnstället, inte så coolt att ta en fika med polarna på ett schysst café och se ut som power rangers. Men när jag sitter där på hojen i jeans så kan jag inte låta bli att se mig själv liggandes där på marken, i mina jeans, efter att ha kanat 50 meter. Då kommer jag på bättre tankar och så blir det på med skinnet likförbannat. Det gör mig inte odödlig men det ger mig en lite bättre chans i varje fall.

Det finns så förbannat många idioter där ute och jag vill inte hamna i "minneslund" tråden om jag inte absolut måste.

I all välmening!

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Vill inte vara partypooper här men oavsett om det var två säljare oberoende av varandra så är dom likaväl säljare... *hint hint*

Du säger att även skinnställ är oskyddade på vissa ställen... nja, det är ju faktiskt skinn... det är liksom det som är hela saken med skinnställ.

Jag är grabben som drar på mig hela stället när jag åker, oavsett temperatur och det i ett land där många åker med jeans eller ännu värre shorts på sina ZX10, gixxers etc...

Faktum är att jag är bra irriterad på det förbannade skinnstället, inte så coolt att ta en fika med polarna på ett schysst café och se ut som power rangers. Men när jag sitter där på hojen i jeans så kan jag inte låta bli att se mig själv liggandes där på marken, i mina jeans, efter att ha kanat 50 meter. Då kommer jag på bättre tankar och så blir det på med skinnet likförbannat. Det gör mig inte odödlig men det ger mig en lite bättre chans i varje fall.

Det finns så förbannat många idioter där ute och jag vill inte hamna i "minneslund" tråden om jag inte absolut måste.

I all välmening!

Jo självklart är de fortf. säljare. Men å andrasidan så hade de väl kunnat försöka pracka på mig ett dyrare skinställ då:va

Håller helt och hållet med om att det är dumt att köra runt i jeans och inte ha ordentligt med skydd.. Denna tråden är inte på någotsätt till för att propagera för jeans, utan jag vill bara ha lite olika inputs på saker. Då jag är helt nybörjare själv så behöver jag hjälp.

Men som jag förstått det så är det låga hastigheter(stadskörning) så kan man ha jeans eller gorotexbrallor. Men ska man upp i lite högre hastigheter så är det skinn alt. gorotex? som gälle.

"Rask"

Guest
För det första så heter det gorEtex med E inte O.
För det andra, sätter du bekvämlighet framför säkerhet så köp jeans.
För det tredje, "skydden" i jeansen kommer flytta på sig då du ramlar och de skyddar inte mot krossskador (vet ärligt inte vad de skyddar) Kanske nån som kan upplysa mig om det....

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
För det första så heter det gorEtex med E inte O.
För det andra, sätter du bekvämlighet framför säkerhet så köp jeans.
För det tredje, "skydden" i jeansen kommer flytta på sig då du ramlar och de skyddar inte mot krossskador (vet ärligt inte vad de skyddar) Kanske nån som kan upplysa mig om det....

För det första. Okay :p ska tänka på det :)
För det andra. Nej det gör jag inte, men som sagt vill man ju ta reda på så mkt som möjligt innan man bestämmer sig.
För det tredje. Jo de kommer ju glidarunt en del. Om man inte kör med super tighta modeller. Men då kan man ta skinnbrallor. Men inte skyddar skinnställ mera mot kross-skador än jeans? I jeansen är det knäskydd och höftskydd som gäller.

Nej jeans de får vänta tills blåkläder [BLAUKLADER] tillverkar dem ;) då är de rediga grejer :yoparty

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Nog lyckades man väl ibland slita upp jeansen vid knäna när man sprang och trillade som barn? Det kan inte ha varit någon större hastighet man kom upp i på den tiden och då måste "glidsträckan" ha räknats i centimeter eller i värsta fall decimeter mot meter som det lär handla om på hoj.

Jag röstar på svettig och säker istället för cool med blodiga ben :tungan

Oavsett vad du väljer så lycka till med körkortet och hojåkningen framöver :tummenupp

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Nog lyckades man väl ibland slita upp jeansen vid knäna när man sprang och trillade som barn? Det kan inte ha varit någon större hastighet man kom upp i på den tiden och då måste "glidsträckan" ha räknats i centimeter eller i värsta fall decimeter mot meter som det lär handla om på hoj.

Jag röstar på svettig och säker istället för cool med blodiga ben :tungan

Oavsett vad du väljer så lycka till med körkortet och hojåkningen framöver :tummenupp

hehe.. det har du så rätt i :tummenupp
Dock är det ju inte jeanstyget i sig som ska hålla utan kevlar/annat-matrial- förstärkningen under som man "glider" på.

Men köper man lite dyrare gorE-tex (kolla rask jag fick till det :tungan )
så kan man nog vara rätt säker+ att det borde finnas ventilation mot svetten ;)

Tack och bock för lyckoönskningarna. Väntar fortf. på mitt körkortstillstånd från länsstyrelsen, 1.5månad sen jag skickade in det snart. Och jag är vad jag vet prickfri. Börjar kännas smått desperat.

"Rask"

Guest
Om du vägrar köpa skinn så lägg en extra slant på schyssta goretexbrallor som andas och tål regn. Jag snålar hellre på hoj och lägger pengarna på bra skyddskläder...Har ett par goretexbyxor som komplement till helstället, de har endast på mig då jag skall ta det lugnt...:tummenupp

Empan

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Cbr600
Jag läste på någon sida att skillnaden mellan skinn- och textilställs "Skraptid" mot asfalt är rätt stor. Om jag minns rätt så var "skraptiden" för textil innan man var igenom max 6 sek. Medans skinn var upp mot 12 sek. Testade detta i helgen. :(
Skinnstället är helt, ser fan oanvänt ut. Men det är värre med hojen. Fick iaf en tankeställare. Jag kommer aldrig mer åka i jeans. Köp skinn!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy