Jobbig sistavecka på gymnasiet.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eleverna på en gymnasieskola i Göteborg hade just kunnat börja se fram emot studentexamen. Men först då insåg friskolan att religionskunskap var ett obligatoriskt ämne, rapporterar metro.se.

— När man läser lagen kan det tolkas som att man kan byta ut religion mot samhällskunskap, säger skolans rektor Christel Berver till Metro.

Nu har eleverna en vecka på sig att läsa in religionsundervisningen för att inte gå ut med ofullständiga betyg. Ett annat alternativ är att de får underkänt i kursen nu och läser upp betyget till hösten, skriver gp.se.

http://hd.se/inrikes/2013/05/27/skolan-glomde-bort-karnamne/

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.expressen.se/gt/elever-rasar-mot-skola-som-missat-karnamne/

Elever rasar mot skola som missat kärnämne

På fredag tar eleverna på Aniaragymnasiet i Göteborg studenten.

Men mitt i glädjen kom chockbeskedet: skolan har glömt att lägga in religion på schemat - och nu måste eleverna ta igen hela kursen.

– Ärligt talat är jag svinförbannad, säger Patricia Kjellby, 18, elev på skolan.

De vita mössorna är redo, förberedelserna inför studentmottagningen är i full gång. På fredag tar eleverna på Aniaragymnasiet i Göteborg studenten - men den förväntansfulla stämningen ersattes av chock.

Skolan har nämligen upptäckt att de glömt att lägga in religion på schemat för en klass som går lärlingsutbildning inom handelsprogrammet. Religion A är ett så kallat kärnämne och måste läsas av alla - något som skolan missade.

– Jag blev helt chockad när jag fick veta det här, säger Patricia Kjellby, 18, som går på Aniaragymnasiet.

Det är hennes klass som drabbats av missförståndet.

– De två senaste åren har jag undrat; ska inte vi ha religion, de andra klasserna på handelsprogrammet har ju det? Jag har reagerat på det jättemycket och frågat, men skolan har inte gett någon direkt respons. De sa att vi har samhällskunskap i stället så jag tänkte att då kommer det väl grejer om buddism och allt, men det gjorde det aldrig, säger Patricia Kjellby.
Eleverna arga och besvikna

Skolan insåg sitt misstag i elfte timmen - och nu har Patricia Kjellby och hennes klasskamrater bara några dagar på sig att läsa en hel kurs.

– Vi tar studenten om fyra dagar och jag ska hinna klara av ett ämne som man egentligen har på ett år. Det funkar inte. De har sagt att klarar man inte det under den här veckan så får man komma tillbaka till skolan efter studenten, säger Patricia Kjellby.

Schemat de sista dagarna är fullspäckat nog med föreberedelser inför studentdagen.

– Ärligt talat är jag svinförbannad. Att de kommer med det nu, några dagar innan vi tar studenten. Det sätter en så stor press på hela klassen, säger Patricia Kjellby.

Och eleverna är besvikna över situationen.

– Det känns som att skolan slår undan fötterna på oss, säger Aryan Roozy Talab som satsar på högsta betyg i alla ämnen för att komma in på socionomlinjen.

– Vi jättearga och besvikna att det har blivit så här. Att sitta och plugga in en 50-poängskurs på några dagar, det är mycket att ta in på en gång, säger Therese Andersson som också går i klassen.
"Är åt skogen"

Och allt handlar enligt skolan om ett missförstånd, där man trott att det var okej att byta ut religionen mot andra kurser.

– Det här är åt skogen, erkänner Aniaragymnasiets rektor Christel Berver. Men det hade varit ändå värre om vi upptäckt det nästa tisdag.

– Nu kör vi den här kursen koncentrerat så att alla kan få sitt slutbetyg på fredag.

Det låter inte som en idealisk studiesituation?

– Jag fattar också att det är ett problem för elever som till exempel tänkt börja sommarjobba den här veckan. Men de har faktiskt full skoldag till torsdag, säger Christel Berver.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har inte skolan lämnat in någon slags plan för hur utbildningen ska bedrivas och vilka kurser som ska ingå i utbildningen innan de tillåts hålla den? Eller räcker det med att de säger till Skolverket att vi tänker hålla "den här" utbildningen och sedan godtar Skolverket det och bara hoppas på att de har koll på hur utbildandet ska genomföras? Eller behövs det bara att någon skickar in en ansökan om att de vill starta en gymnasieskola och när de fått det tillståndet kan de sätta ihop utbildningar lite hur de vill i efterhand? :va

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Friskola betydde visst bara fri från kompetens, inte religionskunskap.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ytterst är det här ett bakslag för friskolereformen och skolinspektionen.

Check..

Jag är HELT pro friskolor, den typen av konkurrens och press på de offentliga organisationerna är ett måste för att hålla både kvalitet och effektivitet på en bra nivå. Men på en marknad där kunden inte riktigt kan bedöma kvaliteten förrän det är försent och priset för en sån miss är alltför hög krävs kontroll. Det är ingen kontroversiell åsikt, och det är så det SKA vara och skolinspektionens syfte.

Pinsamt att man inte ens tittat igenom läroplan och schema, då skulle man ha sett det där direkt och problemet med den totalt inkompetenta skolledningen skulle ha lösts direkt, utan att ungdomarna blivit lidande.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har inte skolan lämnat in någon slags plan för hur utbildningen ska bedrivas och vilka kurser som ska ingå i utbildningen innan de tillåts hålla den? Eller räcker det med att de säger till Skolverket att vi tänker hålla "den här" utbildningen och sedan godtar Skolverket det och bara hoppas på att de har koll på hur utbildandet ska genomföras? Eller behövs det bara att någon skickar in en ansökan om att de vill starta en gymnasieskola och när de fått det tillståndet kan de sätta ihop utbildningar lite hur de vill i efterhand? :va

Du vill inte veta hur det går till och hur usel inspektionen är.

En uppskärpning är på väg tack vare major Björklund (en av de få positiva saker han åstadkommit) men skolinspektionen är befolkad av idioter som är mer intresserad av att där finns en antimobbingplan än att där sker ett aktivt arbete mot mobbing. Det finns krav på att skolan redovisar vilka program de skall köra och det totala antalet timmar de skall undervisa, hur de lägger upp det sker ingen kontroll av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi ska ha friskolor och det tycker jag personligen då behövs ett system där alla prov är centrala. Det funkar allt för dåligt med friskolor som själva betygsätter sina elever.

Med centrala prov så kommer eleverna i dåliga skolor få dåliga betyg och därmed så kommer de skolorna med automatik dö bort eftersom inga föräldrar låter sina barn gå i sådana skolor.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Länge leve fri företagsamhet! Hur kan man missa en sådan här sak? Tyvärr får jag lite vibbar av att det inte heller gäller klassen med de skarpaste knivarna i lådan. Lärlingsprogram för handels? De personer jag vet läste handels var ju dumma som flundror. Vilket gör det hela ännu värre i min mening. Fattar att det är sjukt surt för dem men en 50-poängskurs på gymnasiet är ju inte det mest krävande, i synnerhet inte religion.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Länge leve fri företagsamhet! Hur kan man missa en sådan här sak? Tyvärr får jag lite vibbar av att det inte heller gäller klassen med de skarpaste knivarna i lådan. Lärlingsprogram för handels? De personer jag vet läste handels var ju dumma som flundror. Vilket gör det hela ännu värre i min mening. Fattar att det är sjukt surt för dem men en 50-poängskurs på gymnasiet är ju inte det mest krävande, i synnerhet inte religion.

Är inte en poäng på gymnasiet en timme? :va

Så 50h/4dgr=12,5 timmar religion om dagen, sjuuuukt tråkigt under studentveckan :hihi

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det bara jag som tycker att religion kanske inte är det som skall avgöra om man får examen lr ej? :va
Jag är intresserad av religion rent privat då jag läst bla Koranen och Mormons bok.
Men som humanist tycker jag nog att goda kunskaper i samhällskunskap är lite viktigare för ungdomar som skall ut i livet än religion.

Men det är bara mina 2 cent... :rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Check..

Jag är HELT pro friskolor, den typen av konkurrens och press på de offentliga organisationerna är ett måste för att hålla både kvalitet och effektivitet på en bra nivå. Men på en marknad där kunden inte riktigt kan bedöma kvaliteten förrän det är försent och priset för en sån miss är alltför hög krävs kontroll. Det är ingen kontroversiell åsikt, och det är så det SKA vara och skolinspektionens syfte.

Pinsamt att man inte ens tittat igenom läroplan och schema, då skulle man ha sett det där direkt och problemet med den totalt inkompetenta skolledningen skulle ha lösts direkt, utan att ungdomarna blivit lidande.

Jag har inget emot konkurrens mellan privata och kommunala skolor. Jag är dock inte särskilt positiv till att skattepengar ska finansiera skolor i privat regi med den bristfälliga kontrollen som finns. Det kan bara sluta på ett sätt. Decentraliseringen där kommunerna fick allt mer att säga till om var inte bra. Jag tror vi kommer att få bli allt mer varse om det. Det finns givetvis privatskolor som håller väldigt hög klass så jag tycker absolut att alternativet ska finnas. Men det ska i så fall finansieras av föräldrarna själva inte via skattsedel och extra tillskott från föräldrarna.

Jag tror att man hade kunnat ha kvar den kommunala skolan och förbättrat den avsevärt med hjälp av inhyrda konsulter och forskare. Privatisering behöver inte nödvändigtvis vara ett likhetstecken med god kvalitet.

I Sverige har vi vant oss vid hög välfärd, men få av oss vill betala för att upprätthålla den. Nu tror man sig kunna behålla den genom att privata aktörer tar över ansvaret. Problemet är att jag inte förväntar mig att privata aktörer tar något ansvar. Det är fortsatt beställaren, vi skattebetalare via våra folkvalda som ska se till att man uppfyller kravspecifikationen. Här har man brustit rejält.

Problemet är inte privat eller kommunal/statlig regi. Problemet är att vi har folkvalda och tjänstemän som inte tagit sitt ansvar oavsett politiskt blocktillhörighet. Man hade säkert kunnat se rejäla förbättringar och effektiviseringar oavsett i vems regi skolor, vårdinstanser och annat bedrivs om man har en tydlig vision och kravspecifikation samt uppföljning.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är inte en poäng på gymnasiet en timme? :va

Så 50h/4dgr=12,5 timmar religion om dagen, sjuuuukt tråkigt under studentveckan :hihi

Jo, det är det. Men en kurs poäng beräknas på antalet undervisningstimmar. I den tiden får du ju räkna in att 15% handlar om att din sjukt pantade polare ska ställa samma fråga om och om igen för att den inte orkar läsa sig till det. Det är gymnasiet, inte universitet. Så jag utgår ifrån att de får läsa in en salig blandning och sedan "tenta av" kursen. Hade några kompisar som gjorde så på gymnasiet för de inte pallade med att sitta 200 timmar och ha engelska då de redan mer eller mindre talade språket flytande. Jag pallade inte tenta av de stora kurserna som kändes kunde spela någon roll då det handlade om att göra diverse special-uppgifter som skulle motsvara något undervisningsvärde. Sjukt flummigt kriterium men så hette det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping