Jobba som elektriker i australien.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag funderar på att flytta till australien och jobba som elektriker när jag gått klart lärlingsåret och fått mina behörigheter. Något specielt att tänka på? Hur är löneläget kontra levnadskostnaden? Har man några konstiga förutfattade menningar om svenskar? (som att alla iranier är terorister heter muhamed mördar sin dotter om hon tittar på fel person(observera att det är en fördom inget jag tror..))

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
För det första så är det inte mycket till behörighet som du får efter 1 lärlingsår, 4 (eller va det 5)år som elektriker och sen läsa ytterligare kurser innan du får enskild behörighet. Fram till dess får du bara jobba som elektriker om din chef står för behörigheten.
För det andra så är frågan om Australiens myndigheter godkänner den svenska behörigheten, i alla fall inte utan att du läser in och avlägger prov gällande deras regler.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
2741586 För det första så är det inte mycket till behörighet som du får efter 1 lärlingsår, 4 (eller va det 5)år som elektriker och sen läsa ytterligare kurser innan du får enskild behörighet. Fram till dess får du bara jobba som elektriker om din chef står för behörigheten.
För det andra så är frågan om Australiens myndigheter godkänner den svenska behörigheten, i alla fall inte utan att du läser in och avlägger prov gällande deras regler.
Nej jag har inte almännbehörighet men bb2 och bb1 vilket är det du behöver om du inte ska starta eget.. Det andra ska jag undersöka. tack :)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
BB1 och 2 kan du söka när du har jobbat två är och tio månader (lärlingsåret inkluderat)

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Du bör nog tänka på att det är inte bara att beställa en flygbiljett till Australien. En massa pappersarbeten för att få intyg, detta skall ansökas minst ett år i förväg, då rättssaken tar väldigt lång tid...

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2741658 Queensland kan bli varmt och kallt att bo i

I går fattade delstatsregeringen beslutet att börja pumpa ut renat avloppsvatten till hushållens kranar. -Antingen dricker man vatten eller så dör man, konstaterar Peter Beattie, delstatens premiärminister krasst.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=0
Men vafan. Är inte en stor del av allt dricksvatten renat avloppsvatten?

Det är ju ungefär som att säga att bara för att du häller ut lite vatten så försvinner det, fast tvärtom då.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
2741668 Du bör nog tänka på att det är inte bara att beställa en flygbiljett till Australien. En massa pappersarbeten för att få intyg, detta skall ansökas minst ett år i förväg, då rättssaken tar väldigt lång tid...
Tack ska komma ihåg det men som sagt ska få ut behörigheterna först.

2741673 Men vafan. Är inte en stor del av allt dricksvatten renat avloppsvatten?

Det är ju ungefär som att säga att bara för att du häller ut lite vatten så försvinner det, fast tvärtom då.
Good point men kanske inte så snart, men igentligen ska det ju inte vara skilnad.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tänk på att med behörigheten kommer inte ansvarsfrihet. I Sverige funkar det så att även du har behörighet och kopplar något hemma som sedan visar sig vara fel och huset brinner ner så måste du vara ansvarsförsäkrad annars får du stå för det själv. Kolla upp hur det funkar i Australien, alternativt kolla hur det funkar med att jobba under någon annans behörighet.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Sorry att jag stör men.
Min kompis och jag tänkte ta en tripp i sommar på 3 månader till Austrailen. Tänkte jobba någon månad där nere sen leva livet, typ grönsaksplockare eller vad man får.

Måste man tänka på något speciellt när man ska dit?
Några papper med intyg, vad för intyg?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
2742379 Tänk på att med behörigheten kommer inte ansvarsfrihet. I Sverige funkar det så att även du har behörighet och kopplar något hemma som sedan visar sig vara fel och huset brinner ner så måste du vara ansvarsförsäkrad annars får du stå för det själv. Kolla upp hur det funkar i Australien, alternativt kolla hur det funkar med att jobba under någon annans behörighet.
Smart tänkt, ska göras nån som har en anning om hur man gör det?

Btw det är 110 volt där va?

0scar

Guest
Sorry att jag stör men.
Min kompis och jag tänkte ta en tripp i sommar på 3 månader till Austrailen. Tänkte jobba någon månad där nere sen leva livet, typ grönsaksplockare eller vad man får.

Måste man tänka på något speciellt när man ska dit?
Några papper med intyg, vad för intyg?

Kolla upp work&travel och working holiday.... :tummenupp

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Jobba i Thailand :D Fåru utmaningar när du kollar upp på elledningarna :D

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Delar de ut arbetstillstånd till alla som kliver iland därnere? Om inte så kanske det är något du vill kolla upp också.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Här står det en hel de information. http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/index.htm Just hantverkare, sjukhuspersonal, ingenjörer är det brist på efter vad jag har hört i alla fall. Hur det fungerar med behörigheter osv har jag ingen aning om. Jag var bra sugen på att dra iväg också så jag kollade lite för eget bruk. Jag var tvungen att skicka in alla mina behörigheter för genomgång och jämförelse fast de redan är internationella, det är ganska troligt att du måste göra något liknande. Sen är det stor skillnad om du ska emigrera eller bara jobba ett tag. Men allt står i länken jag skickade.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy