Jippie! körkortslös i 2månader!

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Var ute på en åktur i solen och hittade en hel del roliga småvägar norr om Uppsala.
Kom ut i Heby och tankade lite billig bensin innan jag fick för mig att ta 72.an tillbaka till stan, gick inte speciellt långsamt alls längs den vägen får jag väl erkänna :rolleyes: En konstapel på en Civil BMW motorcykel (silver med lite rött på) kom prexis ut från en sidoväg när jag kom förbi någonstans vid harbo/haga tror jag han sa.
Han kom väl ikapp mig när jag kommit ut 55:an i Uppsala i riktning in mot staden. Som tur va hade han inte hunnit ikapp på 72:an för att få till någon mätning :tungan Men i stan tog jag det lite lugnare så där fick han en fin mätning på 101.0km/h på 70-väg :huvet
Vilket han sedan snällt förklarade för mig (efter att ha vinkat in mig) betyde 1800:- i böter och indraget körkort i 2månader. Det var en mycket trevlig konstapel och vi samtalade lite om motorcyklar och jobbiga sidovindar medans han skrev fina papper som jag efter kort betänktetid skrev på.

Känns ohyggligt surt såhär i efterhand... 1800pix och vara utan körkort ett tag överlever jag, men tanken var att jag skulle börja övningsköra med flikkan i vår då jag fyllt 24, hon har juh t.om införskaffat en hoj för en månad sedan just för detta ändamål. men då skall man tydligen haft körkortet prickfritt i 5år... Men men, nu är det försent :gnissla

tack för i år, slut för i år!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag med : )

Eller så tycker jag det var trisst att du behövde förlora kortet!
Se till att köpa snabbare motorcykel nu så du kan rejsa ifrån farbror blå ist : )

Jezqio

Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
ReDan skrev:
Jag med : )

Eller så tycker jag det var trisst att du behövde förlora kortet!
Se till att köpa snabbare motorcykel nu så du kan rejsa ifrån farbror blå ist : )

Får bli en Busa nästa :yoparty

Som det var nu så övergav jag tanken på att försöka dra honom.. tror hans toppar mer än min :död

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Surt!
Men detta med prick fritt hade dem överseende med mig iaf!
3 fortkörningar o av med kortet 1sväng sedan har jag lite annat gammalt godis med.
Men det e bara o söka o prova!

Jezqio

Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Lindén skrev:
Surt!
3 fortkörningar o av med kortet 1sväng sedan har jag lite annat gammalt godis med.

Det låter kanon! jag har juh inte ställt till med något innan detta (officiellt iaf)
Skickar iväg en ansökan när jag fyllt 24 (februari)

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jezqio skrev:
En konstapel på en Civil BMW motorcykel (silver med lite rött på)
Vaf! Det låter som konstapeln som satte dit mig för 2 år sedan! :huvet
Han var trevlig och förklarande, så det gick inte att bli förbannad på honom... Kan det vara samma snubbe?!

Fasen vad trist, men det är bara att bryta ihop och komma igen. :pannkyss

Edit: Nu skall jag ut o brumma. Önska mig lycka till. :3freak

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Jezqio skrev:
Det låter kanon! jag har juh inte ställt till med något innan detta (officiellt iaf)
Skickar iväg en ansökan när jag fyllt 24 (februari)

Det bör inte vara något problem att övningsköra...... Bara om du har gjort något grovt brott eller tagits som rattfull. Under tre månader med draget körkort skall du kunna vara handledare ändå.

http://www.vv.se/templates/NewsPage____10779.aspx

Men det krävs from och med årskiftet att du gått en utbildning på tre timmar för att bli handledare.....

http://www.vv.se/templates/NewsPage____13402.aspx

Last edited:

Jezqio

Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
JoS skrev:
Vaf! Det låter som konstapeln som satte dit mig för 2 år sedan! :huvet
Han var trevlig och förklarande, så det gick inte att bli förbannad på honom... Kan det vara samma snubbe?!

Fasen vad trist, men det är bara att bryta ihop och komma igen. :pannkyss

Edit: Nu skall jag ut o brumma. Önska mig lycka till. :3freak

Nog mycket möjligt, som sagt mycket trevlig så jag var inte ens sur när vi pratade om händelseförloppet..
Tror det var bra att jag inte försökte dra, han hade tagit en förra veckan som han hade fått en genomsnittshastighetsmätning på ca 191km/h.... Och då förklarade han att den drog av x-antal km/h oxå

Hörde honom på polisradion nyss, 1800 heter han tydligen. Be Aware!!!

Lotta skrev:
Det bör inte vara något problem att övningsköra...... Bra om du har gjort något grovt brott eller tagits som rattfull. Under tre månader med draget körkort skall du kunna vara handledare ändå.

http://www.vv.se/templates/NewsPage____10779.aspx
Det låter juh kanon! det var som sagt det jag mest grämde mig över...

Vägverket skrev:
Från årsskiftet räcker det med sammanlagt fem års körkortsinnehav under de senaste tio åren.
Lotta skrev:
Men det krävs from och med årskiftet att du gått en utbildning på tre timmar för att bli handledare.....

http://www.vv.se/templates/NewsPage____13402.aspx
Det får jag se till att överleva helt enkelt :tummenupp

J"Sigge"S

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Honda 600-05, "Såld" Honda CBR954rr -02 blå/svart"Såld" Nu bara Enduro!!!!
Civil Polisen!!!

Jag var och tvättade av min hoj på jobbet för att ställa in den för säsongen, på väg hem gasade jag ur den lite inför vintervilan och på Vårdsätravägen mötte jag en hoj "kanske inte helt laglig hastighet" tänkte inte mer på det men när jag svängde in mot Norby så såg jag i backspeglen hojen igen, han körde upp jämte mig och bad mig köra in till kanten, Det var en BMW silver och rött på. En civil snut alltså.
Han hade ju ingen hastighet på mig men han sa att det bara var 50 på vägen och sen klagade han på miniskylten och miniblinkisarna men som tur var fick jag inga böter han var snäll och sa att jag fick byta under vintern bara.
Första gången man blir stoppad av snuten så är det på sista dagen man har hojen ute,,,men det är väl tur det!!!
Synd om dig Jezqio!!!!!

Sigge!!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nu är jag hemma igen. Det gick bra.

Då är det nog samma snubbe som satte dit oss båda i alla fall. Det är lite märkligt eftersom jag inte sett den hojen här i stan på ca. 2 år. Helt plötsligt dyker den bara upp igen. Scary.

Här är min tråd om när jag blev av med körkortet.

Det jobbigaste för dig och tanten just nu är väl att ni snart skall flytta?

Edit: J"Sigge"S: Det var samma hoj! :3freak

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Lindén skrev:
Surt!
Eller så skickar du in ansökan fort som satan så kanske kvarnarna maler förbi varandra och du får lämplighet som handledare, skicka in allt imorgon...

Värt att prova!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
JoS skrev:
........... Det är lite märkligt eftersom jag inte sett den hojen här i stan på ca. 2 år. Helt plötsligt dyker den bara upp igen. Scary.
.........

Skönt att åkturen gick bra för dig JoS!

Den där civila BMW hojen ni pratar om har gått i stan hela tiden även om inte du sett den. Han har iaf sett mig några gånger, var han jag stanna för och tog 400 i böter för att nummerplåten "ramlat av" förra året. Just då kändes det förståndigare än att dra. I år har det varit andra omständigheter när vi setts och tyvärr för honom har jag varken vart sugen på en trevlig pratstund över böter eller indraget kort....

Jezqio

Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Sådärja, nu har man varit iväg och tvättat och vaxat hojen så att den blir fin inför vinter...

Kreuger skrev:
...I år har det varit andra omständigheter när vi setts och tyvärr för honom har jag varken vart sugen på en trevlig pratstund över böter eller indraget kort....
Jo han snackade om att en del väljer att dra istället för att stanna, bla någon som hade dragit mot rött på Tycho i 150knyck.. var väl lite orolig för att jag skulle göra detsamma :va

Tellan

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
Aprilia Mille-04
Surt som f..n

bara å komma igen till våren, det e ju snart vinter

Det e ju bra att du snart har gångavstånd till jobbet

Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nu tror jag iof inte att det var mig han syfta på just i det fallet men angående köra mot rött så ser jag det såhär.

Det farliga är inte att köra mot rött, det farliga är att inte ha koll på trafiken, andra bilar, cyklar och gående. Det är alldeles för många som tror att grönt ljus betyder att det är fritt fram och att man inte ens behöver titta. Att ha ordentlig koll när man kör mot rött tycker jag känns säkrare än att köra när det är grönt utan att se om det kommer nån. Jag försöker alltid ha så god koll på andra i trafiken som möjligt vare sig det är grönt eller rött.

När man till exempel ska svänga höger känns det ofta omotiverat att stå och vänta på grönt ljus när det inte finns några bilar i vägen.

Är man däremot jagad av en polis och flyr för att rädda körkortet så är chansen stor att man kör "i blindo" utan att alls ha koll på andra eller möjligthet att stanna om något dyker upp framför en och då är det livsfarligt.

Tanken är ju att polisen inte ska jaga vidare i det läget men den som tror på det kan ju vakna upp och komma in i verkligheten.

Jezqio

Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Tellan skrev:
Det e ju bra att du snart har gångavstånd till jobbet
Jo det skall bli riktigt skönt, men att bli av med 1800pix lagom till flytten är mindre skoj :mad:

Kreuger skrev:
Är man däremot jagad av en polis och flyr för att rädda körkortet så är chansen stor att man kör "i blindo" utan att alls ha koll på andra eller möjligthet att stanna om något dyker upp framför en och då är det livsfarligt.
Prexis, E4:an rakt fram skulle kanske funka, men inne i staden med rödljus och massa hårda plåtlådor med hjul.. inte för min del iaf :3freak Även om det måste mycket till innan jag kör mot rött, hur säkert det än må vara.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...