Jetski (kina)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Men vad är roligast att köra? Jetski eller den mindre varianten? Vet ej om jag använder där fackterm, men jetski: som en snöskoter fast på vatten, med plats för 2-3st. Den andra saken: somm en cross fast på vatten, mindre och med handtag som kan vippas uppåt/nedåt...(bild nedan)
jag skulle vilja ha en sånhär man står på:
jetski.jpg

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
1. Jag får fråga Swedie om det är genomförbart på Sporthoj.com.
2. Det medföljer 4% reservdelar som iofs aldrig är något värt. Men extra delar kan man alltid ordna med.
3. Klart det blir billigare än återförsäljare, jag tar inget för besväret. Däremot får ni gärna ge om ni känner för det. Inget måste dock. Vill bara ha mer erfarenhet en vad jag redan har i ryggen.

Morecore, och var skulle du köra den? Det är väl den varianten som är olaglig i Sverige?

Last edited:

Ten-0

Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
morecore skrev:
2399456 Jag har ingen aning om den är olaglig eller ej :va ser bara roligare ut.

Den lär vara roligare med. :) Är väl dom där man kan dyka med? :yoparty

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Ten-0 skrev:
2399538 Den lär vara roligare med. :) Är väl dom där man kan dyka med? :yoparty

Kolla om det inte går att importera jetski. För då är jag intresserad. Tror inte dom är olagliga i sverige än. Men det är troligen samma regler för vattenskoter som jetski.

Ponrus_J

Din räddare i nöden
Gick med
12 May 2006
Hoj
Honda
Nej, Jetski måste du ha tillstånd för att köra pga att dom sjunker när man stannar. En Vattenskoter sjunker inte när man står still därför får man köra på farleder med dom.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Både Stå-vattenskoter och sitt-vattenskoter är tillåtna överallt där motorbåtar är tillåtna.
Ingen kan bötfälla dig bara för att du kör vattenskoter.

Storebror(sverige) har försökt begränsa och förbjuda allt vad han kan men ett förbud är ett hinder mot den fria rörligheten av varor och tjänster.
Både stå och sittmaskiner vill sverige förbjuda men det kan dom inte för det säger Eu ifrån om vilket är en av dom positiva saker som dom gjort.

Jetski är fö. ett varumärke registrerat av Kawasaki men jag kallar min superjet för jetski iallfall, outlaw som jag redan är:D

Bifogat

• Jetski liten 3.jpg
    Jetski liten 3.jpg
    106.1 KB · Visningar: 202

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Nisse Järnet skrev:
2399638 Shit ja, Yamaha är bäst :yoparty Kawa är bra också. Jag har meckat mkt med alla tre ;)

Inom tävlingssammanhang så har jag hört att Kawa ska ha vassast maskiner?
Sagt av min polare som kör ny yamma, och han gillar ju att slå i underläge så... :rolleyes:

Edit: När det gäller Jetski (ståmaskin).

Sen är det lite krångligt med lagarna. Polarn som jag nämnde, han hävdar att Sverige inte vill att det ska vara tillåtet med ståmaskiner.
Men, enligt EU får inte Sverige förbjuda Jetskis.
Så, det verkar bara vara att åka och se glad ut vid lämpliga platser.
Är det nån som gnäller så får man väl ta upp den där EU regeln..

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
skoteridioten skrev:
2401949 Inom tävlingssammanhang så har jag hört att Kawa ska ha vassast maskiner?
Sagt av min polare som kör ny yamma, och han gillar ju att slå i underläge så... :rolleyes:

Edit: När det gäller Jetski (ståmaskin).

Sen är det lite krångligt med lagarna. Polarn som jag nämnde, han hävdar att Sverige inte vill att det ska vara tillåtet med ståmaskiner.
Men, enligt EU får inte Sverige förbjuda Jetskis.
Så, det verkar bara vara att åka och se glad ut vid lämpliga platser.
Är det nån som gnäller så får man väl ta upp den där EU regeln..
Kawasaki:eek:m du ska köra bana eller vill bli världsmästare på stunt(går att få i större motorer och med kolfiberskrov och extra allt så väger superjeten och jetskin lika mycket ungefär)
Yamaha:eek:m du vill ha en lätthanterlig smidig maskin som du billigt kan trimma till en klart godkänd freestylemaskin.

Ten-0

Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Mheel skrev:
2401695 Kolla om det inte går att importera jetski. För då är jag intresserad. Tror inte dom är olagliga i sverige än. Men det är troligen samma regler för vattenskoter som jetski.

Hittar bara Jetski från Indonesien och Singapore. Litar inte på dom riktigt, så köpa därifrån känns lite riskabelt med tanken att man faktiskt kan bli blåst.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Nej, Jetski måste du ha tillstånd för att köra pga att dom sjunker när man stannar. En Vattenskoter sjunker inte när man står still därför får man köra på farleder med dom.

De sjunker inte alls när man stannar. det du tänker på är nog en snöskoter...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nej, Jetski måste du ha tillstånd för att köra pga att dom sjunker när man stannar.
Hur startar man och stannar med dem då? Håller den under armen när man springer mot vattnet och hoppas på att man har nog hög fart för att inte sjunka innan man kommit iväg? Sedan bränna upp på land i full fart när man ska stanna?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...