JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad i polisens agerande var så undermåligt att justitieombudsmannen måste kritisera det? Och varför väljer man att klaga på själva myndigheten ifall man inte kan kritisera enskilda personers insats? Det är ju ändå dessa individer som måste ha gjort fel?
Eller menar de att polisen har gjort rätt enligt pappret, men att det är pappret som det är fel på?

"JO kritiserar polisen för brister i planering, kommunikation, ledning och samordning. Men ingen enskild polisman kritiseras eftersom de inblandade poliserna hade begränsad möjlighet att bedöma situationerna som de ställdes inför."

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
En ung man gillar vapen, han har en pistol han får skjuta med på skjutbana, det räcker dock inte.
Ibland går han ut på stan och skjuter på lite allt möjligt, mitt bland kringvandrande medborgare.

Hans mor tycker inte det är helt okej men å andra sidan är det ju bra att han har en sysselsättning, det har gjort honom mer harmonisk dessutom gillar hans flickvän det han gör.

En dag föreslår hans flickvän att de ska gå till torget så att han kan skjuta på ölburkar, polisen dyker upp och konfronterar dem, killen riktar lekfullt sitt vapen mot polisen, sin flickvän och mot människorna runt omkring.
Flickvännen hånar polisen genom att visa finger.

Polisen svarar med att kalla dit fler kollegor, drar sej undan lite och tar upp sina tjänstevapen.
Killen blir då nervös och råkar skjuta sej själv i foten och svimmar, hans mor tycker det är polisens fel.....

Ja, polisen har ett antal olika sätt de kunnat agera på, exakt hur beror på vilken typ av människa de har att göra med och hur stort det omedelbara hotet är mot allmänhet, polisen själv, killen själv och slutligen egendom.

Sedan handlar det ju även om förebyggande, hur ska man stoppa honom från att upprepa detta beteende?

Handlingsplaner och rutiner är sällan fulländade men måste givetvis alltid vara uppdaterade och följas för att automatisera liknande situationer och för att optimera för en så bra utgång som möjligt.

Varje ny situation kommer sedan ytterligare uppdatera dessa (förhoppningsvis), fast det ska ju ske per automatik, inget JO ska behöva gå ut i media eller ta upp som särfall.

Hur skulle polisen handlat?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad i polisens agerande var så undermåligt att justitieombudsmannen måste kritisera det? Och varför väljer man att klaga på själva myndigheten ifall man inte kan kritisera enskilda personers insats? Det är ju ändå dessa individer som måste ha gjort fel?
Eller menar de att polisen har gjort rätt enligt pappret, men att det är pappret som det är fel på?

Som utgångspunkt för bedömningen konstateras att polismyndigheten har haft en utarbetad metod för, och goda möjligheter att förbereda sig på den situation som uppstod. Förutsättningarna för ett ingripande mot motorcykelföraren utan att samtidigt öka risken för allvarliga skador framstod också som goda vid insatsens början. I beslutet konstateras att polisen haft en skyldighet att ingripa mot motorcykelföraren, men att det vid rådande omständigheter kan ifrågasättas om det var lämpligt att inleda ett förföljande och att detta borde ha avbrutits av polispatrullen när föraren, istället för att stanna, ökade hastigheten ytterligare. Under det fortsatta skeendet kan det inte ha undgått motorcykelföraren att en större polisinsats var inriktad på att stoppa honom och hans körsätt måste rimligen ha påverkats av detta. Insatsen bedöms därför i sin helhet som ett förföljande. Förföljandet borde på grund av de stora riskerna ha avbrutits senast när föraren i ett tidigt skede körde förbi en polisavspärrning, varefter det måste ha varit uppenbart att han inte frivilligt skulle stanna vid ett fortsatt förföljande. Förföljandet bedöms ha varit oförenligt med proportionalitetsprincipen. JO:s granskning har påvisat brister vad gäller planering, kommunikation, ledning och samordning av insatsen mot motorcykelföraren. Dessa synes ha varit av avgörande betydelse för att polismyndigheten, istället för att använda andra effektiva till buds stående medel, kom att i mycket hög hastighet och under ca 20 minuters tid förfölja honom.

http://www.jo.se/PageFiles/2886/6331-2011.pdf

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
"JO kritiserar polisen för brister i planering, kommunikation, ledning och samordning. Men ingen enskild polisman kritiseras eftersom de inblandade poliserna hade begränsad möjlighet att bedöma situationerna som de ställdes inför."

Slutsatsen borde alltså vara att polisen bör skaffa sig en plan för hur de skall stoppa fortkörare, öva denna plan med alla inblandade delar av organisationen och exekvera den nästa gång ngt liknande inträffar.

Kort och gott, det är dags för någon polischef att ta ett initiativ...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Slutsatsen borde alltså vara att polisen bör skaffa sig en plan för hur de skall stoppa fortkörare, öva denna plan med alla inblandade delar av organisationen och exekvera den nästa gång ngt liknande inträffar.

Kort och gott, det är dags för någon polischef att ta ett initiativ...
Typ såhär?

Den arbetsmetod som är nödvändig vid ingripande mot extrema motorcykelförare är att med hjälp av helikopterns positionsangivelser snabbt försöka hinna fram till motorcykelföraren när han har stannat innan han avviker från platsen. För att hinna fram är det då nödvändigt att polisbilen framförs i hög fart, även då visuell kontakt med motorcykeln saknas. Om polisbilen färdas i normalfart hinner
motorcykelföraren försvinna. Arbetsmetoden är således att med hjälp av helikopterns anvisningar till slut komma i kapp föraren då denne slutligen stannar och att då ingripa.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ok Peter Pan, i min värld är inte en fortkörning nått som kräver hårdhandskar, det kräver böter och i värsta fall indraget kk, och i extremfallet som detta nog faller under dagsböter och ev en villkorlig dom om det är riktigt illa. Skulle en fortkörare slippa igenom nätet så är det ju inget världsvältande.

Hårdhandskar använder man till annat.

killen skulle givetvis ha stannat och är ju mer än måttligt ansvarig för det tragiska slutet.
men det är ett liv vi väger mot en i initialläget fortkörning.

Och respekten för polisen är viktig det håller jag med om, men då skall även polisen inse vad som krävs för att vara respekterad, och hur fel ovanstående betedde sig så tycker jag att dom blå jagade kanin med älgstudsare.

Jag håller med dig till fullo. Mitt resonemang var generellt och att jaga en enskild hoj med halva poliskåren, oavsett om det var anledningen till den tragiska utgången, tycker jag också är för mycket och inte i proportion till risker, kostnader och målsättning med insatsen.

Det jag ville säga var att vi trygghetsnarkomaner i Sverige borde skaffa lite ryggrad generellt och att polisen i princip aldrig skall behöva sluta jaga en misstänkt brottsling utan att det är dennes skyldighet att stanna om polisen kommer. Jag är så j-vla less på att se upplopp efter fotboll, nedbrända förorter eller demonstrationer där halva stan slås sönder och sedan är det polisens fel!? Hur f-n kan det bli det?! Att det i praktiken triggar en massa idioter att bråka ännu mer för att polisen kommer till platsen det fattar jag - men det är i dessa lägen det är ÄNNU VIKTIGARE att polisen får jobba fullt ut, brotta ned idioterna och låsa in dem. Inte att de kan gömma sig bakom proportionalitetsprinciper, fega politiker och paratiserande journalister som hackar på polisen.

Skulle detta bli en del av systemet så kommer det på sikt att utarma rättssäkerheten om man kan gasa/springa/gömma sig och komma undan med det för att polisen inte får, vågar eller har resurser.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
nej nej, jag är läkare,jobbar i västerås.
Men jag har rätt till en privat åsikt.
Skulle jag på mitt jobb få in nämnda kille skulle jag på inget sätt behandla denne annorlunda jämfört med någon annan patient, jag hade satsat och gett järnet för att rädda honom.

Samma sak gäller för psykisk sjuka, lögnare, våldtäktsmän, misshandlare, missbrukare, hemlösa etc etc. Mina personliga åsikter färgar inte mig i mitt jobb och mina arbetsuppgifter där mottot där kort och gott är att alla ska behandlas lika.
Men därmed är det som sagt inte förbjudet att ha en egen åsikt.

För att dra det lite mer offtopic så tror jag att det är frustrationen över hur en ung människa i dagens Svergie inte fattar bättre som ger sig i uttryck i det vi skriver på ett inland hårt sätt. Det är ren frustration som spiller över till den här "nu får idioten skylla sig själv" tankarna.

Vet inte hur många gånger jag haft inne samma missbrukare som överdoserat och där vi räddar livet på dem för att efter en kort tid återkomma, med samma jäkla överdosering för femtielfte gången. Man blir oerhörd frustrerad och bitter lika mycket på situationen som på personen. Men likförbannat ger man allt varje gång denne dyker upp på akuten.

Men jag förstår din tanke,du känner mig inte utanför forumet och då har du rätt att fråga om det är förenligt med mitt yrke att ha vissa åsikter.

Så då är din privata åsikt som läkare att en psykiskt sjuk, hemlös och en våldtäkt person har samma låga värde. :3freak

Sjuksköterska och Ankan1. :crash

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag håller med dig till fullo. Mitt resonemang var generellt och att jaga en enskild hoj med halva poliskåren, oavsett om det var anledningen till den tragiska utgången, tycker jag också är för mycket och inte i proportion till risker, kostnader och målsättning med insatsen.

Det jag ville säga var att vi trygghetsnarkomaner i Sverige borde skaffa lite ryggrad generellt och att polisen i princip aldrig skall behöva sluta jaga en misstänkt brottsling utan att det är dennes skyldighet att stanna om polisen kommer. Jag är så j-vla less på att se upplopp efter fotboll, nedbrända förorter eller demonstrationer där halva stan slås sönder och sedan är det polisens fel!? Hur f-n kan det bli det?! Att det i praktiken triggar en massa idioter att bråka ännu mer för att polisen kommer till platsen det fattar jag - men det är i dessa lägen det är ÄNNU VIKTIGARE att polisen får jobba fullt ut, brotta ned idioterna och låsa in dem. Inte att de kan gömma sig bakom proportionalitetsprinciper, fega politiker och paratiserande journalister som hackar på polisen.

Skulle detta bli en del av systemet så kommer det på sikt att utarma rättssäkerheten om man kan gasa/springa/gömma sig och komma undan med det för att polisen inte får, vågar eller har resurser.

Så polisen bör ha fria händer?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, det menade jag inte.

Men du anser att dom bör ta i hårdare?

Det rådande samhällsklimatet dikterar det polisiära arbetet, så att anse att dom nu i dina ögon sköter det dåligt får mig att undra.

Antingen lever du i ett samhälle du inte trivs med eller är oroad över vad det kan bli av det. Att tro att man kan bromsa någon fiktiv framtid med ökad polisiär styrka är i mina ögon skrämmande, så lite nyfiken var du står är jag nog trots allt.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nja, jag menar inte att polisen inte skall granskas, jag menar att det är befogat att även styra upp polisens befogenheter och respekten för polisen.
I ett land där våra lärare anmäls för misshandel om de tar och kör ut en elev som förstör lektionen för alla andra elever och där dagens poliser rekryteras på bästa teoretiska betyg istället för att som tidigare tas från ett urval som speglar befolkningen så är det dags att räta på ryggen, spotta ut mellanmjölken och sluta gnälla!

Vi har idag en av världens främsta och mest demokratiska poliskårer, det är väl dokumenterat. Den är mycket hårt bevakad av media, politiker och inte minst av SH:s medlemmar!
Den är inte ofelbar men för guds skull låt den ta i med hårdhandskarna när det behövs! Media lever på att hänga ut polisen, och de får man ta i en demokrati, det håller jag med om. Men det är ofta prövningar av enskilda poliser blir häxjakt av mediala och politiska skäl och det är inte ovanligt att poliser säger upp sig för att de inte får backning. Även om de inte befinns skyldiga.
Det i sin tur skapar en viss typ av konstaplar och jag är inte säker på att det är en sån poliskår jag vill luta mig mot när det blåser en dag.

Nej ta tillbaka de svart-vita polisbilarna och byt mellanmjölken till kärnmjölk så det blir lite ordning igen!
Polisen tar i med hårdhandskarna mot dom som försöker försvara sina ägodelar med våld, Dvs du åker in för misshandel om du klappar till en person som håller på och stjäl din GPS ur bilen, slår du en inbrottstjuv 2 gånger i huvudet med en stekpanna (du är jävligt rädd och tänker inte klart i stundens hetta) så åker du in för övervåld. Polisen är ju politikernas lydhundar, dom lagarna som politikerna lägger skall följas av polisen, bryter dom mot dessa lagar så ska även dom straffas.
Jag håller med dig till 100% att polisen borde få ta i mer och inte anmälas för precis allting! Men det ska vara lika åt båda hållen, Även polisen ska stå upp för sina fel och ta ansvar! Säger vakthavande att du ska avbryta så ska du avbryta. Punkt! Tacka gud för att polisen inte körde på någon oskyldig under jakten.
Det finns idioter överallt, även inom kåren.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det jag tycker är tragiskt och oerhört naivt av vissa är när man anser att detta bara är en fortförning...

I verkligheten är det så mycket mer då man bestämmer sig för att trotsa den myndighet som är utpekad att besvara lagbrott oavsett vilken typ av brott. Det är för mig ett angrepp mot hela rättssystemet och i en förlängning ett angrepp mot ett demokratiskt samhälle där en person anser sig stå högre än lagen. Samma person bortser också från alla andras säkerhet och även sin egen med sina handlingar. Är eran åsikt då att man skall släppa denna person vidare så att näste man och näste man och näste man får göra precis samma sak. Vart slutar det om polisen eller samhället inte får/kan göra något då denna person som anser sig stå högre än lagen....där vill ingen leva....

Så bara sluta med att säga "det var bara en fortkörning".
Att JO kritiserar polisen är vanlig svensk feghet dvs att en granskande myndighet inte vågar stå upp för något utan måste, enligt tradition, skriva något negativt. I detta fall blev det en "copy-paste" kritisering. Folket blir nöjda och media får en rubrik.

Ska man dra det längre och bena ut så är det rätt många brott mot fordonstrafiklagen dvs avsaknad av korrekt utrustning på fordonet (banhoj). Han har även framfört ett fordon han ej har behörighet att framföra. Han har brutit mot hastighetsbestämmelserna. Han har fört fordon mot rött ljus. Han har fullständigt bortsett från allas säkerhet (vårdslöshet). Jag vågar nog även påstå att han brutit mot en hel del andra lagar också...så åter igen...det är inte bara fortkörning rent juridiskt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Konstigt, och lite kul, att det alltid dras till ytterligheter i dessa trådar. :)

Dom som tycker polisen skall ha befogenhet att ingripa får -Så polisen skall ha fria händer?
Dom som tycker att polisen överreagerade i agerandet får -Så man ska skita i dåren helt?
Dom som tycker killen är ansvarig för händelsen får -Så straffet för fortåkning är döden?

Jag har inte hittills sett någon föra fram dessa åsikter i tråden.

