Jobbigt problem med seriekopplad blinkersindikator vid byte till LED blinkers på Suzuki GSX400F '82

Antonova

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2021
Hoj
1982 Suzuki GSX400F
Tjena! Då orginal-blinkers på min åttiotalshoj såg ut som tv-apparater från samma period bestämde jag mig för att byta dem till slimmade sekvensiella LED blinkers för en lite "cyberpunk" känsla. De kom med inbyggda resistorer så att de blinkade i rätt hastighet, dock blinkade alla fyra blinkers samtidigt likt varningsblinkers åt vilket håll man än riktade strömbrytaren åt. Efter att ha googlat på detta problem tog jag reda på att det var på grund av att lampan som indikerar att blinkersen är på inuti instrumentpanelen "läckte" ström på något vis. Detta eftersom att den var kopplad i serie med själva blinkerslamporna. Jag bekräftade detta genom att dra bort lampan i instrumentpanelen, för då funkade själva blinkersen jättebra. Dock vill man ju ha en blinkersindikator så att man slipper glömma blinkersen på. Det jag gjorde då var att jag beställde en till liten LED-lampa från hojstyling.se som då inte skulle "läcka" ström:


Efter att ha klippt sladdarna till blinkersindikatorlampan så satte jag istället dit den nya LED-lampan med kabelskor (rundstift) och crimptång. När jag sedan testade att blinka åt höger och vänster hände något konstigt. När jag blinkar åt ena hållet fungerar blinkersen bra men LED-lampan tänds inte. När jag blinkar åt andra hållet tänds LED-lampan och blinkers blinkar åt rätt håll men också svagt åt fel håll. Om jag byter vilket rundstift som sitter i vilken rundstiftshylsa händer exakt samma sak fast då istället åt andra hållet. Jag konsulterade hojstylings support och de sa att det var möjligt att strömläckaget kom längre upp på "knuten" (?) och att jag behövde två av dessa:

https://www.hojstyling.se/produkt/d...ulser/?refSrc=10246&nosto=nosto-page-product1 Jag har nu beställt två sådana hära likriktnings-dioder

Min fråga är då helt enkelt; var exakt ska jag koppla in dessa för att allt ska funka? Bifogar en bild på kopplingsschemat ifall det är till någon hjälp. Förklara gärna som om jag var typ 5 år gammal för det här med el är (uppenbarligen) inte min grej riktigt. Svar uppskattas grymt mycket!

IMG_1480.JPG
PS: Hoppas detta är rätt ställa att posta denna tråd, säg till annars. Är helt ny på forumet :):shrules
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Välkommen till forumet. Ditt problem finns beskrivet i otal trådar på olika forum. Sök i forumet. Nästan lika vanliga som oljetrådar.
Det du ska göra är att skaffa två små dioder. Typ 1N4001. Eller nån annan i i 1N400x serien. Dom kopplas till varsin av sladdarna som gick till indikeringslampan. Andra ändan på dioderna kopplas till ena sidan på indikeringslampan. Andra ändan på indikeringslampan kopplar du till jord. Om ingen annan kommer med en bild, kanske jag ritar en.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kunde inte lägga upp en PDF jag gjort tidigare:huvet
Edit: vilket jäkla pyssel att inte kunna lägga upp en pdf.
 

Bifogat

  • Diodblinkers.jpg
    Diodblinkers.jpg
    85 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top