Jobba som bilsäljare!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hej Bullen!

Jobbar idag som säljare på ett välkänt företag och trivs. Presterar bland toppen och det gör jag mig förtjänt då min arbetsmoral är rätt hög.

Sen många år tillbaks har jag alltid drömt om att jobba som bilsäljare, detta har jag funderat på mer och mer de senaste åren, och drömmen växt.

Kollar runt nu lite efter jobb som bilsäljare men verkar inte hitta nåt. Så vänder mig till kära SH och frågar om nån med erfarenhet eller liknande kan ge mig lite tips och råd för att komma in i denna bransch.

Haft några sömnlösa nätter senaste veckorna då jag ligger och tänker ifall jag ska ge mig på en YH-utbildning som Key Account Manager eller om jag ska satsa mer för att verkligen få jobb som bilsäljare.

Om du är riktigt intresserad av bilar du inte har råd med så skall du låta bli, efter ett tag så hamnar man i ett tomrum där man inte kan förverkliga sin egen bildröm, typ du är på nåt evenemang genom jobbet förr att testa nya fräna bilar på nån bana, och när du har varit på några av dom, så här din våta bildröm blivit så dyr att du aldrig får råd med den, och til slut så spyr du av tanken på å kliva inn i din nya demo A4 fördi hälst vill ha den feta RS6'an som du har kört med några gånger.... Jag gick från att drömma om en Bmw 3-serie, till å vara trött på Ferrari, och vad skall man då vara sugen på efteråt.

Om du är riktigt intresserad av bilar du inte har råd med så skall du låta bli, efter ett tag så hamnar man i ett tomrum där man inte kan förverkliga sin egen bildröm, typ du är på nåt evenemang genom jobbet förr att testa nya fräna bilar på nån bana, och när du har varit på några av dom, så här din våta bildröm blivit så dyr att du aldrig får råd med den, och til slut så spyr du av tanken på å kliva inn i din nya demo A4 fördi hälst vill ha den feta RS6'an som du har kört med några gånger.... Jag gick från att drömma om en Bmw 3-serie, till å vara trött på Ferrari, och vad skall man då vara sugen på efteråt.

Visst kan det vara så, men just att vara motorintresserad, älska säljyrket samt vara bra på det är det som gör att jag vill jobba med bilar. Sedan håller mestadels på med roadracing med hojar och är rätt fäst i det :)

Säger inte att du har fel, men behöver inte alla ggr vara så. Alla är vi olika.

Jobbar du själv som bilsäljare?

Har jobbat, hos en som drev med import från Tyskland till Norge i några år medan det fortfarande va bra butik (97-01)... Nu jobbar jag som instrumenttekniker i Norge, och har fått bilintresset tillbaka igen, fast inte lika extremt som det var då...

Beror nog på så att säga, som med så mycket annat. Känt en del bilsäljare genom åren och brinner man för säljyrket så finns det väl hopp men finns nog några minor man inte vill trampa på, kanske inte helt lätt att gardera sig mot allt men några tips kan jag nog komma på:

* Begagnade bilar vill du inte ha som huvudsyssla om det inte är väldigt förmånlig provision eller motsvarande = värt att hålla på med skiten.

* Se till att hamna hos en bra firma med bra arbetsvillkor, vettiga bilmärken för dagens och framtidens marknad, bra garantiavdelning som har bra rutiner så att du slipper uppfinna hjulet varenda dag.

* Kunna sin produkt! Be att få gå med i verkstan i utbildningssyfte, 1-4 veckor eller vad som är lämpligt så att du kan svara för det du säljer och inte bara rabbla tillbehörskataloger.

* Kontakter.. var uppfinningsrik, aktiv och finurlig med att binda upp kunder, avtal, storordrar. Detta förvånas jag över än idag att det är så få säljare som faktiskt är bra på, säg att Läskeblask AB ska ha 50 nya bilar, det är dom här avtalen man vill teckna :) Visst sker det eftersom någonstans måste de investera kapitalförstöringen även om de kanske oftast handlar om leasing men alltför ofta byter de flank när de där tre åren har gått och vänder sig till ett annat märke/handlare för att servicenivån varit för dålig. Som säljare ansvarar man normalt inte för service etc. i efterhand men de säljare som hjälper till med att det fungerar smidigt, visar framfötterna osv är den säljaren som även får nästa stororder.

Jag har sett och arbetat med ett gäng nasare, alltifrån den som gör allt och lite till med gott resultat både för denne själv och firman till begsäljaren som knallat in i den berömda väggen eller nybilssäljare som sitter och spelar harpan o gnäller på att det är dåligt med folk i hallen.

Oroa dig inte så mycket för din bildröm, när du sedan vet hur verkligen ser ut för drömvagnen så är chansen/risken stor att det inte är lika intressant längre ;)

Last edited:
Lite för tråden OT, men när slutade man att säga bilförsäljare och istället började kalla det bilsäljare?
Eller, finns det någon skillnad på titlarna?

Är man riktigt intresserad av ngt skall man jobba med ngt som gör att man har råd och tid att hålla på med intresset på fritiden. Det blir mkt roligare så.

Tycker jag.

Eftersom du är framgångsrik där du är just nu så tycker jag att du skall satsa på det och ta nämnda utbildning.

Gör en strategi för att nå dina mål för övrigt.

Tycker det låter som ee bra idé med bilnasare som är intresserade :) Allt för ofta när man är sugen på att skaffa bil är det nasarna som dödar intresset.. Sura gubbar som knappt orkar lyssna på vad man säger :tummenupp

Är du sugen på att jobba som bilförsäljare så försök få ett sånt jobb, skulle du tycka att de är tråkigt efter ett tag/flera år går det väl i princip bara att sluta sälja bilar och gå key account utbildningen? :tummenupp

Enligt mig känns bättre att göra något man drömmer om än att sen gräma sig och undra hur det skulle varit om man väl hade chansen men valde bort den.. Så appropå de, någon som läser här som söker en man i yngre 20års åldern som vill jobba som mc-bud? :D:rolleyes:

Är man riktigt intresserad av ngt skall man jobba med ngt som gör att man har råd och tid att hålla på med intresset på fritiden. Det blir mkt roligare så.

Tycker jag.

Eftersom du är framgångsrik där du är just nu så tycker jag att du skall satsa på det och ta nämnda utbildning.

Gör en strategi för att nå dina mål för övrigt.

Missförstå mig rätt men är inte intresserad av bilar på det sättet att jag vill ha det fetaste som går att få, utan har mer ett stort motorintresse och sälja hojar är ingen bra ide. Säsongsberoende och vill köra hoj själv på sommaren. Annars hade hojbranschen behövt ordentliga säljare. Därför det lutar sig åt bilar, vet inte varför jag vill så gärna komma in i bilbranschen men det passar min personlighet rätt bra.

Tycker det låter som ee bra idé med bilnasare som är intresserade :) Allt för ofta när man är sugen på att skaffa bil är det nasarna som dödar intresset.. Sura gubbar som knappt orkar lyssna på vad man säger :tummenupp

Precis! Roligare att få hjälp o råd från en som har koll på läget samt inte tröttnat på att ge god service.

Är du sugen på att jobba som bilförsäljare så försök få ett sånt jobb, skulle du tycka att de är tråkigt efter ett tag/flera år går det väl i princip bara att sluta sälja bilar och gå key account utbildningen? :tummenupp

Enligt mig känns bättre att göra något man drömmer om än att sen gräma sig och undra hur det skulle varit om man väl hade chansen men valde bort den.. Så appropå de, någon som läser här som söker en man i yngre 20års åldern som vill jobba som mc-bud? :D:rolleyes:

Men hittar inget sådant jobb för att försöka, vet inte om jag gör fel eller letar på fel ställe :crash

..har bara gjort det i 23 år nu så dra ett pm med ditt telnr så ringer jag upp dig så ska du få lite plus och minus med yrket :-), finns en anledning till att jag är kvar... //M

Tillägger givetvis att jag tycker att det är viktigt att vara intresserad av sitt yrke. Annars blir det svårt att vara framgångsrik.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick