Juridisk hjälp eftersökes!!!!

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
ok.. så här ligger det till.
Jag var lite gasglad i fredags på väg ut till en vän, körde om två lastbilar och framför dem så fanns det en :finger snut på mc!
Han körde en såkallad pilot mätning på mig och kom fram till att jag körde 141 på 90...
så jag tyckte att det "lät" mkt så jag erkände inte.
Men trots det så tog han mitt kk.
Så jag undrar om det finns något sätt man kan komma undan detta utan att förstöra HELA min mc säsong?
Åklagaren har inte hört av sig ännu.. så jag undrar om jag har någon chans att överhuvudtaget kunna komma ur detta med kk i behåll? Är det värt att dra det till rätten?
Snälla hjälp mig
tack på förhand Devi|m@n (Edvin):squid
 

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Heby
Hoj
SV 650S
ok.. så här ligger det till.
Jag var lite gasglad i fredags på väg ut till en vän, körde om två lastbilar och framför dem så fanns det en :finger snut på mc!
Han körde en såkallad pilot mätning på mig och kom fram till att jag körde 141 på 90...
så jag tyckte att det "lät" mkt så jag erkände inte.
Men trots det så tog han mitt kk.
Så jag undrar om det finns något sätt man kan komma undan detta utan att förstöra HELA min mc säsong?
Åklagaren har inte hört av sig ännu.. så jag undrar om jag har någon chans att överhuvudtaget kunna komma ur detta med kk i behåll? Är det värt att dra det till rätten?
Snälla hjälp mig
tack på förhand Devi|m@n (Edvin):squid

Som medlem i SMC kan man få hjälp med kontakt till en advokat, men vad jag kan se gäller det olycka med personskada. Vet inte hur det står till med andra ärenden, men det skadar ju inte att fråga...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Sorry, men det är kört.
Har du lämnat ifrån dig körkortet så har du godkänt att polisen fick agera domare på plats. Även om du senare skulle bli helt friad i domstol så har du ändå varit utan kortet de här 3 månaderna och får ingen ersättning för det.

Det du nu borde lära dig är att skaffa en legitimation från typ posten som du kan visa istället för körkort. Då har du legitimerat dig och slipper problem med det sen kan du bara neka till anklagelserna och oavsett vad polisen på plats tycker så blir du inte av med kortet förränn efter att du blivit dömd i domstol om det nu går så långt.
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
Sorry, men det är kört.
Har du lämnat ifrån dig körkortet så har du godkänt att polisen fick agera domare på plats. Även om du senare skulle bli helt friad i domstol så har du ändå varit utan kortet de här 3 månaderna och får ingen ersättning för det.

Det du nu borde lära dig är att skaffa en legitimation från typ posten som du kan visa istället för körkort. Då har du legitimerat dig och slipper problem med det sen kan du bara neka till anklagelserna och oavsett vad polisen på plats tycker så blir du inte av med kortet förränn efter att du blivit dömd i domstol om det nu går så långt.


shit.... för när han väl tog kortet så fick jag aldrig tillbaka det.. även när jag sa att jag ville ha tillbaka den för att jag just neka til brott.... att jag tyckte att det var för högt snitthastighet men han vägrade att lämna tillbaka mitt kort.:va
kan kanske anmäla honom för kortnappning?:D
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
ok.. så här ligger det till.
Jag var lite gasglad i fredags på väg ut till en vän, körde om två lastbilar och framför dem så fanns det en :finger snut på mc!
Han körde en såkallad pilot mätning på mig och kom fram till att jag körde 141 på 90...



Hur i H-vete kan han mäta när du ligger bakom honom det hajar jag inte, sen borde han ha krav på en viss mätsträcka för att göra mätningen. Men du menar att du kör om 2 lastbilar och precis framför sista ligger Sheriffen ?:confused:
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
hette han Johan? :p
hehe, då får man inte tillbaka det, han har fått en ny moppe nu som befodran sen sist tror jag minsann. :D

/Z
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De behöver minst 400m för att kunna göra en korrekt mätning med pilotsystem. Körde du om polisen också utan att märka det ? För om det annars bara är så att du kom ikapp och lade dig bakom, så finns det inget att gå på.

Man kan även begära rådrum - för att få betänketid om man ska skriva på eller ej. Att polisen snor lappen av dig, trots att brottet/förseelsen inte är konstaterat i domstol är tyvärr något man riskerar ändå i.o.m. hur lagstiftningen ser ut och polisens befogenheter (vill de jävlas, så har de alla möjligheter).

Begär alltid legitimation av polismannen först och dokumentera gärna det med mobilkamera el.dyl. Det har du rätt till.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Låter ju jäkligt skumt att han har lyckats fått en rättvis mätning om han låg framför lastbilarna eller såg du han inte när du hadde kört om o fortsatte hålla samma fart en bit till?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Been there, done that. Jag hade en polis bakom mig i 7 mil utan att jag visste om det. När han stannade mig så blånekade jag och meddelade klart och tydligt att jag inte trodde på hans mätning. Jag vägrade skriva på någonting som hade med ett erkännande att göra och han upplyste mig om att det jag skrev på var ett papper som sa att han hade omhändertaget mitt körkort i avvaktan på domstol. Att få tillbaka kortet var inte ett alternativ. Det visade sig senare när jag försökte överklaga att det jag skrivit på var ett erkännande och jag var fettorsk. Trafikjuristen rådde mig att inte bränna pengar på en utredning som jag till 100 % skulle förlora. Personligen tyckte jag att jag hade alla odds på min sida. Det var en ensam civilpolis som hade kamera i bilen men av någon outgrundlig anledning valde att inte slå på den när han mätte mig. Han väntade 7 mil innan han stoppade mig. Vid ingripandet så var han först nära på att köra på mig (jag stod still vid stopp och han kom med låsta hjul mot mig, hade jag inte rullat tillbaka hade jag legat under hans bil) Han sprang fram och snodde nyckeln så han nästan välte hojen, precis så jag orkade hålla upp den efter han knuffat till den. Han upplyste mig inte om att han var polis förrän 5 – 6 gången vi skrek otrevligheter till varandra. Detta till trots så var det ingen idé att överklaga enligt trafikjuristen. Mitt svarsbrev ignorerades totalt...

Så i fortsättningen följ Kreugers råd om extra ID. Det körkort du har (hade) kommer du aldrig att se igen. Det är bara att ta ett nytt kort på dig själv och vänta 3 månader....

PS/ undra om polispiloten är förprogrammerad, jag hade exakt samma hastighet. För mig blev det 4 månader – 1 månad för att jag behövde kortet i tjänsten/DS
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Som andra frågar.
-Körde du om och fortsatte eller stannar du in direkt efter du sett polisgubben?

OT - Kom just på en sak! Från att alltid behövt körkortet i tjänsten i alla
år jag jobbat så behöver jag inte det längre nu när jag ska jobba i sthlm!
Fan va skönt...
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
ok.. så här ligger det till.
Jag var lite gasglad i fredags på väg ut till en vän, körde om två lastbilar och framför dem så fanns det en :finger snut på mc!
Han körde en såkallad pilot mätning på mig och kom fram till att jag körde 141 på 90...



Hur i H-vete kan han mäta när du ligger bakom honom det hajar jag inte, sen borde han ha krav på en viss mätsträcka för att göra mätningen. Men du menar att du kör om 2 lastbilar och precis framför sista ligger Sheriffen ?:confused:

nej han mätte mig EFTER att jag typ flög om honom och lastbilarna...
kommer inte ihåg hur lång sträckan va men över 600m var det iaf!
ska jag va ärlig så såg jag inte han förän jag släpt av och börjat köra "normalt" igen..
då körde han ikapp mig och vinka in mig mot vägkanten!:huvet
 
Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10

nej han mätte mig EFTER att jag typ flög om honom och lastbilarna...
kommer inte ihåg hur lång sträckan va men över 600m var det iaf!
ska jag va ärlig så såg jag inte han förän jag släpt av och börjat köra "normalt" igen..
då körde han ikapp mig och vinka in mig mot vägkanten!:huvet

Inte så lätt att se ett litet "virus" som ligger mellan sista långtradaren & bilen du körde om. Mia sa att de mätt på 900 m, hon kanske har bättre koll än du ;)

Skittråkigt för dej, men det skulle vara en skön syn att se dej gasa runt på den svarta vespan...helst i full mundering. Du skulle se ut som GR i de svarta kläderna, så du skulle säkert bli stoppad med massa "bra" motiveringar :D

P.S Paulina kanske är intresserad av att köpa den sen om det är till nån tröst. Slanga inte sönder stackarna nu bara ;)
 

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
*Såld*


nej han mätte mig EFTER att jag typ flög om honom och lastbilarna...
kommer inte ihåg hur lång sträckan va men över 600m var det iaf!
ska jag va ärlig så såg jag inte han förän jag släpt av och börjat köra "normalt" igen..
då körde han ikapp mig och vinka in mig mot vägkanten!:huvet

Aj då. Det ser inte så ljust ut måste jag säga. Du får nog räkna med dryga böter är jag rädd för. Tar du det till rättegång och förlorar får du stå för rättegångskostnaden dessutom, om inte försäkringen hjälper. Men, kolla för säkerhets skull först.

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top