Jiipiii!! Min framgaffel läcker...

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Jaha, när man för en stund kände sig duktig över att ha bytt bromsbelägg där bak skulle jag även byta fram. Ser en lite skimrade ytan på ett av rören i framgaffeln... suck... olja. Torkar rent, pumpar... och ja... ny olja.
Tror packningen har fått den slutgiltiga smällen efter SMS kursen för 2 veckor sedan då jag tänkte när de besiktiga hojen: "Kul att han inte såg någon olja på framgaffeln, har hört att det kan vara jobbigt att byta" :rolleyes:

Tji fick man. När en stor service stundar som kostar miljoner där min hoj är värd lika mycket som ungefär 2 st stora service så är en läckade gaffelpackning det sista jag vill ha.
Har inget garage, inga riktiga verktyg samt är en nybörjare när det gäller att meka.
Ungefär hur mycket kan det kosta att laga ifall jag lämnar in detta? Några tips kring Örebrotrakten?
Det kanske finns någon som kan tänka sig vara min handledare samt låna ut ett garage så jag lär mig fixa detta på egen hand? Bor i Örebro men kan finnas i Stockholm på helgerna.
Finns det någon mekaniker som kanske vill låna min hoj för att lära sina elever? :D

Detta är inget som jag kan fixa ute på gatan över en helg va?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan testa att rensa tätningarna på plats med tex ett bladmått först och tvätta rent med WD40 och blåsmunstycke. Bara för den händelse ngt skräp fastnat i gaffeltätningen. Men uppnås ingen bättring är det bara att demontera gaffelrören och byta tätningar. Köp en mekhandbok isf, då är det bara att köra tummen i spåret. Boken beskriver precis hur du gör, alla åtdragningsmoment och erforderliga verktyg etc.

Mvh
Jörgen
Jaha, när man för en stund kände sig duktig över att ha bytt bromsbelägg där bak skulle jag även byta fram. Ser en lite skimrade ytan på ett av rören i framgaffeln... suck... olja. Torkar rent, pumpar... och ja... ny olja.
Tror packningen har fått den slutgiltiga smällen efter SMS kursen för 2 veckor sedan då jag tänkte när de besiktiga hojen: "Kul att han inte såg någon olja på framgaffeln, har hört att det kan vara jobbigt att byta" :rolleyes:

Tji fick man. När en stor service stundar som kostar miljoner där min hoj är värd lika mycket som ungefär 2 st stora service så är en läckade gaffelpackning det sista jag vill ha.
Har inget garage, inga riktiga verktyg samt är en nybörjare när det gäller att meka.
Ungefär hur mycket kan det kosta att laga ifall jag lämnar in detta? Några tips kring Örebrotrakten?
Det kanske finns någon som kan tänka sig vara min handledare samt låna ut ett garage så jag lär mig fixa detta på egen hand? Bor i Örebro men kan finnas i Stockholm på helgerna.
Finns det någon mekaniker som kanske vill låna min hoj för att lära sina elever? :D

Detta är inget som jag kan fixa ute på gatan över en helg va?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag kan hjälpa dig när jag är i sverige om någon vecka!




Jaha, när man för en stund kände sig duktig över att ha bytt bromsbelägg där bak skulle jag även byta fram. Ser en lite skimrade ytan på ett av rören i framgaffeln... suck... olja. Torkar rent, pumpar... och ja... ny olja.
Tror packningen har fått den slutgiltiga smällen efter SMS kursen för 2 veckor sedan då jag tänkte när de besiktiga hojen: "Kul att han inte såg någon olja på framgaffeln, har hört att det kan vara jobbigt att byta" :rolleyes:

Tji fick man. När en stor service stundar som kostar miljoner där min hoj är värd lika mycket som ungefär 2 st stora service så är en läckade gaffelpackning det sista jag vill ha.
Har inget garage, inga riktiga verktyg samt är en nybörjare när det gäller att meka.
Ungefär hur mycket kan det kosta att laga ifall jag lämnar in detta? Några tips kring Örebrotrakten?
Det kanske finns någon som kan tänka sig vara min handledare samt låna ut ett garage så jag lär mig fixa detta på egen hand? Bor i Örebro men kan finnas i Stockholm på helgerna.
Finns det någon mekaniker som kanske vill låna min hoj för att lära sina elever? :D

Detta är inget som jag kan fixa ute på gatan över en helg va?
 

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Jag lämnade in mina gaffelben på Bengts cykel och motor i Borlänge. De kostade ca 1100 kr bara (material 500 kr) så jag tyckte inte de va så mycke å fundera på när de va så pass billigt... Kanske är lite för långt från dig iofs...
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Nu har jag varit och kollat igen. Provade Jörgens metod. Man kan fortfarande känna en liten, liten tunn film olja på gaffelbenen. Hur mycket är ok? Ska det vara snustorrt så att man inte känner olja mellan fingrarna?
Jag kan se en liten repa, troligtvis från stenskott, kan det vara orsaken?

Om jag bara ska lämna in gaffelbenen måste jag hissa upp framändan på något sätt väl? Min hoj står ute just, dock så har den centralstöd.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jo, för att få loss gaffelbenen behöver du ofta lyfta framänden, med lite tur kan det räcka med att ha den på centralstödet, palla upp framändan så den inte tippar framåt, ta bort framhjul och med lite tur kommer den upp tillräckligt för att få ut benen. För att få upp framänden högre kan du ta bort bakhjulet så det går att luta lite mer, var bara försiktig så hojen inte kan kana av stödet.

Kan inte säga säkert men repan på gaffelbenet kan vara nog för att skära sönder packboxen. När det är riktigt ska det inte finnas någon olja alls på gaffelbenen = du ska inte kunna känna något kladd på fingrarna efter du kännt på benen.

Är du osäker så skaffa en verkstadsbok, väl värd sina pengar i längden.
EDIT: Finns även en del här för nerladdning. http://www.thesparesnetwork.co.uk/forums/viewtopic.php?t=72
 
Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Använd autosol och "slipa" ner dom vassa kanterna på repan.

För att packboxen lättare ska släppa bör du värma gaffelbenet innan med värmepistol/bygglampa mm (ja, det du har tillgång till)

Vid akuta jobb utan depåstöd kan man göra så här... :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_5217-2.jpg
    IMG_5217-2.jpg
    158.7 KB · Visningar: 535
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om man vill komma billigt undan så kan man fulmeka lite, använda en tjockare olja ex. 10w30-40 motorolja istället för gaffelolja ibland så funkar det ibland inte:gnissla
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Jag bytte packboxar på min förra veckan. Hade aldrig gjort det förut och inte mekat speciellt mycket, men det var inga problem alls. Finns bra guider här på sidan.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Du har ju ribbodamc service i fjugesta! jag hörde med dom här om veckan om byte av packboxar i min kawa. Det kunde fixa det för 850kr (jobb) + material ca 350kr ifall man kom med gaffeln lös. Och ca 1200kr för jobbet + 350 i material ifall man kom med en komplett hoj.
Jag skriver ca för att jag är lite små senil.
Jag lämnade aldrig in hojen där utan tog en verkstad i karlstad som är specialiserad på kawa. Plocka bort gaffelbenen själv. Bara att hissa upp med en garagedomkraft under motorn så framhjulet kommer en cm ovanför marken. Sen plocka bort framdäck, framskräm, bromsok och slutligen släppa srkuvarna till gaffelbenen.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
En liten uppdatering.
Var ute och körde idag. När jag kom hem efter att ha kört ganska hårt med stoppies och lite allt möjligt så tog jag en titt på gaffeln igen. Då var den snustorr plötsligt. Har det nått med värmen att höra? Inte så konstigt att den var torr när instruktören kollade den när jag hade kört 200 km innan.
Vad kan det bero på? Ska jag fortfarande byta packningarna? Har ju trots allt beställt dem.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Bytte bromsslangar igår. Gick bra, men fan vad det stänkte bromsvätska vid luftningen efteråt. Gick inte så bra, ska försöka igen idag.

Någon som har svar på frågan ovan?

Jag kanske borde ha en egen tråd om mina meck-strapatser... :rolleyes:
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har samma problem med min gaffel. Den läcker på ena sidan... Kan det göra att frambromsen hackar IBLAND när jag bromsar? Eller är bromsarna OXÅ paj? :confused:
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Bytte bromsslangar igår. Gick bra, men fan vad det stänkte bromsvätska vid luftningen efteråt. Gick inte så bra, ska försöka igen idag.

Någon som har svar på frågan ovan?

Jag kanske borde ha en egen tråd om mina meck-strapatser... :rolleyes:

Köp 3 dm soppaslang på macken. Sätt på den på luftningsnippeln. Nu är det bara att lufta på utan kladd, dessutom ser du tydligt när det slutar komma luft.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
bump...

Nån som vet om oljeläckage i ena sidan i framgaffeln kan göra att frambromsarna hackar och beter sig lite konstigt... (ibland, inte alltid)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
bump...

Nån som vet om oljeläckage i ena sidan i framgaffeln kan göra att frambromsarna hackar och beter sig lite konstigt... (ibland, inte alltid)
Oljan från gaffeln hamnar på skivan, klart bromsarna beter sig märkligt. Det är ingen superbra idé att köra omkring på det viset om bromsarna skulle bete sig märkligt precis när du behöver dom som bäst, som du såklart hajar. Fixa gaffeln och tvätta skiva och belägg.
 

PeeWee

Ska ja dansa nykter måste ja va bra full
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Gislaved
Hoj
CBR 600 f -99
Bytte mina packboxar förra veckan med hjälp av denna guide: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368

Aldrig gjort det förut men det var inga svårigheter direkt. Men ett plus är väl att ha tillgång till tak över huvudet och rätt verktyg!!

Men som sagt, tvätta skivorna och byt beläggen för där hade mycket av min olja samlats tydligen!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top