JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hittade ingen olåst orginaltråd, såå..

JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar polisen i Stockholms län för en polisjakt i hög hastighet där en mc-förare avled i juni 2011.

Motorcykelföraren, som bland annat misstänktes för grov vårdslöshet i trafik, följdes i mycket hög hastighet under 20 minuter av flera polispatruller och en polishelikopter. Insatsen avbröts efter ett försök att stoppa motorcykeln. Föraren fortsatte dock att köra mycket fort i ytterligare cirka 10 minuter och körde in i en vägbom. Han avled av sina skador.

JO anser att polisen skulle ha avbrutit förföljandet när mc-föraren i ett tidigt skede körde förbi polisavspärrningarna och fortsatte att öka hastigheten. Förföljandet stred mot proportionalitetsprincipen.

JO har i sin granskning kommit fram till att polisen brustit i planering, kommunikation, ledning och samordning av insatsen mot motorcykelföraren. Enskilda polismän kritiseras inte utan ansvaret vilar på myndigheten som sådan. Polismyndigheten i Stockholms län kritiseras därför.JO-anmälan hade gjorts av motorcykelförarens mamma.

Anna Kyringer

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
If you cant do the time, dont do the crime...
Kör man som en idiot så får man ju räkna med att det kan gå åt helvete.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan ju tycka att motorcykelförarens mamma borde ta sin beskärda del av ansvaret, och fadern med. De kan ju knappast ha varit ovetnades att han körde utan körkort...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Man kan ju tycka att motorcykelförarens mamma borde ta sin beskärda del av ansvaret, och fadern med. De kan ju knappast ha varit ovetnades att han körde utan körkort...

Fast hur spelar det in?

Blir jag av med kortet idag är jag tveksam till huruvida mina körkunskaper går förlorade under natten till imorgon.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Man kan i sin stilla fantasi föreställt sig hur det varit om polisen avbrutit jakten i tidigare skede och MC-föraren istället kört ihjäl någon annan pga av sin framfart. Hade JO då rättfärdigat polisens avbrutna jakt om polisen blivit JO anmälda för att ha avbrutit jakten istället för att ta fast Mc föraren och därmed undvikit ett dödsfall..... ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var han inte myndig?

Föräldrarna tillhandahöll en hoj, som han körde som en dåre på... Sedan blir mammsen lissen i ögat när han sedemera ramponerar en bom med blinkfyrar och letar efter andra att skylla på? Hon borde rannsaka sig själv först.
Det var hans mor som anmälde till JO, vilket är anledningen till att jag tyckte att hon borde se till sig själv först.

Hade dina päron koll på dig när du var över 18? :hihi
Jo, mest pga att jag är uppväxt i en inavlad skithåla där alla rapporterade allt till föräldrarna, både uppdiktade dumheter som faktiska dumheter jag verkligen gjort.
Fast hur spelar det in?

Blir jag av med kortet idag är jag tveksam till huruvida mina körkunskaper går förlorade under natten till imorgon.
Hade han ens haft kortet? Han höll ju på att ta det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Föräldrarna tillhandahöll en hoj, som han körde som en dåre på... Sedan blir mammsen lissen i ögat när han sedemera ramponerar en bom med blinkfyrar och letar efter andra att skylla på? Hon borde rannsaka sig själv först.
Det var hans mor som anmälde till JO, vilket är anledningen till att jag tyckte att hon borde se till sig själv först.

Jo, mest pga att jag är uppväxt i en inavlad skithåla där alla rapporterade allt till föräldrarna, både uppdiktade dumheter som faktiska dumheter jag verkligen gjort.

Jag menar mer att kortet inte kunde påverkat utgången.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tycker att förarens agerande stred mot proportionalitetsprincipen.

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
Han hade en hoj som han körde med på bana och förmodligen jävligt mycket ute på gatan utan körkort.

Föräldrarna har fan inget jävla ansvar för det när ungjävlen är typ 22-23 år?!?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
JO säger inte att det var polisens fel att killen skallade bommen utan att insatsen som föregick händelsen skulle skötts snyggare.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Man kan i sin stilla fantasi föreställt sig hur det varit om polisen avbrutit jakten i tidigare skede och MC-föraren istället kört ihjäl någon annan pga av sin framfart. Hade JO då rättfärdigat polisens avbrutna jakt om polisen blivit JO anmälda för att ha avbrutit jakten istället för att ta fast Mc föraren och därmed undvikit ett dödsfall..... ?

Jo, det är ett känt fakta från USA att jakt på allmän väg minskar risken att andra medborgare skadar sig. :)

Edit:
66% av alla skadade eller avlidna i USA under biljakt är civila.
http://seriousaccidents.com/legal-advice/top-causes-of-car-accidents/police-car-chases/

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
JO är ju en myndighet som finns till för att granska och kritisera andra myndigheter. Det finns nästan alltid saker som kan skötas bättre, så det är ju inte direkt någon kioskvältare att de hade åsikter även i det här fallet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
JO anser förföljandet oförenligt med proportionalitetsprincipen, och att det skulle ha avbrutits när motorcyklisten körde förbi en polisavspärrning
Av detta drar jag slutsatsen att ifall du lyckas komma förbi en polisspärr så får de inte längre jaga dig...
Ett sett TKC80 däck på hojen och förbi i diket så är det fritt fram numera :squid

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Av vad jag minns så hade han inte tagit kortet än. Och hojen var väl som sagt tillhandahållen av föräldrarna. Inga skyltar på hojen. Tjejen som satt bak gav fingret åt polisen flera gånger, dom körde i närmare 200 knyck på 70-väg och flera rödljuskörningar innan jakten ens kommit igång..... Jag tycker att polisen gjorde rätt personligen. Inga polisbilar förföljde när han körde in i bomen men polishelikoptern hade koll på honom. Efterföljande polisbil var någon halvmil efter när han kraschade in i bommen. Hade snubben stannat omedelbart som man ska så hade han levt idag. Och fått ta körkortet några år senare istället. Den idioten hade inte på en hoj att göra. 10 fel av 10 möjliga.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Om vi kritiserar polisen för allt de gör hela tiden, och säger att det alltid är deras fel när deras ingripande inte blir så lyckat, kommer vi få poliser som inte vill eller vågar ingripa längre. Detta gäller förföljande av trafikbrott, huliganer vid fotbollsmatcher, verkanseld mot knäppgökar med kniv och alla andra ingripande där det finns risk att "misslyckas" eller få kritik. I dag kan du kalla en polis massa fula saker och spotta efter dem och du kommer undan med det. Vem vill jobba i det yrket?

Det slutar med att du eller någon annan inte får den hjälp vi verkligen behöver för att polisen skall be om lov först eller begära backup av någon specialenhet istället för att stoppa våldsverkaren direkt när han håller på att förstöra livet för någon av oss.

Nä, enskilt ansvar hela vägen är det som gäller. Uppför du dig illa får du vara beredd att betala. Allt annat tycker jag personligen är helt galet. Det är det enda sättet vi kan hjälpas åt på. Oavsett om det är trafikbrott på mc eller nåt annat.

Kanske ska äta lunch nu.....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...