Om vi kritiserar polisen för allt de gör hela tiden, och säger att det alltid är deras fel när deras ingripande inte blir så lyckat, kommer vi få poliser som inte vill eller vågar ingripa längre. Detta gäller förföljande av trafikbrott, huliganer vid fotbollsmatcher, verkanseld mot knäppgökar med kniv och alla andra ingripande där det finns risk att "misslyckas" eller få kritik. I dag kan du kalla en polis massa fula saker och spotta efter dem och du kommer undan med det. Vem vill jobba i det yrket?
Det slutar med att du eller någon annan inte får den hjälp vi verkligen behöver för att polisen skall be om lov först eller begära backup av någon specialenhet istället för att stoppa våldsverkaren direkt när han håller på att förstöra livet för någon av oss.
Nä, enskilt ansvar hela vägen är det som gäller. Uppför du dig illa får du vara beredd att betala. Allt annat tycker jag personligen är helt galet. Det är det enda sättet vi kan hjälpas åt på. Oavsett om det är trafikbrott på mc eller nåt annat.
Kanske ska äta lunch nu.....
JO säger inte att det var polisens fel att killen skallade bommen utan att insatsen som föregick händelsen skulle skötts snyggare.
Knappast troligt. Men jagar man en hare kommer haren springa fortare, det kan man vara säker på.Man kan i sin stilla fantasi föreställt sig hur det varit om polisen avbrutit jakten i tidigare skede och MC-föraren istället kört ihjäl någon annan pga av sin framfart. Hade JO då rättfärdigat polisens avbrutna jakt om polisen blivit JO anmälda för att ha avbrutit jakten istället för att ta fast Mc föraren och därmed undvikit ett dödsfall..... ?
Polisen hade chansen att ta honom på Sveavägen när han stod stilla, dom gjorde en felbedömning där, Nu lever han inte längre...
Det finns en anledning till att man avbryter ett efterföljande
Jag "tror" och jag upprepar tror att detta var en pulshöjare och sågs som ett avbräck från pundare och halvfigurer som polisen är tvungna att handskas med 24/7 och därför så blev pådraget oproportionerligt överdrivet. För hur man än ser det så började cirkusen med en fortkörning.
Missförstå inte detta nu! Och jag upprepar missförstå inte!Det finns en ännu större anledning att man tar sitt straff som en man om man upptäcks, och inte drar som en jävla fjolla
Killen hade inte ens tagit hojkort utan bara Racecert, körde utan skyltar och fort som fan.
Att man inte skriver sånt i minneslunden handlar om att man inte behöver basunera ut sina åsikter överallt och utan att tänka på några anhöriga. Minneslunden är fredad och där skriver man inte såna här saker, det gör man däremot i vanliga trådar.
Det är tråkigt att en ung människa dog, men jag ser inget fel i att polisen gör sitt jobb. Vad som hände den dagen vet bara killen, tjejen och de få poilser som var inblandade, JO vet inte vad som hänt, vi vet inte vad som hänt, media vet inte vad som hänt.
Har man självbevarelsedriften i funktion så brukar de flesta av oss agera/reagera på ett sätt där vi bryter en handling om det blir för farligt för vårt liv, det är därför vi sitter här och diskuterar istället för att nån skriver RIP och dylikt över oss i minneslunden.
Att leva är en risk i sig, att köra motorcykel är en farlig risk i sig, även om man kör fullt lagligt.
Väljer vi att gå ifrån regler uppsatta av det demokratiska samhället så ska det ha konsekvenser.
Visst, polisen kunde ha gripit killen när denne stod stilla, men killen kunde när som helst välja att avbryta sin idiotfärd. Återigen, alla inblandade hade kunnat sköta detta bättre och allt resulterade i att en ung människa dog. Men den unga människan gjorde att väldigt aktivt val varje meter och sekund som gick och han vägrade sakta ner eller avbryta.
Jag tycker inte synd om honom, han gjorde ett val och höll fast vid det hela tiden.
Polisen vill jag ska vara proaktiva och försöka förhindra att sådana här situationer händer och även försöka undvika att en jakt blir för farlig för allmänheten, men de ska kunna göra sitt jobb utan att varenda lekman ska komma och peka finger.
Många har sagt det, det finns fullt lagliga sätt att köra arslet av sig, men sekunden du agerar på samma sätt på allmän gata så utsätter du andra för fara och då ska polisen stoppa dig.
Det är inte så svårt egentligen.
Det finns en ännu större anledning att man tar sitt straff som en man om man upptäcks, och inte drar som en jävla fjolla
Samtidigt är det viktigt att alltid granska allt och kritiskt ifrågasätta, annars är det svårt att bli bättre.
Ständiga förbättringar heter det inom ISO-certifieringar.
Det där är ett tänkesätt som inte hör hemma i en demokrati och rättsstat.
Inte ens du vill leva där, jag lovar...
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |