Jolly Moto ellerArrow..[Rs-mer effekt]

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Jag har nu bestämt mig för att investera i ett effektblås till min aprilia rs 125:a nu när jag ändå har beställt ny kolv och allt :rofl
Men då undrar jag vilket jag skall välja av Jolly Moto och Arrow :confused:
Har hört att Jolly moto Sp skall ge bäst med effekt.
Ringde till Jolly moto i dag och han sa att det skall vara 10%s skillnad mellan original och Sp systemen. Och man skall ju heller inte glöma att Sp systemet väger ca 4 kilo mindre en originalet (som väger 6 kilo) och SP väger ca 2 kilo.

Men nu undrar jag ifall det är någon här som har ett Jolly Moto SP system på sin Aprilia Rs, eller någon annan som har ett Jolly moto system till sin 125:a (2taktare)?.

Och är det någon som har någon bra erfarenhet av Arrow systemen??
Vet inte ett skit om dom :kocko


Ha D
Mvh [fast_aprilia_rs]
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
fast_aprilia_rs skrev:
Jag har nu bestämt mig för att investera i ett effektblås till min aprilia rs 125:a nu när jag ändå har beställt ny kolv och allt :rofl
Men då undrar jag vilket jag skall välja av Jolly Moto och Arrow :confused:
Har hört att Jolly moto Sp skall ge bäst med effekt.
Ringde till Jolly moto i dag och han sa att det skall vara 10%s skillnad mellan original och Sp systemen. Och man skall ju heller inte glöma att Sp systemet väger ca 4 kilo mindre en originalet (som väger 6 kilo) och SP väger ca 2 kilo.

Men nu undrar jag ifall det är någon här som har ett Jolly Moto SP system på sin Aprilia Rs, eller någon annan som har ett Jolly moto system till sin 125:a (2taktare)?.

Och är det någon som har någon bra erfarenhet av Arrow systemen??
Vet inte ett skit om dom :kocko


Ha D
Mvh Theo.S [fast_aprilia_rs]
min kompis hade ett jolly moto till sin nsr och det var ett riktigt bra system, lätt som sagt och gav bra effekt, samt ökat botten. Arrow har jag ingen erfarenhet av på sporthojjarna men det är ett bra system på offroadarna och crosar med mera. Dock är ljudet från både arrow och jollymoto inget vidare på en sporthoj, men med lite modifiering kanske.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag har haft ett jolly moto sp pch som du skriver är de väldigt lätt och ska ju ge mer effekt.

tyckte orginal var som att åka med bromsen i efter att ha kört med trim pipa

har hört jollyt är snäppet vasare än arow
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Jag har nu bestämt mig för att investera i ett effektblås till min aprilia rs 125:a nu när jag ändå har beställt ny kolv och allt


Då får jag verkligen hoppas att du även löst ditt problem med avgasporten, ska du montera en effektpipa så är en rätt fungerade avgasport även viktigare än med orginalblåset, du tappar en hel del effekt på låga varv med både Arrow (samma pipor och företag som Giannelli) och Jolly Moto och har du då en fast eller manuell avgasport så blir det ingen höjdare att åka på, dessutom så är det inte så lämpligt att åka med 11kw stryp och effektpipa på en RS 125, kanske funkar på andra hojar men RS är en ganska extrem cykel med spetsig effekt och är den inte FP så blir den bara mer svårkörd med en pipa....

Arrow är bra blås, funkar riktigt fint, har haft dom på en RS 250 och den gick som en dröm. Jolly Moto är lättare men samtidigt lite mer "raciga" och ger ett ännu spetsigare effektområde....

Du kan inte jämföra din 11kw med manuell avgasport RS med Mr Helmut's Polini kittade monster, så räkna inte med att den kommer att gå lika bra som hans om du inte har samma setup....

DP says: Är inte RS'n FP så är det lite "pärlor åt svin" med ett Jolly eller Arrow rör, IMO....
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
DP skrev:
fastapriliars in da house:
Jag har nu bestämt mig för att investera i ett effektblås till min aprilia rs 125:a nu när jag ändå har beställt ny kolv och allt


Då får jag verkligen hoppas att du även löst ditt problem med avgasporten, ska du montera en effektpipa så är en rätt fungerade avgasport även viktigare än med orginalblåset, du tappar en hel del effekt på låga varv med både Arrow (samma pipor och företag som Giannelli) och Jolly Moto och har du då en fast eller manuell avgasport så blir det ingen höjdare att åka på, dessutom så är det inte så lämpligt att åka med 11kw stryp och effektpipa på en RS 125, kanske funkar på andra hojar men RS är en ganska extrem cykel med spetsig effekt och är den inte FP så blir den bara mer svårkörd med en pipa....

Arrow är bra blås, funkar riktigt fint, har haft dom på en RS 250 och den gick som en dröm. Jolly Moto är lättare men samtidigt lite mer "raciga" och ger ett ännu spetsigare effektområde....

Du kan inte jämföra din 11kw med manuell avgasport RS med Mr Helmut's Polini kittade monster, så räkna inte med att den kommer att gå lika bra som hans om du inte har samma setup....

DP says: Är inte RS'n FP så är det lite "pärlor åt svin" med ett Jolly eller Arrow rör, IMO....


Asså..den avgasporten som jag har nu funkar bra,,kolla här. det är inte min avgasport som har krånglat utan det är kolven som var gammal (som många säger, 1700 mil är mkt för en 2t kolv), alltså att jag förlora mkt komp.
Min kompis i malmö har ju en sån avgasport som jag har, och den går ju bara uta helvete. Den toppar lätt 170 utan att gå in på det röda.

Och jag tror du har missförstått mig lite om det där med 11kw.
Jag har ju tat bort allt strypningar inklusive att jag har bytt munstycke till 132.
Så nu är den på FP så nu är det bara kolven som skall komma hem till mig någon gång denna veckan :hihi

Sen tror jag att den kommer vara som en helt ny maskin :p

PS. Jag ringde till min kompis i malmö och fråga hur min avgasport fungerar.
Svar av min kompis:
Avgasporten styrs av avgaserna från cylindern, dessto mer avgaser dessto mer öppnar den sig. Alltså när jag startar den så är den nästan helt stängt eller lite öppen så den skall gå bra på låga varv, men när jag varvar upp den sen så öppnar den sig av avgastrycket.

Så funkar min avgasport :D
 
Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
fast_aprilia_rs skrev:
Asså..den avgasporten som jag har nu funkar bra,,kolla här. det är inte min avgasport som har krånglat utan det är kolven som var gammal (som många säger, 1700 mil är mkt för en 2t kolv), alltså att jag förlora mkt komp.
Min kompis i malmö har ju en sån avgasport som jag har, och den går ju bara uta helvete. Den toppar lätt 170 utan att gå in på det röda.

Och jag tror du har missförstått mig lite om det där med 11kw.
Jag har ju tat bort allt strypningar inklusive att jag har bytt munstycke till 132.
Så nu är den på FP så nu är det bara kolven som skall komma hem till mig någon gång denna veckan :hihi

Sen tror jag att den kommer vara som en helt ny maskin :p

PS. Jag ringde till min kompis i malmö och fråga hur min avgasport fungerar.
Svar av min kompis:
Avgasporten styrs av avgaserna från cylindern, dessto mer avgaser dessto mer öppnar den sig. Alltså när jag startar den så är den nästan helt stängt eller lite öppen så den skall gå bra på låga varv, men när jag varvar upp den sen så öppnar den sig av avgastrycket.

Så funkar min avgasport :D

Det låter väldigt konstigt. Isf är din one of a kind, eftersom den inte styrs är någon motor eller någonting överhuvudtaget.

Min avgasport på RGF:n fungerar som dom flesta andra portarna. Den styrs av varvtalet och när motorn nått ett visst varv öppnas eller stängs porten.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
tvålen skrev:
Det låter väldigt konstigt. Isf är din one of a kind, eftersom den inte styrs är någon motor eller någonting överhuvudtaget.

Min avgasport på RGF:n fungerar som dom flesta andra portarna. Den styrs av varvtalet och när motorn nått ett visst varv öppnas eller stängs porten.


Finns på rotax gokart motorer som original !!
Det är där jag har beställt den i från, eftersom jag har en rotax motor..
Ifall man ställer sig denna fråga: Kan det igentiligen bli mer original en så ifrån Rotax ??

Så här ser den ut:

Gå in på denna länken ifall du inte tror mig :

http://www.rotax.com/en/Engine/2004/Kart/Engine.Models.htm

Ha D
 

Bifogat

  • 125max_dd2.jpg
    125max_dd2.jpg
    49.8 KB · Visningar: 117
  • e_auslass.jpg
    e_auslass.jpg
    14 KB · Visningar: 124
Last edited:

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Som redan nämnt så styrs ett vanligt YPVS system av varvtalet via en elmotor.

Jag har då aldrig sett på en hoj att det styrs av avgaserna.

Förstår inte heller hur det skulle gå till.
För om det öppnar mer, när den får mer gaser, så betyder de ju att den vill ha motståndet från avgaserna för att öppnas.
Och det resulterar ju i att den ger motstånd redan i avgasporten istället för expansions kammaren, som i sin tur resulterar i att din expansions kammare inte fyller sin fulla funktion, för att den inte behöver ge motstånd.
Men nu är det så att en ordentlig expansions kammare ger motstånd vare sig man vill det eller inte.
Så din motor får motstånd ifrån 2 källor.
Vilket betyder att din motor är strypt...?

Om jag är helt ute och cyklar så förklara då för mig hur ett YPVS system ska kunna funka genom att styras av avgaserna...?

OM inte din motor har som på bilden, 2 stycken avgaskanaler som leder ut avgaserna från cylinder, och i sin tur ger 1 ordentlig motstånds källa (expansions-kammaren) och en avlösare som skickar ut avgaserna på högre varvtal som resulterar i att motorn varvar lättare...?
kanske är ute och cyklar igen, men det är det enda logiska enligt mig.

Och nej, jag tror inte på dig.
Men jag blir fruktansvärt glad om du övertygar mig med bilder och dyl. på DIN motor, runt expansions kammaren, avgasporten, insuget och cylindern i helhet.

/Hagberg
 
Last edited:

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Här är en bild på min avgasport, utblåst från cylindern. tagen från vänser sida på min aprilia rs 125:a!!

Jag kan ta fler blider och skicka till dig ifall du vill !!!

attachment.php


Ps. Den där röda ratten som du ser där kan jag vrida på (20 olika lägen).
Där ställer jag in om hur mycket jag vill hur långt oiken skall gå ut av tryckvågorna !!!

Har du varit inne på rotax hemsida, alltså den där länken jag skicka till dig innan.
Där kan du se det på deras egen sida..
Om du inte tror mig där heller så fråga Mr.Helmut han har en lika dan !!
 
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Så nu är den på FP


Tyvärr så måste jag nog vidhålla att den aldrig kommer att bli FP eller fungera som en FP RS125 utan Aprilia orginal avgasport och styrning, den bilden du visar är en Rotax GoCart motor som har väldigt få delar gemensamt med Rotax 122 spisen i din hoj, den är 2 växlad med cetrifugalkoppling och jobbar på ett helt annat sätt, lite som en scootermotor med nästan konstant öppen eller avslagen gas så det går inte att jämföra, vi har tittat på detta både en & två gånger och det finns en anledning att Aprilia använder sig av avgasport/solenoid systemet. Om den nu fungerar så bra som du säger tror du inte att någon i 125Junior skulle göra ett försök med den då???

Hävdar fortfarande att om du ska montera effektblås så är det ännu viktigare att har en komplett FP hoj annars ger det inte något, kanske tillochmed går sämmre, vem vet......

DP says: DU gör som DU vill men vi skruvar & säljer dom har hojarna så lite koll har vi nog....
 
Last edited:

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
fast_aprilia_rs skrev:
Här är en bild på min avgasport, utblåst från cylindern. tagen från vänser sida på min aprilia rs 125:a!!

Jag kan ta fler blider och skicka till dig ifall du vill !!!

attachment.php


Ps. Den där röda ratten som du ser där kan jag vrida på (20 olika lägen).
Där ställer jag in om hur mycket jag vill hur långt oiken skall gå ut av tryckvågorna !!!

Har du varit inne på rotax hemsida, alltså den där länken jag skicka till dig innan.
Där kan du se det på deras egen sida..
Om du inte tror mig där heller så fråga Mr.Helmut han har en lika dan !!


Och Då var de så att din motor har 2 stycken avgaskanal från cylindern?

Lite otydlig bild, men okej, jag köper att den fungerar som du säger.

Men nu skulle jag väldigt gärna vilja veta HUR den fungerar..
och inte bara "den öppnad mer ju mer jag gasar", för det gör ett vanligt YPVS system också.

Jag vill veta grundligt hur ditt system funkar.
För om den inte har 2 avgaskanaler så anser jag att den försämrar effekten!

/Hagberg
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
AHA !!
Tack "2Hjul" för din stora hjälp !!
Nu vet jag varför min går så dåligt. Skall förklara lite hur det hela ligger till !

Det är så att han som jag köpte avgasporten av har en gokart Rotax cylinder på sin Aprilia Rs 125:a, varför har han det tänker ni säker då ! Men det är så att för ca 1 år sen så skar hans original cylinder och då köpte han en gokart rotax cylinder som i prencip ser likadan ut som Rs:ens original fast med lite andra pack ningar och det där lilla hålet vida avgasporten !
Så det är därför hans avgasport fungerar fast det gör inte min eftersom jag inte har något sånt hål där eftersom jag har en original cylinder.

Börjar klarna upp lite nu:p
Det är ju därför den bara går i 120 km/h. Det är inte bara kolven utan det är för att proten helatiden är stängt..

Har inte riktigt råd att köpa en original avgasport till min nu dom närmaste veckorna, men den 20 Februari så skall jag köpa en får då har jag pengar..

Så nu skall jag bara byta kolv, kolvbult, nållager, kolv ringar och packningar !
Och nu när jag väl är inne och meekar så skall jag ta bort den nuvarande avgasporten och bara sätta en bricka framför..

Jag vet vad ni kommer skriva, den kommer gå dåligt på låga varv jag vet men den komme därimot ha mkt bättre top en innan !!! :D

Tack för all hjälp !!

Ps. Du hade rätt "DP" !! :rolleyes:
 
Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej
ja det va så lite så , men ska du inte borra det där hålet då eller går inte det =) det går ej att bara sätta en platta över hålet. för då blir det ett hål rumm så avgaserna går upp i. det blir turbulens kan man säga :va så så får du nog lov att ha upp gaffeln så avgaerna går rätt ut utan nå motstånd. förstår du hur jag menar :) 2 taktare är ju extremp känsliga för sånna saker =)

MVH Tomas
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
2hjul skrev:
Hej
ja det va så lite så , men ska du inte borra det där hålet då eller går inte det =) det går ej att bara sätta en platta över hålet. för då blir det ett hål rumm så avgaserna går upp i. det blir turbulens kan man säga :va så så får du nog lov att ha upp gaffeln så avgaerna går rätt ut utan nå motstånd. förstår du hur jag menar :) 2 taktare är ju extremp känsliga för sånna saker =)

MVH Tomas

Men jag ringde till Hansens motor i Trelleborg och han sa att det skulle funka genom att bara sätta en platta för..

Svanen har ju gjort det och han sa att det funkade bra.

Men det kan ju inte gå sönder något så det är väll igentligen bara att pröva..
Ifall det inte funkar så får jag bara vänta tills den 20 Februari, då skall jag köpa en original avgasport :D

Motivera mitt svar !!
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Tycker ej det är värt att lägga ut 3-5k på ett avgasystem till en effektsvag 125a ger ingen märkvärdig skillnad... min åsikt bara :brinnerup (har själv haft en rs) Bättre att spara pengarna till ett fet avgasrör till bilen istället :hihi
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Nu vet jag hur jag skall göra!

Har en platta med en fast skruvad oik (kolven i avgaspoten) som jag tänker skruva ut i öppet läge så att oikein bara täcker avgasportens utrymme, så att det inte blir något tom rum där.
Detta kommer göra så att det blir ett rakt utblås från cylindern, kommer inte få så bra botten drag men bra top..

Detta kommer nog funka !!

Det röd i cylindern är avgasporten (oikein), och det röda utanför är en skruv som håller fast oikein...Dom andra två röd sakerna är skruvar som håller fast avgasporten (brickan).

den vänstra är den egna konstruktionen och den högra är Original.
 

Bifogat

  • Egen.JPG
    Egen.JPG
    19.7 KB · Visningar: 74
  • Original.jpg
    Original.jpg
    25.3 KB · Visningar: 116
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Hansens motor i Trelleborg och han sa att det skulle funka genom att bara sätta en platta för


Nu ska jag inte hacka på andra Aprilia handlare men han som gav dig rådet på Hansens har nog ite skruvat med många RS125, kanske mest mopeder för att bara blockera av den funkar inte....

fastapriliars in da house:
Det är så att han som jag köpte avgasporten av har en gokart Rotax cylinder på sin Aprilia Rs 125:a


Tror inte ens att GoCart cylindern passar på en 122 Rotax, det låter snarare som att han köpt den avgasporten och sedan kommit underfund med att den inte funkar och bara lurat på dig den....

fastapriliars in da house:
den vänstra är den egna konstruktionen och den högra är Original.


Det där är inte DIN kosntruktion, så ser dom flesta 11Kw hojarna ut i Tyskland, dom har en fast monterad avgasport som ser ut så, var har du hittat bilden???? Om du monterar den fast avgasport så har du fortfarande inte någon FP RS125 och då kan du bara glömma att montera effektpipa på den....

DU får göra precis som DU vill men anledningen jag svarar här är att för att det inte ska spridas en massa felinformation till potentiella RS125 köpare, den GoCart avgasporten som du visat kan inte jämföras med Aprilia orginal och att montera GoCart cylindrar på en RS125 är troligtvis inte ens möjligt och om det är, VARFÖR???? Vi blir nerringda varje dag med folk som läst ditt & datt på Forum och undrar varför deras RS125'or inte funkar för det har ju den & den sagt att det ska göra....

DP says: Vill att ni som åker RS125'or ska ha rätt & riktigt info.....
 
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Det är så att han som jag köpte avgasporten av har en gokart Rotax cylinder på sin Aprilia Rs 125:a


Nu har jag fått det bekräftat, en cylinder från en Rotax GoCart motor passar INTE på en Rotax 122 motor (som sitter i RS125), dels är cylindern vänd med avgasporten bakåt och överströmningskanalerna kommer inte att stämma om man vänder cylindern, så att den skulle passa på en Rotax 122 är i princip omöjligt...

DP asks: Undrar vem det är som inte talar sanning?????
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top