Man fick ju se filmen som togs från polisbilen, och om jag minns rätt så:
-Civil polis står på lur vid Magelungsvägen och ser hoj blåsa förbi i hög hastighet
-De följer diskret efter, och vid en korsningen på Sveavägen är de ikapp och ser då också att regplåt saknas. Detta är brott nr 2 alltså. Hojföraren blir varse den civila polisbilen och bestämmer sig för att dra, och kör mot rött. Brott nr 3. Polisen är ikapp igen vid nästa korsning, men väljer att inte ingripa eftersom de är ensamma och MacDonalds ligger där, samlingsplats för hojåkare som de inte vill provocera.
-De fortsätter följa efter för att stoppa honom någon annanstans och dessutom få filmvbevis för fortkörning.
-Förföljandet fortsätter söderut längs Nynäsvägen, skyltat 50 och 70. Här märker de att när de ökar farten för att komma ikapp så ökar hojföraren också. Längre söderut, på motorvägen (skyltat 110?) börjar det eskalera ordentligt. Videokameran visar att polisbilen kommer upp närmare 230km/h, men även då ökar mc:n.
Jag tror att de som reagerat på polisens agerande, inklusive jag, tycker att det är den sista biten som ogillas. De har vid det här laget märkt att föraren kan hantera hojen mycket väl, och inte visar tecken på påverkan eller något annat våldsamt eller farligt beteende. Samtidigt är hojen olaglig och föraren verkar ung och saknar kanske körkort. De märker också att han blir stressad av förföljelsen och kör då mot rött samt ökar farten i proportion mot polisbilens hastighet. De märker också att hojen han kör är långt snabbare än deras bil, samt att han både kan och vill dra ifrån dem, och gör det utan problem även i hyfsat tät trafik på motorvägen. De är chanslösa att komma ikapp alltså, och kan bara hoppas på bensinstopp för hojen. Då är frågan: är jakt i 230km/h i civil polisbil utan sirener och kanske utan blåljus i hyfsat tät trafik värt det för att få fast en fortkörare utan regplåt? Det är ju tydligt också från filmen att hojen ökar inte till 230 förrän polisen gör det. Alltså, avbryt jakten här. Det har dittills varit en relativt ofarlig brottsling, men själva jakten innebär att både hoj och polisbil utsätter allmänheten för stor fara. Det är min kritik mot polisen. Hojföraren skulle få sig en helt egen avhyvling av det betydligt grövre slaget, men det tog en vägbom på ett mycket tragiskt sätt hand om istället.