Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Kort fråga om nålventilerna: som jag nämnde tidigare så bytte jag o-ringar på dessa och "glömde" att trycka ner dem ordentligt. Det är jävligt trångt mellan nålventilerna och själva hålet som den ska ner i, där bensinen kommer in, pga de o-ringarna. Ska det vara så?
Alltså en av ventilerna går ner hyfsat lätt men de andra tre är jävligt trilska. Det känns lite som att o-ringen skulle vara några mikrometer för stor så när man trycker ned ventilen så trycks den upp litegrann av o-ringen.
Jag läste nånstans atr just bs38ss skulle vara de jävligaste förgasarna pga kink på olika ställen (känsliga på flottörhöjd m.m.) samt någon som menade att det var TVÅNG på att köra med original ringar och så.
Nån som har nån erfarenhet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
O-ringarna på nålsätets ytterdiameter smörjer jag med lite olja och använder en näbbtång för att snurra lite på dem så att de "sätter sig". Jag använder oftast biltemas oringar av nitril och väljer en mycket för liten dimension som jag sen spänner ut och på med tummarna. Precis som med allt annat hjälper det att använda våld och vaselin/olja.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
O-ringarna på nålsätets ytterdiameter smörjer jag med lite olja och använder en näbbtång för att snurra lite på dem så att de "sätter sig". Jag använder oftast biltemas oringar av nitril och väljer en mycket för liten dimension som jag sen spänner ut och på med tummarna. Precis som med allt annat hjälper det att använda våld och vaselin/olja.

Fick lära mig att det ska sitta o-ringar mellan plasten som emulsionsröret sitter i och själva förgasarkroppen. De fanns ju inte ens på min. Gissar på att det kommit upp o-atomiserad bensin rakt upp i insuget och därmed dränker cylindrar och stift. Låter det som en rimlig förklaring till mina problem?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
De o-ringarna har jag också ersatt av biltemas nitril. Att köra utan dem påverkar mest tomgången och lite över.

Köpte en låda nitrilringar i blandade storlekar igår så det blir att skruva ikväll om jag har tid. Gick över emulsionsrören igen och lät dem bada i maskindiskmedel. Såg över flottörhöjd OTROLIGT noggrant igen oxå men har inte hunnit testa nåt mer sedan i helgen. Emulsionsrören är svartbrända/färgade men det är inget som går att få bort tror jag. Det ska väl inte spela nån roll så länge hålen är fria?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Bytte oringarna vid emulsionsrören nu ikväll. Oljade in alla oringar med lite motorolja och det slöt bättre runt nålventilerna nu så alla gick i fint, tack för det tipset! Satte ihop allt och provstartade. Har haft ur alla stift och torkat rent. Efter mycket om och men hoppar hon igång på EN cylinder (4:an).
Testar att ta ur stift 1 och kollar...blött.
Byter stift till ett likadant men sprillans nytt. VROOOM! Hoppar igång och låter helt ok. Varvar fint men går liiiite lite ojämt. Slår av och på några ggr och den startar lätt.
Kör iväg på min testrunda runt kvarteret och efter första korsningen så börjar det gå ryckigt som fan och dålig respons på gasen. Lyckas varva upp och då sticker hon som en missil, men på låga varv går det ryckigt och kraftlöst. Kommer till uppförsbacken och ligger på tvåan och hon orkar inte upp. Kopplar ur för att gå ner på ettan och då dör hon helt. Startar upp igen och försöker hålla högt var och då rycker det för att sedan dra iväg som en missil igen.
Jag fattar fan ingenting. Allt är rengjort. Alla små hål är petade med kopparkardel om och om igen. Packningar är bytta och alla oringar är bytta. Flottörhöjden är minutiöst ställd med både skjutmått, ögonmått och klippt kontokort som är exakt 14,7 mm.
Även den där lilla svarta luftrenarlådan med det ruttna filtret är bytt mot nytt lätt inoljat filter.
Får hon för lite luft? Skulle det kunna orsaka detta?
Jag gissar att stiften var sura, eller i vart fall det jag bytte, och det tycker jag tyder på för mycket soppa. Ska man testa att försöka justera in det med blandskruv (och isf hur?)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
När den är kall, startar den utan choke? Om inte, ställ ut luftskruven ett helt varv. T.ex. från 1-1/2 till 2-1/2 varv. Nyser motorn när den är kall?

Japp, startar alltid utan choke, om det inte är riktigt kallt. Hon är alltid sjukt pigg på starten, förutom när hon har surnat då. Nu kan jag inte påstå att motorn hann bli direkt varmkörd på testrundan, men som det är nu så tar man sig ju knappt runt, och så dåligt ska det väl inte ens gå kall?
Hon är ju lite ojämn så finetuning med blandskruvar lär väl behövs ändå, men känns inte som att man riktigt där än. Fast iofs känns det ju inte som det spelar någon roll vad jag gör. Det är ju uppenbarligen något med lågfart som är problemet då allt över 5000varv både låter och går bra. Men känslan jag får är ju att antingen drunknar hon i soppa på låga varv alternativt inte får tillräckligt med luft.
Är det något i luftflödet som ändras mellan låga och höga varv?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hittade lite på nåt amerikanskt forum där de tipsade om att sänka flottörhöjden iaf nån millimeter under rekomendation om man hade liknande problem. Antar att allt kanske inte stämmer på sånt här gammalt skrot :)
Men...fattar jag fel eller är det inte så att om man sänker flottörhöjden så ökar mängden bränsle i förgasaren? Känns ju lite skevt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
är det inte så att om man sänker flottörhöjden så ökar mängden bränsle i förgasaren?

Helt korrekt slutledning av flottörhöjden.

Original luftburk?

Original pappersfilter? Ett pappersfilter skall inte var inoljat för då lär den gå väldigt fett. Det är bara K&N bomullsfilter eller något annat skumfilter som skall vara inoljat.

Luftburken, den har kommit på helt rätt så att inte dess "flärpar" täcker ingången till luftmunstyckena i förgasarens intag? För t.ex. BST36 (banditen) är det lätt hänt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Helt korrekt slutledning av flottörhöjden.

Original luftburk?

Original pappersfilter? Ett pappersfilter skall inte var inoljat för då lär den gå väldigt fett. Det är bara K&N bomullsfilter eller något annat skumfilter som skall vara inoljat.

Luftburken, den har kommit på helt rätt så att inte dess "flärpar" täcker ingången till luftmunstyckena i förgasarens intag? För t.ex. BST36 (banditen) är det lätt hänt.

Luftburken är original tror jag, men den är lagad med silvertejp i botten pga glipa. Jag brukar kolla att själva gummimunstyckena sitter rätt vridna (det är nån liten flärp på munstycket som ska sitta mellan två små pinnar på luftburken. Det är ju som en öppning i munstyckena inne i luftburken som jag antar är för det där små jettarna på förgasaren.
Annars är det KN luftfilter som är rengjort och inoljat med KN's egna rengöring/olja.
Anledningen till att jag fastnar lite på det här med luftflöde är att någonstans långt bak i minnet så har jag för mig att jag reagerade på att innan (typ 8 år sedan) att dessa munstycken satt väldigt dåligt på förgasaren, om de ens satt påträdda alls, utan snarare bara låg an mot förgasaren...men jag kan ha drömt. Dumt nog så tänkte jag inte på det när jag rev isär allt första gången. Hon gick ju som sagt fullkomligt felfritt innan hon blev ståendes och min tanke är att ägaren innan av någon anledning valt att låta henne få tjuvluft och tunat efter det? Låter ju lite sjukt men man vet ju inte vad folk pysslar med.

Oavsett hur det var förut så är det ju ändå skumt att det inte vill lira nu eftersom jag har gjort allt "by the book".
Nu fantiserar jag vilt här men skulle det kunna vara så att eftersom varken motor eller antagligen förgasare är original (motorn är från en 94:a eller 95:a och de hade helt andra förgasare, och BST38:eek:r kanske inte var original på en 93:a) så är egentligen förgasaren felbestyckad för KN filter och V&H rör och någon gjorde ett fulmeck med tjuvluft och eftertuning? Och nu när jag försöker "by the book" så blir allt helt åt helvete fel?
Är det galet att testa helt utan luftfilter, jag menar blir det på tok för mycket luft då?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det galet att testa helt utan luftfilter, jag menar blir det på tok för mycket luft då?

Testa kan man alltid göra. Blir det sämre utan luftfilter kan du återmontera det och istället täcka för 1/3 av insuget på locket för luftburken. Insuget på luftburkslocket brukar normalt vara samma diameter som på en av förgasarna.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Testa kan man alltid göra. Blir det sämre utan luftfilter kan du återmontera det och istället täcka för 1/3 av insuget på locket för luftburken. Insuget på luftburkslocket brukar normalt vara samma diameter som på en av förgasarna.

Vad tror om att gå upp till position 1 på nålen? De sitter på pos 2 just nu. Påverkar det låga varv?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad tror om att gå upp till position 1 på nålen? De sitter på pos 2 just nu. Påverkar det låga varv?

Ja du kan "sänka nålarna ett eller två snäpp" Clips uppåt på nålen så nålen åker längre ner i fuggarna. Nålarnas höjd spelar inte någ roll på tomg och upp till 5-10mm trottellyft de jobbar mest i mellareg/gaspådrag. De kan tänkas att flotörnivån ska sänkas men de beror iså all på att man kommit fram till att de småflödar över in i motorn vid org flotörhöjd. Normalt sett reagerar inte en motor på lite för låg flotörhöjd förutom att man kan få bränslebrist vid långa fullgaskörningar. Luftskruvarna kan du prova justera ut mer o mer gränsen går när de känns som de kan vibrera loss men minst 3 varv brukar gå. Om du får den ok med farligt utskruvade luftskruvar säkra dem med en klick silikon utanpå skruven helt enkelt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Testade att skruva ut luftskruvarna ikväll men det var lite svårt för det hörs inte mycket skillnad. Däremot blev det möjligen obetydligt bättre på låga varv, och möjligen lite jämnare tomgång, men det är långt ifrån bra. Hinner inte riva allt ikväll, frugan ska ju ha sitt oxå, så det får bli att sänka flottörhöjd och gå upp till högsta på nålen imorgon. Kommer gå tillbaka till 2,5 varv ut på blandskruvarna som referens.
Citat från amerikanska forumet:
Base settings are usually given if a particular application has a history of fuel level criticalness. The Fuel level height in the float bowl affects full throttle/low rpm and, also, richness or leanness at cruise/low rpm.
# Reference: a bike that runs cleanly at small throttle openings when cold, but starts to show signs of richness as it heats up to full operating temperature, will usually be leaned out enough to be correct if the fuel level is LOWERED 1mm. Check out and RESET all: Suzuki (all), Yamaha (all) and Kawasaki (if low speed problems occur). Needless to say, FUEL LEVEL IS EXTREMELY IMPORTANT!!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Länken på texten låter lovande de står ju svart på vitt att de funkar så de blir spännande att höra hur de går men 1mm lät lite ber på vart man mäter. Om man mäter långt ut från gångjärn typ längst ut på flotören så skulle jag ta mer än 1mm typ 1,5mm när du har så stora problem. Men mäts det mitt på flotör eller närmare gångjärn är 1mm ok.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Pang på pungen i Peking! Problemet är borta!
Gick upp till högsta på nålarna och sänkte flottörhöjden och vips så går hon nästan felfritt!
Det är lite ryckigt om man t ex ligger på trean lite för sakta (lite för lågt varv) och man drar fullt på gasen, innan hon kommer upp mot runt 6000 varv, men sen skjuter det iväg utav helvete. Men då har jag inte justerat nåt alls på blandskruvarna utan det är prick 2,5 varv på alla. Hoppas på att det går att justera bort det där rycket med dem.
Fan vad gött ändå!
Stort tack till alla som bidragit med tips och expertis i tråden!:kär:Bugar
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top