Ja, vi är ju alla olika. Jag gillar ju att köra hoj med packning på, så för mig spelar ingen roll var jag kör. Jag gör varje meter till en upplevelse. Det bästa jag vet är att "singla slant" vilken väg man ska, elller svänger fel vid en korsning och ids inte vända. Det har hänt att jag åkt från Boden till Nordkap via Malmö, till Trollstigen via Polen så.....ha förståelse för att jag inte då fattar det där med att vara låst till en viss tid, plats och framför allt, missa en massa körning.
Kostnader är ju viktigt, åtminstone för mig. Jag har räknat bara en gång när jag var på en tiodagars resa ner till sydeuropa. Totalt gick det 8500:- inklusive bensin. Notera att jag bor i Boden vilket innebär att Boden-Helsingborg är halvvägs till Dolomiterna.
Jag lever enkelt och det trivs jag med. Kör man hela dagarna så hinner man inte slösa pengar mer än på bensin.....och varje slant som går till bensin är positiv kostnad.
Jag är ju morgonpigg och det har hänt att jag haft lite "bråttom"(ej fort eftersom det var en nakenhoj) och då kört "över dan" från Dolomiterna, via småvägar över alperna, omväg via Hamburg, Puttgarden och sen suttit och småsmuttat på en öl på kvällen i Helsingborg. Totalt tog den resan från Dolomiterna 2,5 dagar upp till Boden. Varför halva dagen tillkom var för att jag var tvungen att åka via en inbokad service i Göteborg.
Förra året åkte jag moped(42 knyck) och det tog från Helsingborg 3 dagar att köra ner till alperna och 3 dagar tillbaka. Tyvärr(förutom att det är inte alltid det lättaste att hitta campingar där) är man ju livrädd att komma sent till campingarna(fick en utskällning bara en gång) så man måste checka in rätt så tidigt. Tidig incheckning betyder att ölkostnaden ökar istället. Fast, ölkostnad är väl en positiv kostnad det också.
Det är ju bara cirka 100 mil till Munchen från Skåne. Antingen sitter man på kvällen och småsmuttar på en öl i Munchen eller också står man och lastar hojen på tåget i Hamburg.
Oavsett om jag också inte vill köra ner hela sträckan i ett svep tex till Grossglockner så är man ju ändå snabbare där och då får man ju för autozugpengarna soppa, mat och boende en natt på fint hotell.....två gånger om?
Jag menar.....man ska ta sig till tåget i Hamburg i god tid, lasta på, lasta av i Munchen, ta sig genom stan och sen köra till Grossglockner.
Jag hänger inte med riktigt. Hatar man köra motorväg, kostnadsför milen på sin hoj, vill använda alla dagar i alperna, ja då måste ju flyg och hyra hoj vara det klart bästa alternativet ändå? När man föreslår att köra då är argumenten för autozug tiden och när man föreslår flyg/hyra hoj så är argumenten pengarna?!?
Tycker förresten att genom Tyskland är en 800 gs kanske lämplig. I alperna föredrar jag en liten hoj....