jobba som energiingenjör i London?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Är det någon som har erfarenhet av att jobba i London som ingenjör? Skall nu flytta efter min bättre hälft till London och behöver alltså styra upp anställning.
Är det lätt att få jobb färsk från högskolan och hur högt står en civ.ing. från en svensk teknisk högskola i kurs där borta?

Jag alltså snart nyexad civ. ing. i enviromental engineering mot energy resources (större delen av utbildningen gick på engelska) på LTH. Jag har en del erfarenhet inom avfallshantering, dock inte de 5 år som alla företag efterfrågar.
Jag förstår förstås att företagen föredrar erfaret folk framför grönisar men är man rätt utbildad, gåpåig och villig att visa framfötterna ska det väl lösa sig?

Förresten, hur är det förresten med denna "skriande brist" på ingenjörer och hur illa är recessionen? Alla artiklar som talar om en KATASTROFAL BRIST PÅ INGENJÖRER har nämligen alltid ett pärlband med kommentarer från utbildade ingenjörer som skriver att de inte kan få jobb. Förvirrad.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
mm, så är det ju alltid. Det är klart att det blir skriande brist på erfarna ingenjörer om företagen drar sig för att anställa de nyexade som finns.

Lika klart är det att företagen ALLTID kommer säga att det råder brist och lobba för att skolorna ska satsa mer på teknik redan i dagis, på så vis får de ju en större kaka att plocka russinen ur. Ofta om man samma dag som artiklarna publiceras går och kollar på de nämnda företagens lediga jobb-sektion rimmar det ofta riktigt illa.

Jag skulle tro att bristen gäller erfarna ingenjörer.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nyutbildad, invandrad och med tanke på att det ekonomiska läget är mycket sämre i england än i sverige så kommer du att behöva ett stort lycka till.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...