Julas MC-lyft, är den något att ha?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
sgtpepper skrev:
Jag har ingen underkåpa varken på min Speed Triple eller min KLR så det är inget problem, tänkte mest på att det kan vara en användbar pryl att ha när jag ska serva KLR:en (offroad).

..Men på SP3:an går grenröret under motorn, så då får du montera av det också... :tummenner
Depåstöd fram och bak är nog det enklaste. Det lyxvarianten är att ha depåstöd bak och hänga hojen i en motorlyft fram (gaffelkronan)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82830
Några hundringar till, men det är grymt smidigt :tummenupp

sgtpepper skrev:
Jo, men det har jag redan, men det hjälper ju inte mycket om man t.ex vill ta av framhjulet eller liknande, då måste man ju ändå palla upp under motorn, med en lyft måste det vara enklare att mecka.

till cross skall hu ha en sån här: (finns såna som bara är en pall, men då måste du lyfta upp den! funkar på en cross, men KLR...?)
http://www.crossendurocompaniet.com/categories2.asp?produkt=193
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
jönsson skrev:
Men varför köpa en lika dan som jag köpte fast 1000:- dyrare :huvet

Jag har ingen examen på mekanikområdet, men det ena är en saxlyft där man vid hög belastning har en "led" på mitten där hävarmarna är korta.
Mitt förslag, det dyrare, fungerar ungefär som ett vanligt bord med fyra ben. Anser att det är betydligt stadigare.
Jag tänker mig att om jag t ex trycker på bakhjulet parallellt med golvet finns det korta hävarmar på mitten med en smal saxlyft som vrider bordet. Rätt/fel? Hittar ingen bättre liknelse.
Edit: Det är vridstyvheten jag ser som viktig när belastningen blir stor.
Han man som jag i stallet en hoj i viktklassen strax under 400kg (guess what?) köper jag nog hellre den dyrare även om båda råkar vara klassade för just 400kg.
Är det någon som VET skillnaden i funktion mellan dessa båda och ev kan rätta skulle det vara roligt att få veta. om jag har rätt eller fel
 
Last edited:

jönsson

Guest
Kahobe skrev:
Jag har ingen examen på mekanikområdet, men det ena är en saxlyft där man vid hög belastning har en "led" på mitten där hävarmarna är korta.
Mitt förslag, det dyrare, fungerar ungefär som ett vanligt bord med fyra ben. Anser att det är betydligt stadigare.
Jag tänker mig att om jag t ex trycker på bakhjulet parallellt med golvet finns det korta hävarmar på mitten med en smal saxlyft som vrider bordet. Rätt/fel? Hittar ingen bättre liknelse.
Han man som jag i stallet en hoj i viktklassen strax under 400kg (guess what?) köper jag nog hellre den dyrare även om båda råkar vara klassade för just 400kg.
Är det någon som VET skillnaden i funktion mellan dessa båda och ev kan rätta skulle det vara roligt att få veta. om jag har rätt eller fel
Den fungerar ju precis som en vanlig dunkraft det blir inte tyngre för att den väger mer,min hoj väger ca 250med fulltank å lite verktyg på bänken inga problem, stabil är den jag har använt min ca40tim nu å fan vad skönt det är att ha en bra arbetställning
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top