Jobba som MC-mekaniker!? Bra eller anus?

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Fagervik
Hoj
Ingen just nu
Hejsan!

Jag har precis fått en möjlighet att gå en mekanikerutbildning i Motala med inriktning på MC. Detta är något som jag verkligen skulle vilja jobba med då mc och skruvande är ett väldigt stort intresse.

Men hur är det att jobba som det? I verkligheten? Jag som aldrig har gjort det har säkert målat upp en förskönad bild om hur det är.

Är det några här som är mekaniker som kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter? Spelar ingen roll om dom är positiva eller negativa. Jag vill veta så mycket som möjligt. Och hur ser marknaden ut för MC-mekaniker? Finns det nån chans att få jobba som det efter utbildningen?

Detta är ett ganska stort beslut för mig om jag ska gå eller inte då jag måste lämna mitt nuvarande jobb i så fall.

Tack på förhand!
 

sportbike

Guest
Har du ett brinnande intresse för mc så är det fantastiskt roligt och lärorikt.
Det brådskar under säsong vilket innebär att du får jobba mycket och bråttom är det.
Jag har jobbat som mc-mek i många år och jag ångrar inte en sekund.
En baksida kan vara att det inte är några fantasilöner och risken finns att man får hitta på nåt annat under vinterhalvåret.
Jag säger kööör !!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag har jobbat som bilmek, men tröttnade efter ca 3 år på´t då det var väldigt mycket samma sak varje dag samt det fanns ingen som helst chans till nått avancemang/utveckling där jag jobbade, visst, nån jävla utbildning på nått styrsystem då och då, men nä...
Dock blir väll alla jobb tjatiga tillslut. Jag tyckte även att bilar/motorer var jäkligt intressant innan jag började jobba med det, men när jag sen väl arbetade med det ville jag inte titta under en huv på fritiden. Detta är såklart väldigt personligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är grymt stor skillnad på att göra saker för att man själv vill och när man blir tvingad till det. Det är få som börjar jobba med sin hobby och fortfarande brinner för den efter några år. Jag visste rätt tidigt att jag var intresserad av datorer, och ville gärna jobba med det, men ju mer jag jobbar med det, desto mindre intresserad blir jag av att pilla med datorer på fritiden. Nu är jag iofs utvecklare, så hårdvara skruvar jag aldrig med och jag slipper lösa användarproblem, men ändå.

Men visst, känner du verkligen att du vill jobba med att skruva hoj, go for it! :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som sagt: om du verkligen brinner för det så kommer det att vara kanon, givet att du hamnar på rätt ställe.

Go!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag jobbade som MC-mek förra säsongen. Jag tröttnade lite på "hobbyn". Körde nog knappt 300 mil förra sommaren. Man är inte sugen på att sätta sig på hojen för en kvällstur när man stått och skruvat med andras hojar i 8 timmar. Men det är bara min upplevelse :)
 

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Fagervik
Hoj
Ingen just nu
Stort tack till alla för bra och snabba svar.
Är det nån av er som vet hur jobbmarknaden ser ut?
Kan man ringa några butiker runt om i landet och höra redan nu hur marknaden ser ut eller finns det bättre vägar att gå?
 

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Anus. Du får knappt ta nån sommarsemester( beroende på ställe), det e oftast sämre betalt pga lägre timpenning jämfört med t ex bilmek. Man ruttnar på att skruva med sin egen. Men det kan va kul oxå så klart, det beror vart och med vilka man jobbar med. Lycka till!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Anus. Du får knappt ta nån sommarsemester( beroende på ställe), det e oftast sämre betalt pga lägre timpenning jämfört med t ex bilmek. Man ruttnar på att skruva med sin egen. Men det kan va kul oxå så klart, det beror vart och med vilka man jobbar med. Lycka till!

Du sa ungefär det jag tänkte säga, det är en liten skara som jobbar med det flera år. Sommaren då man vill vara ledig och slappa så får man jobba röven av sig för det är ju då det är högsäsong, men kan du tänka dig att ha lite semester på sommarn så kör på´t
 

Ezz

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Bastuselet
Hoj
Z1000SX 2014
Beror helt på vart man hamnar efter utbildningen... Och troligtvis får du bara skti-jobben i ett år eller så, men om man verkligen brinner för det så är det ju värt det :) sen finns ju det en massa utvecklingsmöjligheter, själv fick jag gå en bänkning/mappnings-kurs innan jag ens blev anställd! Men sen kan man ju hamna på nåt moppe-meck i ett garage och där stannar ju utvecklingen ;)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag har jobbat som hoj-meck.

Du lär dig mycket mer om motorcyklar än du någonsin kommer göra om du bara har det som hobby.

Gillar du att felsöka, laga och fixa så är det perfekt att jobba med.

En nackdel är att du jobbar med dina kunders ögonsten och man får hela tiden vara försiktig så man inte gör märken och liknande, det är ganska påfrestande. Sen får man hela tiden tänka på att "hålla" i kundens pengar.

Det jag märkte var dock att en hobby inte är en hobby längre om man jobbar med det, du kommer helt klart mista "passionen" med motorcyklar. Även om du kanske kan köpa en fräsig hoj och prylar billigt.

Jag skulle dock sett till att välja ett ställe med helst några få märken och som helst inte säljer mopeder eller italiensk skit. Som nyanställd kan du räkna med att få göra alla "tråkiga" jobb i början.

Sen skulle jag vara noga med att det finns duktiga meckar på stället som man kan fråga och lära sig av, det är guld värt.

Det där med utbildning vette fan, det går mycket väl att lära sig yrket genom entusiasm och bra kunskapsöverföring på verkstan, jag hade nog satsat på att ta tjänstledigt en sommar och sommarjobbat på någon firma och känt lite hur det känns. Nu är du kanske lite sent ute men annars är det bara att åka runt, säga hej och säga att du är intresserad. På stället jag jobbade så brukade vi ha en vecka att "provjobba" så kan man se hur saker funkar och hur kemin funkar.

På större ställen kan du få börja med att montera motorcyklar, sen enklare meckjobb typ däcksbyten, drivpaket innan man går vidare på servicear och sånt.

Jag är ganska övertygad om att det är STOR skillnad på arbetet beroende av vilken firma du jobbar på.

I grund och botten är det lika viktigt att orka vara trevlig mot kunder, hålla reda på priser, få jobben klara i tid som att veta hur man meckar.

Det är väldigt enkelt att bygga upp ett bra kontaktnät bland leverantörer och andra i branschen, det är ju bra om du vill kränga hojar eller reservdelar eller köra eget.

/Fredde

ps. Sommarsemestern kan man glömma men vad gör det när du kan ta ledigt några månader på vintern istället och åka till solen och värmen!
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Utbildning e alltid bra. Kunskap e inte tungt att bära. Har du inget bättre för dig så gå utbildningen och testa. Då har du iaf försökt.
Skål tametusan.
 

Honz

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia AF1 Futura,125 - 92
Hoppas verkligen att det är kul att jobba med...Pluggar nämligen till just mc mek i Lidköping!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Tyckte mig läsa nånstans för ett par veckor sen att Northbike i Sundsvall sökte en MC-mek. Bara som exempel. :)
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Jag har jobbat som MC/moped/ATV mek i 5 år nu och trivs fortfarande med jobbet. Det kommer nya modeller och lösningar på saker och ting så man lär sig lite mer hela tiden. Ganska varierande jobb faktiskt. Har även hand om kundkontakt och till viss del butik också. Det blir ju en social del i det också iom att man träffar mycket folk som har samma intresse så på fritiden har man inte så stort behov av att snacka hoj längre.
Jobbet är ganska rent och behagligt om man jämför med bilmek samt även många hantverksyrken. Känns som detta jobbet sliter minimalt på kroppen. Har man bytt en krånglig del på bilen i hjulupphängningen etc. så kan man ju vara rätt trött efter några timmar...

Lönen varierar nog en del, själv tycker jag den är helt ok. Tjänar lite mer än på industriföretagen runt omkring. Ligger nog ganska jämt med bilmekaniker skulle jag tro. Sen får man ju räkna in att man förmodligen kommer få bra priser (inköpspris) på reservdelar och utrustning m.m. hos sin arbetsgivare.

Och snacket om att man inte vill skruva med sitt egna på fritiden håller jag inte riktigt med om. Det går av bara farten om man håller tempot uppe..
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top