Vilka nötter det finns här på Sporthoj.com. Jag hoppas ni är lika självgoda och förnuftiga då någon yngre i er närhet kört ihjäl sig. Rätt åt dom bara, eller hur resonerar ni…?
Alla ni som kommenterar händelseförloppet, har ni sett (hela) polisens film över vad som egentligen hände? Det finns alltså 2 st scenarion att ta hänsyn till.
Det ena är att offret valde att dra från polisen. Visst, detta är helt individens beslut och ingen annans. Men om vi ser det från en hojåkares perspektiv så är civila bilar som ligger provocerande nära utan blåljus i de flesta fall en gasglad Svensson som vill leka racing. Och flertalet hojåkare vill slippa ha dessa ”missiler” i häcken, vilket gör att man ökar farten som för att slippa dom.
Så här valde föraren själv att köra för fort, men detta kanske skedde på felaktiga grunder. Vem vet…?
Samtidigt så visade polisen ryggradslöshet via sina kommentarer samt sitt handlande då de ett flertal gånger kunde gjort försök att stoppa föraren, men valde att avstå. Hur svårt kan det vara att kliva ut från bilen och ta nyckeln från en hoj utan backspeglar som står still vid trafikljus?
Det andra scenariot är att polisen inte agerade trafiksäkert själv. Dvs de körde en civil polisbil utan blåljus i farter långt över 200 km/h bland övrig trafik utan visuell kontakt med förövaren. Hur ska övrig trafik uppfatta detta som en utryckning? Varför inte backa av och låta helikoptern göra jobbet tills fordonet stannar och sedan göra sin insats?
Dessutom fick poliserna order från ledningscentralen att avbryta jakten då helikoptern ”tagit över” (trots att polisbilen ljög om sin hastighet till 140 km/h istället för verkliga +200 km/h), vilket de såklart inte följde.
Så att bara kritisera hojåkaren är aningen ”ensidigt”. Tänk om ni själv har barn som fattar felkatiga beslut i en trängd situation. Vill ni att polisen ska agera på samma sätt denna gång också?
Och med samma cyniska resonemang, hur är statusen på ”minneslunden”? Vilka ”bortgånga” har sig själv att skylla (där hojåkaren får skylla sig själv pga felaktiga beslut)? Och hur korrekta är sporthoj diverse filmer över ”bombrepor”?
Det där är ett tänkesätt som inte hör hemma i en demokrati och rättsstat.
Inte ens du vill leva där, jag lovar...
Rättstat innebär att det finns regler och lagar för hur man ska och inte ska bete sig och man har ett rättsväsende som kan beivra när någon bryter mot lagar och regler.
För att en rättstat skall fungera så krävs att polisen har tillräckliga medel och rättigheter för att kunna beivra och förhindra brott.
Om man alltför lättvindigt kan komma undan från lagen genom till exempel mutor eller att bara dra ifrån polisen så fungerar inte längre rättsväsendet och då börjar man närma sig det som kallas anarki och det är inte något som jag tror särskillt många är så värst intresserade. Då hamnar styret hos dom som har pengar och/eller är tillräckligt samvetslösa för att "ta" makten.
jag håller på inget sätt med dig vad beträffar etiken då jag vill påstå det motsatta, etiken blir väl belyst under hela utbildningen i form av Personlig Utbildning och diverse etiska diskussioner. Dock så håller jag med om att det är OT och jag tar gärna diskussion via pm eller i separat tråd.Det du börjar med var väl ganska exakt vad jag skrev.
Vad gäller etiken så är den urballad redan i utbildningen. Jag tänker inte fördjupa mig i flertalet läkares defekta värdegrund eftersom det är extremt OT. Selektiviteten och resursfördelningen är ett faktum och värre kommer det att bli.
Inte riktat mot dig annat än om du känner för att ta till dig, vet inget om dig personligen.
Hade livet varit svart vitt som du vill få det till hade det nog varit enklare ställe att leva på.Dr. H varför kan du bara inte erkänna att du uttryckte dig fel när du sa att han var glad att han dog, om du nu inte menade det? Du slänger runt ordet "fulciterar" men det var det du sa: Antingen ÄR du glad att han dog eller så är du INTE det, vilket är det? Sluta gråta så mycket och visa lite ryggrad .
Jag har haft folk som har försökt lemlästa/döda mig men inte fan har jag sagt att jag skulle bli glad om de dog. Ändå kan jag respektera någon som har den åsikten och det var inte förrän du sa att alla människor är lika värda som jag reagerade, eftersom jag tror att de två åsikterna inte är förenliga. Nu spelar jag inte helig här, jag tycker själv inte alla är lika mycket värda, det finns människor som är så genomruttna att de inte skulle vara värda skottet man sköt dem med - men att säga att man är glad att de dör, särskilt om man är läkare gör mig lite illa berörd.
Sen parallellen till ditt jobb kan vi lämna därhän eftersom den är ovidkommande för diskussionen och jag har stor respekt för läkare, men för mig är det självklart att det man tror på färgar ens handlingar, med -eller omedvetet.
jag håller på inget sätt med dig vad beträffar etiken då jag vill påstå det motsatta, etiken blir väl belyst under hela utbildningen i form av Personlig Utbildning och diverse etiska diskussioner. Dock så håller jag med om att det är OT och jag tar gärna diskussion via pm eller i separat tråd.
Noterar att Hanne Kjöller skrivar om JO-provningen i Dagens Nyheter / DN, med "Ingen polisiär hetsjakt" som titel. Hittar inga länk..
"Det handlar inte om en enstaka individ, utan om en subkultur." är ett annat citat från artikeln som slutar med; "Men bara så att allt vägs in korrekt i denna i grunden otroligt svåra avvägning"
Jag tror att du har missuppfattat både begreppet demokrati och rättstat!
Demokrati innebär att befolkningen styr genom rösträtt. I vårt fall så röstar vi fram dom politiker som vi vill ska företräda våra åsikter i riksdagen. Det är dom som stiftar dom lagar som vi har. Att det sen finns en del som man kan anse är stolpskott där är en annan femma men det beror ju lite på hur befolkningen röstar också.
Rättstat innebär att det finns regler och lagar för hur man ska och inte ska bete sig och man har ett rättsväsende som kan beivra när någon bryter mot lagar och regler.
För att en rättstat skall fungera så krävs att polisen har tillräckliga medel och rättigheter för att kunna beivra och förhindra brott.
Om man alltför lättvindigt kan komma undan från lagen genom till exempel mutor eller att bara dra ifrån polisen så fungerar inte längre rättsväsendet och då börjar man närma sig det som kallas anarki och det är inte något som jag tror särskillt många är så värst intresserade. Då hamnar styret hos dom som har pengar och/eller är tillräckligt samvetslösa för att "ta" makten.
Noterar att Hanne Kjöller skrivar om JO-provningen i Dagens Nyheter / DN, med "Ingen polisiär hetsjakt" som titel. Hittar inga länk..
"Det handlar inte om en enstaka individ, utan om en subkultur." är ett annat citat från artikeln som slutar med; "Men bara så att allt vägs in korrekt i denna i grunden otroligt svåra avvägning"
Här är länken till en eftertänksam, balanserad och nyanserad artikel: http://www.dn.se/ledare/signerat/ingen-polisiar-hetsjakt/
Det finns många delar på ett järnspett...
Otroligt svåra frågor som dyker upp, försöker man stå för att ett trafikbrott inte är värt ett ett ungt liv så blir man idiotförklarad av en hel del.
Men är den objektiv?
Vet inte själv.
Det är väl här kontroversen ligger. Denna civila polisbil kan knappast sägas ha jagat honom i döden. Han drar på riktigt vid 06:13, polisbilen, god för 230km/h är synbart chanslös att hänga på. Hans hoj är för snabb och han kör för bra. Den halvtimme som följer är han såvitt vi vet helt utan, för honom synligt, snutpåhäng, förutom helikoptern. Filmen från helikoptern saknas och det kom vittnesmål som gick emot vad polisen sa hände sista halvtimmen. Vi ser ju hur han och polisen kör fram tills han drar. Resten är gråskaligt och hörsägen.polisen jagade han i döden......
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|