JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sh, platsen där man får göra brotten bara man tar straffet eller konsekvensen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om vi kritiserar polisen för allt de gör hela tiden, och säger att det alltid är deras fel när deras ingripande inte blir så lyckat, kommer vi få poliser som inte vill eller vågar ingripa längre. Detta gäller förföljande av trafikbrott, huliganer vid fotbollsmatcher, verkanseld mot knäppgökar med kniv och alla andra ingripande där det finns risk att "misslyckas" eller få kritik. I dag kan du kalla en polis massa fula saker och spotta efter dem och du kommer undan med det. Vem vill jobba i det yrket?

Det slutar med att du eller någon annan inte får den hjälp vi verkligen behöver för att polisen skall be om lov först eller begära backup av någon specialenhet istället för att stoppa våldsverkaren direkt när han håller på att förstöra livet för någon av oss.

Nä, enskilt ansvar hela vägen är det som gäller. Uppför du dig illa får du vara beredd att betala. Allt annat tycker jag personligen är helt galet. Det är det enda sättet vi kan hjälpas åt på. Oavsett om det är trafikbrott på mc eller nåt annat.

Kanske ska äta lunch nu.....

Finns ju folk som fortfarande vill jobba som lapplisor. man undrar om dom känner att dom tillför samhället lika mycket som en polis, för dom lär ju få bra mycket mera skit iaf.

Man blir nog inte polis för att man vill bli gullad med av brottslingar.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Man kan i sin stilla fantasi föreställt sig hur det varit om polisen avbrutit jakten i tidigare skede och MC-föraren istället kört ihjäl någon annan pga av sin framfart. Hade JO då rättfärdigat polisens avbrutna jakt om polisen blivit JO anmälda för att ha avbrutit jakten istället för att ta fast Mc föraren och därmed undvikit ett dödsfall..... ?
Knappast troligt. Men jagar man en hare kommer haren springa fortare, det kan man vara säker på.
Sen får väl var och en ha sin åsikt om hur allvarligt det är med en hastighetsöverträdelse och hur mycket det är värt att stoppa vederbörande.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Killen är död nu, det kunde tjejen också ha varit om hojen hade glidit lite annorlunda.
Ingen förtjänar att dö pga ett trafikbrott. Att han var en idiot som körde som en galning är en annan femma. Polisen hade chansen att ta honom på Sveavägen när han stod stilla, dom gjorde en felbedömning där, Nu lever han inte längre, Detta kan diskuteras i all evighet. Den saken som är säker är att Polisen kunde ha gjort det mycket bättre, Han kunde lika gärna ha kört på en kvinna med barnvagn under jakten, Det finns en anledning till att man avbryter ett efterföljande, All respekt för polisen, men visst hade det bättre om dom hade tagit honom när han stod stilla?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag "tror" och jag upprepar tror att detta var en pulshöjare och sågs som ett avbräck från pundare och halvfigurer som polisen är tvungna att handskas med 24/7 och därför så blev pådraget oproportionerligt överdrivet. För hur man än ser det så började cirkusen med en fortkörning.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Att man inte skriver sånt i minneslunden handlar om att man inte behöver basunera ut sina åsikter överallt och utan att tänka på några anhöriga. Minneslunden är fredad och där skriver man inte såna här saker, det gör man däremot i vanliga trådar.

Det är tråkigt att en ung människa dog, men jag ser inget fel i att polisen gör sitt jobb. Vad som hände den dagen vet bara killen, tjejen och de få poilser som var inblandade, JO vet inte vad som hänt, vi vet inte vad som hänt, media vet inte vad som hänt.

Har man självbevarelsedriften i funktion så brukar de flesta av oss agera/reagera på ett sätt där vi bryter en handling om det blir för farligt för vårt liv, det är därför vi sitter här och diskuterar istället för att nån skriver RIP och dylikt över oss i minneslunden.
Att leva är en risk i sig, att köra motorcykel är en farlig risk i sig, även om man kör fullt lagligt.
Väljer vi att gå ifrån regler uppsatta av det demokratiska samhället så ska det ha konsekvenser.

Visst, polisen kunde ha gripit killen när denne stod stilla, men killen kunde när som helst välja att avbryta sin idiotfärd. Återigen, alla inblandade hade kunnat sköta detta bättre och allt resulterade i att en ung människa dog. Men den unga människan gjorde att väldigt aktivt val varje meter och sekund som gick och han vägrade sakta ner eller avbryta.
Jag tycker inte synd om honom, han gjorde ett val och höll fast vid det hela tiden.
Polisen vill jag ska vara proaktiva och försöka förhindra att sådana här situationer händer och även försöka undvika att en jakt blir för farlig för allmänheten, men de ska kunna göra sitt jobb utan att varenda lekman ska komma och peka finger.

Många har sagt det, det finns fullt lagliga sätt att köra arslet av sig, men sekunden du agerar på samma sätt på allmän gata så utsätter du andra för fara och då ska polisen stoppa dig.
Det är inte så svårt egentligen.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jobbet blir ju alltid enklare när man på läktaren i efterhand, och med facit för handen, kan sitta och granska allt som hänt och utgången av händelsen. Det är en förmån som bl.a JO åtnjuter och verkställer. Men att ta rätt minutoperativa beslut med ibland bristfälligt underlag är nog inte lika enkelt som JO tror och kräver.

I detta fallet kostade det en ung människa livet, en förare utan körkort och uppenbart bristande omdöme. Det är tragiskt att så skedde men det är inte ens säkert att utgången blivit annorlunda ens om Polisen avbrutit insatsen när JO så ansåg det skulle ha skett.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Polisen hade chansen att ta honom på Sveavägen när han stod stilla, dom gjorde en felbedömning där, Nu lever han inte längre...

Det är en mycket bra poäng i debatten! Fast jag tror ändå att det bara skulle ha varit en tidsfråga innan den där killen var nerskottad så det gjorde nog i praktiken ingen större skillnad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag "tror" och jag upprepar tror att detta var en pulshöjare och sågs som ett avbräck från pundare och halvfigurer som polisen är tvungna att handskas med 24/7 och därför så blev pådraget oproportionerligt överdrivet. För hur man än ser det så började cirkusen med en fortkörning.

Tror du kan säga exakt detsamma om hojföraren. Han tyckte väl också att det var skönt att adrenalinknarka lite emellanåt och bjuda upp polisen till att rejsa.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det finns en ännu större anledning att man tar sitt straff som en man om man upptäcks, och inte drar som en jävla fjolla
Missförstå inte detta nu! Och jag upprepar missförstå inte!
När man drar som en "jävla fjolla" så krävs det jävligt mycket stake då du vet att du riskerar ditt liv!
Så det där köper jag inte att man är en fjolla om man drar, oansvarig= ja, dum i huvudet= ja, idiot= ja, men fjolla... Definitivt nej!!! Den där killen hade mer stake än både dig och mig. Varför?? Jo när man inte har alla hemma så är man heller inte rädd för så mycket!

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tycker JO gör rätt, helt klart behöver Polisen ibland förtydliganden beträffande hur mycket resurser och vilka risker som skall tas. I fallet utdelning av ordningsbot för fortkörning och rödljuskörning vilka båda har penningbot på straffskalan kan inte motivera de resurser och de risker som polisen utsatte andra trafikanter genom att köra med sina bilar bland dem (bilarna är långt mkt farligare sett för andra i bilar). Mao helt rätt att Polisen skall tas i örat för att inte de har tagit hänsyn till just proportionalitetsprincipen. Att det sedan är hojåkaren som orsakat allt med sin körning är faktiskt sekundärt då Polisen skall utöva lagstiftarens avsikter i relation till de olika brottens art. Att jaga livet ur fortkörare bensintjuvar odyl har stora likheter med att skjuta ihjäl snattare då straffen är lika sett ur lagstiftarens val av straff.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att man inte skriver sånt i minneslunden handlar om att man inte behöver basunera ut sina åsikter överallt och utan att tänka på några anhöriga. Minneslunden är fredad och där skriver man inte såna här saker, det gör man däremot i vanliga trådar.

Det är tråkigt att en ung människa dog, men jag ser inget fel i att polisen gör sitt jobb. Vad som hände den dagen vet bara killen, tjejen och de få poilser som var inblandade, JO vet inte vad som hänt, vi vet inte vad som hänt, media vet inte vad som hänt.

Har man självbevarelsedriften i funktion så brukar de flesta av oss agera/reagera på ett sätt där vi bryter en handling om det blir för farligt för vårt liv, det är därför vi sitter här och diskuterar istället för att nån skriver RIP och dylikt över oss i minneslunden.
Att leva är en risk i sig, att köra motorcykel är en farlig risk i sig, även om man kör fullt lagligt.
Väljer vi att gå ifrån regler uppsatta av det demokratiska samhället så ska det ha konsekvenser.

Visst, polisen kunde ha gripit killen när denne stod stilla, men killen kunde när som helst välja att avbryta sin idiotfärd. Återigen, alla inblandade hade kunnat sköta detta bättre och allt resulterade i att en ung människa dog. Men den unga människan gjorde att väldigt aktivt val varje meter och sekund som gick och han vägrade sakta ner eller avbryta.
Jag tycker inte synd om honom, han gjorde ett val och höll fast vid det hela tiden.
Polisen vill jag ska vara proaktiva och försöka förhindra att sådana här situationer händer och även försöka undvika att en jakt blir för farlig för allmänheten, men de ska kunna göra sitt jobb utan att varenda lekman ska komma och peka finger.

Många har sagt det, det finns fullt lagliga sätt att köra arslet av sig, men sekunden du agerar på samma sätt på allmän gata så utsätter du andra för fara och då ska polisen stoppa dig.
Det är inte så svårt egentligen.

Du nämnde evolution i ett tidigare inlägg, evolution är ju bra i det långa.

då tycker du att ett par med olyckligt parade arvsanlag förtjänar att förlora ett barn pga kassa gener för den goda sakens skull?

Helt OT men nyfiken.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns en ännu större anledning att man tar sitt straff som en man om man upptäcks, och inte drar som en jävla fjolla

Ja jag håller i grunden med riktiga män stannar för dom blå, mina inlägg var faktiskt för att inte folk skall pissa på döda med sin egna falska präktighet.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
han hade nog sett Ghostrider 1, 2 och 3!

jag tycker alla inblandade gjorde fel, polisen gjorde fel, mcföraren gjorde fel, tjejjen gjorde fel och mamman.. FEL FEL FEL!

men som typ 40 pers redan skrivit, det finns bara en som kunde påverka om Christoffers överlevnads vara eller icke vara och det är han själv. tyvärr e man inte odödlig och jag tror många med honom borde försöka inse det innan det är för sent.

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Samtidigt är det viktigt att alltid granska allt och kritiskt ifrågasätta, annars är det svårt att bli bättre.
Ständiga förbättringar heter det inom ISO-certifieringar.

Det där är ett tänkesätt som inte hör hemma i en demokrati och rättsstat.

Inte ens du vill leva där, jag lovar...

Nja, jag menar inte att polisen inte skall granskas, jag menar att det är befogat att även styra upp polisens befogenheter och respekten för polisen.
I ett land där våra lärare anmäls för misshandel om de tar och kör ut en elev som förstör lektionen för alla andra elever och där dagens poliser rekryteras på bästa teoretiska betyg istället för att som tidigare tas från ett urval som speglar befolkningen så är det dags att räta på ryggen, spotta ut mellanmjölken och sluta gnälla!

Vi har idag en av världens främsta och mest demokratiska poliskårer, det är väl dokumenterat. Den är mycket hårt bevakad av media, politiker och inte minst av SH:s medlemmar!
Den är inte ofelbar men för guds skull låt den ta i med hårdhandskarna när det behövs! Media lever på att hänga ut polisen, och de får man ta i en demokrati, det håller jag med om. Men det är ofta prövningar av enskilda poliser blir häxjakt av mediala och politiska skäl och det är inte ovanligt att poliser säger upp sig för att de inte får backning. Även om de inte befinns skyldiga.
Det i sin tur skapar en viss typ av konstaplar och jag är inte säker på att det är en sån poliskår jag vill luta mig mot när det blåser en dag.

Nej ta tillbaka de svart-vita polisbilarna och byt mellanmjölken till kärnmjölk så det blir lite ordning igen!

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det tar aldrig slut.....
Vad jag undrar är hur polisen skall kunna veta att dåren som verkar riskera hur mycket som helst för att slippa bli fångad bara gjort sig skyldig till trafikbrott.
En terrorist, mördare eller nåt liknande kan man ju kanske förstå att de vill fly men för att man kört mot rött....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO