JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man måste nog förstå att kritiken inte är mot att han körde ihjäl sig, utan polisens arbete vid förföljandet.

För att dra det till ytterligheter igen, vad vill man uppnå med insatsen, kroppsskada eller lagföra personen.

Däri ligger problemen och utefter det kan man välja adekvata insatser.

Vissa ser gärna att personer hellre kommer till skada än att de blir straffade av rättssystemet, andra värderar en fungerande rättsinsats högre.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Man har rätt att ta försvara sig i nödvärn. Man åker ju inte dit själv hur lätt som helst för att någon annan utsätter en för fara. :död

Ser du inte problemet i att puckot som körde ihjäl sig själv även kunde ha tagit med sig andra, precis som polisen kunde ha gjort som du påpekar?
Skillnaden är väl att polisen åtminstone tänker efter lite hur dom kör och försöker att minimera riskerna för en olycka i situationen, något som den här stjärnan uppenbarligen inte gjorde.

Du har tydligen inte sett videon, Tyckte du att polisen körde kontrollerat? 2 ton smäller högre än 200 kg.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Man fick ju se filmen som togs från polisbilen, och om jag minns rätt så:
-Civil polis står på lur vid Magelungsvägen och ser hoj blåsa förbi i hög hastighet
-De följer diskret efter, och vid en korsningen på Sveavägen är de ikapp och ser då också att regplåt saknas. Detta är brott nr 2 alltså. Hojföraren blir varse den civila polisbilen och bestämmer sig för att dra, och kör mot rött. Brott nr 3. Polisen är ikapp igen vid nästa korsning, men väljer att inte ingripa eftersom de är ensamma och MacDonalds ligger där, samlingsplats för hojåkare som de inte vill provocera.
-De fortsätter följa efter för att stoppa honom någon annanstans och dessutom få filmvbevis för fortkörning.
-Förföljandet fortsätter söderut längs Nynäsvägen, skyltat 50 och 70. Här märker de att när de ökar farten för att komma ikapp så ökar hojföraren också. Längre söderut, på motorvägen (skyltat 110?) börjar det eskalera ordentligt. Videokameran visar att polisbilen kommer upp närmare 230km/h, men även då ökar mc:n.

Jag tror att de som reagerat på polisens agerande, inklusive jag, tycker att det är den sista biten som ogillas. De har vid det här laget märkt att föraren kan hantera hojen mycket väl, och inte visar tecken på påverkan eller något annat våldsamt eller farligt beteende. Samtidigt är hojen olaglig och föraren verkar ung och saknar kanske körkort. De märker också att han blir stressad av förföljelsen och kör då mot rött samt ökar farten i proportion mot polisbilens hastighet. De märker också att hojen han kör är långt snabbare än deras bil, samt att han både kan och vill dra ifrån dem, och gör det utan problem även i hyfsat tät trafik på motorvägen. De är chanslösa att komma ikapp alltså, och kan bara hoppas på bensinstopp för hojen. Då är frågan: är jakt i 230km/h i civil polisbil utan sirener och kanske utan blåljus i hyfsat tät trafik värt det för att få fast en fortkörare utan regplåt? Det är ju tydligt också från filmen att hojen ökar inte till 230 förrän polisen gör det. Alltså, avbryt jakten här. Det har dittills varit en relativt ofarlig brottsling, men själva jakten innebär att både hoj och polisbil utsätter allmänheten för stor fara. Det är min kritik mot polisen. Hojföraren skulle få sig en helt egen avhyvling av det betydligt grövre slaget, men det tog en vägbom på ett mycket tragiskt sätt hand om istället.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Du har tydligen inte sett videon, Tyckte du att polisen körde kontrollerat? 2 ton smäller högre än 200 kg.

Det var ett tag sedan, men dom kör väl hyffsat. Dom får gärna jaga med Hayabusa, men bilar är väl vad dom har till förfogande oftast. När jag går över ett övergångsställe vill jag helst inte bli påkörd av något fordon alls, oavsett vikt.

Skillnaden är ju att poliserna har sirener och ljus för att åtminstone varna andra för sin framfart.
Det är ju t.ex. mindre sannolikhet att någon fotgängare blir påkörd på Sveavägen när polisen kommer än när en självmordspilot bombar satan mot rödljus. Han hade ju tydligen gjort det förut, och skulle sannolikt ha fortsatt med beteendet.
Bil- och MC-jakter kommer ju aldrig vara riskfria men det är ju förövaren som startar situationen och polisens jobb är att stoppa dom.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du har tydligen inte sett videon, Tyckte du att polisen körde kontrollerat? 2 ton smäller högre än 200 kg.

Vid 250 blås så spelar det absolut NOLL roll ifall fordonet väger 2000kg eller 200kg. Energin är så brutal så det räcker och blir över oavsett.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vid 250 blås så spelar det absolut NOLL roll ifall fordonet väger 2000kg eller 200kg. Energin är så brutal så det räcker och blir över oavsett.

Ok, så en motorcykel som frontar med en sl-buss gör samma skada som en bil?

Eller trodde du att endast fotgängare kan bli offer för en dåres framfart?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Så då är din privata åsikt som läkare att en psykiskt sjuk, hemlös och en våldtäkt person har samma låga värde. :3freak

Sjuksköterska och Ankan1. :crash
Hur menar du nu, hänger inte riktigt med. Var har jag skrivit om människovärde?

Ps, svar kommer dröja tills på lördag, men det kommer ;)
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Förstår inte ens sakfrågan; proportionalitetsprincipen?!

Ovannämnda bör utgå från principen; två ögon och ett ben för öga och fem tänder och en käke för tand.

Varför? Därför att idioter som inleder brott(m.m) måste nedkämpas. Punkt slut.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Föräldrarna tillhandahöll en hoj, som han körde som en dåre på... Sedan blir mammsen lissen i ögat när han sedemera ramponerar en bom med blinkfyrar och letar efter andra att skylla på? Hon borde rannsaka sig själv först.
Det var hans mor som anmälde till JO, vilket är anledningen till att jag tyckte att hon borde se till sig själv först.

Det är väl klart att hon greppar efter vilket halmstrå som helst för att försöka skjuta över skulden på någon annan, det är en mänsklig reaktion som jag förstår även om den är irrationell och ologisk, hur fan ska en förälder kunna leva med att ha skulden för sitt eget barns död?

Visst kan man tjata på hur länge som helst om att hon borde inte ha gjort si och så i första läget men när det nu har hänt vettetusan om jag skulle handla så mycket annorlunda om jag var i hennes ställe. Det är lätt att säga här att hon ska ta skulden för det men i samma sekund som hon accepterar det bär hon skulden för att förlora det viktigaste i sitt liv och den lilla livsglädje hon har kvar kommer att vara bortblåst i samma sekund.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förstår inte ens sakfrågan; proportionalitetsprincipen?!

Ovannämnda bör utgå från principen; två ögon och ett ben för öga och fem tänder och en käke för tand.

Varför? Därför att idioter som inleder brott(m.m) måste nedkämpas. Punkt slut.

Proportionalitet är inte fem enheter och helikopter efter en hoj man har mycket liten möjlighet att få stopp på.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Livsglädje = Inget ansvar?

Det är väl klart att hon greppar efter vilket halmstrå som helst för att försöka skjuta över skulden på någon annan, det är en mänsklig reaktion som jag förstår även om den är irrationell och ologisk, hur fan ska en förälder kunna leva med att ha skulden för sitt eget barns död?

Visst kan man tjata på hur länge som helst om att hon borde inte ha gjort si och så i första läget men när det nu har hänt vettetusan om jag skulle handla så mycket annorlunda om jag var i hennes ställe. Det är lätt att säga här att hon ska ta skulden för det men i samma sekund som hon accepterar det bär hon skulden för att förlora det viktigaste i sitt liv och den lilla livsglädje hon har kvar kommer att vara bortblåst i samma sekund.

Ta skulden för eller ta sitt ansvar för är väl inte riktigt samma sak?
Och hur skall någon kunna undgå att leva kvar i det förflutna om man inte förstår sin egen plats och sin egen del i det som hänt? Och dessutom klarar av att stå för det, både det bra och det kanske dåliga.

Livsglädje i det långre perspektivet framåt kräver lugn och ro bakåt. Och det går inte att få om man inte hanterar det. Att skylla på andra är ju inte direkt att hantera det. Därmed inte sagt att det inte verkligen finns tillfällen där skulden faktiskt är någon annans.

Fast det måste suga och suga mycket, riktigt mycket att veta om man var förälder till någon som det mer eller mindre stod "Darwin Award Winner Any Year Now" på! Tydligt för alla andra men inte för föräldern. Det måste verkligen suga!:gråta

Även här gäller även om det är jobbigt: Historielös är framtidslös!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, och samtidigt kan jag förstå ett sådant argument som att t ex hojen var välkänd av polisen, hade smitit i warp speed vid tidigare tillfällen med lilla Mrs Speed pekande finger mot efterföljande enhet och bedömdes som en tickande bomb när det gällde riskfaktor för sig själva, medtrafikanter och fotgängare. Nu VET jag vet inte om det var fallet, men kan ändå anse resurserna motiverbara så länge de inte stressar livet av den undflyende.

Som utomstående kan jag kanske anta att JO säger åt myndigheten att använda logisk slutledningsförmåga i lite högre grad i stället för rå styrka. Med helikoptern på hög höjd och patruller i närheten, beredda att ingripa och spärra/ta vid vid eventuella försök till tunnelnedfarter känns det onekligen som att saken hade kunnat lösas smidigare vid nästa tankstopp. Sedan hade det i min bok stått samhället fritt att beslagta så mycket som bara är möjligt av fordon och utrustning, jag känner inte ett uns av sympati för denna typ av resursförbrukande lekar. Vårt fordonsslag vinner inget på att exponeras i dessa sammanhang och polisens resurser behövs bättre i andra uppdrag...

Hela soppan smakar bittert, den typen av körning höjde möjligen något ögonbryn vid millennieskiftet men känns idag fadd och avslagen. Det har liksom gjorts förut...
Proportionalitet är inte fem enheter och helikopter efter en hoj man har mycket liten möjlighet att få stopp på.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej, och samtidigt kan jag förstå ett sådant argument som att t ex hojen var välkänd av polisen, hade smitit i warp speed vid tidigare tillfällen med lilla Mrs Speed pekande finger mot efterföljande enhet och bedömdes som en tickande bomb när det gällde riskfaktor för sig själva, medtrafikanter och fotgängare. Nu VET jag vet inte om det var fallet, men kan ändå anse resurserna motiverbara så länge de inte stressar livet av den undflyende.

Som utomstående kan jag kanske anta att JO säger åt myndigheten att använda logisk slutledningsförmåga i lite högre grad i stället för rå styrka. Med helikoptern på hög höjd och patruller i närheten, beredda att ingripa och spärra/ta vid vid eventuella försök till tunnelnedfarter känns det onekligen som att saken hade kunnat lösas smidigare vid nästa tankstopp. Sedan hade det i min bok stått samhället fritt att beslagta så mycket som bara är möjligt av fordon och utrustning, jag känner inte ett uns av sympati för denna typ av resursförbrukande lekar. Vårt fordonsslag vinner inget på att exponeras i dessa sammanhang och polisens resurser behövs bättre i andra uppdrag...

Hela soppan smakar bittert, den typen av körning höjde möjligen något ögonbryn vid millennieskiftet men känns idag fadd och avslagen. Det har liksom gjorts förut...

Ja, sannolikt är att det fick gå för långt och befälen får sig ett rapp över fingrarna.

Där finns ju redan det förfarande inövat som du beskriver, nästa gång kanske lc tänker till och tar fast dåren istället.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Skillnaden är ju att poliserna har sirener och ljus för att åtminstone varna andra för sin framfart.
Det är ju t.ex. mindre sannolikhet att någon fotgängare blir påkörd på Sveavägen när polisen kommer än när en självmordspilot bombar satan mot rödljus.
Så du menar att killen bombade mot rött ljus på Sveavägen?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så du menar att killen bombade mot rött ljus på Sveavägen?

Kanske inte bombade på sveavägen, men han körde väl ändå mot rött på just sveavägen i början av vad jag kommer ihåg? Det som gjorde att han drog till sig uppmärksamhet från första början?
Nä, först fortkörning på Magelungsvägen, sen när han märkte snutpåhänget vid Sveavägen drog han mot rött, men knappast i 100+.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det jag tycker är tragiskt och oerhört naivt av vissa är när man anser att detta bara är en fortförning...

I verkligheten är det så mycket mer då man bestämmer sig för att trotsa den myndighet som är utpekad att besvara lagbrott oavsett vilken typ av brott. Det är för mig ett angrepp mot hela rättssystemet och i en förlängning ett angrepp mot ett demokratiskt samhälle där en person anser sig stå högre än lagen.

Har du sir någonsin varit 1 km över hastighet? Isf bör du verkligen se över dina personliga ställningstaganden.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej, och samtidigt kan jag förstå ett sådant argument som att t ex hojen var välkänd av polisen, hade smitit i warp speed vid tidigare tillfällen med lilla Mrs Speed pekande finger mot efterföljande enhet och bedömdes som en tickande bomb när det gällde riskfaktor för sig själva, medtrafikanter och fotgängare. Nu VET jag vet inte om det var fallet, men kan ändå anse resurserna motiverbara så länge de inte stressar livet av den undflyende.

Som utomstående kan jag kanske anta att JO säger åt myndigheten att använda logisk slutledningsförmåga i lite högre grad i stället för rå styrka. Med helikoptern på hög höjd och patruller i närheten, beredda att ingripa och spärra/ta vid vid eventuella försök till tunnelnedfarter känns det onekligen som att saken hade kunnat lösas smidigare vid nästa tankstopp. Sedan hade det i min bok stått samhället fritt att beslagta så mycket som bara är möjligt av fordon och utrustning, jag känner inte ett uns av sympati för denna typ av resursförbrukande lekar. Vårt fordonsslag vinner inget på att exponeras i dessa sammanhang och polisens resurser behövs bättre i andra uppdrag...

Hela soppan smakar bittert, den typen av körning höjde möjligen något ögonbryn vid millennieskiftet men känns idag fadd och avslagen. Det har liksom gjorts förut...


Ett stort misslyckande är det.

Men jag hoppas den nya inriktningen får stopp på dessa dårar.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Missförstå inte detta nu! Och jag upprepar missförstå inte!
När man drar som en "jävla fjolla" så krävs det jävligt mycket stake då du vet att du riskerar ditt liv!
Så det där köper jag inte att man är en fjolla om man drar, oansvarig= ja, dum i huvudet= ja, idiot= ja, men fjolla... Definitivt nej!!! Den där killen hade mer stake än både dig och mig. Varför?? Jo när man inte har alla hemma så är man heller inte rädd för så mycket!

Du har precis själv givit en klockren beskrivning av en fjolla. Vilken jävla fjant och halvfigur som helst kan vrida på högerhanden eller trampa med högerfoten när farbror Blå kommer. Der krävs noll och intet mod till det. Och händer det sedan något med tredje person så är det bara att dra från platsen och blåneka. Finns gott om exempel på detta i t ex L-A. Eller varför inte titta på 1% fjollorna. Det är lätt att vara tuff tills det händer ngt. Då ringer man gärna själv 112. Står fast vid vad jag sa, jefla fjolleri, kräver noll guts!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top