Elever rasar mot skola som missat kärnämne
På fredag tar eleverna på Aniaragymnasiet i Göteborg studenten.
Men mitt i glädjen kom chockbeskedet: skolan har glömt att lägga in religion på schemat - och nu måste eleverna ta igen hela kursen.
– Ärligt talat är jag svinförbannad, säger Patricia Kjellby, 18, elev på skolan.
De vita mössorna är redo, förberedelserna inför studentmottagningen är i full gång. På fredag tar eleverna på Aniaragymnasiet i Göteborg studenten - men den förväntansfulla stämningen ersattes av chock.
Skolan har nämligen upptäckt att de glömt att lägga in religion på schemat för en klass som går lärlingsutbildning inom handelsprogrammet. Religion A är ett så kallat kärnämne och måste läsas av alla - något som skolan missade.
– Jag blev helt chockad när jag fick veta det här, säger Patricia Kjellby, 18, som går på Aniaragymnasiet.
Det är hennes klass som drabbats av missförståndet.
– De två senaste åren har jag undrat; ska inte vi ha religion, de andra klasserna på handelsprogrammet har ju det? Jag har reagerat på det jättemycket och frågat, men skolan har inte gett någon direkt respons. De sa att vi har samhällskunskap i stället så jag tänkte att då kommer det väl grejer om buddism och allt, men det gjorde det aldrig, säger Patricia Kjellby.
Eleverna arga och besvikna
Skolan insåg sitt misstag i elfte timmen - och nu har Patricia Kjellby och hennes klasskamrater bara några dagar på sig att läsa en hel kurs.
– Vi tar studenten om fyra dagar och jag ska hinna klara av ett ämne som man egentligen har på ett år. Det funkar inte. De har sagt att klarar man inte det under den här veckan så får man komma tillbaka till skolan efter studenten, säger Patricia Kjellby.
Schemat de sista dagarna är fullspäckat nog med föreberedelser inför studentdagen.
– Ärligt talat är jag svinförbannad. Att de kommer med det nu, några dagar innan vi tar studenten. Det sätter en så stor press på hela klassen, säger Patricia Kjellby.
Och eleverna är besvikna över situationen.
– Det känns som att skolan slår undan fötterna på oss, säger Aryan Roozy Talab som satsar på högsta betyg i alla ämnen för att komma in på socionomlinjen.
– Vi jättearga och besvikna att det har blivit så här. Att sitta och plugga in en 50-poängskurs på några dagar, det är mycket att ta in på en gång, säger Therese Andersson som också går i klassen.
"Är åt skogen"
Och allt handlar enligt skolan om ett missförstånd, där man trott att det var okej att byta ut religionen mot andra kurser.
– Det här är åt skogen, erkänner Aniaragymnasiets rektor Christel Berver. Men det hade varit ändå värre om vi upptäckt det nästa tisdag.
– Nu kör vi den här kursen koncentrerat så att alla kan få sitt slutbetyg på fredag.
Det låter inte som en idealisk studiesituation?
– Jag fattar också att det är ett problem för elever som till exempel tänkt börja sommarjobba den här veckan. Men de har faktiskt full skoldag till torsdag, säger Christel Berver.