Är väl bara så det är på SH... :va

(OBS! Inget personligt mot Skäggot! :7peta bara mina 2 cent )

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Konstigt, och lite kul, att det alltid dras till ytterligheter i dessa trådar. :)

Dom som tycker polisen skall ha befogenhet att ingripa får -Så polisen skall ha fria händer?
Dom som tycker att polisen överreagerade i agerandet får -Så man ska skita i dåren helt?
Dom som tycker killen är ansvarig för händelsen får -Så straffet för fortåkning är döden?

Jag har inte hittills sett någon föra fram dessa åsikter i tråden.

Är väl bara så det är på SH... :va

(OBS! Inget personligt mot Skäggot! :7peta bara mina 2 cent )

Utan att dra det till ytterligheter blir det ju inget kul.:fakta

Fast ingen här tycker väl annat än att han hade sig själv att skylla, det i sin tur innebär inte att länsman får fria händer att leka tjuv och polis. Vilket jag för övrigt anser skulle göras på riktigt istället för att bli provocerad av ungdomar, poliser skall granskas och rättas i ledet om det behövs, och det behövs tyvärr ofta.

Det jag vänder mig till är att man är kritisk mot en myndighet som har till uppgift att bl.a kritisera polisen, ser man inte nyttan av det är det riktigt farligt.

Vill man leva i ett land där polisen får arbeta okritiserat och tar i med "hårdhanskarna" finns det några att välja på.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den 18 sidor långa rapporten är en rätt intressant läsning. Hur många har läst den som kommenterar i tråden?

Man får en rätt god bild över polisens arbetsmetoder och de ställningstaganden de ställs inför när de jagar extremförare i höga farter närmare 300 km/h. Kritiken mot polismyndigheten är inte helt obefogad även om det givetvis är lätt att kritisera polisens agerande i efterhand när man har facit. Man verkar tycka att man borde förföljt mc-föraren med helikoptern och avvaktat med att tillkännage att de tagit upp jakten.

Man kan bara spekulera i hur kritiken sett ut om något annat olycksscenario utvecklats vid en passiv jakt från helikoptern. Polisen hade nog fått kritik oavsett hur man hanterat situationen vid ett olyckligt slut där mc-föraren kört ihjäl sig och sin flickvän och kanske tagit med sig oskyldiga. Det kan det inte råda något större tvivel om. Man har en ganska otacksam uppgift många gånger. Hade man fått tag i föraren levande och oskadd hade han antagligen varit ute och gäckat polisen på nytt och utsatt sina medtrafikanter för fara varje gång han satte sig på hojen.

Killen förtjänade givetvis inte sitt öde, men han hade som sagt tidigare det helt i sina egna händer. Jag ser inget fel i att hans mamma anmälde polisen för JO. Det hade nog alla föräldrar gjort i samma situation där deras barn förolyckats. De flesta föräldrar svårt att se objektivt på sina barn och deras handlingar. Det är inte vår ensak att bedöma om det var rätt eller fel att anmäla till J.O. I slutändan kan det komma något gott ur den typen av anmälningar. Den berörda polismyndigheten får ta till sig av den framförda kritiken och se om de kan göra förbättringar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu är det ju inte så att den myndighet har till uppgift att "kritisera polisen" riktigt...Det är väl inte tanken att det ska kritiseras för sakens skull utan när kritiken är befogad och inte bara när man vill berättiga sin existens. Lite som RRV. Här finns det enl mig (och många andras) inte tillstymmelse för utrymme för kritik mot polisen. Gossen körde farligt, vid upprepade ggr hade han som hobby att provocera polisen genom att utsätta allmänhet för fara, hans föräldrar underlättade hans brottsliga framfart och till slut satte han stopp för sig själv. Kritiken måste ha en grund och någonstans vara befogad och inte användas för att försöka berättiga den kritska mydightetens existens. Annars sitter vi i ett risigt läge där Polisen inte sätter stopp för kravaller av rädsla för repressalier och "rasist" kort..för att ta ett närliggande exempel.

Straffet för fortköring är inte döden. I detta fall var straffet för dumhet, omdömeslöshet och svineri döden och det straffet utdömdes av den högsta och mest oförlåtande rättsinstans dvs ödet. Det är ingen domstol som dömde honom till ett straff, det är livets mekanism som gjorde det och det domslutet går inte att överklaga. Han fattade en hel rad av beslut vars konsekvenser han senare fick ta. Det handlar inte om ETT misstag...EN missbedömning utan om beteende som den killen satte i system. Det rörde sig om ett element vars liv präglades av förakt för regler, flagrant brist på respekt för lagen och den ordning vi alla kom överens om i demokratisk ordning. Det var inte en fortkörning...eller en wheelie på en raka. Det var den killens livsstil som gick ut på att svina i största möjliga utsträckning. Det är den bild jag fått av en och annan människa som på ett eller annat sätt hade insyn i hans alt hans familjs liv. Han svinade helt enkelt en gång för många och livet satte stopp för det. Polisen har ingen skuld i det.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Polisen tar i med hårdhandskarna mot dom som försöker försvara sina ägodelar med våld, Dvs du åker in för misshandel om du klappar till en person som håller på och stjäl din GPS ur bilen, slår du en inbrottstjuv 2 gånger i huvudet med en stekpanna (du är jävligt rädd och tänker inte klart i stundens hetta) så åker du in för övervåld. Polisen är ju politikernas lydhundar, dom lagarna som politikerna lägger skall följas av polisen, bryter dom mot dessa lagar så ska även dom straffas.
Jag håller med dig till 100% att polisen borde få ta i mer och inte anmälas för precis allting! Men det ska vara lika åt båda hållen, Även polisen ska stå upp för sina fel och ta ansvar! Säger vakthavande att du ska avbryta så ska du avbryta. Punkt! Tacka gud för att polisen inte körde på någon oskyldig under jakten.

Detta är även en vanlig svenssonmyt som förstärks varje gång den berättas vidare. Detta kallas för nödvärn och nödvärnsexcess dvs "om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig". Detta betyder alltså om du konfronteras med en inbrottstjuv och slår denne två gånger med stekpanna så kommer du garanterat inte åka in för övervåld. Du kommer inte heller att åka in för misshandel om du försöker ta tillbaka dina ägodelar i samband med stöld. Detta finns också reglerat dvs att du får med våld ta tillbaka dina ägodelar. Luckan för nödvärn är dock rätt tight vilket betyder att om du drämt till med stekpanna två gånger och angreppet (eller det överhängande angreppet) är över så få du inte dra till igen.

Ja, du kan bli anmäld så klart. Anmäla kan vem som helst göra när som helst utan direkt grund. Det är en stor skillnad på anmälan - åtal - dom. Jag har svårt att tro att det finns många domar i de fall du beskriver. Finns det domar så är dom säkert på andra premisser dvs att man halvt slår ihjäl någon och hävdar nödvärn även om angripen ligger avsvimmad på marken.

edit: nu var jag kanske lite snabb och frågar dig vad din definition är på att "åka in". Menar du att du kan bli gripen så kan du ha rätt och kan bortse från mitt lunchinlägg :) (men som sagt är det skillnad på dom och att bli tillfälligt frihetsberövad)

Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Man har rätt att ta försvara sig i nödvärn. Man åker ju inte dit själv hur lätt som helst för att någon annan utsätter en för fara. :död

Ser du inte problemet i att puckot som körde ihjäl sig själv även kunde ha tagit med sig andra, precis som polisen kunde ha gjort som du påpekar?
Skillnaden är väl att polisen åtminstone tänker efter lite hur dom kör och försöker att minimera riskerna för en olycka i situationen, något som den här stjärnan uppenbarligen inte gjorde.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO