Underbar hoj med en både underbar och i flera bemärkelser tragisk historia.
Har väntat länge nu på att få se en "livs levande" Britten V1000/1100 och äntligen har det hänt.
När jag hörde talas om John Britten och sedan såg filmen "The Britten bike story" började jag undra vad han pysslade med numera.. När jag konstaterade att han gått bort 1995, lagom till allt det roliga började så började jag nästan grina.
Snubben med den pojkaktiga uppsynen som gillade Ducati men ogillade aerodynamiken och konstaterade att en ombyggnad innebar för stora kompromisser...
Alltså, bara att göra om & göra rätt
Att med knappa medel lyckas förverkliga en svår vision där resultatet var en närmast kompromisslös MC som både i fråga om resurser, utformning och materialval var före sin tid, även hans egentillverkade motor, gjuten i hans garage/verkstad visade sej prestera något utöver det "vanliga".
När de efter en galen cylinderreparation äntligen fått hojen till start i Battle of Twins i Daytona och V1000 kommer ut på rakan och wheelar förbi fabriks Ducatin och John står på läktaren och vrålar -"Wohoooo, Far Out" som en 10åring som just skjutit sin första nyårsraket, ja då pillar nästan en tår fram igen, det är sann och helt ofiltrerad lycka man får uppleva
Har man en dag med låg inspiration räcker det att kolla filmen som även om det inte bara är lycka "återställer" en igen
Jag rekommenderar alla som kan att ta en tripp till MC-Collection i Sollentuna och uppleva V1000 och alla andra oerhört fräna hojar de har där.
Ett tips, nästa Lördag (11/6) kommer en av Brittens tidigare medarbetare, som numera bor i Sverige, John Shand, att hålla en föreläsning på MC-Collection.
http://www.sollentuna.se/Evenemang/Evenemang/Konst-och-utstallningar/Britten-motorcyklar1/
Några bilder från vår resa till Sollentuna i Torsdags: