Johan Fök - några nyheter på försäkringsfronten

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
JohanFÖK skrev:
Det är lätt att blanda ihop statistik och fakta när man får höra många siffror samtidigt.

Lite högtravande och berätta vem som blandar ihop vad. Läs inte bara mitt inlägg, förstå vad jag skriver. Du verkar ha lite bråttom att lansera din väg som den enda möjliga.

Av de siffror jag får se från flera f-bolag så går de ofta med vinst när man tittar på alla motorcyklar. Går du inte och tittar på premieklass 7 har den dock aldrig gått med vinst och eftersom de flesta här har hojar i premieklass 7 pratar jag bara om den och inte de andra klasserna. I premieklass 7 finns det kanske 10-20.000 potenitella kunder av de cirka 200.000 hojar som finns i Sverige. F-klass 7 är alltså ingen liten klass även fast det låter så ibland.

Visst är klassen liten, mikroskopisk. Till och med mopederna är flera i sin klass. Min poäng är dessutom en helt annan (återigen läs mitt inlägg). Hur mycket regler, premiehöjningar du än gör kommer det ALLTID att finnas dåliga förare och förare med dåligt omdöme. Människor gör misstag och premier kan inte rätta till det. Effekten av din teori är dock (se mitt inlägg:) att man i sin iver att försäkra bort dom dåliga förarna även försäkrar bort bra kunder = lönsamma kunder då man envist vill dela in allt i klasser. Min teori är således att beståndet kommer att minska (i klass 7) och slutligen finner du bara dåliga förare kvar att försäkra vilket betyder slutet för klass 7 då inget försäkringsbolag kan göra en lönsam kalkyl på klass 7 hur du än vrider och vänder på det. Slutligen, för 3:e gången, min övertygelse är att så länge människor är funtade olika så kan man inte applicera så strikta affärsmodeller på ett sådant komplicerat kollektiv.
Du säger vidare att du inte tror på ett statligt försäkringsbolag, enkelt och koncist uttalande men helt utan motivering. Hela samhället drivs mot ett klassindelat räknestycke (jmf. fastighetsskatt, bostadspriser, sjukvård, pensioner, försäkringar). Sakta men säkert är vi på väg in i den amerikanska modellen vilket betyder att varje individ måste bära sig själv vilket leder till (enligt min mening) ökad utslagning både materiellt och socialt.


Visst vore det en idé att vi (som kör sporthoj) skulle kunna bestämma att allting skall bli ett kollektiv så att vi kan fortsätta köra våra hojar och krascha ofta. Jag tror dock inte på det. Jag tror dessutom på fri konkurrens. Att staten skulle ha en försäkring som inte hade vinstintresse tror jag bara skulle vara sämre.

Här är du lite farligt ute när du säger att vi som kör sporthoj kan fortsätta krascha. Lite mer eftertänksam argumentation om jag får be (för att vara lika högtravande som du). Det är inte antalet olyckor i klass 7 som är det primära utan det faktum att varje olycka kostar både försäkringsbolag och samhälle stora pengar jämfört med en vurpa på t.ex. cykel eller moped för att överdriva resonemanget. Vi har helt enkelt ett mycket klassist mönster, jmf. skolan och en lektion med 25 elever. En elev är stökig men det räcker för att sätta klassen ur funktion/koncentration. Likadant är det med sporthojsförare. Få kraschar men dom som gör det kostar mycket. Dessutom drabbas klass 7 hårt av att det finns individer som stjäl. Detta skulle bolagen (om det fanns ett intresse) kunna hjälpa till med. T.ex. skulle man kunna kräva garage, bultade kättingar och betydligt noggrannare undersökningar vid stölder. Idag görs endast ett krasst konstaterande, jaha är den stulen. Jämför mot när du tecknar försäkringen, då frågar man om garage, lås, skyddskläder etc. men vid olyckstillfället kontrolleras sällan dessa uppgifter. Vilket "uppmuntrar" till fusk, bedrägerier.


Idag finns de 7 f-bolag som försäkrar mc. 90% av Sveriges hojåkare kan hitta en bra, billig och rättvis premie. Varför pratar man då hela tiden om att allting är så ruttet och felaktigt, osv...

Jag har inte sagt att någonting är ruttet eller felaktigt, möjligen kan jag sträcka mig till att man agerar osmart. I Sverige finns det helt enkelt för få försäkringstagare för att köra nuvarande affärsmodell. Jämför England, där finns det tillräckligt med individer som har råd att betala de premier bolagen kräver utan att klassen dör ut. I Sverige är det motsatt.

Att de sista 10% visar upp en otroligt dålig skadestatistik tycker jag de får stå för. Därmed inte sagt att jag är nöjd med dagens premier och villkor tvärtom.

De visar sig dessutom att det är några få hojmodeller i dessa klasser som skapar de stora kostnaderna. SMCs angreppsvinkel är snarare att ändra villkoren och omfattningen av försäkringen för dessa hojar så att man kan helförsäkra dem även i framtiden.

Tex med högre självrisker kopplat till någon form av nous så att man får en låg självrisk om man inte utnyttjar försäkringen. Då får de som utnyttjar försäkringen ofta betala mer av sina skador och de som inte utnyttjar försäkringen kommer både få lägre premie och lägre självrisk.

(Jag skulle kunna skriva massor mer men jag hoppas det framgår hur jag/SMC tänker) [/B]

Faktiskt inte.

/Knubblo
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Oj, låter jag högtravande....
Det var inte meningen. Jag erkänner dock att jag har svårt att fokusera mig på varje inlägg eftersom tiden inte räcker till och jag följer många trådar i många olika forum. Jag försöker dessutom vara lite kort i mina inlägg eftersom jag har tendens att flumma iväg och att jag dessutom inte har tid att skriva hur mycket som helst.

Just nu har jag inte tid men jag lovar att så snart som möjligt svar på ditt inlägg. Förhoppningsvis senast imorgon!
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Min minsta dotter somnade lite tidigare än väntat så jag skall försöka svara på ditt inlägg redan nu!

Ditt första inlägg:
Detta sa du var de tre problemen:
1) Att försäkringsbolag skall ha vinstintresse
2) Att försäkringsbolag leker på börsen
3) Att allt och alla ska delas in i allt mindre självbärande klasser


Eftersom det är olika resonemang för premieklass 1-6 och premieklass 7 så diskuterar jag nästan alltid med utgångspunkt från premieklass 7. Den stora skillnaden är att premieklass 1-6 har problem med trafikförsäkringen och dess kostnader. Premieklass 7 har problem med stöld och vagnskada.
Även i mitt resonemang med dig Knubblo pratar jag enbart om f-klass 7 om inget annat anges.

1.
Det spelar ingen roll om bolaget har eller inte har vinstintresse eftersom inget bolag vad jag vet gjort vinst på premieklass 7 under de senaste 4 åren.
2.
Det spelar heller ingen roll för premieklass 7 eftersom den stora biten av våra premier går till delkasko och vagnskada och inte trafikpremien.
3.
Håller helt med dig att det är ett problem med att man delar upp det mer och mer, till slut blir man bara ensam kvar. Det är en av anledningarna att SMC vill införa dessa bonussjälvrisker och kurser så att man inte behöver dela in premieklass 7 mer än det redan är.

Din tanke att göra kollektivet mer likvärdigt innebär att premieklass 7 blir billigare och de billigaste klasserna dyrare. Det gör i sin tur att fler kommer att köra klass 7 hojar och färre de billiga. Detta i sin tur gör att den totala kostnaden för kollektivet ökar när det sker mer skador och stölder. Dessutom kommer regeringen /NTF/vägverket att skapa fler regler för oss när det blir fler dödade/svårt skadade. Det tankarna du har, fanns ungefär i Sverige förut när vi försäkrade efter kubik. Väldigt många valde RD350 eftersom den var billig att försäkra jämfört med en tyngre mindre effektstark hoj. Detta trots att RD:n skapade mer kostnader för försäkringsbolaget. Eftersom den totala kostnaden för kollektivet går upp blir det alltså dyrare för alla. Vilket iaf jag tycker är fel.

Om du vill driva din linje (eller någon annan linje) så är du mer än välkommen att hjälpa till i SMCs försäkringskommitté. Då har du stora resurser och bra insikt i hur saker och ting fungerar och du kan dessutom avlasta mig i min kamp för sporthojarna!

Ditt nya inlägg:
Ursäkta om jag låter högtravande. Det var inte meningen. Jag kan dock förstå varför eftersom jag försökt på senare tid att vara mer och mer kortfattad eftersom många redan har läst mycket av det jag skrivit förut.

Statistik och fakta:
Det är inte dyra personskador som skapat de höga premierna i premieklass 7 det är stöld och vagnskada.
Det är inte några enstaka dåliga förare som skapar dessa kostnader utan det är majoriteten av sporthojsåkarna som skapar dessa kostnader. Det är en minoritet som sköter sig och inte vurpar på 5-10 år.
I ditt resonemang lät det som om det var de dyra personskadorna som var problemet idag.

De dyra personskadorna som sker i premieklass 7 fördelas idag över till de andra premieklasserna. I framtiden kommer antagligen vi få betala dessa själva och då kommer även trafikförsäkringspremien vara ett problem.

Fan, nu måste jag hämta barn nummer 2 på dagis!
Jag återkommer så snart jag kan med fortsättningen!
 

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
JohanFÖK skrev:

Även i mitt resonemang med dig Knubblo pratar jag enbart om f-klass 7 om inget annat anges.

Visst kan vi prata om klass 7 (enskilt) vilket jag förstår att du gör och har gjort men jag tycker det blir lite som att bara diskutera kring bilar med dragkrok och inte om alla bilar.
Idén med mitt resonemang är att se på mc som på bilar, dvs alla är en homogen grupp. Försäkringsbranschen delar ju självklart in mc i olika klasser, men det är ju främst för att det går. Att försöka göra samma sak på bilsidan, dvs att försöka dela in bilarna i klasser skulle vara affärsmässigt korkat och försäkringsbolaget skulle på kort tid skulle förlora mängder med kunder. Det finns två vägar till lönsamhet i ett försäkringsbolag (givet denna diskussion). Det är

1) Försäkra endast lönsamma kunder. Kunder som klotar, råkar ut för stöld etc. sägs genast upp.

2) Se till att ha en tillräckligt stor kundmassa så att du kan absorbera de kostnader du ovillkorligen får genom just av att ha en växande kundmassa (dvs även icke lönsamma kunder).

Alternativ 1 är teoretiskt genomförbart men knappast praktiskt. Alternativ 2 är det som försäkringsbolagen slåss om idag. Varje säsong, år eller given period på året så premierar man nykunder. Man ger dom helt enkelt en trevlig inträdesbiljett (låg eller lägre premie). År 2 går premien upp när den i själva verket borde gå ned då värdet som försäkrats är ett år äldre och då givetvis har ett lägre marknadsvärde.
Det som nu händer är att vissa personer byter bolag och vissa stannar kvar. Premiehöjningen ligger på en linje där man hoppas att kunden ska acceptera men man kalkylerar med ett visst bortfall i alla fall. Bortfallet spelar dock ingen roll då merparten av försäkringstagarna genererar en intäkt som i sin tur förvaltas i räntebärande papper, aktier eller andra värdepapper. Man får således inte bara ett positivt kassaflöde utan självklart en investeringsutdelning (om det nu inte är så att börsen går som en raket rakt ned i backen). Då återstår endast att höja premierna.



1.
Det spelar ingen roll om bolaget har eller inte har vinstintresse eftersom inget bolag vad jag vet gjort vinst på premieklass 7 under de senaste 4 åren.

Helt irrelevant. Du kan ta vilken verksamhet som helst och säga, den delen gjorde inte vinst men alla andra gick bra. Jämför mjölk i affären mot chipshyllan. Poängen är ju om affären/bolaget gör vinst. Den som tror eller ens argumenterar för att det BARA finns lönsamma affärer bör kanske fundera igen.


2.
Det spelar heller ingen roll för premieklass 7 eftersom den stora biten av våra premier går till delkasko och vagnskada och inte trafikpremien.

Klart det spelar roll, vad menar du?

3.
Håller helt med dig att det är ett problem med att man delar upp det mer och mer, till slut blir man bara ensam kvar. Det är en av anledningarna att SMC vill införa dessa bonussjälvrisker och kurser så att man inte behöver dela in premieklass 7 mer än det redan är.

Din tanke att göra kollektivet mer likvärdigt innebär att premieklass 7 blir billigare och de billigaste klasserna dyrare. Det gör i sin tur att fler kommer att köra klass 7 hojar och färre de billiga. Detta i sin tur gör att den totala kostnaden för kollektivet ökar när det sker mer skador och stölder. Dessutom kommer regeringen /NTF/vägverket att skapa fler regler för oss när det blir fler dödade/svårt skadade. Det tankarna du har, fanns ungefär i Sverige förut när vi försäkrade efter kubik. Väldigt många valde RD350 eftersom den var billig att försäkra jämfört med en tyngre mindre effektstark hoj. Detta trots att RD:n skapade mer kostnader för försäkringsbolaget. Eftersom den totala kostnaden för kollektivet går upp blir det alltså dyrare för alla. Vilket iaf jag tycker är fel.

Ok, men om vi kör din linje så finns inte klass 7 inom 10 år. Det är helt enkelt för dyrt och inget bolag vill hantera dom få kunder som finns för dom är ju som sagt inte LÖNSAMMA.
I det här landet har fördelningspolitiken varit mycket framgångsrik. Jag är inte för socialdemokratin i sin helhet men att göra kollektiv istf. individualisering på vissa områden anser jag gynna de som är mindre beställda. Ditt exempel förutsätter att om fler kör klass 7 så kommer stölder och och krockar öka. Självklart men det kommer intäkterna i form av premier också att göra. Det är ju inte så att antalet skador ökar logaritmiskt. Dvs har du 100 klass 7-förare och har 10 incidenter, så har ju inte 1000 klass-7 förare plötsligt 100 incidenter. Om så var fallet skulle inget försäkringbolag kunna leva på bilförsäkringar.

Men för att belysa ditt argument från ett annat håll kan vi säga att klass 7 inte längre existerar då det är för dyrt. Numera kör alla en annan typ av mc. Tror du stölderna kommer minska, tror du olyckorna kommer minska? Jag tror inte det. Man stjäl det som är mest efterfrågan på och ditt resonmang byter bara bort en värstingklass och återinför en ny, även om den idag i våra ögon anses vara en klass under 7. Att antalet olyckor skulle minska tror jag inte heller. Jämför dom nya EU mopparna som är mopedernas klass 7, bildligt talat. Där ökar stölderna och olyckorna lavinartat och dom kommer få samma utveckling av sina premier som Sporthojar.


Om du vill driva din linje (eller någon annan linje) så är du mer än välkommen att hjälpa till i SMCs försäkringskommitté. Då har du stora resurser och bra insikt i hur saker och ting fungerar och du kan dessutom avlasta mig i min kamp för sporthojarna!

Jag är verkligen nyfiken på hur/om jag kan bidra till SMC verksamhet. Vem ska man prata med?

Ditt nya inlägg:
Ursäkta om jag låter högtravande. Det var inte meningen. Jag kan dock förstå varför eftersom jag försökt på senare tid att vara mer och mer kortfattad eftersom många redan har läst mycket av det jag skrivit förut.

Jag ska nog också be om ursäkt men du skriver på ett sätt som gör att det verkar som om du inte läst igenom inlägget du svarar på, särskilt noggrant.

Statistik och fakta:
Det är inte dyra personskador som skapat de höga premierna i premieklass 7 det är stöld och vagnskada.
Det är inte några enstaka dåliga förare som skapar dessa kostnader utan det är majoriteten av sporthojsåkarna som skapar dessa kostnader. Det är en minoritet som sköter sig och inte vurpar på 5-10 år.
I ditt resonemang lät det som om det var de dyra personskadorna som var problemet idag.

Precis som jag skrev i inlägget var det SKADORNA och STÖLDERNA som bidrog till dom stora kostnaderna.

De dyra personskadorna som sker i premieklass 7 fördelas idag över till de andra premieklasserna. I framtiden kommer antagligen vi få betala dessa själva och då kommer även trafikförsäkringspremien vara ett problem.

Här slår du huvudet på spiken. Precis detta scenario vill jag undvika eftersom detta endast tillåter dom allra rikaste att köra valfri motorcykel. Visst ogillar dom flesta att subventionera andra saker men om man tittade på mcförararna som ett kollektiv så skulle premierna förvisso gå upp en del för många och ned väldigt mycket för få. Vi har idag som du sa drygt 200.000 mc åkare varav mindre än 6% kör klass 7. Låt oss leka med tanken att snitt premien för en klass 7 är 50.000 / år. Att sänka deras årspremie till 15.000 per år skulle kosta 420 miljoner. Delar vi den subventionen på de resterande 188.000 mc förarna (som kanske ha en snitt premie på 5000 / år får dom en premieökning på ca 2200 kr. Dessutom skulle det öka antalet mcåkare över tiden vilken skulle ge en lägre nettoökning av premien än i mitt exempel.

Slutligen, min teori är att mc åkarna måste bära sina kostnader gemensamt likt bilägarna, dock med viss segmentering naturligtvis. Valfriheten är nyckeln till en ökad fordonspark (jmf. bil). Vi måste se till att öka antalet mcförare och på kort sikt måste då alla vara med och betala. När beståndet är 500.000 förare kan man harmonisera priserna igen.





Fan, nu måste jag hämta barn nummer 2 på dagis!
Jag återkommer så snart jag kan med fortsättningen!

Lycka till. Kul diskussion...
/Knubblo
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Intressant att följa er diskussion, har dock inte så mycket att tillägga. Men Knubblo, försäkringsbolagen delar redan idag in bilarna i klasser också, även om det inte är lika uppenbart.

En BMW M3 kostar bra mycket mer att försäkra än en Volvo V70.
Detta beroende på ungefär samma orsak som att en klass 7-hoj är mer skadebenägen än en klass 4-hoj.

Jag tror inte att lösningen är att sprida ut kostnaden till alla hojåkare, det skulle fortfarande bli dyrt. Det måste vara bättre att försöka få ner kostnaderna , primärt i klass 7 då, eftersom det är enklast påverkningsbara kostnader där.

Jämfört med förra gången jag körde hoj så är det större risk att de stora cyklarna idag går omkull. Dels är det för att de har blivit betydligt större och starkare, dels är det för att körsättet är ett annat idag.

På 80-talet var det ganska få som stuntade, de som dock gjorde det var oftast relativt erfarna. Alla körde heller inte helförsäkrat, de tog det helt enkelt lite lugnare istället.
Idag verkar det som om alla som haft körkort mer än 2 timmar måste få upp sin nya sportcykel på bakhjulet omgående. Om man misslyckas med en sådan manöver så blir det ju ganska dyrt så att säga.
Jag missunnar inte folk att stunta, själv kan jag inte åka bakhjul, kanske lär jag mig det någon dag, men då på en cykel som är lämpad för ändamålet. Dock skulle det inte falla mig in att ta en sådan kostnad på försäkringen, då det är mitt eget fel om jag leker på det sättet och går omkull.

Stölder är självklart ett problem, men fler och fler bolag ger kraftiga premiereduceringar om man låser in cykeln nattetid. En modern cykel väger inte mer än att jag själv antagligen kan lyfta in den i en liten skåpbil utan att knäcka ryggen på mig. Det säger sig självt att en sådan cykel är ganska lättstulen, om den inte är fastkedjad med sjutton lås i backen.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Nu skall vi se om jag kan svara på lite fler frågor:

(Ditt och mitt resonemang är fyllt av så många frågor och konstateranden så det är inte lätt att få en röd tråd. Vid dessa tillfällen brukar jag rekommendera att du ringer mig så vi kan pratas vid på telefon eftersom det då kommer att bli mycket lättare att resonera. Alternativet är att vi försöker skriva mindre text på varje inlägg så jag lättare kan svara på dina frågor.)

Jag börjar med ditt sista inlägg:
Fråga:
Du pratar om att mc skall vara som bilar dvs en homogen grupp.
- Bilar är ännu mer uppdelade än mc. MC är delat i 7 klasser, bilar i väldigt många klasser. De delas upp i tre kategorier. trafik-delkasko-vagnskada. Tex kan en bil ha 5-30-30. Jag kan inte bilar exakt men jag har för mig att trafik delas in i 9 klasser, delkasko och vagnskada i 45 klasser (de stegas dock med 5 så jag antar att det också blir 9 olika). Det innebär att bilarna delas upp i 9*9*9 klasser vilket är lika med 729 olika klasser (i teorin).

2) Se till att ha en tillräckligt stor kundmassa så att du kan absorbera de kostnader du ovillkorligen får genom just av att ha en växande kundmassa (dvs även icke lönsamma kunder).
Svar:
Jag vet inget bolag som premierar nya kunder med lägre premie än gamla. Jag vet heller inget bolag som höjer premien för kunder år 2 bara för att de har varit kunder.
Just på detta konstaterande verkar det som om du mest har erfarenhet från premieklass 7. Det är nämligen där det har höjts hela tiden. Det görs inte i de andra klasserna eftersom de inte har så stora problem med kostnader.

------
Helt irrelevant. Du kan ta vilken verksamhet som helst och säga, den delen gjorde inte vinst men alla andra gick bra. Jämför mjölk i affären mot chipshyllan. Poängen är ju om affären/bolaget gör vinst. Den som tror eller ens argumenterar för att det BARA finns lönsamma affärer bör kanske fundera igen.
Svar:
Visst är det så. Ett problem är att Bilsport & MC nekar premieklass 7 så de slipper fördela kostnaderna till de andra klasserna. Eftersom de andra f-bolagen måste de så har de svårt att hålla lika låga premier som B&MC. Därför måste premieklass 7 klara sina kostnader själv.

------
Det spelar heller ingen roll för premieklass 7 eftersom den stora biten av våra premier går till delkasko och vagnskada och inte trafikpremien.
Klart det spelar roll, vad menar du?
Svar:
Delkasko och vagnskada är kostnader som dyker upp och betalas direkt. Det finns ingen utbetalningstid på många år som med trafikförsäkringen. Det gör att placeringen av pengarna som skall betalas ut under många många år är väldigt beroende av börsen.

----------------
Ok, men om vi kör din linje så finns inte klass 7 inom 10 år. Det är helt enkelt för dyrt och inget bolag vill hantera dom få kunder som finns för dom är ju som sagt inte LÖNSAMMA.
Svar:
Tvärtom med min linje kommer dem finnas kvar. Höjer man självriskerna kommer folk köra försiktigare plus att när väl skadan inträffar kommer kostnaden gå ner för f-bolaget. Då kommer de börja göra vinst på oss igen. Vilket också leder till att flera f-bolag är intresserade av att ha oss som kunder.

-------------------
I det här landet har fördelningspolitiken varit mycket framgångsrik. Jag är inte för socialdemokratin i sin helhet men att göra kollektiv istf. individualisering på vissa områden anser jag gynna de som är mindre beställda. Ditt exempel förutsätter att om fler kör klass 7 så kommer stölder och och krockar öka.
Självklart men det kommer intäkterna i form av premier också att göra. Det är ju inte så att antalet skador ökar logaritmiskt. Dvs har du 100 klass 7-förare och har 10 incidenter, så har ju inte 1000 klass-7 förare plötsligt 100 incidenter. Om så var fallet skulle inget försäkringbolag kunna leva på bilförsäkringar.
Svar:
Varför har inte 1000 förare 100 incidenter?
10 gånger fler förare har väl 10 gånger fler incidenter, eller?

-------------------------
Men för att belysa ditt argument från ett annat håll kan vi säga att klass 7 inte längre existerar då det är för dyrt. Numera kör alla en annan typ av mc. Tror du stölderna kommer minska, tror du olyckorna kommer minska? Jag tror inte det. Man stjäl det som är mest efterfrågan på och ditt resonmang byter bara bort en värstingklass och återinför en ny, även om den idag i våra ögon anses vara en klass under 7. Att antalet olyckor skulle minska tror jag inte heller. Jämför dom nya EU mopparna som är mopedernas klass 7, bildligt talat. Där ökar stölderna och olyckorna lavinartat och dom kommer få samma utveckling av sina premier som Sporthojar.

Svar:
Jag håller helt med dig om att fokus kommer att riktas till de häftigaste hojarna oavsett vilka de är och det är därför som jag jobbar så hårt jag kan för att premieklass 7 hojarna skall vara kvar.

-------------
Jag är verkligen nyfiken på hur/om jag kan bidra till SMC verksamhet. Vem ska man prata med?

Svar:
Mig... ;-)
Maila mig direkt så kan vi prata mer om det:
johan@freespeed.nu

---------------
Precis som jag skrev i inlägget var det SKADORNA och STÖLDERNA som bidrog till dom stora kostnaderna.
Svar:
Fast jag tolkade det som om du menade personskadorna och inte vagnskadorna...

---------------------
Här slår du huvudet på spiken. Precis detta scenario vill jag undvika eftersom detta endast tillåter dom allra rikaste att köra valfri motorcykel. Visst ogillar dom flesta att subventionera andra saker men om man tittade på mcförararna som ett kollektiv så skulle premierna förvisso gå upp en del för många och ned väldigt mycket för få. Vi har idag som du sa drygt 200.000 mc åkare varav mindre än 6% kör klass 7. Låt oss leka med tanken att snitt premien för en klass 7 är 50.000 / år. Att sänka deras årspremie till 15.000 per år skulle kosta 420 miljoner. Delar vi den subventionen på de resterande 188.000 mc förarna (som kanske ha en snitt premie på 5000 / år får dom en premieökning på ca 2200 kr. Dessutom skulle det öka antalet mcåkare över tiden vilken skulle ge en lägre nettoökning av premien än i mitt exempel.

Slutligen, min teori är att mc åkarna måste bära sina kostnader gemensamt likt bilägarna, dock med viss segmentering naturligtvis. Valfriheten är nyckeln till en ökad fordonspark (jmf. bil). Vi måste se till att öka antalet mcförare och på kort sikt måste då alla vara med och betala. När beståndet är 500.000 förare kan man harmonisera priserna igen.

Svar:
Detta system har vi ju precis haft. När vi försäkrade på kubik. Det slutade fungera eftersom försäkringsbolagen såg att kollektivet blev mer och mer snedvridet. Folk började köra mer och mer extrema cyklar men betalade fortfarande för lite i premie. Hade det systemet fortsatt hade hojar upptill 400 kubik blivit dyrare än klassen för 1000+ eftersom RD350 skapade mycket kostnader De som då körde en z400 från 82 med 35 hästar hade nog blivit irriterade på att betala mer i premie än en GSXR1100...

Din liknelse med bilägarna blir fel eftersom vi är mer homogena än dem.

Som jag skrev i mitt förra svar. Visst vore det trevligt om alla andra hojåkare betalade våra kostnader, men jag förstår inte varför. Just nu kör jag en R1:a och är beredd att betala för det, den dagen jag varvar ner och vill köra något snällare har jag ingen lust att betala andras kostnader (jag skulle dock kunna tänka mig att göra undantag när det gäller folk med nytagna körkort för att sponsra återväxten). Jag antar att hela kollektivet tänker så eftersom Bilsport & MC nekar premieklass 7 och de har cirka 30% av marknaden. Hade folk velat sponsra oss i klass 7 hade de valt bort B&MC.

Nu till ditt förra inlägg:
Du pratade om att klassen är liten.
Svar:
Det är den inte. 10.000 hojar är inte en liten klass. Bland dessa hojar finns det dock det jag menar med sporthojar och de är färre. Som tur är delar vi R1,GSXR, CBR åkare premieklass 7 med många andra "snälla" hojar. Jag vill motverka att vi delas upp mer.

-------------
Slutligen, för 3:e gången, min övertygelse är att så länge människor är funtade olika så kan man inte applicera så strikta affärsmodeller på ett sådant komplicerat kollektiv
Svar:
Hur många fordon vill du ha i ett kollektiv för att det inte skall kallas strikt?

----------
Mitt konstaterande om ett statligt försäkringsbolag:
Min erfarenhet är att privata bolag agerar snabbare och jobbar effektivare än statliga. Eftersom vi idag har 7 f-bolag som försäkrar mc så tycker jag att det finns bra konkurrens på marknaden för premieklass 1-6. Att då starta ett till bolag tror jag inte gör saken bättre.

------------------
Här är du lite farligt ute när du säger att vi som kör sporthoj kan fortsätta krascha. Lite mer eftertänksam argumentation om jag får be (för att vara lika högtravande som du). Det är inte antalet olyckor i klass 7 som är det primära utan det faktum att varje olycka kostar både försäkringsbolag och samhälle stora pengar jämfört med en vurpa på t.ex. cykel eller moped för att överdriva resonemanget.
Svar:
Där har du fel. Det är antalet olyckor som är det stora problemet i f-klass 7. Stölderna och vagnskadorna

(jag fick en varning att mitt inlägg var för långt så jag delar upp det i två... ;-)
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
(å här kommer fortsättningen)

Vi har helt enkelt ett mycket klassist mönster, jmf. skolan och en lektion med 25 elever. En elev är stökig men det räcker för att sätta klassen ur funktion/koncentration. Likadant är det med sporthojsförare. Få kraschar men dom som gör det kostar mycket.
Svar:
Nja. Tittar du på 25 R1-ägare så är 10 stycken stökiga. Då blir det höga premier. Det är alltså inte få som kraschar utan tvärtom, de flesta kraschar. Av 700 R1:eek:r som var försäkrade hos Trygg-Hansa 2002 var 220 stycken inblandade i vagnskada och 70 stycken blev stulna.

---------------------
Dessutom drabbas klass 7 hårt av att det finns individer som stjäl. Detta skulle bolagen (om det fanns ett intresse) kunna hjälpa till med. T.ex. skulle man kunna kräva garage, bultade kättingar och betydligt noggrannare undersökningar vid stölder.
Svar:
De har krav på garage, kättingar, larm osv...
Visst finns det tjuvar, men de flesta hojar stjäls innanför tullarna i Stockholm och där finns det inte så många garage så man kan anta att en hel del står på gatan....


--------------------
Idag görs endast ett krasst konstaterande, jaha är den stulen. Jämför mot när du tecknar försäkringen, då frågar man om garage, lås, skyddskläder etc. men vid olyckstillfället kontrolleras sällan dessa uppgifter. Vilket "uppmuntrar" till fusk, bedrägerier.
Svar:
Här håller jag helt med dig (WOW ;-). Efter att vi har taget denna dust som SMC just nu har med f-bolagen så är detta en sak som jag vill jobba mer på. Har dock inte tid med det nu samtidigt som jag kämpar för sporthojarna överlevnad.


Nu till ditt första inlägg:
Börserna:
Man kan vända på ditt resonemang. Istället för att vi för högre premier nu för att börsen går dåligt så kan man säga att vi förut fick för låga premier eftersom de tjänade så mycket pengar på börsen.

F-bolag:
Trygg-Hansa, Folksam och IF har inte köpt upp alla andra.
Tex var det Holmia som köpte Trygg-Hansa och inte tvärtom.
Det finns dessutom 7 f-bolag idag som försäkrar mc så vi behöver inte oroa oss för kartellbildning än.

Vad man kör för fordon är inte sekundärt:
Tittar man på statistiken är den enkel. Hur många år du än har kört prickfritt så den dagen du byter cykel (oftast till en ny) så är det väldigt stor chans att det händer något de 3 första månaderna. Byter du dessutom till en ny sporthoj så är risken väldigt stor. Man kan tycka att försäkringen borde vara personlig eftersom det inte är hojen som skapar kostnaderna utan föraren, sanningen är dock att de flesta förare byter mentalitet när det säljer sin Kawasaki z400 från 1982 och sätter sig på en Yamaha R1 från 2003.

Diskussionen infekterad:
Jag pratar regelbundet med de flesta f-bolagen och jag tycker inte diskussion är infekterad. Vi pratar massor, tycker, tänker och de visar mig statistik på varför det är som det är.

Ditt framtidsscenario:
Det förslaget som SMC har med högre självrisker motverkar bedrägerier och ett frekvent vurpande. Så jag tror framtiden ser mycket ljusare ut (om SMC får igenom sina tankar).

Avslut:
Du pratar många gånger om ursprungstanken i ditt inlägg om att vi skall se på oss mer som ett kollektiv. Jag tror det blir sämre.
Tex:
Om vi skulle ha en enhetspremie för alla mc (något SMC kämpade för när kubik systemet skulle slopas) så låtsas vi att alla får betala 3.000 kronor för en helförsäkring/helår oavsett vem du är, var du bor och hur länge du haft körkort. Jag tror personligen att andelen nya sporthojar kommer att öka markant jämfört med idag (för det är ju dem hojarna alla vill ha... ;-). Detta gör förstås att skadorna kommer att gå upp så året efter kostar det 4.000 kronor för alla att försäkra. Fler och fler kör sporthoj eftersom premien inte är så dyr. De som ville köra en z400 från 82 slutar köra mc för premien blir omotiverat dyr. Helt plöstligt är andelen nya sporthojar ännu högre vilket gör att premien igen går upp osv.... Det leder bara till en spiral av höjda premier.


/ Johan Hellström
SMC, FÖK

PS!
Ursäkta att mitt inlägg blev långt men jag försökte svara på dina frågor. Försök att hålla dina inlägg korta i framtiden så lovar jag att göra det också. Då kan jag svara snabbare och vi kanske lättare kan komma framåt i denna diskussion!
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
En kul sak...

Jag märkte precis att jag var moderator för försäkringsforumet, så jag passade på att döpa om tråden eftersom den var felstavad.... ;-)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top