Jobba i Norge!?

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Blev nyss uppringd av en man angående det här jobbet:
http://www.jobstar.se/jobb/elmontörer_se_här_norge

Har inte sökt det, vilket gjorde mig ännu mer förvånad.

Till saken.

Är det någon som har jobbat/jobbar i Norge som elektriker?
Arbetstiderna är vanliga 8 h/dag som jag förstod det fast man får jobba in för att vara ledig 1 vecka.

Hur fungerar allt med löner och anställningar?
Kommer jag att få problem med A-kassan när jag inte vill jobba där mer?

:huvet

Ett tips är att undvika bemanningsföretag om du jobbar i Norge. De brukar äta upp såpass mycket av lönen att det inte är värt besväret.

Norge är ett u-land som bara utnyttjar utländsk arbetskraft för struntsummor och sedan överger dom, undvik!!
(eller var det arab emiratena, blandar daltid i hop dom därra oljeländerna)

Löner och sånt fungerar som överallt annars, du tar en anställning, gör ett jobb och får betalt, när du inte vill jobba mera får du inte betalt, hur din a-kassa ser på det bör du nog kolla med dom då det varierar kraftigt.

Om staffup och jobstar är seriösa företag är en annan fråga, du blir lika blåst av ett oseriöst företag i Norge som i Sverige

Ett tips är att undvika bemanningsföretag om du jobbar i Norge. De brukar äta upp såpass mycket av lönen att det inte är värt besväret.

Hur mycket tar dom? som det står i annonsen så handlar det om 185Nok Vilket blir runt 34'000 svenska i månaden.
Minus boende som dom fixade och som gick på runt 4000 i månaden. Samt minus mat, som jag vet är dyrt i Norge men inte hur dyrt?

Hur mycket kan man få ut när allt är betalt?

Som elektriker i Sverige skulle jag väll haft runt 24'000 i månaden.

Hur mycket tar dom? som det står i annonsen så handlar det om 185Nok Vilket blir runt 34'000 svenska i månaden.
Minus boende som dom fixade och som gick på runt 4000 i månaden. Samt minus mat, som jag vet är dyrt i Norge men inte hur dyrt?

Mjaha ögnade bara igenom annonsen. Men när folk jag känner jobbade på bl.a. lager i Norge så fick de bara ~75% av lönen jämfört med de som jobbade direkt hos företaget.
Dessutom fick alltid de från bemanningsföretagen skitordrar som skulle plockas från ställen som var miljoners mil ifrån varandra medans norrbaggarna fick storordrarna som bara var att lasta in i bilarna.

Och det var inte bara på ett ställe det var så.
Kanske är annorlunda just som elektriker.

Hej!
Har inte alla svar på dina frågor, men tänkte bistå med lite skatteinformation utifall att du behöver det. Norska skattesystemet är lite märkligt, och jag letade fram följande uträkningar från när jag jobbade i Oslo.

Har inte stenkoll på din nyttjandegrad osv, så jag tog någon slags hittepå-lön. Du får korrigera siffrorna efter din lön för exakta värden. Kan hursom vara bra att se ungefär vad skatten ligger på efter "utlandsavdrag" osv.

Beskattning Oslo (Notera att det finns skattelättnader osv för Nordland osv)

Intekksskatt Oslo: 28%
Trygdeavgift: 7.8% på total inkomst
Toppskatt på 9% på inkomstr överstigande 441k/år
(det finns fler & högre nivåer, men de är inte aktuella)

Ex: 336kNok/år (ca 28kNok/ mån) <--- Höftade lite
Trygdeavgift: 7.8% : 26'208
Toppskatt > 441k : 0

Allmän beskattning;
Skattefri del: 70'350
Allmänt avdrag: 33'600 (10% av lön, max 40k, detta är "utlandsdelen")
Total skattepliktig del: 336 - 103'950 = 232'050 ("Alminnelig inntekt")

Intekktsskatt: 28% * 232'050 = 64'974
Total skatt: 64'974 + 26'208 = 91'182 <--- intekktsskatt + trygdeavgift
Total skatt: 91'182 / 336'000 = ~27.1%

Sedan betalas skatt lite märkligt över året. Man tjänar tex väldigt på att ta ut ev övertid o dyl vissa månader.

Testa! Kan väl inte va värre än gå å drälla i sundsvall? (Inget menat om orten)

Vist lönen är låg för att vara norsk elektriker, har HÖRT om löner på 200-250 när jag frågat runt.
Men å andra sidan är det ett bra sätt att enkelt komma in å se om man vill jobba i norge och bygga kontaktnät. Är tydligen ganska vanligt att firmor vaskar upp guldkornen från bemaningsföretagen och erbjuder bra mkt bättre tjänster.

Hade jag fått erbjudandet i höst hade jag nappat direkt.

Samt minus mat, som jag vet är dyrt i Norge men inte hur dyrt?

Angående mat. Köper du färdig mat (dvs äter ute osv) så är det svindyrt. Jag vet att jag gett mer än 170 Nok för en pizza tex(dvs mer än dubbelt så dyrt). Lagar man mat själv och inte köper så mycket importerade produkter så är det däremot inte så farligt. Jag tror jag gav 10-15% mer i Nok för mat. Dvs en total skillnad på kanske 30% (inräknat valuta).

Allt beror på din livsstil. Mat, lägg på 30-50% så är du ganska nära sanningen.
Med 10k högre lön så lönar det sig garanterat.

Beror väl också på om du har familj eller är singel. Bekväm eller lite äventyrlig. Helt enkelt var du befinner dig i livet.

Visst kan det vara en rolig upplevelse helt enkelt. Och tjänar du dessutom på det så är det ju bara att testa.

En fördel man har som utlänning i Norge är att du får ett skatteavdrag på 10% på bruttolönen under de första två åren du jobbar i Norge, vilket gör din faktiska lön lite högre än de 185 NOK/timme som anges i annonsen.

En fördel man har som utlänning i Norge är att du får ett skatteavdrag på 10% på bruttolönen under de första två åren du jobbar i Norge, vilket gör din faktiska lön lite högre än de 185 NOK/timme som anges i annonsen.
plus att det där va LÄGSTA lön så finns iaf möjlighet att du tjänar mer.

10% upp till 400.000:-, så du kan max få tillbaks 40.000:- extra på det. Vanlig skattesats är 36% i Norge så då skattar du 26%. Ibland kan man tjäna på att göra avdrag på resor, kost och logi, dubbelt boende m.m. Men ett avdrag kan utesluta det andra så det får man kolla upp.

Det är bara att sätta sig i bilen och åka till Norge som svensk. Förutsatt att boende och jobb är på plats. Arbetsgivaren hjälper dig med inregistrering i norska systemet.

I Norge är det ofta såhär med jobb, antingen hamnar man på:
1. Ett jobb med övertid och tjänar riktigt bra med pengar.
2. Ett jobb utan övertid och slutar ungefär på samma lön som i Sverige när alla utgifter är betalda som boende, mat etc.

Kan de erbjuda övertid tveka inte ta jobbet direkt, timlönen på övertidstimmar där är ofta rätt sick. Kan de inte erbjuda övertid ta jobbet såklart om du är arbetslös eller vill ha nytt arbete osv fast förvänta dig inte att kunna lägga undan mycket mer pengar i månaden än i Sverige.

Edit: Ändrade lite.

Last edited:
Det är bara att sätta sig i bilen och åka till Norge som svensk. Förutsatt att boende och jobb är på plats. Arbetsgivaren hjälper dig med inregistrering i norska systemet.

Jobb och boende skulle vara fixat, mitt problem som gör det svårt att åka just nu är att jag inte får tag på någon vettig bil att pendla med.
Sätter mig ogärna i min gamla Ascona -87 Med dåliga däck/bromsar/drivknutar och avgassystem m.m och kör 65 mil enkel väg. :gnissla
Skulle ge besked imorgon så får se om man lyckas fixa nått tills dess.. :död

Jobb och boende skulle vara fixat, mitt problem som gör det svårt att åka just nu är att jag inte får tag på någon vettig bil att pendla med.
Sätter mig ogärna i min gamla Ascona -87 Med dåliga däck/bromsar/drivknutar och avgassystem m.m och kör 65 mil enkel väg. :gnissla
Skulle ge besked imorgon så får se om man lyckas fixa nått tills dess.. :död

Men va-fn. Att ordna en japansk bil som rullar dom milen är ju bara att slanta upp 5-6000 så är det kirrat.

Då har du ingen stor värdeminskning i bilen heller :fakta

Kjöööör och testa, det är väl bara att komma hem om det inte funkar..

Hej jag jobbar som elektriker nu i norge, på uthyrningsföretag :)
Du skattar 36% på lönen här och ska få tillbaka 10% på det när du får återbäringen om du är skriver i sverige så du räknas som "gästarbetare" eller hur det nu var.
Iaf om du ska jobba här i norge så ska du se till att få bostad betald annars kan du lika gärna stanna hemma. Jag tjänar inte mer på att jobba här, gjorde det mest för att bryta av vardagen lite. Men helt ärligt talat så suger det ganska kraftigt. Dom flesta, 9 av 10 som håller i jobben här vet inte vikten av att beställa material INNAN det man har tar slut. De kan heller inte förstå varför man ska beställa lite mer än man behöver just för stunden.
Kan du klara av att leva med det så kan du jobba i norge.

Har inte läst hela tråden, men pma om du vill veta något annat.
Mvh/G

Kan du klara av att leva med det så kan du jobba i norge.

Har inte läst hela tråden, men pma om du vill veta något annat.
Mvh/G

Lustigt att det räcker med att bara åka till ett grannland för att upptäcka hur effektiva vi kan vara i Sverige, Danmark är något liknande som Norge, Finland kanske det är bättre driv i.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick