Ett hej och kan jag hjälpa dig borde du fått. Jag tror de flesta går in för att just titta, inte köpa. Därför känns det rätt meningslöst att besvära sig med att vara trevlig. Hur skulle du själv agera om 99% av de som kommer in i butiken inte är ett dugg intresserade av att få hjälp eller köpa något?
Jag har jobbat 8 år i en TV-butik och vi hade som målsättning att hälsa på alla kunder inom 10 sekunder från att de kom in i butiken. Behöver inte vara mer än ögonkontakt och ett hej. Då vet kunden att han är sedd och bollen ligger sedan hos honom att svara. Oftast hör man även direkt på svaret om kunden är intresserad av hjälp eller inte, och man har öppnat för kunden om han tycker att det är jobbigt att ta kontakt själv, vilket är vanligare än man tror. Oftast är det dessutom de som tycker att det är svårt att ta kontakt själva som sedan är de bästa kunderna när man som säljare visar lite intresse.
Jag har sålt TV-apparater i trettiotusenkronorsklassen åt kunder som egentligen bara kom kom för att titta