Juridik

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag sålde en ca 30 år gammal hoj för ett halvår sen, när jag sålde så gick inte elstarten men den gick att kicka igång så jag sa att det troligen var batteriet.
Nu hör ny ägaren av sig och vill att jag ska köpa tillbaka den för att den enligt honom inte laddar och han har kostat på den massor utan att få ordning på den, till saken hör att han inte har haft den inlämnad på firma utan en mek har gjort jobbet "privat" åt honom.
Nu hotar han alltså att dra mig inför tinget om jag inte köper tillbaks den!!
Hur göra?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Gubben vill alltså häva ett 6 månader gammalt köp pga ett fel som du faktiskt påpekade när du sålde hojen? Haha, du kan nog vara lugn. :hihi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
säg åt han att det är bara han försöker. Nu är inte jag juridikens mästare men jag tror inte han har en brun chans i helvetet att få igenom nånting.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Han lär nog lägga ner när han har pratat och fått rådgivning av sin advokat ska du se.

No worries.

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Konsumentköplagen gäller i två år... :huvet :huvet :huvet

Haha... Den här gubben måste ha slagit i huvudet när han vurpade med sin trehjuling som liten. Herregud... Hur svårt är det att meka en 30-år gammal hoj? :hihi :hihi

För övrigt kommer han ingenvart om han ska dra detta till domstol. Utan han kommer själv få pröjsa rättegångskostnaden. Kan ju vara värt att dra det dit då han garanterat förlorar och får pröjsa MINST 10 000:- i rättegångskostnad. :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hahahahahahahaha, det är ju sånt man får för sig när man är 18år gammal och köpt sin första pissbil. Efter det gör man bara inte så, för då ska man ju ha lärt sig.

Först efter 6 månader med :hihi hahahahahahaa

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
M.G.F skrev:
Konsumentköplagen gäller i två år... :huvet :huvet :huvet

Haha... Den här gubben måste ha slagit i huvudet när han vurpade med sin trehjuling som liten. Herregud... Hur svårt är det att meka en 30-år gammal hoj? :hihi :hihi

För övrigt kommer han ingenvart om han ska dra detta till domstol. Utan han kommer själv få pröjsa rättegångskostnaden. Kan ju vara värt att dra det dit då han garanterat förlorar och får pröjsa MINST 10 000:- i rättegångskostnad. :tummenupp

KKL gäller inte affärer mellan privatpersoner.

Köparen kan be Kronofogden om hjälp, och så hamnar detta i tinget enligt den rutinen. Kostar inte mycket. Men det låter ju inte som att det blir en fällande dom i detta fall....

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
sweborn skrev:
KKL gäller inte affärer mellan privatpersoner.

Köparen kan be Kronofogden om hjälp, och så hamnar detta i tinget enligt den rutinen. Kostar inte mycket. Men det låter ju inte som att det blir en fällande dom i detta fall....

Du missade helt " :huvet " dom va?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ja manfår ju hoppas att han tar sitt förnuft till fånga om man sätter hårt emot hårt.
Grejen är ju den att man inte är någon skojare, hade han ringt och beklagat sig o snällt frågat om jag kunde hjälpa till så hade jag troligen tittat på hojen men med den attityden som han har så vill jag inte befatta mig med honom.

Jag ska i alla fall rådgöra med någon advokat.

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Westfield skrev:
Ja manfår ju hoppas att han tar sitt förnuft till fånga om man sätter hårt emot hårt.
Grejen är ju den att man inte är någon skojare...

Jag ska i alla fall rådgöra med någon advokat.

Nej gör inte det det kostar bara onödiga pengar. Sagan e lika enkel som sagts i tråden. Du sålde en hoj som var behäftad med ett fel vilket du talat om. Sen har han själv haft en kvacksalvaremeck som "grejjat" med den. That´s it du kan lugnt säga att han skruvat bort sig med hojjen....
så vare med det!
Tjipp

didde_dängrot

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
CBR600 FS -01
citerat ur konsumentköplagen. vad jag kan läsa mig till så gäller den ej för dig.

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587)."

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024