JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
polisen skall inte jaga folk i döden. dom skall snällt vänta till dom får personen ex hemma eller bensinstopp eller ta ham henne hem en annan dag.. sverige en polisstat i staten......

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilka nötter det finns här på Sporthoj.com. Jag hoppas ni är lika självgoda och förnuftiga då någon yngre i er närhet kört ihjäl sig. Rätt åt dom bara, eller hur resonerar ni…?

Alla ni som kommenterar händelseförloppet, har ni sett (hela) polisens film över vad som egentligen hände? Det finns alltså 2 st scenarion att ta hänsyn till.

Det ena är att offret valde att dra från polisen. Visst, detta är helt individens beslut och ingen annans. Men om vi ser det från en hojåkares perspektiv så är civila bilar som ligger provocerande nära utan blåljus i de flesta fall en gasglad Svensson som vill leka racing. Och flertalet hojåkare vill slippa ha dessa ”missiler” i häcken, vilket gör att man ökar farten som för att slippa dom.

Så här valde föraren själv att köra för fort, men detta kanske skedde på felaktiga grunder. Vem vet…?

Samtidigt så visade polisen ryggradslöshet via sina kommentarer samt sitt handlande då de ett flertal gånger kunde gjort försök att stoppa föraren, men valde att avstå. Hur svårt kan det vara att kliva ut från bilen och ta nyckeln från en hoj utan backspeglar som står still vid trafikljus?

Det andra scenariot är att polisen inte agerade trafiksäkert själv. Dvs de körde en civil polisbil utan blåljus i farter långt över 200 km/h bland övrig trafik utan visuell kontakt med förövaren. Hur ska övrig trafik uppfatta detta som en utryckning? Varför inte backa av och låta helikoptern göra jobbet tills fordonet stannar och sedan göra sin insats?

Dessutom fick poliserna order från ledningscentralen att avbryta jakten då helikoptern ”tagit över” (trots att polisbilen ljög om sin hastighet till 140 km/h istället för verkliga +200 km/h), vilket de såklart inte följde.

Så att bara kritisera hojåkaren är aningen ”ensidigt”. Tänk om ni själv har barn som fattar felkatiga beslut i en trängd situation. Vill ni att polisen ska agera på samma sätt denna gång också?

Och med samma cyniska resonemang, hur är statusen på ”minneslunden”? Vilka ”bortgånga” har sig själv att skylla (där hojåkaren får skylla sig själv pga felaktiga beslut)? Och hur korrekta är sporthoj diverse filmer över ”bombrepor”?

Utan att ha läst vartenda inlägg i denna tråd kan jag ändå konstatera att detta är trådens mest balanserade och "bästa".

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är ett tänkesätt som inte hör hemma i en demokrati och rättsstat.

Inte ens du vill leva där, jag lovar...

Jag tror att du har missuppfattat både begreppet demokrati och rättstat!
Demokrati innebär att befolkningen styr genom rösträtt. I vårt fall så röstar vi fram dom politiker som vi vill ska företräda våra åsikter i riksdagen. Det är dom som stiftar dom lagar som vi har. Att det sen finns en del som man kan anse är stolpskott där är en annan femma men det beror ju lite på hur befolkningen röstar också.

Rättstat innebär att det finns regler och lagar för hur man ska och inte ska bete sig och man har ett rättsväsende som kan beivra när någon bryter mot lagar och regler.
För att en rättstat skall fungera så krävs att polisen har tillräckliga medel och rättigheter för att kunna beivra och förhindra brott.

Om man alltför lättvindigt kan komma undan från lagen genom till exempel mutor eller att bara dra ifrån polisen så fungerar inte längre rättsväsendet och då börjar man närma sig det som kallas anarki och det är inte något som jag tror särskillt många är så värst intresserade. Då hamnar styret hos dom som har pengar och/eller är tillräckligt samvetslösa för att "ta" makten.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Rättstat innebär att det finns regler och lagar för hur man ska och inte ska bete sig och man har ett rättsväsende som kan beivra när någon bryter mot lagar och regler.
För att en rättstat skall fungera så krävs att polisen har tillräckliga medel och rättigheter för att kunna beivra och förhindra brott.

Om man alltför lättvindigt kan komma undan från lagen genom till exempel mutor eller att bara dra ifrån polisen så fungerar inte längre rättsväsendet och då börjar man närma sig det som kallas anarki och det är inte något som jag tror särskillt många är så värst intresserade. Då hamnar styret hos dom som har pengar och/eller är tillräckligt samvetslösa för att "ta" makten.

Det är INTE vad begreppet rättsstat betyder. Beivra lagar och regler kan man göra på oändligt antal sätt, men en rättsstat innebär rättssäkerhet, d.v.s. en individs säkerhet mot felaktig behandling går före statens beivrande.

Motsatsen till rättsstat är inte anarki, det är polisstat.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Noterar att Hanne Kjöller skrivar om JO-provningen i Dagens Nyheter / DN, med "Ingen polisiär hetsjakt" som titel. Hittar inga länk..
"Det handlar inte om en enstaka individ, utan om en subkultur." är ett annat citat från artikeln som slutar med; "Men bara så att allt vägs in korrekt i denna i grunden otroligt svåra avvägning"

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
otroligt ni tycker det er ok polisen sätter efter en som begår ett liten lag brott fortkörning. som slutar med polisen jagar personen i döden.....

Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Det du börjar med var väl ganska exakt vad jag skrev.

Vad gäller etiken så är den urballad redan i utbildningen. Jag tänker inte fördjupa mig i flertalet läkares defekta värdegrund eftersom det är extremt OT. Selektiviteten och resursfördelningen är ett faktum och värre kommer det att bli.

Inte riktat mot dig annat än om du känner för att ta till dig, vet inget om dig personligen.
jag håller på inget sätt med dig vad beträffar etiken då jag vill påstå det motsatta, etiken blir väl belyst under hela utbildningen i form av Personlig Utbildning och diverse etiska diskussioner. Dock så håller jag med om att det är OT och jag tar gärna diskussion via pm eller i separat tråd.

Dr. H varför kan du bara inte erkänna att du uttryckte dig fel när du sa att han var glad att han dog, om du nu inte menade det? Du slänger runt ordet "fulciterar" men det var det du sa: Antingen ÄR du glad att han dog eller så är du INTE det, vilket är det? Sluta gråta så mycket och visa lite ryggrad :7peta.

Jag har haft folk som har försökt lemlästa/döda mig men inte fan har jag sagt att jag skulle bli glad om de dog. Ändå kan jag respektera någon som har den åsikten och det var inte förrän du sa att alla människor är lika värda som jag reagerade, eftersom jag tror att de två åsikterna inte är förenliga. Nu spelar jag inte helig här, jag tycker själv inte alla är lika mycket värda, det finns människor som är så genomruttna att de inte skulle vara värda skottet man sköt dem med - men att säga att man är glad att de dör, särskilt om man är läkare gör mig lite illa berörd.

Sen parallellen till ditt jobb kan vi lämna därhän eftersom den är ovidkommande för diskussionen och jag har stor respekt för läkare, men för mig är det självklart att det man tror på färgar ens handlingar, med -eller omedvetet.
Hade livet varit svart vitt som du vill få det till hade det nog varit enklare ställe att leva på.
Alla människor är lika värda, men det betyder inte att jag inte får tycka att folk är idioter. I det här fallet hade vi en idiot och om någon ska ha bragts om livet eller förolyckats så är jag glad att det var idioten i fråga och inte någon oskyldig. Det betyder inte " Yes idioten dog!!!111" utan "synd att han dog men tur ändå att dt var han". Det måhända var vagt uttryckt i första stycket, även om andra uppenbarligen förstod vad jag syftade på, men det finns inget motsatsförhållande mellan de saker jag säger.
Ku har jag förklarat det tre gånger och det får vara noG, har du något mer du vill diskutera så är jag game, i annat fall kan vi lägga ner hela diskussionen där du låtsas veta vad jag tror och tycker.

Sista stycket är intressant, och jag kan hålla med, är man inte på sin vakt så är det lätt hänt att ens åsikter, oavsett vad de rör sig om, kan färga ens handlingar och hur man behandlar andra. Jag själv vill dock tro att jag inte behandlat patienter olika utifrån vad de gjort eller vilka de är. Haft allt från utländska ambassadörer till medelsvensson till knarklangare och våldsbrottslingar som våldtagit sina partners på akuten och än så länge har jag inte blivit anmäld av någon för felbehandling eller dålig bemötande vilket får bli mitt facit. Och det är just därför jag inte kan poängtera detta nog, just det faktum att jag verkligen anstränger mig (och i vissa fall rör det sig om kraftig ansträngning) för att behandla alla enligt samma mall som gör att jag inte vill att det ska florera några missförstånd eller misstankar om att jag i min yrkesroll behandlar människor dåligt eller olika.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
jag håller på inget sätt med dig vad beträffar etiken då jag vill påstå det motsatta, etiken blir väl belyst under hela utbildningen i form av Personlig Utbildning och diverse etiska diskussioner. Dock så håller jag med om att det är OT och jag tar gärna diskussion via pm eller i separat tråd.

Du är välkommen. Ett försök kan man alltid ge.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Här är länken till en eftertänksam, balanserad och nyanserad artikel: http://www.dn.se/ledare/signerat/ingen-polisiar-hetsjakt/

Det finns många delar på ett järnspett...
Noterar att Hanne Kjöller skrivar om JO-provningen i Dagens Nyheter / DN, med "Ingen polisiär hetsjakt" som titel. Hittar inga länk..
"Det handlar inte om en enstaka individ, utan om en subkultur." är ett annat citat från artikeln som slutar med; "Men bara så att allt vägs in korrekt i denna i grunden otroligt svåra avvägning"

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror att du har missuppfattat både begreppet demokrati och rättstat!
Demokrati innebär att befolkningen styr genom rösträtt. I vårt fall så röstar vi fram dom politiker som vi vill ska företräda våra åsikter i riksdagen. Det är dom som stiftar dom lagar som vi har. Att det sen finns en del som man kan anse är stolpskott där är en annan femma men det beror ju lite på hur befolkningen röstar också.

Men även du förstod nog vad jag var ute efter.

en sliten liten sak är ju "du skall inte läsa vad jag skriver utan förstå vad jag menar".

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Otroligt svåra frågor som dyker upp, försöker man stå för att ett trafikbrott inte är värt ett ett ungt liv så blir man idiotförklarad av en hel del.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har svårt att tro att straffet blivit döden om han hade stannat/tagits fast? :va
Men det är ju bara jag...

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En 22 årig Mc-broder är död!
Han hade inget Mc-körkort och körde som en dåre.
Men en sak hade han gemensamt med oss alla här på forumet... Han älskade motorcyklar!
Jag dömer dig inte och jag hoppas att du har det bra där uppe!
RIP:(

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tyvärr blir det väl så, på forumen tenderar vi till att falla in i skyttegravskrig i stället för att se och granska alla sidorna av myntet. Balansgången mellan att beivra grova trafikbrott, att värna om säkerhet för polis, förare och tredje man samt att stämma i bäcken när det gäller "subkulturer" som utvecklas och riskerar påverka lagstiftning är allt annat än enkel.

Så att måla sin världsbild i svart och vitt är måhända bekvämt men löser sällan några verkliga, underliggande problem. Därmed sagt så tycker i alla fall jag inte att Du är en idiot. Inte heller otrevlig. Men ganska ifrågasättande. Och det är en bra egenskap :)
Otroligt svåra frågor som dyker upp, försöker man stå för att ett trafikbrott inte är värt ett ett ungt liv så blir man idiotförklarad av en hel del.

För vem? Jag vet inte heller, men ff verkar ju vara en van samhällsdebattör utan speciella mc-intressen. Så i mina ögon är hon väl en god representant för det vi brukar kalla "samhället" och dess åsikter? Och då glädjer det mig att inlägget är så pass nyanserat, prat om motorcyklar och subkulturer är väl vanligen inga goda förebud...?
Men är den objektiv?

Vet inte själv.

Last edited:

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
härlig video var man ser polisen köra totalt vårdslös . den civila polisbil begår massor lagbrott . hela tiden. tycker oxå att sätta upp en helikopter er att ta i ..... polisen jagade han i döden......

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
polisen jagade han i döden......
Det är väl här kontroversen ligger. Denna civila polisbil kan knappast sägas ha jagat honom i döden. Han drar på riktigt vid 06:13, polisbilen, god för 230km/h är synbart chanslös att hänga på. Hans hoj är för snabb och han kör för bra. Den halvtimme som följer är han såvitt vi vet helt utan, för honom synligt, snutpåhäng, förutom helikoptern. Filmen från helikoptern saknas och det kom vittnesmål som gick emot vad polisen sa hände sista halvtimmen. Vi ser ju hur han och polisen kör fram tills han drar. Resten är gråskaligt och hörsägen.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
jag menar då om han drar från polisen och dom inte hänger på skall dom avbryta jakten helt. vad dom inte gjorde.. men körde planlöst rund på må ocg få.. för sen få veta över radion han hade krachet.....

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag blir förvånad över somligas resonemang. Men för mig är det väl bara leta upp närmsta vägbom och ladda satan in i den, för det förtjänar man om man bryter diverse trafikregler..:död:va

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO