JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Hur menar du nu, hänger inte riktigt med. Var har jag skrivit om människovärde?

Jag är glad att han tog livet av sig... .

Han förtjänar att dö för något han KUNDE ha gjort? Undrar om du hade sagt det om det var ditt eget barn? Fan jag kör ju fort och det känns ju sådar nästa gång jag ska till en läkare som skulle bli "glad" om jag dog eftersom OM jag hade gjort det, så skulle KANSKE det ha hänt NÅGOT:va Vidare antar jag alla som kallar killen idiot o.s.v aldrig har kört över 200 på en motorväg, för vad skulle skillnaden i så fall vara mellan han och er? :tungan

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, men vilken lysande tanke och knivskarpt argument Du resonerat Dig fram till så här på midsommardagens morgon:tummenupp

Det kan ju inte finnas någon skillnad alls mellan den som vrider på rullen en ljus sommarnatt på en tom motorväg, med körkort, försäkringar och hoj i bästa skick och den som rullar runt i centrala Stockholm, utan körkort, försäkring eller registrerad hoj men med passagerare och en avsikt att provocera fram en höghastighetsjakt?!

För att nu "de andra" verkligen ska förstå Din lysande tanke och retoriska parallell kanske Du kan utveckla ovanstående händelser med hur respektive förare kan resonera, vilken risk de väljer att utsätta sig själva och omgivningen för samt visa på att det inte föreligger någon skillnad alls i sannolikheten för ett olyckligt slut mellan händelserna.

Vill Du verkligen få tyngd i Ditt inlägg kryddar Du med ordet "moralTjerringar" några gånger. Jag ser fram emot Ditt svar:)
...Vidare antar jag alla som kallar killen idiot o.s.v aldrig har kört över 200 på en motorväg, för vad skulle skillnaden i så fall vara mellan han och er? :tungan

Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Nej, men vilken lysande tanke och knivskarpt argument Du resonerat Dig fram till så här på midsommardagens morgon:tummenupp

Det kan ju inte finnas någon skillnad alls mellan den som vrider på rullen en ljus sommarnatt på en tom motorväg, med körkort, försäkringar och hoj i bästa skick och den som rullar runt i centrala Stockholm, utan körkort, försäkring eller registrerad hoj men med passagerare och en avsikt att provocera fram en höghastighetsjakt!

För att nu "de andra" verkligen ska förstå Din lysande tanke och retoriska parallell kanske Du kan utveckla ovanstående händelser med hur respektive förare kan resonera, vilken risk de väljer att utsätta sig själva och omgivningen för samt visa på att det inte föreligger någon skillnad alls i sannolikheten för ett olyckligt slut mellan händelserna.

Vill Du verkligen få tyngd i Ditt inlägg kryddar Du med ordet "moralTjerringar" några gånger. Jag ser fram emot Ditt svar:)

Ja godmorgon på dig med, verkar som du själv behöver slipa dina knivar lite :D Jag förstår inte hur det hjälper någon som jag kör på med hojen om min hoj är försäkrad och registrerad o.s.v, får han mindre ont då? :va För det är väl det alla är så förbannade på, att han körde för fort och KUNDE HA ha skadat någon annan än sig själv? Får personen jag kör på mindre ont om han vet VARFÖR jag kör på han? Får han mindre frakturer om det är en polisbil bakom mig? Jag tror att om jag kör på någon och paralyserar han för livet så skiter han fullständigt i min hoj var försäkrad eller inte, men vad vet jag...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, nu tror jag Du måste klura till lite igen:) Dina frågor:
- Det sista jag önskar mina anhöriga eller mig själv är att från sjuksängen eller sidan av kistan dessutom börja krångla med försäkringsbolag, trafikskadeföreningar och allt vad det nu heter.
- Ja, orsaken till skadorna spelar roll. Har Du själv körkort? Kommer Du ihåg vad "riskbedömning" innebär? Jag kan leva med och själv välja att utsätta mig för risker i trafiken som är kalkylerbara, d v s utbildade människor i kontrollerade och försäkrade fordon som framför sina fordon med vettigt risktänk. Men de flesta är inte beredd att ta riskerna från otillfredsställda stackare som använder trafikmiljön som någon form av egen lekstuga och tummelplats i jakten på en stunds tillfredsställelse.
- Sitter stackaren dessutom på en hojtyp som jag själv gillar och som myndigheterna granskar under lupp just för dess omfattande förekomst i fatala olyckor, gör det inte situationen bättre.

- Du tror inte att RISKEN för att något allvarligt ska inträffa är betydligt mindre i någon av situationerna? Att någon av förarna kör med bättre sikt, mer kontroll, lugnare sinne då polisbilar och helikoptrar inte är inblandade?
- Du tror inte att RISKEN att något eländigt ska inträffa ökar när även andra fordon (polisen) är inblandade? Och att den som av rent okynne och utan egentlig orsak initierar ett förföljande bär ett större ansvar?
- Du menar kanske förlamar eller handikappar, paralyserar är något annat...

Så - mest upprörda är nog folk för att föraren själv tog och valde att utsätta andra för så förbaskat onödiga risker, utan annan anledning än för sitt eget höga nöjes skull. Den som vrider på rullen en ljus sommarnatt har en helt annan möjlighet att ha kontroll på sin körning och riskerna.

Ser Du skillnaden?

...Jag förstår inte hur det hjälper någon som jag kör på med hojen om min hoj är försäkrad och registrerad o.s.v, får han mindre ont då? :va För det är väl det alla är så förbannade på, att han körde för fort och KUNDE HA ha skadat någon annan än sig själv?...Får han mindre frakturer om det är en polisbil bakom mig? Jag tror att om jag kör på någon och paralyserar han för livet så skiter han fullständigt i min hoj var försäkrad eller inte, men vad vet jag...

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han förtjänar att dö för något han KUNDE ha gjort? Undrar om du hade sagt det om det var ditt eget barn? Fan jag kör ju fort och det känns ju sådar nästa gång jag ska till en läkare som skulle bli "glad" om jag dog eftersom OM jag hade gjort det, så skulle KANSKE det ha hänt NÅGOT:va Vidare antar jag alla som kallar killen idiot o.s.v aldrig har kört över 200 på en motorväg, för vad skulle skillnaden i så fall vara mellan han och er? :tungan

För det första är det risigt av dig att ta bort en betydande del av den mening du citerar. F ö spelar inte läkarens eventuella åsikt någon roll så länge denne utför sitt uppdrag korrekt. Etik, empati och sådana saker är inte direkt deras paradgren och kan möjligen t o m vara ett hinder i deras yrkesutövning. Det du efterlyser borde rimligen utövas/tas om hand av andra därtill bättre lämpade personer. Det märks oerhört tydligt när något går fel! De är hantverkare och den påtagliga känslokyla jag finner representativ kan vara nödvändig för att kunna fungera effektivt.

För det andra så är det allvarligt om du inte förstår skillnaden i exemplet. Kritiken mot polisen inkluderar och kanske t o m bygger på frågan om proportionalitet. Fundera över den omständigheten en stund.

Honom, mellan honom och er.

men vad vet jag...

Ja du...

Last edited:

Kneedrag

Guest
Sannolikheten att han kör på någon och dödar någon finns där självklart.
Men sannolikheten att han kör ihjäl sig för att han är stressad är nog större om man ser på fakta där polis jagat, och förövaren kört ihjäl sig.

Att sen sitta och hacka på killen som gjorde fel när ni själva många av er älskar att dra på rullen. Ja vad ska man säga om det?!
Hyckleri

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Sannolikheten att han kör på någon och dödar någon finns där självklart.
Men sannolikheten att han kör ihjäl sig för att han är stressad är nog större om man ser på fakta där polis jagat, och förövaren kört ihjäl sig.

Att sen sitta och hacka på killen som gjorde fel när ni själva många av er älskar att dra på rullen. Ja vad ska man säga om det?!
Hyckleri

Det är väl ett bra läge att stanna när polisen säger åt en att stanna då?

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
För det första är det risigt av dig att ta bort en betydande del av den mening du citerar. F ö spelar inte läkarens eventuella åsikt någon roll så länge denne utför sitt uppdrag korrekt.

För det andra så är det allvarligt om du inte förstår skillnaden i exemplet. Kritiken mot polisen inkluderar och kanske t o m bygger på frågan om proportionalitet. Fundera över den omständigheten en stund.

Att jag tog bort en del av citat ändrar inte på det han menade: att han var glad att någon dog, så på vilket sätt skulle det vara risigt? Det belyste bara att han visst tycker olikar människor har olika värde. Jag sa inte heller att han kommer begå tjänstefel pga av sina åsikter, men jag är rätt säker på att han inte skulle vara like engagerad i mitt fall, som för någon han skulle bli ledsen över att se dö.

Vidare pratar jag inte om att polisen gjorde fel eller inte, för min del kunde de gärna ha ringt militären och förföljt honom med jetplan. Det jag stör mig på är att folk som med största säkerhet bombat satan på allmän väg, ska komma med sin "rättfärdiga" vrede och döma honom - för att han kört för fort. För om vi lämnar bort alla OM och KANSKE, så var det det enda han gjorde vilket försatte omgivningen för "fara".

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har du sir någonsin varit 1 km över hastighet? Isf bör du verkligen se över dina personliga ställningstaganden.

Förstår inte riktigt vad det egentligen har med saken att göra då detta handlar om en person som på uppmaning av lagens väktare svarat med att försöka undvika lagföring. Mitt "personliga ställningstagande" är att jag kommer att ta samtliga konsekvenser av mitt handlade om jag bryter mot lagen. Jag kommer aldrig heller att riskera någon annans liv om jag väljer att köra fort. Detta är mitt "personliga ställningstagande".

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hyckleri

På inte vis eller sätt. Ett och samma straff oavsett brott?

Att jag tog bort en del av citat ändrar inte på det han menade: att han var glad att någon dog, så på vilket sätt skulle det vara risigt? Det belyste bara att han visst tycker olikar människor har olika värde. Jag sa inte heller att han kommer begå tjänstefel pga av sina åsikter, men jag är rätt säker på att han inte skulle vara like engagerad i mitt fall, som för någon han skulle bli ledsen över att se dö.

Vidare pratar jag inte om att polisen gjorde fel eller inte, för min del kunde de gärna ha ringt militären och förföljt honom med jetplan. Det jag stör mig på är att folk som med största säkerhet bombat satan på allmän väg, ska komma med sin "rättfärdiga" vrede och döma honom - för att han kört för fort. För om vi lämnar bort alla OM och KANSKE, så var det det enda han gjorde vilket försatte omgivningen för "fara".

Ser fram emot DrH-s svar på den saken och jag säger att det är ett flagrant fel, rent manipulativt, att plocka russin ur kakan på det sätt du gör. Detta vare sig man gillar/ogillar kaka eller russin. Han ställer det i proportion till att en intet ont anande tredje part drabbas av förarens fullständigt egoistiska kicksökande. Har du någon slags svårighet att uppfatta skillnaderna i det? Det är en inte obetydlig del av resonemanget du väljer att bortse ifrån.

Problemet med hur läkare ser på sina och kollegors taffligheter i efterhand är en helt annan sak och det är inte så smickrande för vården eller för den delen läkarkåren hur man hanterar den saken.

Jag pratar inte heller om polisens agerande. Självklart är det skillnad på ett systematiskt idiotkörande med syfte att utmana och provocera. Det blir liksom inte löjligare, kanske din jämförelse isf.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det var inte vidare klädsamt att ta ett lösryckt citat från Dr H. Han har gjort klart att han gör det yttersta från att rädda livet på vem som helst som kommer in under hans vård oavsett vad han har gjort. I sin yrkesroll har han inte lyxen att kunna välja vem han ska ge vård. Det finns antagligen inte utrymme heller att fundera i de termerna när man har en person framför sig som är i akut behov av vård. Sedan kan han givetvis privat som alla andra fundera på vad han uppnått när en och samma personer kommer in och tar upp vårdplatser och resurser som inte tagit tillvara på de vårdinsatser som getts där de fått ett nytt liv tillföljd av ett nytt hjärta, lunga eller vad det nu må vara för organ de varit i behov av.

Här om dagen träffade jag en taxiförare som berättade att han körde en ung person upp till Göteborg från Helsingborg på den tiden man fick köra genom samhällen på vägen. Han hade två timmar på sig att köra upp till Sahlgrenska och fick fri lejd. Vid varje samhälle stod en polisbil vid vägkanten och lotsade honom genom det ut på motorvägen. Han kom fram i tid med personen bara någon minut innan utsatt tid. Idag många år senare har taxiföraren sett personen i fråga åtskilliga gånger och säger att han är besviken på att han inte tagit tillvara på sitt liv bättre.

Det är en fullt naturlig reaktion att känna sig lite besviken på folk som man hjälpt till att få en bättre tillvaro som sedan inte tagit tillvara på möjligheten och det har inget med att göra med att man tycker att någon har ett sämre människovärde att göra.

Killen förtjänade inte att dö, men om det var någon som skulle dö den där kvällen var det ändå den där killen, det var inte någon annan oskyldig person som befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle och det var heller inte någon av de polismän som försökte utföra sitt jobb. Killen tog själv beslut att försöka köra ifrån polisen och utsätta alla för onödigt stora risker. De flesta normalt funtade hade tagit gjort en snabb kalkyl och funderat på vad polisen haft på dem och kommit fram till att det inte var värt att försöka smita då insatsen för dem själva och andra hade varit för hög.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Du har precis själv givit en klockren beskrivning av en fjolla. Vilken jävla fjant och halvfigur som helst kan vrida på högerhanden eller trampa med högerfoten när farbror Blå kommer. Der krävs noll och intet mod till det. Och händer det sedan något med tredje person så är det bara att dra från platsen och blåneka. Finns gott om exempel på detta i t ex L-A. Eller varför inte titta på 1% fjollorna. Det är lätt att vara tuff tills det händer ngt. Då ringer man gärna själv 112. Står fast vid vad jag sa, jefla fjolleri, kräver noll guts!
Ja du har så rätt! Det är skittufft och supermanligt att stanna när farbror blå slår på blåljusen! Tjejerna blir alldeles till sig i trosan när dom ser dig blinka in till höger och stanna vid vägkanten när polisen kallar in dig när du sitter på din Såklart! hoj i din Jajjemän! ort!
Ja jävlar alla är inte lika tuffa som dig!

Ps. Med detta menar jag absolut INTE att man inte ska stanna för polisen för det ska man självklart göra!!!

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Ser fram emot DrH-s svar på den saken och jag säger att det är ett flagrant fel, rent manipulativt, att plocka russin ur kakan på det sätt du gör. Detta vare sig man gillar/ogillar kaka eller russin. Har du någon slags svårighet att uppfatta skillnaderna i det? Det är en inte obetydlig del av resonemanget du väljer att bortse ifrån. Han ställer det i proportion till att en intet ont anande tredje part drabbas av förarens fullständigt egoistiska kicksökande.

Jag pratar inte heller om polisens agerande. Självklart är det skillnad på ett systematiskt idiotkörande med syfte att utmana och provocera. Det blir liksom inte löjligare, kanske din jämförelse isf.

Jag tror svårigheten att förstå ligger på din sida.., det var ju precis det som var min poäng: Han ÄR glad att killen dog för att han KANSKE kunda ha skadat någon. Sensmoralen är densamma oavsett om jag citerar hela texten eller inte :huvet

Hur vet du att han var ute efter att utmana och provocera och inte bara ville ta en rolig tur med hojen? Om du ser filmen så säger tjejen som åkte med att han inte ens ville ta sig en tur den dagen, utan det var för att hon insisterade. Vidare så började han få ordning på sitt liv och skulle börja skolan etc och när han såg blåljusen drog han för att han blev rädd. Hon kan ju ha haft fel men tror ändå hon har bättre koll än dig? Ändå är det här helt ovidkommande, vi är återigen inne på VARFÖR han körde för fort, vilket inte har någonting med en eventuell olycka att göra.

Harmon, jag har läst din text men har ingen aning vad du vill säga :confused:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Summerar man alla inlägg och drar medelvärdet av åsikter och slutsatser gällande vad som var rätt och fel i hojåkarens och polisens agerande så tycker ni faktiskt väldigt lika.

Varför lever tråden vidare över huvud taget? Jo för att ni som vanligt kör världsmästerskap i att misstolka varandra och dra allt till ytterligheter för skojs skull, för att retas eller för ett par av er har blivit tappad i golvet som små, och av TS ämne är det inte mycket kvar... :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Summerar man alla inlägg och drar medelvärdet av åsikter och slutsatser gällande vad som var rätt och fel i hojåkarens och polisens agerande så tycker ni faktiskt väldigt lika.

Varför lever tråden vidare över huvud taget? Jo för att ni som vanligt kör världsmästerskap i att misstolka varandra och dra allt till ytterligheter för skojs skull, för att retas eller för ett par av er har blivit tappad i golvet som små, och av TS ämne är det inte mycket kvar... :)

Menar du att vi håller på och misstolkar med avsikt och för skojs skull?

Nej du, vi tycker alla olika, precis varenda av har en annan syn, så det så.

Tappad kan du vara själv.

:D

Fan, kan inte ens komma på ett roligt sätt att misstolka ditt inlägg.:gråta

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Förstår inte riktigt vad det egentligen har med saken att göra då detta handlar om en person som på uppmaning av lagens väktare svarat med att försöka undvika lagföring. Mitt "personliga ställningstagande" är att jag kommer att ta samtliga konsekvenser av mitt handlade om jag bryter mot lagen. Jag kommer aldrig heller att riskera någon annans liv om jag väljer att köra fort. Detta är mitt "personliga ställningstagande".
Syftade på det jag citerade, ot från detta fall kanske jag borde förtydligat. Men om jag uppfattat rätt trotsar man alltså inte rättsystemet med att begå brott, sålänge man konsekvenserna.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ja du har så rätt! Det är skittufft och supermanligt att stanna när farbror blå slår på blåljusen! Tjejerna blir alldeles till sig i trosan när dom ser dig blinka in till höger och stanna vid vägkanten när polisen kallar in dig när du sitter på din Såklart! hoj i din Jajjemän! ort!
Ja jävlar alla är inte lika tuffa som dig!

Ps. Med detta menar jag absolut INTE att man inte ska stanna för polisen för det ska man självklart göra!!!

Kan du inte formulera dig med lite mer värdighet? Jag skäms fan ibland över att tillhöra hojkollektivet när jag läser såna här inlägg. :huvet

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO