Juridikfråga om film...

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Webspy skrev:
Eller så kör man lagligt.......... ehh.... för det gör alla här utom GR..... därför är det bara han man hackar på när han gör filmer.... alla andra bejublas när dom gör samma sak..... mycket märkligt..... lite off topic, men iaf...

Lägg av din kråka...Jag ´hackar på GR när jag vill,av olika anledningar,och jag gnäller lika högt på alla andra moppefuckon som håller på med samma skit,alltså är jag inte en i strömmen,jag tycker alla med gr syndrom är lost...och jag gnäller lika gärna på dem,så det så serru...och nej,jag har aldrig brutit mot en enda trafiklag i hela mitt liv,så det så... :D

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
#57 Thundrace skrev:
Lägg av din kråka...Jag ´hackar på GR när jag vill,av olika anledningar,och jag gnäller lika högt på alla andra moppefuckon som håller på med samma skit,alltså är jag inte en i strömmen,jag tycker alla med gr syndrom är lost...och jag gnäller lika gärna på dem,så det så serru...och nej,jag har aldrig brutit mot en enda trafiklag i hela mitt liv,så det så... :D

Det är ju lite det som är problemet.

"nästan" alla här kör till o från som galningar -ändå är det bara han som får ta smällen.

du får gnälla på vem du vill - det lägger jag mig inte i - men dubbelmoralen här är märkligt märklig.

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Webspy skrev:

"nästan" alla här kör till o från som galningar -ändå är det bara han som får ta smällen.

du får gnälla på vem du vill - det lägger jag mig inte i - men dubbelmoralen här är märkligt märklig.

Nix...hade nån uppfört sig på det viset hos oss hade han fått en smäll och ett klart "Visa dig aldrig här igen". Det är som att jämföra med att skjuta med bössan på en skjutbana under någorlunda kontrollerade former,eller skjuta prick på cola-burkar inne i centrala stockholm en fredags kväll...det ena får väl anses vara kontrollerat tokeri medans det andra är fulkommligt jävla rikskorkat. Sorry,men anser att ingen har skadat sporthojsåkarna mer än sagda gr...Vilket man kanske kan överse med,men hans puckade jävla framfart kommer jag aldrig anse kool eller nåt,bara att riskera andras liv medvetet för att själv få en rusch......och nej...jag har ingen dubbelmoral,jag har aldrig brutit mot en trafiklag... :tummenupp Med all respekt för Webspy/Johan

Garm

Bewildered Mammal
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
Ktm 1290 SuperDuke R
Webspy skrev:

Ett "jaga i flock"-beteende. Vi väljer ut ett svagt och försvarslöst djur ur hjorden och se'n hjälps vi åt att hetsa det djuret till dess vi nedlagt vårt byte...eller nå't.

Men jag håller med dig. Dubbelmoral är märkligt. Våra lagöverträdelser betyder tydligen inget så länge det finns någon som begår värre brott.

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Garm skrev:
Ett "jaga i flock"-beteende. Vi väljer ut ett svagt och försvarslöst djur ur hjorden och se'n hjälps vi åt att hetsa det djuret till dess vi nedlagt vårt byte...eller nå't.

Men jag håller med dig. Dubbelmoral är märkligt. Våra lagöverträdelser betyder tydligen inget så länge det finns någon som begår värre brott.

Så du ser ingen skillnad i att jag kör i 200 på E6 mellan Malmö och Helsingborg i normalt vägföre och att hålla 150km/h 2 meter utanför din villa-infart där din 2-åriga dotter leker med en boll...?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
#57 Thundrace skrev:

Jag ser det inte så enkelt... jag ser VARJE dag MASSOR av hojar göra precis samma sak i min lilla stad... kanske helt obetydligt, men iaf. så det han gjort x antal gånger upprepas i mångfald varje dag.... så att han får ta smällen för allt som händer o sker är fan inte rätt - oavsätt vad man tycker o tänker om honom personligen.

Vi kan ju lika väl förbjuda sporthojarna. ... eller återgå till att diskutera vad polisen gör om dom haffar er med tank-cam.

Det var inte min mening o sabba tråden....

Sorry / Anders

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Webspy skrev:
Jag ser det inte så enkelt... jag ser VARJE dag MASSOR av hojar göra precis samma sak i min lilla stad... kanske helt obetydligt, men iaf. så det han gjort x antal gånger upprepas i mångfald varje dag.... så att han får ta smällen för allt som händer o sker är fan inte rätt - oavsätt vad man tycker o tänker om honom personligen.

Vi kan ju lika väl förbjuda sporthojarna. ... eller återgå till att diskutera vad polisen gör om dom haffar er med tank-cam.

Det var inte min mening o sabba tråden....

Sorry / Anders

Nej,är inte helt obetydligt,lika rikskorkat,men dem har inte ...bla bla...

Är ganska säker på att du kan ha camen i lugn och ro,ingen husrannsakan om inte brottet kan leda till fängelse...och under tiden du pratar med sheriffen om saken kan du ju ta din fina lilla söta magnet som du har i fickan och dra den över minneskortet ett par 3 gånger och sen ge han kortet med alla lyckönskningar... :D

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
En små kul liknande lag säger att om du blir stoppad med bil bara kan låsa dörrna o sitta kvar, polisen kan inte tivnga dig att öppna utan husranskan, och de kan bara hålla dig på platsen i 6h :)

sen om detta är helt sant är jag inte 100 på

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
J.Porta skrev:
Två små frågor så här på kvällskvisten.
Om man nu skulle vara ute åka åka lite stilla och fint en vacker sommarkväll med sin kamera på hojen, så träffar man plötsligt på farbror polisen.

Han vinkar in en och tittar på KK och så vidare, sen säger han,
-Vad är det där som sitter på din hoj? Måhända en kamera?
Får man ta och titta på den filmen som sitter i?

Då säger jag nej och hoppas att jag har rätt att göra så, eller??

Om nu filmen mot allförmodan skulle betittas utav lagens långa arm, och därigenom kostaterar de att det inte har gått så lungt och sansat innan på kvällen. Kan den då användas som fällande bevis mot hastighetsöverträdelse O.s.v.........

Nope

Neka Polisen att titta på filmen, skit detsamma iofs, låt han se filmen, Han kan inte göra ett skit åt en eventuell fortkörning eller annan trakikföverträdelse som ev kan finnas på Din film.

Men han kan inte kräva att se en eventuell film i kameran.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Edit: och om du under tiden han skaffar detta tillstånd råkar tappa ner bandet i tanken eller att det på annat sätt förstörs eller kommer bort så är ju iaf den saken löst....

Så jäla knöligt att få ut mini-DvD och sen ner med den i tanken, försök själv med handskar på :D

Så kontentan av den här tråden än så länge är då : att om jag inte blir stoppad på grund utav en förselse så kan jag vakta kameran som en hök.

Garm

Bewildered Mammal
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
Ktm 1290 SuperDuke R
#57 Thundrace skrev:
Så du ser ingen skillnad i att jag kör i 200 på E6 mellan Malmö och Helsingborg i normalt vägföre och att hålla 150km/h 2 meter utanför din villa-infart där din 2-åriga dotter leker med en boll...?

Naturligtvis är det skillnad. Jag försvarar inte GR, snarare delar jag din åsikt att han förmodligen orsakat oss hojåkare mer skada än någon annan senaste åren. Men ett värre brott gör inte med automatik ett lindrigare brott försvarbart.

Känner du att jag beskyllt dig för dubbelmoral så ber jag om ursäkt, det var inte min mening.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Syss skrev:
Vid rättegång betraktas ju inte ljud- och bildupptagningar som fällande bevis (än?). Troligen därför att det är ganska lätt att manipulera dem...

Men däremot vet jag inte hur ovanstående skulle betraktas... :va

nästan rätt. DIGITALT LJUD OCH FILM godkänns INTE som bevismaterial. Det är därför POLISEN kör med analoga system fortfarande. men om du har en ANALOG kamera så kan det säkert användas ja.

för f*n, om dom kan sätta dit en Bike-arbetare i Trollhättan på ÖGON-IGENKÄNNIGEN så kan man väl säkert åka dit på vad som helst.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
CJ900RR skrev:
nästan rätt. DIGITALT LJUD OCH FILM godkänns INTE som bevismaterial. Det är därför POLISEN kör med analoga system fortfarande. men om du har en ANALOG kamera så kan det säkert användas ja.

för f*n, om dom kan sätta dit en Bike-arbetare i Trollhättan på ÖGON-IGENKÄNNIGEN så kan man väl säkert åka dit på vad som helst.

Vi har använt oss av digital bildhantering i flera år........ :tummenupp

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Syss skrev:
Vid rättegång betraktas ju inte ljud- och bildupptagningar som fällande bevis (än?). Troligen därför att det är ganska lätt att manipulera dem...

Men däremot vet jag inte hur ovanstående skulle betraktas... :va

Beviset är polismannens vittnesmål. Bild eller film är ett effektivt sätt att åskådliggöra för någon (läs tingsrätten) vad som hänt.
Digital eller analog spelar ingen roll.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Gräddnos skrev:
En polisman kan inte på eget bevåg (eller vad det heter) gör en husransakan.

Detta måste utfärdas av som lägst Vakthavande befäl för aktuellt område.

Så har iaf jag fått det förklarat för mig under kvällen idag då jag var inne o körde på polishögskolans område... Dom har rolig konbana där.... Och trevliga, men nyfikna aspiranter !

//Anders (Webspy - på lånat login)

Edit: och om du under tiden han skaffar detta tillstånd råkar tappa ner bandet i tanken eller att det på annat sätt förstörs eller kommer bort så är ju iaf den saken löst.....

En polisman kan visst göra en husrannsakan "på eget bevåg", men inte i detta fall. Det krävs beslut av en förundersökningsledare. Om en sådan inte finns på platsen går det snabbt att få beslutet per telefon.
Brott med fängelse i straffskalan krävs dock. T.ex. grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri m.m.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
CHROLO skrev:
Vi har använt oss av digital bildhantering i flera år........ :tummenupp
då har jag blivit förd bakom ljuset!

nåja. jag får väl uppdatera min källa :7peta bra att du är här och kan svara för ordningsmakten :tummenupp

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...