JohanFÖK skrev:Det är lätt att blanda ihop statistik och fakta när man får höra många siffror samtidigt.
Lite högtravande och berätta vem som blandar ihop vad. Läs inte bara mitt inlägg, förstå vad jag skriver. Du verkar ha lite bråttom att lansera din väg som den enda möjliga.
Av de siffror jag får se från flera f-bolag så går de ofta med vinst när man tittar på alla motorcyklar. Går du inte och tittar på premieklass 7 har den dock aldrig gått med vinst och eftersom de flesta här har hojar i premieklass 7 pratar jag bara om den och inte de andra klasserna. I premieklass 7 finns det kanske 10-20.000 potenitella kunder av de cirka 200.000 hojar som finns i Sverige. F-klass 7 är alltså ingen liten klass även fast det låter så ibland.
Visst är klassen liten, mikroskopisk. Till och med mopederna är flera i sin klass. Min poäng är dessutom en helt annan (återigen läs mitt inlägg). Hur mycket regler, premiehöjningar du än gör kommer det ALLTID att finnas dåliga förare och förare med dåligt omdöme. Människor gör misstag och premier kan inte rätta till det. Effekten av din teori är dock (se mitt inlägg att man i sin iver att försäkra bort dom dåliga förarna även försäkrar bort bra kunder = lönsamma kunder då man envist vill dela in allt i klasser. Min teori är således att beståndet kommer att minska (i klass 7) och slutligen finner du bara dåliga förare kvar att försäkra vilket betyder slutet för klass 7 då inget försäkringsbolag kan göra en lönsam kalkyl på klass 7 hur du än vrider och vänder på det. Slutligen, för 3:e gången, min övertygelse är att så länge människor är funtade olika så kan man inte applicera så strikta affärsmodeller på ett sådant komplicerat kollektiv.
Du säger vidare att du inte tror på ett statligt försäkringsbolag, enkelt och koncist uttalande men helt utan motivering. Hela samhället drivs mot ett klassindelat räknestycke (jmf. fastighetsskatt, bostadspriser, sjukvård, pensioner, försäkringar). Sakta men säkert är vi på väg in i den amerikanska modellen vilket betyder att varje individ måste bära sig själv vilket leder till (enligt min mening) ökad utslagning både materiellt och socialt.
Visst vore det en idé att vi (som kör sporthoj) skulle kunna bestämma att allting skall bli ett kollektiv så att vi kan fortsätta köra våra hojar och krascha ofta. Jag tror dock inte på det. Jag tror dessutom på fri konkurrens. Att staten skulle ha en försäkring som inte hade vinstintresse tror jag bara skulle vara sämre.
Här är du lite farligt ute när du säger att vi som kör sporthoj kan fortsätta krascha. Lite mer eftertänksam argumentation om jag får be (för att vara lika högtravande som du). Det är inte antalet olyckor i klass 7 som är det primära utan det faktum att varje olycka kostar både försäkringsbolag och samhälle stora pengar jämfört med en vurpa på t.ex. cykel eller moped för att överdriva resonemanget. Vi har helt enkelt ett mycket klassist mönster, jmf. skolan och en lektion med 25 elever. En elev är stökig men det räcker för att sätta klassen ur funktion/koncentration. Likadant är det med sporthojsförare. Få kraschar men dom som gör det kostar mycket. Dessutom drabbas klass 7 hårt av att det finns individer som stjäl. Detta skulle bolagen (om det fanns ett intresse) kunna hjälpa till med. T.ex. skulle man kunna kräva garage, bultade kättingar och betydligt noggrannare undersökningar vid stölder. Idag görs endast ett krasst konstaterande, jaha är den stulen. Jämför mot när du tecknar försäkringen, då frågar man om garage, lås, skyddskläder etc. men vid olyckstillfället kontrolleras sällan dessa uppgifter. Vilket "uppmuntrar" till fusk, bedrägerier.
Idag finns de 7 f-bolag som försäkrar mc. 90% av Sveriges hojåkare kan hitta en bra, billig och rättvis premie. Varför pratar man då hela tiden om att allting är så ruttet och felaktigt, osv...
Jag har inte sagt att någonting är ruttet eller felaktigt, möjligen kan jag sträcka mig till att man agerar osmart. I Sverige finns det helt enkelt för få försäkringstagare för att köra nuvarande affärsmodell. Jämför England, där finns det tillräckligt med individer som har råd att betala de premier bolagen kräver utan att klassen dör ut. I Sverige är det motsatt.
Att de sista 10% visar upp en otroligt dålig skadestatistik tycker jag de får stå för. Därmed inte sagt att jag är nöjd med dagens premier och villkor tvärtom.
De visar sig dessutom att det är några få hojmodeller i dessa klasser som skapar de stora kostnaderna. SMCs angreppsvinkel är snarare att ändra villkoren och omfattningen av försäkringen för dessa hojar så att man kan helförsäkra dem även i framtiden.
Tex med högre självrisker kopplat till någon form av nous så att man får en låg självrisk om man inte utnyttjar försäkringen. Då får de som utnyttjar försäkringen ofta betala mer av sina skador och de som inte utnyttjar försäkringen kommer både få lägre premie och lägre självrisk.
(Jag skulle kunna skriva massor mer men jag hoppas det framgår hur jag/SMC tänker) [/B]
Faktiskt inte.
/Knubblo