Jorden runt på YBR under 5 års tid

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Den nuvarande väderleken passar utmärkt till att läsa historier och drömma iväg. Här är 2 personer som åkte jorden runt på var sin YBR 125. Finns massvis med bilder: http://www.re-moto.com/index.php?lang=eng
Blir mer och mer övertygad om att min nästa långresa ska göras på en 125:a.

Kolla bara den här statistiken.

Countries: 40
Time of travel: 64 months (5.4 years)
Kilometers: 86.900 km
Gasoline : 3.608 lts
Tires: 13
Oil changes: 57
Ships/Ferries: 42

00404-BRA-CE-Jericoacoara-Ocaso.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man hinner helt klart se mera av världen.

Fast jag hade nog ändå satsat på 600:kubik. Har liksom inte tålamod för att sitta och bränna 125:a hela tiden.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha ja imponerande men 12 hästar o 12 Nm i vrid eller va de kan va:3freak

Soppaförbrukning nått över 0,3 - en stånka som Yamaha Xt660z Teneree drar ju typ 0,4 om man kör som dom och har betydligt mer chassi,effekt och så till hundra kilo mer i tjänstevikt.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Läckert, bra fynd Vladde. Synd att deras DVD är slutsåld, skulle gärna köpt den. Deras val av hoj stod ju i direkt relation till deras ekonomiska situation.

Finns flera inspirerande resor att läsa om på advrider.com.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag får det till 0,4 l/mil, och det känns dåligt för en 125:a. Fast de har antagligen kört många dåliga vägar. Och förgasaren har nog inte varit så bra inställd. Nyare YBR125 och YBR250 har insprutning med lambdasond, så de borde vara snålare.

Jag har faktiskt just kört tre dagar på slingriga bergsvägar med en hyrd YBR250. Riktigt rolig att köra på dessa vägar. Låg vikt och bra körställning. Effekten räcker för att dra ifrån bilar upp för berget. Fjädringen och bromsarna var dock ganska dåliga.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Hur finansierar man en så lång resa? Känns helt overkligt, över 5 år på en resa, fan vad man blir avundsjuk.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Förr kändes det för mig fullständigt overkligt att finansiera något större än en cykelsemester på gotland. Men när jag väl börjat jobba utan att höja mina utgifter alltför mycket började det sparas undan en del slantar. Om man dessutom kör en budgethoj som knappt drar nån soppa och bor i tält resp gäst hos folk under resans gång så kan man komma riktigt långt och vara ute riktigt länge för fikapengar! Spenderar man större delen av resan i länder där en fullgod måltid kostar mindre än vad en mjukglass gör här hemma så behövs det verkligen inga megabesparingar för att klara sig. Och ha kul i mängder! :)

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Grejen med en 125:a är inte bensinförbrukningen utan snarare vikten och smidigheten samt i och med att hojen inte går så fort så håller man (oftast) hastighetsbegränsningen och på så sätt får man uppleva mer av själva resan. Kul att se att folk faktiskt gör långa resor på små hojar :tummenupp

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Vet inte men en fullt lastad 125a som säkerligen ofta gick tungt, och låg på 0.4L verkar helt ok ju. Men jag sitter ju inte på annan info än den här dock.

Var inne på sidan och kikade, satan va bilder! Var ju nästan FÖR mkt för att orka riktigt kolla in dom alla ordentligt. :crash intressant där i iran eller om det var irak, med bensinen..! :brynad

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det finns dom som gjort liknande tripper på mopeder, Honda Innova och andra mindre tvåhjulingar utan problem. Det handlar mycket om att packa smart och inte ta med någonting onödigt. Man klarar sig på mindre än vad man kan tro. Vi har ju våran egen moppe-resenär här på forumet som ju bekräftat att man hyffsat lugnt tar sig 40 - 50 mil på en dag även på en moped. Och man behöver inte ens bromsa när man kör igenom städer..... :D Vi träffade på en hel del jordenrunt-resenärer på vanlig trampcykel under Mongoliet-resan i somras. Både i Mongoliet och i Ryssland. Det funkar också. Vi träffade faktiskt på fler cyklister än folk på hoj fast det förklaras nog mest sannolikt av att alla som kör hoj kör ungefär lika fort så man träffas sällan pga detta. Cyklister hinner men ifatt. ;)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag får det till att de har kört 4-5 mil om dagen i snitt, så man hade lätt hunnit cykla. :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Lånade en Xt660Z - den höga Teneren.Kittad me korvlådor o drog på en vintercampingrunda här i landet förra veckan.

Den drog 0,37 - det gick hyfsat fort ändå i snitt när det rullade på - 90-100 förutom en 5 mila sträcka med isiga vägar.

Tank två gick på 0,44 men det var mer stadstrafik - ingen större ide att ta 125an för soppanförbrukningens skull iaf:)

0,37 var fan lågt i 90-100 blås me 45 liters korvlådor.
Nu var det ett mc bud som körde den vanliga låga Xt660an med 0,34 Göteborg-Stockholm en gång på vintern - fan va lite dom drar

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka