JMC svingarmtillverkare?

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Hej!

Någon här som har erfarenhet av att handla från JMC i England?
Beställde en sving från dem i Juni -08 och då var leveranstiden ca 10 veckor, det har nu gått ca 8 månader och efter diverse mailkontakt med dem tycker de att jag gnäller och ska var glad att de överhuvudtaget tillverkar en sving åt mig.

Här är det senaste svaret jag fick av dem efter att jag frågat hur det går med leveransen.

"Hi Christer
Lets get this into perspective you ordered a special swingarm for your Suzuki I believe 1” over with P115 adjusters and you are moaning about delivery for Gods sake just be happy someone can do it
To the standard and build quality that JMC can achieve.
If you tried to order a swingarm from Suzuki for your model it would take over a year and that would just be as standard.
So do not give us such a hard time over delivery as we have hundreds of different arms to make to different specs.
I will email you tomorrow on a delivery date"

När jag har mailat till dem innan har jag fått vänta allt från 2 veckor till 1,5 månader på svar så vi får se om/när han återkommer denna gång.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha sådär jävla dumma i huvudet är de..Engelsmännen

Företaget jag jobbar åt har några "competence centers" i England och de är lika dumma i huvudet. Fabrikerna är sorgliga oxå.

Sen åker man dit och ser att de två personer som skyllt på varandra i ett halvår sitter vid samma bord.


Ditt svar var ju inte så kul, skiter väl du i om de har hundratals svingar att göra, har de uppgiven levtid så...

Förra gången jag uppmanade till mailbombing blev jag avstängd, så det uppmanar jag inte till nu. Alls. Inte ett dugg:glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag beställde min alusving från Metmachex i England. Det gick fort, ca en månad från beställning så var svingen tillverkad och leverad. De mailade tom och checkade att det var rätt person som hämtat ut svingen från posten samt kollade att jag var nöjd.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Engelsmän är idioter. Jag beställde ett custom avgassystem till min bil för snart två år sedan och han slutade att svara på mail efter ett år. Fram till dess svarade han sporadiskt och alltid som att det var en ny beställning med glatt humör..."let's do this now!".

Inte konstigt att de tappat sitt världsherravälde. :arsele
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Har en polare som beställde i somras från JMC i England och betalt ca 5000 sek, han har skickat flera mail utan svar...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dessa Engelsmän. Klart det finns bra också men då flertalet av våra leverantörer sitter där borta så har man gott om erfarenheter som är liknande.

Tackar vet jag Finska, Tyska och Schweitsiska leverantörer.
Finns säkert dåliga där också men överlag tycker i alla fall jag att dem är bättre.

Förövrigt ger jag inte så mkt för Us heller... De 3 leverantörer vi haft där var enbart struliga och utbildningen man fick av dem var klart sämsta.

Bästa utb. var solklart i Schweiz. Sällan skådat sådan struktur och pedagogik.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker det är lite väl lång väntetid.
Man undrar vad det beror på ?

Har de haft svårt att få tag i material ?
Har de inte haft tid att tillverka svingen ? Har man stor efterfrågan är det ju bar att anställa mer folk eller...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Antagligen är de väll drabbade av finanskrisen. Inga pengar att köpa material för-ingen leverans-inga nöjda kunder-inga nya kunder-inga nya pengar.
Eller så är de väll bara dumma i huvudet.

Fattar inte att man ens får för sig att skriva ett sånt svar som företagare. Är det så svårt att ljuga ihop något om trubbel med leverantörer eller något?
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Tycker det är lite väl lång väntetid.
Man undrar vad det beror på ?

Har de haft svårt att få tag i material ?
Har de inte haft tid att tillverka svingen ? Har man stor efterfrågan är det ju bar att anställa mer folk eller...

De har sagt flertalet gånger att allt är tillverkat och att de bara väntar på att hinna svetsa... hmmm... det luktar skit hela vägen hit...
Har man lovat 10 veckors leveranstid så är det inte acceptabelt med över 8 månader. Och hans snack om att jag ska vara glad att någon ens vill tillverka svingen åt mig är ju bara drygt, det är väl mer tvärtom att han ska vara glad att någon vill köpa hans produkt.
Ja, ja, jag får väl vänta och se vad som händer... inte mycket man kan göra åt saken vad det verkar... synd att det är fler som verkar ha blivit blåsa på sina beställningar, trodde det var ett seriöst företag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har en polare som beställde i somras från JMC i England och betalt ca 5000 sek, han har skickat flera mail utan svar...

Det låter ju helt oproffessionellt. När jag beställde min sving av Metmachex så drogs pengarna från mitt konto först när svingen länmade deras fabrik. Det tog en månad från beställning tills dess den var klar och levererad. Och då var den polerad. Kostade ca 8000 SEK
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
:confused: Kvalificerade hypoteser
Dom har ett svagt intresse
Dom har dålig kompetens
Både och.

Dom har inte tillverkat en sådan sving som e till din maskin på många år å dom har inget bra system för att spara ritningar, vilket gör att dom hoppas på att nån i england ska beställa en liknande så dom kan mäta på den svingeng :gnissla

Har dom svårt med åtkomst att värmebehandla svingen efter tillverkning?
Eller bearbetningen?

Om de e så svårt att tillverka och leverera, vaför tog dom emot beställningen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Maila tillbaks och avbeställ svingen, det spelar ingen roll hur speciell den är, någon annan kan också göra den, och dessutom vara trevliga!

Jag skulle inte skicka några pengar till den firman
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller den tekniska kvalitén så har ju JMC gott rykte, det är en av de mest renomerade svingtillverkarna i tex dragbikecirkusen. De gör fina saker helt enkelt. Iaf enligt mina intryck. Så förutsatt att inte några personalförändringar till det sämre skett så är det nog inte där det sitter.

Tror jag

/J



:confused: Kvalificerade hypoteser
Dom har ett svagt intresse
Dom har dålig kompetens
Både och.

Dom har inte tillverkat en sådan sving som e till din maskin på många år å dom har inget bra system för att spara ritningar, vilket gör att dom hoppas på att nån i england ska beställa en liknande så dom kan mäta på den svingeng :gnissla

Har dom svårt med åtkomst att värmebehandla svingen efter tillverkning?
Eller bearbetningen?

Om de e så svårt att tillverka och leverera, vaför tog dom emot beställningen?
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
De har sagt flertalet gånger att allt är tillverkat och att de bara väntar på att hinna svetsa... hmmm... det luktar skit hela vägen hit...
Har man lovat 10 veckors leveranstid så är det inte acceptabelt med över 8 månader. Och hans snack om att jag ska vara glad att någon ens vill tillverka svingen åt mig är ju bara drygt, det är väl mer tvärtom att han ska vara glad att någon vill köpa hans produkt.
Ja, ja, jag får väl vänta och se vad som händer... inte mycket man kan göra åt saken vad det verkar... synd att det är fler som verkar ha blivit blåsa på sina beställningar, trodde det var ett seriöst företag.

En annan sak som skulle kunna vara effektiv är att skriva en insändare till brittiska tidningen Streetfighter. Skicka även med det där otrevliga mailsvaret i sin helhet. Jag inbillar mig att ett flertal av JMC:s kunder finns i den läsekretsen.
JMC kanske tycker att svenskar inte tillhör något riktigt kundunderlag s a s. Det är bara att hoppas att Streetfighter inte är partiska på något sätt.

Kanske detta kan vara något.

TheHenrik
 

MC Doktorn

Guest
Jag tycker Engelsmännen alltid är trevliga, en gång ringde jag till Harris och frågade vad det skulle kosta att bygga 24L tank.
Well sir Im afraid that will not be the answer you wanna hear..
1500 £, we are sorry fro our price but it`s a real handcraft take time and ....

Det är som jag alltid sagt att man ska ha HD gå med i en klubb så brukar det mesta ordna sig
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker Engelsmännen alltid är trevliga, en gång ringde jag till Harris och frågade vad det skulle kosta att bygga 24L tank.
Well sir Im afraid that will not be the answer you wanna hear..
1500 £, we are sorry fro our price but it`s a real handcraft take time and ....

Det är som jag alltid sagt att man ska ha HD gå med i en klubb så brukar det mesta ordna sig


Ja de var säkert jättetrevliga när han beställde sin sving i Juni förra året....
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Problemet när man gör affärer med engelsmän är att väldigt många där borta ser affären som klar såfort dom har fått pengarna. Att du inte fått dina prylar är inget dom hänger upp sig på direkt.
För jag antar att du fått betala i förskott?

Mitt tips är att du ringer dom, det brukar bli lite mera fart då.
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Ja, saken är den att man var tvungen att betala antingen 50% eller hela beloppet när man gjorde beställningen, jag valde att betala 50% vilket jag både är glad och missnöjd med just nu. Eftersom det är ett erkänt fabrikat trodde jag mig inte behöva stöta på dessa problem som jag har med dem nu.
Tack för alla svar och tips, ska ringa till dem och hjälper inte det ska jag skriva till engelska streetfighter-tidningen.


Problemet när man gör affärer med engelsmän är att väldigt många där borta ser affären som klar såfort dom har fått pengarna. Att du inte fått dina prylar är inget dom hänger upp sig på direkt.
För jag antar att du fått betala i förskott?

Mitt tips är att du ringer dom, det brukar bli lite mera fart då.
 
Last edited:

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Ja, saken är den att man var tvungen att betala antingen 50% eller hela beloppet när man gjorde beställningen, jag valde att betala 50% vilket jag både är glad och missnöjd med just nu. Eftersom det är ett erkänt fabrikat trodde jag mig inte behöva stöta på dessa problem som jag har med dem nu.
Tack för alla svar och tips, ska ringa till dem och hjälper inte det ska jag skriva till engelska streetfighter-tidningen.


Som en Engelsman så kan jag bara beklagar hur du har blivit bemött av dem.
Vad har du skickat för mail till dem innan? Dem kanske har tolkat din engelska som att du är sur/arg/jobbig, och har struntat i att lägger ner lite tid på din sving.
Att skriva till streetfighters tror inte hjälpa så mycket. (JMC är en stor inkomst för dem)

Som GuW sa så finns den andra som kan oxså:

http://www.steelheart-engineering.com/sa/u.htm


Om du vill har hjälp med att skriva ett mail till dem så hjälpa jag gärna till.

/jason
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det lilla jag har haft med engelska tillverkare att göra är när jag handlade fälgar av DYMAG. Sån suverän service har jag sällan tidigare skådat.

Rekommenderas om någon skall köpa utomordentligt fina fälgar!

/ Jens
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top