Julefrid på Sh - redan...?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vissa håller ju på med byggen medans andra bara gör enklare former av projekt eller styling.
Att bryta ned Hojbyggen i två kategorier (?) tror jag bara skulle göra det hela komplicerat och att färre skulle hitta dit.

Rent krasst sett har vi ju redan två forum.
Hojbyggen & Styling / Utseende

Är dessa någonting som folk vill skall slås ihop och bli en del?

Typ döpa om hojbyggen till Hojbyggen/Projekt.
Sen tillåta byggen, projekttrådar, stylingtrådar eller allmänna trådar om ens hoj att samexistera?
Med fokus på att tråden måste ha någon form av fortlöpande verksamhet, utveckling av ens hoj.
Samt pendla vidare rena frågetrådar till Teknik/Mek-hörnan.

Vad tycker ni?

Det var lite det jag menade. Hojbygge betyder ju lite olika beroende på vem man är och vilka förutsättningar man har. Projekt förstår alla att det betyder allt mellan att byta blinkers till att smida egna ramar och gjuta egna toppar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För det första så är forumets största tillgång dess medlemmar, dvs vi. Så om man saknar tex en viss typ av trådar, diskussionsämnen etc, då ankommer det på oss att starta dem, inte nödvändigtvis Swedie. Jag tror också det är viktigt att forumets tyngd är på det mc-relaterade. För stor OT-avdelning, med politiska diskussioner etc, gör forumet urvattnat och det lockar in fler anonyma medlemmar utan mc-intresse, varvid OT-forumet sväller ännu mer. Diesel- och båttrådar kan jag ju tycka är roligt, men som vi alla vet är det inte sådana trådar som lockar det mest skrivsugna OT-klientelet.

Men innan vi ställer en alltför självkritisk diagnos på varför SH ev har minskad trafik, så ska man veta att forum för fackintressen gått tillbaks överlag. Det är helt enkelt sociala forum som framförallt FaceBook som tar allt mer. Det finns ändlöst med grupper där. Många av de som tidigare skrev mycket här, skriver nu bara på Facebook.

Det är likadant på tex forum för veteranbåtar etc. Dock tror jag inte att Facebook kan ersätta den kontinuitet, djup och samtidigt översikt man kan få på ett intresseforum som tex SH. Jag tänker tex på alla tekniska och motorcykelrelaterade forumdelar och alla topics och byggtrådar mm på SH. Finns inte motsvarighet till detta på Facebook. Ngt man läste igår kan vara svårt att återfinna idag osv. Det är mer snuttifierad och snabba puckar: en bild, någon rad om den, lite gilla och lite kommentarer. Nästa dag är det inlägget borta i bruset.

De enda typer av forum som inte verkar ha gått tillbaks, är såna där medlemmarna kan förenas i en mycket stor önskan att vara anonyma, tex forum där man kan få tala om vad man tycker om invandrare, eller att man går igång på andras fötter.

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Någon som har önskemål om något som kan göras bättre på sajten? Det är tyvärr för svårt att påverka försäkringsbolagen så det är en "rimlig" kostnad för att få köra hoj... Men vi kan alltid börja med att stärka upp communityt! Kanske bredda målgruppen en aning till att inkludera fler typer av hojar?

Öppen för förslag! Jag är lite mer "tillbaka" ... från och med 2016 och är redo att lägga en del tid framöver på förbättringar!

Alternativet att betala för medlemskap och slippa reklamen skulle utredas vill jag minnas att du sa. Hur blir det med detta?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
För det första så är forumets största tillgång dess medlemmar, dvs vi. Så om man saknar tex en viss typ av trådar, diskussionsämnen etc, då ankommer det på oss att starta dem, inte nödvändigtvis Swedie. Jag tror också det är viktigt att forumets tyngd är på det mc-relaterade. För stor OT-avdelning, med politiska diskussioner etc, gör forumet urvattnat och det lockar in fler anonyma medlemmar utan mc-intresse, varvid OT-forumet sväller ännu mer. Diesel- och båttrådar kan jag ju tycka är roligt, men som vi alla vet är det inte sådana trådar som lockar det mest skrivsugna OT-klientelet.

Men innan vi ställer en alltför självkritisk diagnos på varför SH ev har minskad trafik, så ska man veta att forum för fackintressen gått tillbaks överlag. Det är helt enkelt sociala forum som framförallt FaceBook som tar allt mer. Det finns ändlöst med grupper där. Många av de som tidigare skrev mycket här, skriver nu bara på Facebook.

Det är likadant på tex forum för veteranbåtar etc. Dock tror jag inte att Facebook kan ersätta den kontinuitet, djup och samtidigt översikt man kan få på ett intresseforum som tex SH. Jag tänker tex på alla tekniska och motorcykelrelaterade forumdelar och alla topics och byggtrådar mm på SH. Finns inte motsvarighet till detta på Facebook. Ngt man läste igår kan vara svårt att återfinna idag osv. Det är mer snuttifierad och snabba puckar: en bild, någon rad om den, lite gilla och lite kommentarer. Nästa dag är det inlägget borta i bruset.

De enda typer av forum som inte verkar ha gått tillbaks, är såna där medlemmarna kan förenas i en mycket stor önskan att vara anonyma, tex forum där man kan få tala om vad man tycker om invandrare, eller att man går igång på andras fötter.

Du antyder ju att man måste ha ett riktigt liv med riktiga vänner, låter lite läskigt. Kan vi inte skylla allt på Swedie istället?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Alternativet att betala för medlemskap och slippa reklamen skulle utredas vill jag minnas att du sa. Hur blir det med detta?

Inte omöjligt att det blir så men det är rätt hyffsat med utveckling och administration runt en sådan funktion bara. Man måste väga det mot potentiell intäkt. Självklart ska intäkt kanske inte riktigt vara anledning till nått i ett community, men det är så att bakom SH måste det finns en bärighet ekonomiskt.

Men, jag kommer gräva i den biten också!

Jag ska nämligen försöka skapa en typ av webshop där SH-tröjorna och diverse annat "plagg" kommer vara tillbaka igen där JAG sköter allt = troligen kommer saker fungera bättre. Lite som förr...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Det du säger stämmer alldeles utmärkt. Facebook och liknande medier har snott spontaniteten. De där roliga trådarna hamnar inte alltid längre på forumet. Och de unga idag, som inte bara är den kull som ska bli de nya MC-åkarna har idag vant sig med allt annat det klassiska forumet. Jag själv finner fortfarande forum grymt överlägset appar, då appar är alltid bara "live". Inte sökbara på något sätt. Det är här och nu som gäller. Och den aktiviteten, är den som forumen nu tappat. Och det är den typen av aktivitet som forumen behöver som mest...

Vi behöver komma på ett sätt där forumet återgår till att forumet blir ett behov och stället att hänga på. Vi behöver även locka FLER till att inbefinna sig i diskussioner via forum istället för "live" och "plingar" i fickan så snart någon andats liksom. Forum = mindre stress...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fortsätt att hålla högt som fasen i tak..........så är jag nöjd !

Kul att du ändå skriver att "fortsätta" hålla högt i tak. Har hört motsatsen länge ;)

Men det är otroligt svårt det här med att hålla högt i tak. Jag vill snarare kalla det för att ha ett tak med hål i där vissa saker slinker igenom, men där man kanske täpper igen med lite silvertejp i efterhand så skiten håller ihop ett tag till.

Högt i tak är självklart bra i VISSA hänseenden anser jag, men inte alla gynnar sajten på det sätt iaf jag önskar. Jag vill hålla en ton som kanske inte omedelbart lockar till sig en skock tyckare som lever rövare och skapar otroliga mängder modereringstimmar.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Ehh, nu (14 Dec 17:50) har mottot "Forum för alla som kör snabb motorcykel" försvunnit från huvudsidan!!??
Någon som verkligen vill styra om forumet..?!?

....................låt forumet heta "hoj.com"..
- Också tycker att onödig moralpredikan kunde tillhöra i andra fora: vi är alla vuxna -behöver inte pekpinnar angående hur man bör respektivt inte bör tänka så att det blir "korrekt".. Det redan finns för mycket i andra sammanhang vad en "vit-icke-handikappad-hetero-male-som-jobbar-och-betalar-sina-utgifter" får säga eller sympatisera. ..................

Du skriver vad jag tänker !

Min R1:a är min SISTA bastion - Där får jag en frizon att...........

..........Slippa behöva välja sina ord på silvervåg bland polarna jag kör med.
..........Kunna tycka att gridgirls på motoGP är så jävla rätt
..........Kunna svära och leva lite rövare emellanåt.
..........Slippa behöva tänka på att någon ska "ta illa vid sig" eller "bli ledsen" (vilket kärrringsamhälle vi har runtomkring oss)

etc etc

För nuförtiden är det så här illa bland "övriga" man känner (arbetskamrater, släkt, vänner som inte kör hoj) att man knappt kan vara sig själv ens på fester - Var på en fest där (som började trevligt)...........där en av deltagarna på FULLT ALLVAR tyckte att "Romernas rättigheter" var ett lämpligt samtalsämne !!!!

Som Magnus Uggla sjöng.................JAG MÅR ILLA !

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För nuförtiden är det så här illa bland "övriga" man känner (arbetskamrater, släkt, vänner som inte kör hoj) att man knappt kan vara sig själv ens på fester - Var på en fest där (som började trevligt)...........där en av deltagarna på FULLT ALLVAR tyckte att "Romernas rättigheter" var ett lämpligt samtalsämne !!!!

Som Magnus Uggla sjöng.................JAG MÅR ILLA !

Jag som trodde att jag håller på att utveckla någon form av psykisk sjukdom som inte vill vare sig läsa eller skriva något längre.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsätt att hålla högt som fasen i tak..........så är jag nöjd !

Vad gäller andra hojar än sporthojar....

Ett förslag kan ju vara att ha en avdelning för Sporthojskillar......(och tjejer) där man snackar moppar/skotrar - De är blivande 125:åkare, så de får man vara rädda om.

Och naturligt på detta kommer ett "minisporthoj" där man snackar 125:eek:r...................De är ju som bekant blivande sporthojare.

Förslaget helt kort

En flik för moppesnack - Och där ska fjortisarna "mer eller mindre" få sköta sig själva (man kan ju åtminstone testa och se vart det bär hän) - Ja.....man KOMMER att snacka trimning, man KOMMER att snacka hur man drog från snuten på små skogsvägar (i sin aptrimmade moppe som gör 100....lätt) - Teknikforumet kanske bör hållas i tyglarna, men annars !

En flik för 125:snack - Modererat, men väldigt försiktigt ! Teknikforumet bör modereras även här !

En frizon för de som i framtiden kommer att ta över när vi köper os en...:va.....Touringhoj (skoja bara :fakta)

Gällande 125-avdelning så finns redan en sån. http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?20-125-klassen

Där var det rätt livaktigt förr. Då modererades även alla 125-inlägg dit, iaf om inläggen skrivits av ngn som var under 18, det var ganska hård moderering.

Jag minns att medlemmarna där startade ett eget forum som hette http://fjollhoj.se/. Men när jag nu gör en titt där så verkar det vara ganska dött där, lite som 125-avdelningen här.

De 125-inlägg som skrivs nu, blir sällan modererade till 125-avdelningen. Kanske är det bra...eller dåligt.
Om det är väldigt få 125-inlägg så känns det ju lite taskigt att flytta dessa inlägg till en forumdel som är insomnad, men åas kan det ju vara ett sätt att få fart på 125-avdelningen.

Lite samma med OT-teknikforumet. Det är egentligen där alla "voffo droppar min kökskran" ska ligga.

Bara några tankar

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Kan inte varje forumdel även få ha sin egen senaste och slumpade lista?
I form av motsvarande ruta ovanför inläggen. Skulle vara lättare att följa tex mektips då.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Någon som har önskemål om något som kan göras bättre på sajten? Det är tyvärr för svårt att påverka försäkringsbolagen så det är en "rimlig" kostnad för att få köra hoj... Men vi kan alltid börja med att stärka upp communityt! Kanske bredda målgruppen en aning till att inkludera fler typer av hojar?

Öppen för förslag! Jag är lite mer "tillbaka" ... från och med 2016 och är redo att lägga en del tid framöver på förbättringar!

Gör om forumet från grunden. Det är på tok för många delar. Forumet känns ju helt dött. Gör en 3-4 avdelningar + en off topic. Klart.

Då kommer det kännas som att det är bättre drag, folk kommer läsa och kommentera i trådar de aldrig annars skulle se. Det skulle bli mer överskådligt. Och det skulle bli mer aktivitet.

Passa på att ta bort allt på översta raden, "välkommen tillbaka", "mina trådar" osv. Ta bort Facebook-delningsknappar osv. Gör om Sporthojsloggan till en enklare. Ta bort bilden på dig ovanför "svara på ämne"-knappen. Ta bort "Resultat 1 till 29 av 29". Ta bort "Visa första olästa", "Ämnesverktyg", "Sök ämne", "Betygsätt det här ämnet".
Ta bort det här med att "Gilla" inlägg.
Ta bort: "Forum - Allmänt Snack - Mc-relaterade Diskussioner - Julefrid på Sh - redan...?"
Ta bort bloggar och garage. Ta bort "Blogga om inlägget"(Vem gör det?) Ta bort "multicitatsknappen".
Ta bort: "Taggar för det här ämnet"
Ta bort: "Behörigheter för att posta"
Ta bort hälften av alla smileys.

Ja, jag är seriös. Ta åt dig av detta, se det som konstruktiv kritik. Det är så himla plottrigt detta forum. Har varit med på forum där det blivit för många nivåer och kategorier och folk ledsnade. Och sporthojs glansdagar var inte här om dan direkt. Inte alls samma drag som när jag gick med.

Edit: "« Föregående ämne | Nästa ämne »" - Varför finns detta?
Spårkväljare och snabbväljare för forumstil, ta bort. Varför ens ha möjlighet att ändra stil på forumet?
"Postikoner" - Ta bort

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Gör om forumet från grunden. Det är på tok för många delar. Forumet känns ju helt dött. Gör en 3-4 avdelningar + en off topic. Klart.

Då kommer det kännas som att det är bättre drag, folk kommer läsa och kommentera i trådar de aldrig annars skulle se. Det skulle bli mer överskådligt. Och det skulle bli mer aktivitet.

Passa på att ta bort allt på översta raden, "välkommen tillbaka", "mina trådar" osv. Ta bort Facebook-delningsknappar osv. Gör om Sporthojsloggan till en enklare. Ta bort bilden på dig ovanför "svara på ämne"-knappen. Ta bort "Resultat 1 till 29 av 29". Ta bort "Visa första olästa", "Ämnesverktyg", "Sök ämne", "Betygsätt det här ämnet".
Ta bort det här med att "Gilla" inlägg.
Ta bort: "Forum - Allmänt Snack - Mc-relaterade Diskussioner - Julefrid på Sh - redan...?"
Ta bort bloggar och garage. Ta bort "Blogga om inlägget"(Vem gör det?) Ta bort "multicitatsknappen".
Ta bort: "Taggar för det här ämnet"
Ta bort: "Behörigheter för att posta"
Ta bort hälften av alla smileys.

Ja, jag är seriös. Ta åt dig av detta, se det som konstruktiv kritik. Det är så himla plottrigt detta forum. Har varit med på forum där det blivit för många nivåer och kategorier och folk ledsnade. Och sporthojs glansdagar var inte här om dan direkt. Inte alls samma drag som när jag gick med.

Edit: "« Föregående ämne | Nästa ämne »" - Varför finns detta?
Spårkväljare och snabbväljare för forumstil, ta bort. Varför ens ha möjlighet att ändra stil på forumet?
"Postikoner" - Ta bort

Ska ta åt mig av att "Städa upp" iaf ;) :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har tänkt på en annan sak, kanhända ska vi som har FB, använda FB-gilla-knapparna lite mer. Det kanske kan hjälpa till att ragga tillbaks lite människor från FB. Att man trycker på FB-gilla-knappen på de trådar man gillar. Jag inbillar mig att det var det som var syftet med dessa knappar.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Är det några lokala grupper som använder sina underforum längre öht? Streetfighters gör det inte. Tror FB eller Whatsapp passar bättre för rent skitsnack. Ta bort.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD-trådar verkar populärt på sporthoj just nu......... :zpy

Ja det smyger sig på.
- Jag skulle inte vilja ha hojjäveln ens om du kasta den efter mig, gubbfan.......

Edit: sekunden efter drömmer man våta drömmar om Sportster Nightster Forty-Eight - Homer Simpson mode ON: Gaaahhhhhhggg - börjar nog fn bli gammal själv :brinnerup

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC